• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    Dneska mi napsala Ashjan S Mowet ze Súdánu (v současné době v Dakaru v Senegalu 26 let věku). Cituji část mailu:

    "Poslal jsem vám mé fotografie. Já ocení i když pošlete mi vaše v dalším mailu. S respektem jsem se zeptat, se řekni mi nějaké kalhotky o vás. Tvá láska živá, co se oceňují ženy obecně a vaše odpory. Abych zapomněl nejsem bílá paní, spíše jen barevné a přeji vám to nevadí, jak jsem představu, že všichni jsou stejné bez ohledu na našich barev.Vnitřní člověk je pro mě nejdůležitější, přátelství je pro mě právo všech lidí, a pokud je správně nakloněná mohli přidat na jednou štěstí."

    Je tam sice pár chybek, ale na ty nekoukám, vnitřní člověk je pro mě nejdůležitější. Pravda, trochu mne mrzí, že nedorazily ani ty fotky ani ty kalhotky (nebo ty mám poslat já jí?!), ale co, svět je úžasný, nádherný, barvený! Mějme se rádi, přátelství je právo všech lidí!
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    TOMASZ: Pokud jsem si vsimnul na nikoho tu spinu nekydam. Jen debatuju o tom proc mi prijdou gramaticke chyby podruzne a ze ostatni prohresky mi prijdou podstatnejsi. Kydam spinu mozna tak na tebe a to uz jsi udelal ve chvili kdy jsi tak uboze zacal zesmesnovat jine ;-) ... Navrhuju se vzajemne ignorovat protoze zrovna ty jsi clovek se kterym si nemam co rict, ktery ve me budi dost nelibe pocity a to ne svymi myslenkami ohledne poezie ale jen svym lidskym chovanim ... a delame si vzajemne ustrky ... je to zbytecne a hloupe, ale ja proste nemuzu odolat na kazdou vec co pises odpovedet. Btw. ty tu mluvis o kydani spiny a sam v debatach dost casto pouzivas slova jako blb, pitomec a hlupak. Zamet si pred vlastnim prahem ;-)

    TOMASZ: no nemyslim si ze by zrovna lpel na gramaticke presnosti


    BUBLINKY: To je právě to, ja vas nazor akceptuju, jen se snazim branit a vysvetlit svoji myslenku, mozna najit zablesk pochopeni. U vas tezko pocitat s necim podobnym.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    MALEMKRALOVNA: Kritizovat báseň s "bil ubyt" je přemrštěná reakce? A "vytvarne umeni neskyta prostor pro praci tvoji fantazie jakozto konzumenta..." - no ty bíku, chce se mi zvolat, myslíš to vážně?
    (MALEMKRALOVNA: Hmm, bohužel asi ano.)

    TOMASZ: Máš recht, je to jak porouchaný řetízkáč. Nakonec by se z toho bezúčelného otáčení jednomu ještě přitížilo.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    BUBLINKY: To není reakce na Ginsberga...
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MALEMKRALOVNA: Hm, tak jo...hodně štěstí

    TOMASZ: Však já už končím...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MALEMKRALOVNA: Ano, to by celkem sedělo, ten Ginsberg. Neumím anglicky natolik, abych dokázal posoudit, kolik udělal pravopisných chyb, ale neřekl bych, že bych na ně nějak obzvlášť narážel. Viděl jsem nejlepší mozky své generace hynout na lidskou blbost slepých následovníků, kteří moc nepochopili...
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MALEMKRALOVNA: A ten příměř byl chybný, nikoli nepřesný. Expresionisté měli zvládnuté řemeslo, vy nikoli, takže jakékoli srovnávání je skutečně mimo.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BUBLINKY: Obávám se, že celá tato diskuse je úplně zbytečná. Oni naprosto nechápou, co jim tu říkáme. A zdá se, že toho ani nejsou schopní, je to mimo jejich rozlišovací schopnost, a to asi těžko změníme. To je jako bavit se o rozdílu mezi lososovou a starorůžovou s barvoslepým. ;) Leda zvyšuješ všeobecnou frustraci.

    Oni každý příměr buď naprosto nepochopí, nebo ho vztáhnou jako útok na sebe. Nakonec dopadneme všichni stejně, jako už já, a MALEMKRALOVNIČKA se upíše k smrti při tom všem kydání špíny na třídního nepřítele.

    Škoda, že se nedokážeme udržet a vysr... se na ně hned od začátku. Ale člověk je prostě jenom člověk. A teď jsme si zasvinili další útočiště. :(
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    BUBLINKY: Já bych byl rád, abyste pochopili co Vám chci sdělit. Chyby nejsou dobré, jen si myslím, že nejsou ani vysloveně špatné.

    Ano napriklad Ginsberga :-)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MALEMKRALOVNA: Ehm, napsala jsem ti k věci, to, že jsi to nezaregistroval ze čtyř vět je trudné, ale co se dá dělat. Člověk, který používá jazyk jako nástroj k vyjádření nejniternějších pocitů, stejně jako malíř používá své barvy, je fascinovám svým nástrojem - jazykem/barvami a chce jim rozumět, aby s nimi mohl dosahovat ještě lepších výsledků.

    Ačkoli sama nejsem neomylná, snažím se chyby nedělat, protože mám ráda jazyk, kterým tvořím.

    Máš nějaké oblíbené básníky?

    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    BUBLINKY: ehm ... chci se zeptat, mas mi tedy co rict k tomu co jsem napsal nebo si tu ted budeme davat lekce z umeni a budeme si rikat "ten primer neni presny, i kdyz teda chapu cos tim chtel rict" ... zabyvas se nepodstatnou veci ... jinak ja si nemyslim ze by basnika delal zvladnuty jazyk ve smyslu i/y, s/z a podobnych veci ... myslel jsem ze zvladnout remeslne jazyk znamena mit sirokou slovni zasobu a umet ji pouzit, vedet jak postavit vetu, umet jim "malovat", umet spravne zvolit vrstvu jazyka ... samozrejme ze ted ocekavam neco ve stylu "udelat hrubku ale znamena totez jako udelat kanku" ... muzes to tak brat ... pro me je to vsak nepodstatne a nijak mi to nebrani v porozumeni textu a vysledny obraz si beztak maluju ve svoji hlave podle jinych parametru nez podle gramaticke spravnosti...

    nemyslim si ze pokud se v basni vyskytne "bil ubyt" notne to musi znicit cele dilo ... podle meho to je jen premrstena reakce prave tech gramar nazi´s ... clovek s nadhledem si rekne no to je hrozna hrubka, ale basen je to pekna ... a klauzule vsechno vychazi ze vseho - myslim ze gramaticke hrubky jsou uplne to posledni cim by ono slovo jazyk v tomhle uziti melo byt


    FIN: Fine ty jsi schopny demagog, ale tve primery se tykaji prilisnych extremu ... vse o cem tu hovoris ohrozi tvuj zivot ... myslim ze hrubka v basni te nijak neohrozi (leda bys mel ony infarkty :-) ... v pripade gramaticke chyby sklenice nebude ostra, nybrz bude mit na sobe skvrnu ... michelangelo tesal do nejuslechtilejsiho mramoru protoze vytvarne umeni neskyta prostor pro praci tvoji fantazie jakozto konzumenta... ale basne presne o tve imaginaci jsou ... pokud nekdo napise bík misto býk tak ti prece nedela problem si toho byka predstavit, dokazes preci vnimat i ten zbytek ... a prijde mi vice nez pedantske lpet na precizni gramatice ... chce to byt trochu shovivavy

    nehlede na to ze se odvolavas na remeslna dila ... jenze vysledkem prace hrncire je hrnec ... konzument uz ho nijak nezmeni ... proste zustane stejny ... vysledkem prace basnika pro me ve finale vubec neni basen jako takova ale az ten obraz v neci hlave ... to ze nenutis nekomu svoji predstavu ale on si ji vytvori sam a ty ho k tomu jen basni ponouknes ...

    ja nerikam ze by se na to melo na internetu srat ... jen tvrdim ze by se chyby nemely brat tak vazne ... ostatne to tvrdim celou dobu ... zaroven taky neobhajuju chyby ... chyby jsou chyby ja ti jen rikam ze to pro nekoho neni tak podstatne jako pro druheho

    Co se tyce tveho predposledniho a posledniho odstavce to si me asi s nekym pletes ne? ... ja nepisu chyby jsou dobre, jsou tvurcim prostredkem apod. ja jen pisu ze mi na nich az tak moc nezalezi a to je celkem rozdil ne? ... a ano soucast konstruktivni kritiky bude upozornit na gramaticke chyby ... ale je to ponekud chabe k basni pouze rict "gramaticke chyby, spalit" chapes me? :-)

    MAEROR
    MAEROR --- ---
    Dobrá, FIN byl tentokrát rychlejší a ještě výstižnější :-)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    MALEMKRALOVNA: Chyby můžeš dělat:
    a) záměrně, má-li to opodstatněný smysl, pokud tím ve svém vyjádření sleduješ konkrétní cíl - viz níže.
    b) nevědomě - protože neumíš dobře používat nástroj, který sis pro sebeprezentaci zvolil, nebo je ti to úplně jedno (a jsi líný se učit nebo opravovat), nicméně na důvodu v tomto případě až tak nesejde.

    Případ a) toleruji, i když můžeme debatovat o tom, zda se ti tvůj záměr povedl či nikoli.

    Případ b) tolerovat nehodlám, protože tím, že ti na chybách nezáleží, dáváš najevo zároveň to, že ti nezáleží ani na samotném textu, na jeho úrovni... ani na jeho čtenáři...

    Chyba nepřestane být objektivně chybou jen proto, že si právě ty usmyslíš ji ignorovat.
    Až ti truhlář vyrobí neohoblovanou skříň s dírou po vypadlém suku uprostřed dveří, důvodně předpokládám, že ho nebudeš hájit tvrzením, že je to pořád dobrá skříň, neboť na uhlazenosti formy nesejde a důležitý je obsah. A předpokládám rovněž, že ti bude v tu chvíli úplně jedno, že ho ostatní podobní fušeři budou sluníčkově chválit, jelikož má ta almárka přece skoro všechny úhly pravé... Ale možná se mýlím.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MALEMKRALOVNA: A nemyslím si, že by to byla reakce na podružnou věc, alespoň vím, jakým způsobem uvažuješ. Já osobně nemám nejmenší problém s nespisovnou češtinou, ale jak jsi správně poznamenal, všechno souvisí se vším, a pokud to nefunguje jako celek, není to zkrátka kvalitní práce. Mohou tam být skvělé momenty, které však zaniknout v "hlušině" okolo.
    FIN
    FIN --- ---
    MALEMKRALOVNA: když neumíš řemeslo, nikdy se do hloubky nedostaneš - nemáš totiž jak. scházejí ti prostředky. je to asi jako plavat bez rukou - jde to, ale žádná sláva.
    FIN
    FIN --- ---
    MALEMKRALOVNA: než pečlivě vyzdobíš barák, nezajímá tě napřed, z jakého materiálu je postaven a jak dobře? aby se ti výzdoba nesloupala ze stěn? jaké má základy? aby během zdobení vůbec nespadl? podružná věc? vtělit svět do slov a otisknout do nich sdělení a myšlenku - protože to je přesně to, oč kráčí a sami jste si toho vědomi - nevyžaduje to náhodou umět s nimi pracovat? k čemu je ti pohár ze špatného skla a ostrými hranami, který ti pořeže jazyk? budeš z něj pít? sotva - bude to věc, která ztratila svou podstatnou funkci, tu prazákladní, a může sloužit leda jako ozdoba. a ona je to poddružnost? nazvala bys podružností znalost žil a cév u kosmetického lékaře? ach bože, pokazil operaci a zkazil ti zjev, protože to sice byl skvělý designér, ale, jaká smůla, moc ho nezajímaly podružnosti, neznal základy anatomie, a tak říznul, kam neměl, a vyrobil trvalou jizvu. no, to je toho... prdlajs. podružnost? michalengelo lámal v lomech a tesal vápenec - on, který stvořil davida z nejušlechtilejšího mramoru. a kupodivu, jako podružnost mu to nepřišlo.

    ne, nenapadlo. ačkoliv se mi tu myšlenku stále snažíte vnutit. jsou to chyby, vy je děláte a já to poznám, protože jazyk je mým řemeslem. nejsem sice michelangelo, ale je mým řemeslem již dost dlouho na to, abych to poznal. řezbář nepochybuje, že musí poznat dřevo a umět je napřed řezat, než bude vyřezávat. výrobce nádob pozná hlínu a napřed plácá hrnce, než se pustí do ušlechtilejších kousků. ale vy, ty a další, z nějakého důvodu nechápete, že totéž je třeba s poezií? že vaše dřevo a vaše hlína je jazyk - a vy ho dost neznáte, nenaučíte se jej pořádně, nepoznáte zákony a pravidla, které jsou jeho žilkami a konzistencí, ale naopak vám to přijde podružné?

    něco ti řeknu: na myšlenku ti sere pes, dokud jí nebude dán tvar rukou mistra. protože skutečně originální myšlenka se rodí jednou za dlouhý čas. ne na přání, můžeš chtít, ale nic a prd, ne, protože by měla. nicméně, když už se zrodí, může jí dát tvar diletant anebo mistr. talent bez píle je nic - myšlenka bez dovednosti rovněž.

    a nejstrašnější pseudoargument, který často slýchám, je právě ten tvůj "dyk jsme jenom na..." představ si, že by tě někdo donutil poslouchat strašné vrzání, ty bys namítl "hele, to se nedá poslouchat" a odpověď by zněla "dyk to hraju jenom tobě a ty nejsi žádný pořádný koncertní znalec, tak co..." to bys přijal, takový rádobyargument? začalo by najednou to vrzání být poslouchatelné? není strašné, že někdo dělá chyby - strašné je, že namísto toho, abyste pochopili, že je žádoucí je nedělat, tak vymyslíte takovou kupu blbostí na obhajobu toho dělání těch chyb.

    ne, osobně tomu prostě nevěřím. nemyslím totiž, že by neumět a dělat chyby bylo nástrojem, jímž nutně vyjadřuješ cosi, co jinak vyjádřit nelze. myslím naopak, že je náramně užitečné nějaké vlastní chyby zaštítit poukázáním na to, že jsem vlastně takový rebel. prostě je obléci do slušivějšího kabátku, protože "dělám chyby" moc slušivě nezní. ale zato "dělám chyby úmyslně, protože to je originální prostředek a provokace", to už vypadá mnohem lépe. jenže ono se provokuje nápadem a myšlenkou, ne zmetkem. a fachmani od každého řemesla to nakonec vždycky poznají a i psát je řemeslo - nejen, ale taky.

    a nakonec:ale vždyť jo, svobodně si je dělejte a tvrďte si o experimentech, co hrdlo ráčí - ale v tom případě by mě zajímalo, proč se tedy tak rozčilujete nad tím, že si to někdo dovolí neuznat a říci, že to stojí za prd? esplipak ta požadovaná "konstruktivní kritika" vlastně není jen "pochval mě, ale že dělám chyby, to neříkej, to slyšet nechci"...
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MALEMKRALOVNA: Ten příměr, jak stojí, je špatný, nikoli nepochopitelný. Realismus i expresionismu je zvládnuté řemeslo. Rozdíl je v technice, nikoli v mezerách v řemesle. Jiné vidění téhož.
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    BUBLINKY: opet neco na co uz jsem zvykly ... reakce na podruznou vec ... a ne na celkovou myslenku ... nebo je ten primer jak stoji nepochopitelny? :-)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MALEMKRALOVNA: Moderní umělecké směry vzešly z perfektního zvládnutí řemesla. Včetně expresionismu.
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    MAEROR: navic zrovna ja jsem ten typ cloveka kterej radeji rekne vec co neni picovina i kdyz je to nespisovne a ne kravinu zato ale vytribenym jazykem ... jaksi nejdu po povrchu veci ale spis do hloubky
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam