• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    looK:ja tedy myslim, ze dosti zblizka vysvetluje co rozumi tou "zbabelosti" prave v pasazi o "mlynku na cukrovi"(na jedne strane nacpeme beztvare testo zkusenosti a na druhe nam vyleze tvar, trebas rohlicku, archetyp je pro Junga ta vnitrni freza) a te co prichazi vzapeti viz treba zde:Jung nejprve zkoumal myty, sny, schizofrenicke fantazie, vsiml si podobnosti a opakujicich se figur, secetl je a jejich soubor prohlasil za kolektivni sferu nevedomi. To je uzasne lakava vec, nebot jsouli odvozeny vsechny ty archetypy predevsim z MIMOPSYCHICKYCH dat (z mytu), jsou take vsude a snadno k nalezeni, coz budi dojem nescetnosti dukazu. Problem je v neexistenci dukazu, ze tyto struktury jsou skutecne v psyche. Freud postupoval opacne. Zacal u psyche. Zkoumal jeji konflikty a nasel urcite opakujici se vzorce. A teprve pak se dival do snu ci kultury, jestli neuvidi tyto struktury se nekde odrazet. FREUD NEJPRVE ROZEBRAL MLYNEK, ZATIMCO JUNG SI OBKRESLOVAL TVARY CUKROVI." Myslim zktratka, ze musel videt ve skutecnosti dosti neempiricky postup hledani vseho ve vsem, coz je dosti lehke(vsak mu cely zivot nestacil na pocet tech analogii(odrazu archetypu), ktere vsude a neustale nachazel:) Myslim tedy, ze plati tve za A a soucasne i za B,ale jak rikas treba ti verohodnejsi postup prijde skrze Jungovu syntezu, me nikoliv(predevsim ve svetle tech co prisli po obou panech).
    co se tyce tech zazitku, samozrejme, ze jsou takove, jez lze oznacit za neprenosne, nesdelitelne, ale na tech by nemela byt postavena cela teorie, je pak nutne taky nesdelitelna, myslim, ze tehlech zazitku neni nastesti moc a nastesti lze vetsinu veci interpretovat dale a tim je odhalit jinym, at uz si tedy myslim o te transcendentalni zkusenosti cokoliv(ja tam tedy vidim spise psychopatologii), tak skutecnost te nesdelitelnosti mne naucila jistemu varovani, muze se za to lecos schovat, treba jen nevedomost, vetsinou spise exhibice...nerikam, ze to je Junguv priklad, ale take jsem si nevsiml, ze by argumentem nesdelitelneho prozitku nejak vice sermoval(vlkastne nevsiml sem si ho vubec)
    LOOK
    LOOK --- ---
    jinak samozrejme neni zadny problem, pokud nekomu takova filosofie nebo vlastne cokoliv prinasi uzitek, tak at to cte. od zacatku jsem mluvil o sobe a svych preferencich.
    LOOK
    LOOK --- ---
    FIDEL: Tak jsem prave precet Prachcani a pravzorec, pekne a s dost hustym zaverem vuci zapadni kulture :) ale bohuzel jsem tam jaksi nenarazil na tu Jungovu 'zbabelost'. Mozna ho nenapadlo vydat se smerem jakym se vydal Freud v Totemu (dle Sternova vykladu - necet jsem ho). Zbabelost by prece byla, kdyby a) tu cestu videl, b) se ji nevydal, c) se ji nevydal z duvodu zbabelosti. Myslim, ze pan Stern tady jen tak neco placnul :)
    Ale nest, neresim, jestli je lepsi Freuduv pramytus nebo Jungova analyticko synteticka prace, ktera je narozdil od prvne jmenovatelneho reprodukovatelna, jen mi prijde, ze to jsou je metody, algoritmy, vzorecky. K dalsi praci na tematu [ted uz mluvim obecne k soubeznemu tematu filosofie/mystika] se zacne projevovat osobnost autora, jeho psychika, hodnoty, schopnosti, zkusenosti (a to vcetne tech transcendentalnich). Ty nemusi mit, ale kdyz je nema, a vysledny text pak cte nekdo, kdo je ma (sorry za polopaticnost:), tak zakonite vidi diry ve vyslednem modelu a nemuze ho tim padem akceptovat. Samozrejme, je tady tema, jestli jsou transcendentalni zkusenosti 'zdrave', nebo 'patologicke'. To uz zalezi na preferencich jednotlivcu, k cemu se prikloni.
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    spielman: no nevim kolik interpretaci Totemu si cetl, ale tahle je opravdu vyjmecna, dokud se s ni neseznamis, asi to muzes jen velmi tezko posuzovat a tva poznamka postrada tedy smyslu...

    co se tyce filosofie, opravdu nevim, zda je napriklad Kantova Kritika ci Descartova metoda nebo Husserlova fenomenologie (atady by clovek mohl pokracovat dal adal)tak genialni (a zacaste funkcni v konfrontaci s zitou realitou) proto, ze dotycni meli specificke zazitky a nejdrive svou teorii zazili:) myslim, ze dle toho tveho zazitkoveho pohledu by z dejin filosofie nezbyl takrka jediny filosof a z mysleni by bylo pouhe zazivani a tak by to bylo vlastne jen PREZIVANI(bezmyslne)...co se tyce jeste mysleni, to by melo byt predevsim kriticke, zda se mi, ze co chces ty po filosofovi s myslenim a tim kritickym a tedy i reflektujicim nema moc spolecneho, ale mozna jsem to jen spatne pochopil(asi se pohybujes ve vysich duchovnich sferach;)...asi bys mi musel rici konkretniho filosofa s konkretni filosofii, jez byla jen a jen odrazem jeho zazitku, aby mi to doslo a obavam se, ze bych zjistil, ze nejde o filosofa, nybrz mudrce ci nejakeho gurua...ja myslim, ze zapadni filosofie z velke casti sedi a postupuje kupredu(nyni treba skrze Zizkovske propojeni psychoanalyzy a politicke filosofie, ale tech zajimavych lidi, predevsim ve Francii vidim vicero)
    co se tyce te "zbabelosti", precti si tu esej, preci ji sem nebudu opisovat:)

    ad JUNG a jeho prozitky: mno ja myslim, ze ve svych prvnich pracich je to jiny Jung, nezli na konci a myslim, ze to jeho prozivani uz byla ke konci tak trochu psychopatologicka zalezitost, vim rouham se, ale tot muj nazor(procez ji vetsina z nas nikdy neprozije a tehle banan nikdy neochutna, nastesti, chce se mi rici)... to tve pojeti prozitku a pochopeni jen a pouze na zaklade nej, je hrozne omezujici a vlastne alibisticke, neb v pripade kazdeho sporu muze prijit s lacinym vysvetlenim, tys to nezazil, takze tomu nerozumis a rozumet nikdy nebudes, takle se da zabit kazda protiargumentace, ale pokud vim Jungovi byla tahle obrana nastesti cizi a snazil se spis vsechno interpretovat a vysvetlit... myslim, ze Jung z Tavistockych prednasek byl nekdo uplne jiny(a me nepomerne blizsi), nezli ten co prisel pozdeji v podobe zrucneho vykladace mytu....taky mi vadi (ale mene, neb to s jeho teoriemi prilis nesouvisi) skutecnost, ze podlehl nacismu a pal prastene takrka eugenicke teorie do fasounskyho casaku (viz ta dvoudilna biografie co zde vysla, ktera je tedy dost presvedciva, vcetne citace puvodnich pramenu), tezko rici, zda pri tehlech nesmyslnejch kosntrukcich vyuzival sve zazitky nebo co vlastne:)

    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    FIDEL: ...tak by mě zajímalo, odkud se vždycky berou ta hodnocení jako "svébytná a svéhlavá interpretace" či "zbabělé opisování starých mýtů" :o)))

    Jinak, filosof by měl nejdřív něco zažít a pak tuto zkušenost reflektovat (se všemi omezeními které jsou s tímto spjaté, nicméně je to to nejlepší co zatím máme. Asi:). Myslet si totiž můžu úplně cokoli a pohříchu čím víc se myslí tím větší kravinimum se vymyslí (toliko má a nejen má zkušenost:).

    Jungiánská zbabělost mě taky zajímá, sem s ní!:o)))

    Můj převládající dojem z Junga je takový, že dokud člověk neprožije něco z toho, o čem mluví, tak si sice může udělat představu, polemizovat, vyvracet atd. ale stále nebude jaksi vědět, o čem Jung hovořil. Něco podobného se stalo teď mě, osobní hluboká zkušenost a prožitek, který mi umožnil "pochopit" proč se Jung tak drsně opíral do myšlenky Privatia boni a co ho asi vedlo k sepsání Odpovědi na Jóba. Je to jako kdybych nikdy neochutnal banán a někdo se mi snažil popsat jak chutná (schválně si to zkus představit) a po čase ten banán doopravdy ochutnat.

    FIDEL
    FIDEL --- ---
    jinak este k Zozkovi, sam se odvolava predevsim na Lacana...
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    look:v eseji Prachcani a pravzorec, jez je svebytnou(a svehlavou) interpretaci knihy Totema tabu a vtip ("Zatimco Jung zbabele opsal stare myty, Freud napsal mytus vlastni")..Sternova analogie "mlynku na cukrovi" se mi tam desne libi( i kdyz je trochu pritazena za vlasy)...

    Look: ja nevim tenhle tvuj nazor mne v rovine filosofie prijde uplne scestny, vlastne mu vubec nerozumim a sam pro sebe si jej vykladam tak, ze od filosofa pozadujes mystiku(apriori), myslim, ze to je z velke casti nesmyslny pozadavek a kazdy takovy "filosof" mne spise odrazuje...co ma delat spravny filosof? zrat halucinogeny? vyhlizet ufo? co je to "duchovni"? myslel jsem vzdy , ze ma predevsim myslet... Zizek mysli a velmi pronikave, i kdyz je to ve skutecnosti popova postava se vsim vsudy(vsak zije dnes, tak bojuje dneskem)... jen nevim, zda jde najit jeden jediny text , jenz te presvedci..takove texty, jez jsou takhle evidentni, mne desej, vetsinou to totiz byvaji vyznani viry!
    ARFEA
    ARFEA --- ---
    LOOK: Na youtube je toho spousta, treba tady http://www.youtube.com/watch?v=ogh7sFPLvnw :)
    LOOK
    LOOK --- ---
    FIDEL: Jungianska zbabelost, to zni slibne! V jake praci tohle rozebira (nejak se mi to nedari najit)?
    LOOK
    LOOK --- ---
    Zizka az tak moc neznam, ale me obecne vadi, kdyz kdokoli filozofuje a evidentne nema poznani hlubsich urovni reality (psychologicke, nebo treba 'duchovni'). pak zustava [pro me] na povrchu, i kdyz z dostupnych informaci postavi zajimave teorie.

    kdyztak nahodte link na video nebo text, ktery je podle vas od Zizka z kategorie 'nej', mozna se pletu (rad bych) :)
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    darjeel: ted jsme o nem delali cislo A2, tak ja ti trochu zamorim postu, ale az po uzaverce;)zajimavej rozhodne je, je to takovy filosoficky showman a provokater(kam se hrabe Stern;)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    DARJEEL: luxus! tobudeš hodnej----
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    SCHWEPZ: ja je stahnul u kamose via torrent, ja su fcil v praci, ze bych ti ten torrent poslal, nemam tu svoje data... ale zkusim na tebe myslet a vzit to sebou. nevim z hlavy, jak se ty bychle menujou...
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    DARJEEL: ....slavoj je opravdu zajimavej! nemohl bys mi prosim dat odkaz na ty e-booky (jsou-li teda v češtině), moc rád bych si je přečetl. předem dík .)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    FIDEL: Slavoj Zizek??? nahod mi o nem plz par slov, stahnul sem naky jeho e-booky, tak esi ma cenu to cist, jen prolistovat, nebo jak??? =)
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    LOOK:slibil sem na ni recenzi, je dobra, ale zda se mi (jsem tak v pulce) byt horsi nez Media , psychoanalyza a jine perverze, jakoby po vzoru Slavoje Zizka videl skrze analyticky ramec uplne vse a to co se mu do kramu nehodilo pro zmenu prehledl, i tak je to ale to nej(z ranku esejistiky) co zde vychazi...strasne se mi libil ten jeho vyklad Totemu a naprosto brilantni vysvetleni Jungianske zbabelosti(ve srovnani s Freudovou odvahou) co se archetypu tyce, skoro bych rekl, ze ac o rozchodu Junga a Freuda byly napsany tisice stranek, tak ty Sternovy jsou jedny z nejlepsich;)vubec jeho odstup od Junga je vice nez zdravy(coz ovsem tak uplne neplati o jeho vyslovene otcovskem sepeti s Freudem!) trochu skoda, ze sam nema zkusenost s psychoanalyzou a tak se venuje jen te kulturni, ale bravurne tedy..knihu mam uz ted opoznamkovanou takrka na kazde prectene strance, obcas me ty jeho provokace(nikoliv ty levicacke;) serou, ale on by si ho asi jinak nikdo nevsiml a uz je to takova jeho image(vetsina recenzi se nese ve stylu je to blazen a provokater, ale je dobre ho cist;) a tak trochu asi nejaka narcistni porucha(to jeho vyrovnavani s recenzenty knihy minule na strankach knihy soucasne je mirne receno usmevne, ale spise trapne)
    LOOK
    LOOK --- ---
    Ctete nekdo novou Sternovu knizku? Zatim jsem dal cca 4 nahodne kapitoly a vsechny excelentni. Muj znamy jungian ma na Sterna nazor, ze to zbytecne okecava a casto rozviji myslenkove vyhonky nesouvisejici s tematem (a nedokoncuje je), misto aby sel primo k veci. Me to prijde jako velice ctiva postmoderni psychoanalyza :)
    ENTER
    ENTER --- ---
    SPIELMANN: skvele
    LOOK
    LOOK --- ---
    SPIELMANN: super, umisteno na nastenku
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam