• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EDISNParní mašinky
    MICKK
    MICKK --- ---
    MOMENT: podle všeho byla lepší než ta dnešní v čr, když tam mohli jezdit tolik (;
    MOMENT
    MOMENT --- ---
    všeobecná otázka: jak vypadala a z čeho se skládala v té době (okolo 1940 např.) kolejová trať? vždyť 250km/h jezdit 275 tunovou krávou (bez vagónů) není jen tak... nedivím se, že v takových případech se rozdávaly pokuty.
    VACA
    VACA --- ---
    PRR S1 1939 přezdívaná “The Big Engine”




    Údajně nejdelší lokomotiva pro osobní vlaky, o celkové délce 42,7 metrů. Největší jednolitej odlitek kterej kdy byl při konstrukci lokomotiv použitej: 23,5m metrů dlouhej, 44 tun těžkej základní rám.. hmotnost locomotivy potom 275 tun. Díky své délce nemohla projíždět velkou část oblouku v síti.
    V roce 1941 šasopis "Popular Mechanics" v nějakém článku uvedl že s lokomotivou absolvovali 214.7 km/h. Jsou nějaké zvěsti že jindy s tim prej valili 251 km/h, za což byla společnosti správou železnice uložena pokuta. Na tom se zakládá tohle tvrzení, že v signalizačních domcích se schodli na rychlosti překonání ůseku, ale není to podloženo žádnou dokumentací.

    Každopádně je to pěknej stroj :)









    a pracoviště
    VACA
    VACA --- ---
    PS: tušíte někdo proč měli ty tendry vzadu tu kabinu?
    VACA
    VACA --- ---
    A jestli to nevadí že to tady tapetuju, tak přidám i předchůce, Q1 Celkem pěkný dobový fotky...




    a ještě interiér:)


    ale zdaleka ne tak úspěšnej stroj. Mnoho problémů, prejže kola z osobní lokomotivy problém a ty obrácený písty vzadu u topeniště taky problém.
    VACA
    VACA --- ---
    Mě sem k vám vlastně přivedlo... Já nejsem vlaky kovanej, v povědomí jsem měl akorát takový ty "mainstreamový" mašiny profanovaný, co zná každej. Dílem náhody jsem teď ale narazil na stroje o kerejch jsem neměl tušení, a celkem mě to zaujalo:)

    Třeba tohle: 1944 PRR Q2


    280tun, s tendrem pak 475.. Wiki řiká, že to prej byla největší "neartikulativní" lokomotiva všech dob, a nejvýkonější co se podrobila statický zkoušce: 7,987 hp (5,956 kW)
    26kusů vyrobeno, 1951 všechny vyřazeny.
    Zajímavý mi přijde že to mělo nějakej anti-prokluzovej systém. Celkově to prej byla nejvychytanější duplexová lokomotiva. Ale kdo ví, i když aktivní antiprokluzovej systém....
    Dále prý dokázala utahnout 125 nákladních vozů rychlostí 80km/h (bohužel nemam tušení kolik vážil takovej nákladní vůz, a jestli aždej jinak a nebo je nakládaly všechny na stejnou hmotnost...)
    Ze služby to šlo že diesel byl mnohem levnější na údržbu...



    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    3MZ: Zcela přesně, díky za doplnění.
    VACA
    VACA --- ---
    3MZ: há myslím že je to takhle v pořádku, v podstatě je to to, na co jsem se ptal. Děkji/eme
    3MZ
    3MZ --- ---
    Omlouvám se, správně je to odpověď pro: PISKVOR:
    3MZ
    3MZ --- ---
    VACA: Ano dá se také brzdit přestavením reverzní páky na zpětný chod, ale používalo se to ve výjimečných případech, protože pokud regulátor a šoupátko nebylo pro to uzpůsobeno, mohlo dojít k destrukci. Uměli to hlavně staří "fírové" s citem pro páru. Musí se ve správném poměru nastavit časování šoupátka a množství páry.
    OT: (Elektriky vrací výkon buď rekuperací zpět do troleje a nebo jej maří v odpornících)
    Miloš
    MELOP
    MELOP --- ---
    Counter steaming je docela už extrém - i když jsou situace, kdy se uplatní (ale nejde to všude a u všeho).

    Normálně se i na páře brzdí klasickou vlakovou brzdou, jsou to prakticky bez výjimky variace na toto téma:
    Samočinná tlaková brzda – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Samo%C4%8Dinn%C3%A1_tlakov%C3%A1_brzda
    VACA
    VACA --- ---
    PISKVOR: S tim me teda napadá ještě jedna věc: on tam pak využívá jen přirozenou kompresi teh pístů, (řikám si že ta komprese musí bejt zanedbatelná v porovnání s hnotnostma teh souprav) nebo tam s citem pouští tlak nějak z "druhý strany"

    Možná povidám nesmysly, nemám o tom povědomí..
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    VACA: Tak v zásadě jo, podle konstrukce - v podstatě jako u spalovacích, pokud přenášíš sílu "opačně," z dvojkolí na píst, tak brzdíš "motorem", neboli konáš práci *proti* expanzní fázi.
    VACA
    VACA --- ---
    Tak vám děkuju za osvitu.

    A to bych se teda ještě zeptal když na to přišla řeč. Jaký způsoby brždění má takovej parní vlak k dispozici?
    Je tam taky něco jako "motorová brzda"? Že by třeba ty písty udržovali nějakej tlak aby kladly odpor..
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    MELOP: Yup, klasický problém parní trakce v tunelech. Proto je taky londýnská "podzemka" v nejstarších sekcích (Circle Line) vedena spíš v zářezech.
    MELOP
    MELOP --- ---
    PISKVOR: Jenže tam to snad pak už začali řešit elektrikou, mám ten pocit, protože v alpských tunelech šlo i o to, že vlivem použití "kvalitního" uhlí občas pršela ze stropu tunelu pro jistotu rovnou kyselina sírová... sice zředěná, ale...
    MELOP
    MELOP --- ---
    VACA: Dlouhý a pomalý... jestli tam někdo vyloženě "zařval" to netuším, pár otrav z toho prý bylo a když si zkombinuju, že Donner Pass má dlouhé tunely a poměrně jedovatá stoupání, tak mi z toho vychází, že není úplně neideálnější, aby mašina vyjela z tunelu s přiotrávenou posádkou, zejména při jízdě z kopce, kde to v podstatě je permanentně o brzdách (všech možných, co na vlaku jsou), což vyžaduje plnou pozornost, protože zrovna tady je co rozbít, když se to nepovede.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    PISKVOR: (jinak lokomotivy jsou standardně stavěny na obousměrný provoz, ale u parních bývá jeden ten "obvyklý.")
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    VACA: Tak nejdelší tunel byl přes půl století ve Švajcu: https://cs.wikipedia.org/wiki/Gotthardsk%C3%BD_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_tunel . Jinak obvykle nešlo o smrtelnou otravu (to by v tom tunelu museli nějakou dobu *stát*), ale ani trochu přidušenej fíra není taky žádná sranda, zejména když to má jezdit denně: nemoci z povolání, zhoršená pozornost a tak.
    VACA
    VACA --- ---
    MELOP: Paráda, to jsem netušil, takže tam asi byly nějaký hodně dlouhý tunely? A co se stalo posádkám, jakože třeba i zkapali a vlak jel bez posádky, jo?

    Hele a je možný že jsem viděl něco podobnýho, ale mělo to kotel obráceně (vlastně standartně "ve směru jízdy"), takže asi na tuhá paliva, a stanoviště to pak mělo na obou koncích..
    Jedno mezi tendrem a kotlem, standartně, a druhý pak ve předu ve stejnym stylu jako na tom obrázku od tebe teď...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam