• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: nevim, co si predstavujes pod pojmem genii ty, ja si predstavuju cloveka jakymsi zpusobem vyvoleneho, extremne schopneho neceho

    a tim padem kazdy mame sveho genia v sobe, i ty, i ja, proste vsichni

    a myslim si, ze k tomu, aby se v nas probouzel Nietzscheuv nadclovek, tak prave staci dobry umysl a snaha

    snaha z meho pohledu ale neznamena makat, makat, makat (coz mi ostatne pripomina Leninovo "ucit se, ucit se, ucit se")

    snaha v poezii z meho pohledu znamena psat uprimne, soustavne a rad
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: ach jo. hele, co kdyby to četl pozorně, když už vedeme tak dlouhou debatu a dávám si tu práci argumentovat?

    * neříkal jsem, že pokud autor neovládá dobré řemeslo, nemůže z toho nic dobrého vzejít - říkal jsem a říkám to už řadu let, že pravděpodobnost, že by se tak stalo, je malá, a že když autor neovládá řemeslo, nemá (protože ho neovládá) (dostatečné) prostředky a není disponován a že proto je ta pravděpodobnost malá. tedy nikoliv "nemůže", ale "většinou nemůže" a "spíš nevzejde" - to je rozdíl a ne bezvýznamný. géniové jsou, ale je jich málo. (a většinou to my, ani ty, ani já, nejsme.)

    * ad developeři: nikoliv a nestačí - sebelepší návrh na hovno, když řemeslník neovládá um. prostě ti to pak dřív či později spadne na hlavu. takže chvíli to bude moc hezké a pak v troskách. věž v pise je jen jedna - a ty to nejsi. já taky ne. umět se musí a to znamená makat, makat, makat. nejméně zábavná činnost na světě a jediná správná. a tak to je. jen se zdá, že v moderní době to lidé neradi slyší, protože by rádi hned všechno a s minimem práce - jsme přežraní, zlenivělí a v poezii taky.

    * nikoliv: výrok "každý z nás jistě zná lidi, co to sice mysleli dobře a upřímně, ale ve výsledku nadělají víc škod než užitku a člověk (který pak ty následky nese) by je nejraději zabil" neříká, že chci zabíjet lidi s neznalostí gramatiky, říká to, že dobrý úmysl sám nestačí. a že naopak bez umu může víc posrat než přinést. to je snad srozumitelný opis.

    * ano, dobře je do jisté míry subjektivní kritérium. protože jen někdo si vytříbí smysly a vkus, jen někdo má talent a jen někdo si dá tu práci. chutě se musejí pěstovat. jíst olivy a ryby se učíš, pít víno a čaj roky. učíš se malovat, učíš se sochat - toto všechno by nikdo nepopřel - tak nechápu, proč má tolik lidí takový problém s tím pochopit, že totéž platí pro poezii. není všechno pracné a jen poezie free a instamtní jen proto, že někdo dejchá a ve škole ho naučili písmenka - je mi líto, ale je to tak.
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: tvoje subjektivni kriterium
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: operujes tady metaforou, ze poeticky je dum a pravopis jsou steny, a rikas, ze pokud autor neovlada remeslo, nemuze z toho nic dobreho vzejit (FIN)

    ja tedy budu na zaklade tve metafory autorstvi prirovnavat k architekture

    existuje developerska firma, ktery to naprojektuje - autor
    a pak existuje stavebni firma, ktery to postavi - lektor

    nekdy ten vztah mezi nimi neni uplne transparentni, protoze se to cele odehrava v mozku jednoho cloveka

    nicmene moje trenerka kreativniho psani (s britskym diplomem) me naucila tyhle dve firmy odlisit

    ty rikas, ze budova nemuze byt dobra, kdyz stavebni firma pracuje spatne, a mas svym zpusobem pravdu, kdyz se odhledne od toho, ze kazda stavebni firma ma sve mouchy a navic existuji budovy jako sikma vez v Pise, kdy neumyslna chyba stavebni firmy zpusobuje obrovskou pridanou hodnotu

    ja rikam, ze musi byt dobra predevsim developerska firma, protoze chyby stavebni firmy se mnohem snadneji opravuji, zejmena, kdyz budova uz stoji
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: spousta lidí "vidí jinak" - a jak víme z některých čtení, která jsme spolu protrpěli, "jinak" nestačí. někdy viděli tak jinak, že i slušní nadávali, hulvátům došla slova a jaegeři kousali stůl - a pochybuji, že zrovna ti tě zaujali. ti "dobří" jsou zajímaví :-) jinakost nestačí :-)
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: a co když si s ní nehraje po nocích na schovávanou a má s ní poměr zcela jiný? co když se mu prostě třeba děje? anebo k ní přistoupil ze zcela jiných důvodů? a tak dále - ne, toto měřítko není a víme to oba. klidně se budeš bavit s někým, kdo si s poezií třeba vůbec nehraje po nocích, jen když bude psát dobře. a moc si toho neřekneš s někým, kdo si hraje, ale píše špatně - a to taky víme oba. "píše dobře" je to podstatné, kvůli čemu se budeš bavit, ne zda si hraje a jak. hravě či vážně, lyricky či osobně či závazně... dobře je to slovo. to kritérium.
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: kde konkrétně, prosím, říkám toto? "lidi co pisou s gramatickymi chybami bys nejradej zabil "...?

    promiň, ale tohle je moc laciný debatní trik a zajímavý není. znovu.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: Vem si raději neprůstřelnou vestu... :P
    NECECH
    NECECH --- ---
    MALEMKRALOVNA: plete si te se mnou, ja rikam ze chyby jsou dobre a jsou tvurcim prostredkem a zejmena mam jako ctenar rad ty neumyslne

    MAEROR: no to je prece krasny text! a prave ty neumyslne chyby vytvareji jeho charakter jakozto nechtene poeticke dilo

    FIN: takze lidi co pisou s gramatickymi chybami bys nejradej zabil (podobne jako Tomasz), zajimave!, a ted mi prosim vysvetli, jake skody napacha spatne napsana basen (krome infarktu i jistych lidi)

    NATASHA: zkusim to nejak zformulovat, poezie je pro me formou umeni, ktera je ze vsech mozna ta nejabstraktnejsi, a ja si ji venuju proto, ze mam rad jazyky, a psat poezii je pro me cestou, jak o danem jazyce poznat neco vic, jak si k nemu vytvorit osobni vztah, jak si s nim hrat, a ja v poezii vedome nejdu cestou monolingvalnich autoru, kteri piluji styl ve "svem" jazyce a usiluji o slavu a dokonalost, ja jdu cestou autenticnosti, ke ktere pro me patri i chyby, tyto chyby delam vetsinou nevedome, ale nemuzu si pomoct, cestina neni muj rodny jazyk, nicmene "dobra rada", abych prestal cestinu pouzivat, protoze ji neovladam tak dokonale jak nekteri jini, me bytostne urazi, a ptam se vnitrne, jakym pravem a na zaklade ceho se tihle "dobri radcove" nade mnou vyvysuji a posmivaji se nad mymi texty, protoze z meho pohledu idea textu je tam docela transparentni a pokladam ji za mnohem dulezitejsi nez jeho formu, mluvi se vzdycky jenom o forme, ja bych radsi mluvil o obsahu

    NATASHA: ja se napriklad s poezii nehadam nikdy, zvlaste ne po nocich, nekdy s ni bojuju, ale v tom smyslu, ze bojuju s jeji pomoci, taky si s ni nehraju na schovavanou, spis ji objevuju, nekdy vedome, jako ze ji hledam a nachazim, nekdy zcela necekane, a nehledam poezii v basnickych sbornicich, ale v beznem zivote, treba na jidelnich listcich, uctenkach, formularich, atd.

    ze ji chci, je myslim na me znat, jinak bych tuhle debatu ani nedokazal vest

    takze se tesim na to vase setkani, kam se rad prijdu na chvilku podivat, jen me trochu znepokojuji hlasky a la "zastrelit lidi, kteri delaji gramaticke chyby" :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MALEMKRALOVNA: Pokud jde o kydání špíny, tak ano, používám výrazy jako blb, pitomec a hlupák, pokud cítím, že jsou na místě. Je to arogantní a je to činěno často ve snaze druhého urazit a třeba probrat z nějakého hlubokého omylu. Ty naproti tomu používáš zbraně jiné, jevící všechny znaky podlosti a nízkosti. Přesto: Víš, jaké negativní pocity vyvoláváš Ty ve mně (když si odmyslím rozmrzelost celou touhle otravnou diskusí)? Vůbec žádné. Peace! :P
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN:
    Nevím, jestli je nutné, abychom se shodli.
    Máš pravdu, není jediná odpověď.

    Ale: mluvit spolu a podivovat se vidění druhého člověka, a nečekaně něco najiít mezi jeho fuseklemi, vytáhnout to za ucho z roští --- inu, to mne těší nesmírně.
    Jenže mu, tomu druhému plesnivému diskutérovi, musí o poezii jít. Musí ji chtít, hrát si s ní na schovávanou a hádat se s ní po nocích. Jinak nehraju.
    FIN
    FIN --- ---
    (což byl výsostně osobní postřeh, abych předešel případných troubům, kteří by se mohli vyskytnout a zeptat se, kde beru čáku na taková moudra:)
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: poezie sama je tak široký, že v podstatě nedefinovatelný pojem :-) což nás v podstatě zbavuje možnosti se na něčem konkrétním shodnout - anebo nám dává nekonečně možností se shodnout na čemkoliv. tedy půjde-li o obsah a definici. to je debata bez konce a výsledku.
    pak se můžeme bavit o oblíbených stylech, toť otázka osobních preferencí, a tam se na něčem shodnout i můžeme. někdo píše lyriku, někdo prasárny nejhlubšího kalibru, třeba bukovský, avšak shody jen těžko dojdou :-)
    no a pak se můžeme bavit o měřitelné rovině a to je asi ta práce s jazykem čiliže řemeslo a "technický aspekt", tedy styly, formy atd.
    podstatné je, že zatímco v otázce oblíbených stylů se pouze lze přidat do některého z táborů, protože subjektivní preference jsou subjektivní preference, tak v otázce "technické" snad, snad podotýkám, lze i k něčemu objektivitě se alespoň blížícímu dojít.

    no a kouzelné na tom je, že například můžeme dojít k tomu, že dáváme přednost stylu x před y, ale vůbec nic to neznamená na rovinách jiných, totiž na rovině té, jaký obsah stylem x nebo y zpracujeme, a nakonec ani na rovině té, zda řemeslo nutné je či nikoliv.

    poezie sama je asi něco jako život sám - lze o něm hovořit do nekonečna. a čím více se vyhneme konkrétnějším přízemnějším aspektům, tím více duch se může rozlétnouti do nebeských výšin, tím lépe to v důsledku bude vypadat, ale... asi mě ten bystrov s tím svým blues zkazil, protože se mi skoro sápe na jazyk chuť dopověď: a tím víc to bude za prd stát. blues, hochu, je pravda vo ženský a sešlapanejch podrážkách, na vznešený řeči si nech zajít chuť...

    ne, ani na poezii samé se nelze shodnout. obávám se, že pouze na tom přízemí, když už vůbec.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN:
    Problém řemeslných dovedností tu byl už rozebrán na atomy a vcelku se o něm nedá říci nic nového, lze se pouze přidat do jednoho z táborů.

    Proto myslím, že je důležité si připomenout poezii samu. Zvážit, zda tu je nějaká společná půda.

    Existence této debaty dokládá, že nás debatování (a hádání a tapetování) baví.
    Mne by zajímalo, jestli taky můžeme něco společně objevit.
    Když bude každý pouze třímat svůj transparent, neobjeví se nic.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    FIN: Ano, to vím. ;)
    FIN
    FIN --- ---
    BUBLINKY: nic ve zlém, ale víš, že přesně takové věci nemám rád.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    FIN: Mně to naopak přišlo pěkné, smířlivé, ačkoli sama mám tuto otázku také zodpovězenou již nějaký čas.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: obávám se, že zodpovězení této otázky nijak nezmění to, zda řemeslo umíš anebo ne a máš se ještě co učit, a rovněž nijak nezmění to, zda bez řemesla, jehož naučením vlastně důkladně poznáš to, s čím chceš zacházet a pracovat, budeš schopen/pna něco pořádně tvořit... a to sice proto, že každý z nás jistě zná lidi, co to sice mysleli dobře a upřímně, ale ve výsledku nadělají víc škod než užitku a člověk (který pak ty následky nese) by je nejraději zabil.

    znáš mě, nemám podobné mudrlanství v lásce. už proto, že pár dovedných lidí, které jsem poznal, jakož i moje maličkost jsme si tu otázku dávno zodpověděli: nevím a není to důležité - prostě je, tak s ní nějak naučme pořádně zacházet a berme ji, jak přichází.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    BUBLINKY: pokud vim snazi se tak vylakat z nebozaku penize ... ani to nejsou zeny :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam