KOMATSU: no, ani v osvícenství se člověk nepokládal za bytost schopnou poznávat celou realitu. minimálně vždy byl ponechán určitý prostor pro náboženství...
samozřejmě, Kant pak náboženství - tedy spoléhání se na mysticismus v morálních otázkách - obešel orientací na společnost... ale to už je jiný příběh.
anti-lidskost: tak například u Kanta je to mimo jiné kvůli altruistické morálce, u pragmatismu kvůli absenci principů jednání. altruistická morálka je samozřejmě anti-lidská proto, že jde o principiální obětování hodnot. absence principů je absence dlouhodobých vodítek jednání v živodě, absence pevných hodnot, z čehož plyne orientace na momentální situaci bez ohledu na kontext - takto, důsledně vzato, by člověk nemohl fungovat.
ROM: nevíš o Objektivismu vůbec nic.
ROM: ne, ty nediskutuješ, pouze plácáš svoje domněnky převzaté z druhé a třetí ruky... sám ses nikdy nepokusil ani o náznak studia filozofie. prosím, táhni zase na Mageo, tam je to spíš takové kratochvilné, a přestaň vadit zde...
BALVAN42: na tento text reagoval Jiří Kinkor na webu aynrand.cz
VIR_KENNY: kantovství nebo marxismus je též náboženství? zastávání nějaké filozofie je náboženství. nikolivěk. zkus si udělat obrázek sám, a ne od kamaráda religionisty. hlavním aspektem náboženství je odvrhnutí rozumu, orientace na božské vnuknutí, předepsání morálních pravidel z pozice božské autority, nikoliv rozumu. průvodním krédem náboženství je altruismus, minimálně v nutnosti obětování své svobody jednání a své racionální kapacity. Toto Objektivismus samozřejmě odmítá.
ROM: ač byl Murray Rothbard skvělým ekonomem a zastáncem laissez-faire kapitalismu, což ty nemůžeš vědět protože ses nikdy neobtěžoval si od něj cokoliv přečíst, což je mimo jiné i důvod, proč jsi docela prachsprostý socialista, tak tento pamflet má hodnotu bulvárního článku. Mezi Rothbardem a kroužku kolem Randové byly docela osobní spory a nevraživost, a sám Rothbard z osobních důvodů neměl Randovou rád. Mimochodem, Rothbard si ve svých dílech docela rád vymýšlel co do citací, dopouštěl se plagiátorství a překrucování, přebíral citace bez uvádění zdrojů. Napříkald ve své knize Etika svobody zcela jistě v určité míře z myšlenek Ayn Randové čerpal. Podobnost jeho odvození svobody jednotlivce je velmi podobná, a vzhledem k tomu, že se s Randovou znal, je celkem nemožné, že by její definice neznal. Přesto ji, narozdíl od mnoha méně významných teoretiků práv jednotlivce, v knize ani jednou nezmínil. To je přinejmenším podivné. Nicméně i kdyby se v kruhu Objektivistů dělo cokoliv, nevypovídá to vůbec nic o filozofických principech Objektivismu. Maximálně to vypovídá o určitých lidech.
ROM: ano, pan Peikoff má pravdu. Jak poznamenal kdosi v diskuzi pod videem, kdyby po roce 2001 Amerika jednala tak, jak navrhuje Peikoff, byl by problém islámského terorismu z velké části vyřešený a američtí vojáci by už byli dávno doma. Ale to sem nepatří.