• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    NATASHA: Určitě, ale stejně se svět mění, jak tu ta generace přestává být fysicky..
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    CICHLASOMA: Snad je možné říci, že není. V básnickém smyslu...
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Zeno Kaprál je pryč.

    Zemřel brněnský básník Zeno Kaprál, bylo mu 79 let - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zemrel-brnensky-basnik-zeno-kapral-bylo-mu-79-let-126243
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    CICHLASOMA: Stále se dá koupit, jak vidím. https://www.kosmas.cz/knihy/259408/sireni/
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    CICHLASOMA: Chápu...

    Ale něco prý chystáte s Tvarem v rámci tematického čísla, tak jsem na to zvědavá.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---

    Všecko

    Syrový stejk s vytlačeným vzorem
    dámského svetru
    nahé kýty řeznic
    v mouce pláží
    stálo to za to

    Hustý med pozdního slunce
    tekoucí proutím křesla
    mapa kafe s mlíkem
    šířená po stole
    velitelským prstem
    Málem
    jsme uviděli všecko

    žhoucí kedlubnu v talíři
    rozpálené nic
    v jícnu jsoucna
    nebo aspoň tím
    kdo domluvil
    odložené brejle




    (Šíření, Pulchra 2019.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    NATASHA: Dík, já na tohle nějak neměl sílu..
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    V jistém ohledu komplementární je nový Ravt Olgy Stehlíkové (poslední před prázdninami) na téma odmlčení, ztišení — link je na anketu, ale textů je tam samozřejmě víc. Klikat umíte sami...

    Poezie je luxus – Tvar
    Poezie je luxus – Tvar
    https://itvar.cz/poezie-je-luxus
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Čekala jsem, až to sem najisto dá Cichlasoma, ale třeba nechce být tím jediným, kdo oznamuje úmrtí. Dnes samozřejmě již nic nikomu neoznámím, ale spíš v souvislosti s Dvorským... Odcházejí velká jména.
    Ve věku 78 let zemřel básník a prozaik Petr Král, psal česky i francouzsky | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/kultura/literatura/zemrel-basnik-petr-kral_2006172343_ada
    UBIK
    UBIK --- ---
    CICHLASOMA: Áha, dík!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    CICHLASOMA: Velká ztráta :(
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Umřel Stanislav Dvorský.

    BáSnění Stanislava Dvorského († 21. 2. 2020) | Vltava
    https://vltava.rozhlas.cz/basneni-stanislava-dvorskeho-21-2-2020-7173353
    http://www.typlt.cz/2020/02/27/stanislav-dvorsky-heslo/
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    No prosím, to se nám to tu rozjelo.

    Třetí Ravt roku 2020 se věnuje Literatuře online. Tedy co a kde a jak se publikuje a čte.
    V anketě nám odpověděla hromada zajímavých lidí, například i PAVEL_K nebo PETR36.
    V rozhovoru se dočtete o tom, jak Martin Stöhr napsal 31 básní za 31 dní.
    Pádlo Ravtu tentokrát neobeslal autor, ale literární postava! Přesněji Jan Vikomt, blízký přítel Jonáše Hájka.
    Výborné jsou básně Martina Skýpaly.
    A polemiku vzal na sebe Kamil Bouška, když se vehementně opřel do "přírodních lyriků".

    Ravt – Tvar
    https://itvar.cz/ravt
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Ráda bych vás upozornila na webový magazín Tvaru Ravt 1/2020: https://itvar.cz/ravt
    Nové číslo se zabývá iniciativou https://www.prirodnilyrika.cz, která vzbudila řadu ohlasů obojího druhu.
    Rozhovor s hlavními jmény za Výzvou autorům, Pavlem Zajícem a Radkem Štěpánkem, mnohé objasňuje.
    Skvělé je Pádlo Ireny Šťastné a zajímavé jsou deníky Miloše Doležala.

    Budeme rádi, když si přečtete, co jsme dali dohromady. Vítány jsou i reakce, na mail ravt (zavináč) itvar.cz. Případnou pochvalu/polemiku/názor nebudeme tajit, naopak rádi uveřejníme. Od roku 2020 jsem spolueditorkou v týmu s Olgou Stehlíkovou.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    CICHLASOMA: taky mám chuť dodat, že v tomto případě dotyčný "překonal svou limitu", byťsi v negativním smyslu. já v jeho článcích obvykle nacházel pár styčných bodů, možná i zde, pokud bych to četl celé, ale ta podstata, hm…
    ODJINUD
    ODJINUD --- ---
    CICHLASOMA: lel, jako blbej byl vždycky, ale že až takhle mimo.. :)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    (Kdysi jsem měl cukání napsat pod pseudonymem nějaké "angažované básně" podle Pioreckého (tehdejších) představ a zkusit, jestli pozná, že si z něj střílím. Úcta k poesii mě zadržela, ale celkem nepochybuju, že zrovna Pioreckého by počítač mohl uspokojit hravě.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    VINCENT_BU: Je to Karel Piorecký osobně.

    Právě, já si taky myslim, že klidně může AI a jiné prostředky tvůrci pomoci, ale jistě je musí nějak usměrňovat, případně dopracovávat, a hlavně -- musí rozhodnout, kdy vznikl objevnej výsledek. To, jak bude v tomto směru soudit někdo, kdo je k jazyku a poesii hodně vnímavý a o nich široce poučený, imho, jak říkáš, algoritmus předem nezjistí.
    Piorecký se pokouší z (údajného) faktu (na nějaké experimenty odkazuje jak ve Tvaru, tak prý v článku v nejnovější České lkiteratuře), že lze napodobit nějaký už existující styl tak, že strojově vzniklé texty nepoznají jakési pokusné subjekty, vyvodit mimo jiné (a snad především) to, že počítače mohou psát onu objevnou poesii rozeznatelnou výjimečně vnímavými a poučenými lidmi, což je samozřejmě absurdní hned ze dvou důvodů -- především nebyli podle všeho oni opravdu kompetentní lidi těmi pokusnými subjekty, ale krom toho podle všeho subjekty ani nehledaly, co je objevné, ale jen co v už existujícím stypu napsal počítač.
    No a to, že když někdo napíše "dokonalý" text, leckdo jej jako takový nepozná, to opravdu víme dávno. (Úplně jiná kapitola je způsob, jak velcí básníci _vznik_ (ne kvalitu) svých básní vysvětlují, k tomu chce Piorecký z "lekce AI" taky dělat nějaké závěry, ale taky celkem irelevantně.)
    FIN
    FIN --- ---
    CICHLASOMA: nějakou divnou náhodou mě život zavál do pozice, kdy už několik let prakticky denně mohu sledovat vývoj AI (UI) a strojových textů. Na základě oné téměř každodenní možnosti/příležitosti sledovat texty stvořené AI (UI) mohu pouze poznamenat: "Ne, nic takového nevíme, natožpak s jistotou."

    Další argumenty postavené na základním omylu musí být nutně blábol.

    Ještě bych dodal, že sedím u textů (překladových), kdy AI (UI) má průběžně k dispozici *miliony* slov, segmentů a vět z x jazyků, tedy vývoj probíhá organicky a neustále a patrně z většího množství dat, než vůbec může mít třeba nějaký samostatný ústav jednom jazyce, a literárně nás (mě a kolegy, co se mnou pracují) zatím AI (UI) překvapila tím, že stvořila několik zcela nesmyslných pojmů a vazeb, u nichž si zatím my i správci oněch procesů leda tak lámeme hlavu, jak k tomu proboha vůbec mohla dojít :-) A samozřejmě zcela selhává v abstrakci, což ale z podstaty věci, jak již dávno upozorňoval klega Janiš, musí :-)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    CICHLASOMA: schválně, jestli se trefím: jde o Hausera nebo Senfta.

    AI podceňovat nelze, nedávno jsem slyšel o úspěších kvantového počítače, co do objemu operací je to jiná liga. Problém však musí být v "sestavení tréninkového korpusu" a určení cíle operace. Například šachy jej mají jasně daný, tam je množina kombinací uzavřená. Ovšem v literatuře se otevírá s každým novým slovem ve větě, verši apod., nemá-li jít pouze o nápodobu. Autor-člověk má ten korpus složený ze vší jazykové zkušenosti, od chvíle, kdy začal vnímat. Jak by se dal přenést do algoritmu, jak by ho vůbec bylo lze v úplnosti vystopovat, to si neumím vůbec představit… A to jen, pokud bychom přistoupili na podmínku, že se na vzniku textu podílí čistě jazyková zkušenost, což je neobhajitelné.

    Umím si ale mlhavě představit AI interface jako nějakou mentální posilu člověka, pokud by byla od počátku napojena na jeho zkušenostní korpus, nejen jazykový. Ostatně editory jsou již dnes takovým nástrojem na primitivní úrovni, nejsou to jen psací stroje.

    Mě totiž nesmírně zajímá, proč nelze většinu textů napsat napoprvé, v čem spočívá to trvání. Pokud AI dokáže vidět zkratky na předem vytčené cestě, které člověk díky nepozornosti, nešikovnosti atp. nevidí hned, pak může ušetřit kus práce. Ovšem stanovit cíl textu, objev nového tvaru, čistě z "imanentního vývoje literatury", z pohybů v jazyce samotném, jak říkají strukturalisté, to se mi pro AI nezdá možné. Mimojazykový přesah je pro vznik textu – možná paradoxně, možná logicky – rozhodující.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam