• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    Oslovilo vás něco z Junga? Projevují se jungiánské motivy nějak ve vašem životě? Je pro vás užitečná teorie archetypů? Doporučíte knihu s Jungem či jungiánstvím související?

    Který prezidentský kandidát je nejvíc fuj?

    83 hlasy od 83 respondentů
    • 34.9% / 29 hlasů
    • 8.4% / 7 hlasů
    • 3.6% / 3 hlasy
    • 6.0% / 5 hlasů
    rozbalit záhlaví
    LOOK
    LOOK --- ---
    LIESKOVEC: i geneticky.

    ALL: jde o to, ze kolektivni nevedomi je teoreticky konstrukt, nevi se, kde se bere, jen jak se projevuje (archetypy etc). snaha tohle napojit na tvrdou vedu zustava na rovine popularne vedeckych spekulativnich knizek a kazdy tvrdy vedec se ji vysmeje. proto bych udelal fenomenologickou caru a resil jen tu psychickou cast, a, pokud mozno, jungiansky pristup k ni.
    LIESKOVEC
    LIESKOVEC --- ---
    YMLADRIS: mm,kolektivni nevedomi zeby geneticky? Tak jsem nad tim jeste nepremyslela. Vzdy jsem to vnimala spis jako jistou zasobu moznosti .. dejmetomu spektrum barev zakaldni a pak z michani a michani dostavas nove. Kazdy je napojen na ten svuj odstin. Odstiny se asi dedi, to je mozne. Ale muzes se v prubehu zivota dostat k dalsim a ten 'svuj' i zradit :) Hlavne jich neni tak moc si myslim, ze v kazde rodine se kousek ze vseho najde, takze pak mluvit o psychice ve spojeni s genetikou je ciste teoretizovani.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    MICHALANGELO: Můžeš mi, prosím, odcitovat pasáž, kde jsem se této redukce dopustil? Dvakrát čti, jednou piš..
    MICHALANGELO
    MICHALANGELO --- ---
    STEPNI_VLK: Redukovat život na pouhou biologii a na to co je měřitelné a prokazatelné experimentálně je podle mě také hloupost.
    MICHALANGELO
    MICHALANGELO --- ---
    YMLADRIS: podle mého názoru se předává geneticky tím že se narodí a vyvine organismus který je schopný vědomí a tedy i napojení na kolektivní sféru
    WHOOOSH
    WHOOOSH --- ---
    YMLADRIS: ! mně přijde, že nějaký sklon zakodován v genech má právě i tu transpersonální složku - něco psychického, co se taky dědí
    LIESKOVEC
    LIESKOVEC --- ---
    YMLADRIS: to je subjektivni pravda, rozhodni si to sama.

    Jsem zenska a prese vsechno si myslim, ze Animus do mne keca jen velmi slabe.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: v pohode, nejde mi o to mit pravdu nebo tak neco, spis fakt cely zivot mam problem s tim jak rozlisit co je psychicke a co je fyzicke; tak jen kdyz bys mel nejake indicie tak se vyptavam..
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: Nevím, netuším. A ty slovíčkaříš, resp. se snažíš narvat vše pod psychologii za každou cenu. :) Upřímně, mně je úplně jedno, pod kterou část vědy (do jakého šuplíku) to spadá - jen jsem se tě pro "úplnost" snažil doplnit..
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: no a co kdyz se to kolektivni nevedomi predava i geneticky?

    jak se vi, kde konci psychologie
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: A aby to s tím výběrem partnera nebylo zase až tak "jednoduché", nehraje v tom roli jen nějaký Animus či archetyp, ale neméně důležitou roli hraje i genetika a věci s ní spojené: hodnocení sympatičnosti a souměrnosti tváře, feminnost postavy, tón hlasu, vůně (údajně spojená s imunitním systémem - dle vědců slouží i k prevenci incestu) a kdo ví co všechno ještě. Psychologie je fajn věc, ale řešit výběr partnera jen skrze její kritéria je hloupost. Tím netvrdím, že by sis toho nebyla vědoma - možná jsi to prostě jen neuvedla..
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LIESKOVEC: ad rozvody - jasna vec, cely ten muj quest je spis odpoved na prvotni Revanovo Zeny zamyslete se! a neberte detem tatinky!! jako by parchantky byly vyhradne ony, ale mas pravdu, vzdy je to komplikovanejsi.

    Co se tyce rozumu. Zkusim se upresnit. Vyvstala mi k tomu ale analogie s formalni logikou, coz nevim zda jsi obeznamen a analogie neco zilustruje. Tedy, logika (takova ta vysokoskolska) je dost slozity system ("stroj"), ktery dokaze odvozovat z tvrzeni jina tvrzeni, hledat rozpory, hledat shody atd. Je to monumentalni vydobytek lidske mysli, protoze to dovede udelat poradek, vyjasnit zamotanosti. Ale pri formalizovani takove te selske logiky se prislo na to, ze nedaji se odvodit uplne zakladni pravdy. V logickem systemu se neda rict, co je pravdive. Nejdriv musis nejake zakladni veci zvolit (tzv. axiomy) a logika dela to, ze cokoliv slozitejsiho dokaze dat do vztahu k tem axiomum. To prvotni 'rozhodnuti' logika udelat nemuze.

    A stejne vidim roli rozumu. Rozum je neco skveleho o tym zadna. Ale, kdyz budes zkoumat svuj rozum peclive, uvidis, ze vzdycky dojdes do bodu, kdy uz se neda rozhodovat rozumem. Rozum je totiz na delani poradku, na davani veci do vztahu mezi sebou atd. Ale kdyz to cele usporadas, tak pak rozhodnuti, zda teda chces jit vpravo nebo vlevo, to nemuze rozum udelat. (Pokud muze jeste neco dalsiho okomentovat, tak jsi to jeste neusporadal uplne.) Dejme tomu trivialni priklad, chces se rozhodnout zda Anna nebo Bozena. Muzes si to dokonale rozebrat, vyhody, nevyhody, dusledky, souvislosti ... ale nakonec, jsi-li poctivy, konstatujes, ze proste Anna je divoka ziva prekvapiva, Bozena hodna verna pracovita. Ale ze rozum nemuze rozhodnout, jaka 'ma byt' tvoje manzelka. Rozum te jen informuje ze napr. v nasi kulture Manzelky byvaji spise urciteho typu, pomuze ti rozebrat manzelky okolo tebe, a jak funguji, ... ale v konecnem dusledku, to, zda te vice oslovi Manzelkovitost divoka nebo povolna, to neni vec rozumu. Je to vec archetypu v tobe, jake pritazlive sily se v tobe silneji konsteluji. Neda se to rozhodnout logicky. Logika jen uchopi axiomy v tobe (chci divokou/poslusnou Manzelku) a odvodi z nich, zda mas jit za Annou nebo Bozenou.

    Jeste se to muze zkomplikovat tim, ze jakozto muz asi dost zijes sveho Anima, ktery je s myslenim docela propojen a muzes se prozivat jako ze rozum ti dava jasne odpovedi (rozhoduje), protoze v tobe kona ten Animus. To ja nevim, asi to tak nekdo muze mit.

    Kazdopadne jsem neminila rozum jako nastroj nijak snizovat.
    LIESKOVEC
    LIESKOVEC --- ---
    YMLADRIS: nevidim mnoho rozumnosti v jednoduchosti nazoru, ze muzi 'za to muzou' == neni projeven archetyp Otce. Muj nazor - zeny (a i muzi) se rozvadi, protoze ten druhy je parchant.

    Jinak si taky nemyslim (promin :) - ale trochu me to az osobne urazi) - ze by Jungovo povedomi o rozumu bylo tak malicherne. Sve pacienty rozumem navadel na to, aby jinym zpusobem premysleni zmenili, co je trapilo. Hlavni prostredek byly ovsem sny, ale s temi se pak vedome pracovalo a strategicky resila dana situace. Rozum naopak nekomentuje, ale vyskrabava a dlouba do bolave rany, naprosto umyslne casto.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    REVAN: a ony jsou nejake viry neucelove? Vira (belief) je tu s nami imho proto, aby ti poskytla pevny bod v chaosu, tj. hovori tak pud sebezachovy (vytvoris si nejakou identitu, nejaky pojem sebe, a pak se drzis nejakeho pribehu, ve kterem davas smysl).

    ad minula diskuse archetyp/pud - to uz si nepamatuju, doslo se k necemu?

    muj osobni pohled je, ze neni zadna rozeznatelna hranice mezi psychikou a fyzikou, natoz mezi slozitejsimi strukturami psychiky (drajv pudovy, drajv archetypalni, ...). Pusobi to oboji stejne - jedinec je fascinovane tazen kamsi. Myslim si, ze Jung se snazil pacientum objasnit, ze "neni vse jen sexualni pud jak tvrdi Freud" ale zaroven ze "rozum prakticky nic moc nerozhodnuje jen komentuje". Jestli mel nejaky nazor na to, zda archetypalni sily jsou slabsi nez pudove, to nevim. Kdyz bych to musela rozlisit jednou vetou, rekla bych ze archetypy jsou podobne jevy jako pudy, ale komplikovanejsi, vyznacuji se jimi lidi (ne zvirata). Ale nejsem expert, treba nejaky uznavany rozdil mezi temi pojmy je.

    ad puvodni tema: zeny se rozvadi nebot v muzich neni dostatecne projeveny archetyp Otce. A pak uz je to otazkou moralnich hodnot (kdyz jsem se ozenil, mel bych se snazit rozvinout vnitrniho Otce vs. mne to proste neoslovuje tak mne neotravujte, muj otec taky zadnej otec nebyl). Samozrejme v postmoderne zadna moralka neni, chapu.
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Nebezpečná metoda. Shlédnul jsem to 2x, film doporučuju.
    Grafologie a Psychologie: Nebezpečná metoda (2011)
    http://ografologii.blogspot.com/2012/01/nebezpecna-metoda.html
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    Recenze: Nebezpečná metoda má na gauči psychoanalytiky - Aktuálně.cz
    http://aktualne.centrum.cz/kultura/film/recenze/clanek.phtml?id=730664

    Už ze stručné charakteristiky jednajících postav snad vyplývá, že tohle nebude očekávatelně „osudové protnutí géniů, kteří významně ovlivnili 20. století". Cronenberg místo kapitoly ze základů společenských věd nabízí své typické komplexní vztahové a iniciační drama, kterému dokonale svědčí, že jeho aktéři jsou „shodou šťastných okolností" proslulí psychoanalytici.

    Tedy lidé, kteří by měli být schopni briskních úsudků o povaze lidského chování, měli by být připraveni o ní otevřeně hovořit - a z toho by mělo asi vyplývat, že sami jsou vybaveni řídit a chápat svůj život lépe než jejich neurotičtí pacienti. První dva body film nikdy nezpochybní, v tom třetím nechá své postavy mnohdy fatálně vymáchat. Ani „dějinami prověřené kapacity" se nedokážou vyhnout malichernosti, sobeckosti, svéhlavosti či ješitnosti.
    ...
    Kromě populárně naučného exkurzu do dějin psychoanalýzy a různých přístupů k ní se tu letem světem za necelých 100 minut v rozhovorech nebo „mezi řádky" - ostatně jak jinak „číst" film, jehož úvodní titulky se soustředí právě mezi řádky Freudovy a Jungovy korespondence - probere podstata muže a ženy, monogamie a polygamie, židovství a árijství, anarchie a maloměšťáctví, generační vzpoury, předvídání budoucnosti, třídní společnosti…
    REVAN
    REVAN --- ---
    DARJEEL: z toho bych vyvodil ten závěr, že by mne docela zajímal případ, kdy víra vychází z pudu. Nějaká představa mne napadá, ale to je taková účelová víra, za kterou na smrt nepůjde, spíš k ní před smrtí utíká. Zajímalo by mne to.

    YMLADRIS: kdysi tady proběhla diskuze (neúčastnil jsem se, jen jsem ji zpětně zachytil) ohledně toho, jestli je pud a archetyp to samé. Ze zvědavosti by mne zajímalo, na které straně jsi/bys stála? archetyp otce ano, puzení ne.
    Myslím,že otec u nich nekonflikti archetyp Otce a arch.Věčného dítěte, podle mne prostě archetyp Otce v nich není dostatečně zralý.
    ad původní téma, ok vpořádku, beru jiný názor.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    REVAN: pěkný zrcadlo, imho... takže říkáš, že podléháš své zaujatosti a nemáš rád moji virutální osobu, hm... co už no, jestli tím chceš říct, že se Tě nemám příště ptát, až budu potřebovat poradit ohledně tcm nebo v jiných záležitostech ve kterých Tě mám za odborníka, tak ok, beru to... ale o tom jaké sympatie nebo antipatie k Tobě chovám jsem nemluvil a na základě virtuálního kontaktu bych je ani netvořil... halt nyx je slušný zrcadýlko pro každýho z nás..

    Ty stránky jsou http://www.czso.cz/, promiň, popletl jsem písmenka a mohl jsem napsat aspoň, že se jedná o český statistický úřad...
    Tam jsou totiž přehledný tabulky o mnoha věcech... a to co jsi psal prostě bylo napsané syntakticky jinak, než jsi (jak jsem od Ymladris pochopil) měl v úmyslu aby to vyznělo + je k tomu to, že imho není studie, která by ukazovala, proč se kdo rozvádí a z jakého popudu, respektive možná je, ale pochybuji, že to je text na kterém stavíš svoje fabulování o ženských s dvěma děckama...
    YMLADRIS: ne pochopil jsem to ještě jinak, ale to neva, zbytečná energie na nějakou nesmyslnou informaci...
    REVAN: "být poháněn pudem a na něco věřit je jako černá a bílá". Jako máš tu teorii pěkně poskládanou, ale pro mě stojí trochu na vodě... osobně bych si netroufl říct, že víra nemůže vycházet z pudu (kdyžtak rozvedu proč) a vztah sociálního a biologického je taky dost nejasný a problematický, co člověk to názor a v podstatě se není moc o co opřít, žádný axis mundi tady nelze nalézt.
    YMLADRIS: no právěžě spousta zvířat taky dělá dost ulítlý a pudově "zbytečný" věci a srovnávání psychologie a etologie bylo vždy takové, ehm, ...většinou účelné. (Tím nechci říct, milý Revane, že Tě nemám rád ,)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    REVAN: Cili v kulture, kde ochranitelsky pud se nema na cem vyradit (ochranu jiz zajistil ministr prace a socialnich veci), muz teda nema ke sve rodine a detem zadne puzeni, zadny archetyp Otce z kolektivniho nevedomi se mu nekonsteluje, netouzi svoje decka zlepsovat a tvarovat a zajistit jim maximalne slibnou budoucnost ... pokud to dela, tak snad proto, ze mu to nakazuje socialni norma (v postmoderne slaba)?

    Toz ja samozrejme nevim, jak se muzi uvnitr citi. Moje teorie (sorry za neustale omylani) je, ze u dnesnich problematickych muzu konflikti Otec s Vecnym ditetem, protoze jsou rozmazleni a zaroven nikdy nenarazili na tvrdou realitu (valka, tezka prace, stradani, ...). Ale ze ten otocovsky archetyp v sobe normalne maji (venovat se svym detem neni jen naucena socialni norma), akorat nebyl vhodne osloven.

    Srovnavat ty drajvy se zviraty mi prijde dost mimo. Treba v nasi kulture se poslednich x set let konsteluje Hrdina jako prase, muzi a dnes i zeny vstavaji a odchazi nekam neco spachat, navzdory pudu sebezachovy atd. Kdo to kdy videl u zvirete? Pricemz u nas se kolem toho toci kde co.

    Ten clanek viry tedy spatruju v te mire, jakou davas/davaji "pudum". Jako ze misto aby si rekli vlaci mnou Bozske dite, nejradej bych zil v televiznim serialu, tak maji teorii ze holt se chovaji pudove, priroda to tak chce abych se hoval jako hovado, je to prirozene.
    REVAN
    REVAN --- ---
    YMLADRIS: Být poháněn pudem a na něco věřit, je si asi tak podobné, jako černá a bílá...
    ... a tímto zároveň odpovím na druhou otázku (nedostupnost otcovského vzoru): Podíváme-li se pouze na zvířata do přírody, tzn. do sféry, která podléhá pudům téměř bez korekce, uvidíme, že je to víceméně tak jak říkáš a jak ti tví muži "věří". Čistě pudově. My lidé nejsme ovšem poháněni pouze pudy, ty jsou jen jednou, ovšem významnou složkou, která nás spojuje s biologickou přírodou. Máme také třeba složku sociální, a právě do ní by spadala převážná většina mužovy starosti o výchovu dítěte. Pudově by ho mohl vést tak maximálně ochranitelský pud, nezbytný k přežití rodu. Otcovský vzor je samozřejmě především sociální záležitost, otisk, jak se chovat ve společnosti lidí jako muž, co znamená sociální role muže. Pudově netřeba žádný vzor, co je pudové, to se probudí samo.

    Čili nezbavuji muže odpovědnosti, jen tvrdím, že k tomu nejsou vedeni pudově, ale sociálně, což je slabší přitažlivost než u ženy, která je vedena pudově.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    REVAN: ad darjeel: on to pochopil ze tvrdis, ze 60 % lidi se rozvadi. vysvetlovala jsem hned ten den.

    ad muzsky pud rozsevace a matersky pud pouze pro zeny: myslim ze je to davno prekonane zjednoduseni, ale v zasade mame shodu: ano, mnoho muzu na toto veri (starat se o decka je problem manzelky, ja jsem tu od toho abych rozseval) a zduvodnuje si tim kdeco od nezodpovednosti po milenky. To je co v tomto threadu porad opakuju: muz zije jako rozsevac/trubec a po nekolika letech to zena uz nevydrzi a posle ho nekam.

    Akorat mi ted neni jasny, co jsi puvodne teda myslel tou (nedostupnosti) otcovskeho vzoru. Pokud byt otcem znamena oplodnit a materstvi uz je na zene, tak je to teda zcela v poradku, ze otcove se na vychove nepodili, ne? Jeste by deti pobrali vadnou predstavu, ze rodicovsky pud maji i muzi?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam