• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: až bude benzín (a nafta) 4x dražší než dnes s přihlédnutím k inflaci či případně deflaci - prostě k indexu ostatních spotřebitelských cen. prostě dnes se za cenu průměrného poledního oběda dají pořídit 3-4 litry pohonných hmot - tak se bavíme o době, kdy za cenu oběda bude 1 litr.

    nevím, kde "nechápu, že je ekologičtější jezdit na plyn" - za prvé, slovo "ekologie" znamená něco trochu jiného, a je soustavně zneužíváno ("šetrnější k živ. prostředí" není to samé, jako "ekologický", to je prostě nedorozumění), za druhé - i v jiným diskuzních fórech patřím k propagátorům čištěného dřevoplynu, jakožto zatím asi nejrealističtějšího biopaliva 2. generace (problém je tam ten, že zemědělci CHTĚJÍ jezdit po poli traktorem a sklízet řepku a dostávat za to dotace - nechtějí mít na polích rychle rostoucí křoví, i kdyby to bylo efektivnější) - za třetí: kde je psáno, že hybridy musí být jen na benzín nebo na naftu (ty se také plánují) - a nemůžou mít jako doplňkové palivo k bateriím právě třeba zemní plyn ?

    teoretická účinnost spalovacího motoru dnešní koncepce končí někde na 40% (reálná je dokonce asi jen 20% - což je překvapivě málo). pravda - šestitaktní motory (na které mě nasměroval id E2E4, za což mu děkuji) mohou mít zřejmě teoretickou účinnost vyšší - ovšem zřejmě zatím nemáme vhodné materiály, ze kterých by je bylo možné postavit tak, aby měly dostatečnou výdrž.

    ovšem hybridy, které by měly jak výrazně větší účinnost, tak i výrazně menší hmotnost motoru, by mohly místo pístového motoru používat např. keramickou vysokotáčkovou mikroturbínu. takovou turbínu je docela nevhodné připojovat k převodovce, nebo ke generátoru, ze kterého chceme dostat 50 (či 60 Hz) pro potřeby běžné rozvodné sítě: ovšem pokud je nám jedno, jaká bude přesně ta frekvence (protože to obratem usměrníme a uložíme do akumulátoru, nebo řídíme asynchronní motor pomocí tyristorů a nějakého palubního počítače, který sleduje aktuální "palubní frekvenci" - a neřešíme přifázování k rozvodné síti s fixní frekvencí), tak může být vysootáčková turbína docela dobré řešení. a teoretická účinnost je tady najednou klidně 50% a celková hmotnost taky menší než u klasického motoru.

    v počátcích automobilismu - ovšem ještě ani třeba v 60. letech, kdy se krátce experimentovalo s turbínovými sportovními auty nebo třeba wankelovým motorem - prostě nebyla k dispozici levná elektronika, která je potřeba k řízení tohohle všeho: nebyly dispozici ani tyristory, pro plynulé řízení výkonu asynhroního motoru. dnešní typ pohonu se rozšířil proto, protože před sto lety byl tím nejjednodušším a nejefektivnějším, co bylo k dispozici. diesely jsou efektivnější jsou k dispozici asi 80 let, a přesto se v osobních autech začínají používat teprve asi během posledních 20-30 let.

    setrvačnost automobilového průmyslu je obrovská: jestliže hybridní pohon (např. s využitím turbíny na CNG) je dnes to nejefektivnější, co umíme - tak to znamená, že jsme někde tam, kde byly dieselové motory ve 20. a 30. letech: prostě nejprve se to začne používat u autobusů a kamionů (kde je poptávka po efektivitě nejvyšší, a třeba rekuperace energie u rozjetého kamionu jedoucí max. povolenou rychlostí z kopce po dálnici asi fakt stojí za to, že ano...) - a teprve za nějaký čas se to začne prosazovat u aut - protože individuální automobilisté jsou nesmírně konzervativní, těžkopádní a tvrdohlaví (ostatně - to, že sednou do auta a jedou do práce, místo aby pracovali z domova od počítače, to vcelku mluví za vše :-)
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: až bude benzín 4x dražší vůči čemu?????
    pořád zapomínáš že cena paliv tlačí na inflaci ,
    a stále nechceš chápat to že je rozhodně ekologičtější jezdit na plyn než na elektřinu, mimochodem tu budeš brát kde?, z rekuperací toho asi moc nezískáš
    já se hybriodům nebráním,nicméně tenhle kočkopes mi do garáže nesmí
    auto které je samo o sobě těžké kvůli bezpečnostním standardům a spalovacímu motoru ještě zatěžovat bateriemi, to je špatná cesta...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH:
    ITCHY: no tak třeba proto, aby si lidi mohli dovolit jezdit na skútru i v době, až bude benzín třeba 4x dražší, než dneska. což, jak já trvrdím - nebude znamenat konec světa, bude to prostě znamenat více elektromobility a hybridního pohonu. a když dojde elektřina a pohon se přepne na záložní generátor, budeme to vnímat tak trochu jako dneska, když si mávneme na taxíka: prostě ne jako nejúspornější řešení.

    a kromě toho, 150 kg je fakt dost horní odhad hmotnosti, podle mě to bude pod 100.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: protože hmotnost převodovky, spojky, diferenciálu ... to vše by čistý hybrid nemusel mít... a taky nemusíš mít tak výkonný motor, protože špičkový výkon - při kterém bys obvykle rychle překročil rychlostní limity, a nebo ho využiješ jen při jízdě do kopce - dodávají elekomotory, a ten spalovací motor stačí daleko menší, pouze pro průměrný výkon - ne pro špičkový.

    (pozor - netvrdím, že nějaký druh přímého propojení kol a spalovacího motoru nedává smysl, třeba jako backup nebo při vyšších rychlostech...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: no o tom chystám článek už dlouho.

    pointa je, že je to dvojmístné, což v naprosté většině případů stačí, není to motorka (ani velorex, popravdě) - ale má to geniálně nízký čelní průřez a tedy i nízký odpor vzduchu (samozřejmě lepší, než velorex - ten ho má podobný, jako normální auto, že ano)

    ve skutečnosti, možná by dnes šlo udělat i 4 místné rodinné auto, ve kterém by všichni seděli za sebou :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Slashdot Technology Story | GM Criticized Over Chevy Volt's Hybrid Similarities
    http://tech.slashdot.org/story/10/10/11/2121216/GM-Criticized-Over-Chevy-Volts-Hybrid-Similarities

    zajímavý - Chevrolet Volt téměř přesně splňuje moje vize pro efektivní hybrid (tzn. pro vysoké rychlosti se používá přímý pohon kol spalovacím motorem, protože je to efektivnější než jít na to přes elektřinu)
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    E2E4:
    co to je za zlodejinu?
    MESK
    MESK --- ---
    E2E4: VelorexWagen
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    E2E4: AAAAAAAA! :o)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Ale jinak něco jako XCHAOSův úsporný hybrid - skoro motorka skutečně existuje.

    Volkswagen 1-litre car - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Hybrid na benzín a HHO :)

    Hybrid Water Power-HHO Kits,Hydrogen Generator,HHO Gas,Gas Conversion Kits,Brown's Gas
    http://www.runyourcarwithwater.org/
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ITCHY: no to se musím XCHAOSe zastat, pro spoustu věcí (nákup v shopping mallu, dodávky drobného zboží po městě, rozvoz pizzy atd) by motorka nebo rikša stačila.. jste nikdy nebyli v Asii nebo co? :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: proč je paralelní hybrid blbost:

    hmotnost elektrického agregátu: X
    hmotnost spalovacího motoru: Y

    celková hmotnost hybrídu: X+Y

    místo hmotnosti si dodej taky složitost, poruchovost (tam to bude možná i víc než X+Y, protože problémy s přepínáním jednoho na druhé), náročnost výroby (klidně i energetická), náklady na servis..

    úsporný, moderní motor jednoho druhu vždycky bude lepší než hybrid.. ostatně pro slovo hybrid máme v češtině hezký výraz "kočkopes" :)
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ITCHY: Odkaz, který jsi chtěl je zde:
    [ BIDAK @ Peak Oil - zlom ropy ]
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    BOBASH: aby si s ním jezdil do večerky pro rýži k večeři
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: můžeš mi prosímtě vysvětlit proč by někdo používal na dopravu zboží 1000 mopedů, mimochodem už vidím jak si narveš na záda ocelové nosníky a valíš na stavbu místo 2 nákladních aut na cng????
    ..logický a celkem bezproblémový přechod dopravy na elektřinu a plyn jsem tu zmiňoval již dávno jenže doomsayeři to nechtějí slyšet, páč když nebude ropa tak nebude ani elektřina,myslím že zrovna ty máš plná ústa keců o tom jak jsou nutné změny našich životů a jak je nutné přejít k askezi...
    není, protože i v dopravě prostě zatím máme ropu čím nahradit...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: A k čemu že má bejt dobrej stopadesátikilovej skútr s hybridním pohonem?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: komplet obyčejná energocentrála (ne ta malá kompaktní, kterou jsem měl na mysli) váží tak asi 20ti kg.

    argument s velikostí uznávám... ale největší investice jsou elektromotory (finanční, ne váhová)... samotný elektromotor ti ušetří váhu spousty dalších součástek. a energocentrála může být buď bez otáčivých částí, na bázi lineárního motoru (v blízké budoucnosti), nebo stavěná na fixní otáčky. a pokud by byla postavená třeba na keramické mikroturbíně, tak může dosáhnout hlavně daleko větší (teoretické) účinnosti, než jakýkoliv pístový motor... (snad kromě šestitaktního, že :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Odpustil by sis převodovku, ale převod na kolo bys musel mít stejně, musel bys mít benzínovej motor a elektromotor a baterky. Myslím, že rozdíl 50kg oproti normálnímu skútru je dost optimismus... Musíš taky počítat s tím, že se ti celá motorka zvětší, protože tam na to není místo.

    A pokud jde o srovnání s "velkou" motorkou, tak třeba Honda Hornet (šestistovka) váží asi 170kg, skútry těsně pod metrák... Takže hybridní skútr bude vážit skoro stejně jako ten Hornet.

    A hlavně - proč proboha dávat do skútru "range extender"? On někdo na skútru jezdí dál jak dvacet kilometrů?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: tak se prosímtě rozhodni, jestli vůl nebo snílek :-) to první je urážka, to druhé naopak pochvala :-) a číst umím.

    u skútru není 50 kg baterek tak těžký, a půlitrový motorky podle mě vážej o hodně víc, než jen o 50kg víc než moped.

    elektrický motorky se už běžně prodávaj. a hybridní je podle mě jen otázka času. navíc by sis asi odpustil převodovku a jiný těžký díly - malý benzínový energocentrály se dnes dělají ve velikosti kufříku - vlastně by sis asi mohl vybrat, jestli si jako "zavazdlo" vemeš malou 1-2 kW energocentrálu, nebo druhou baterii, nebo prostě použiješ zavazadlový prostor. dnes to nikdo neřeší ne, proto, že to nejde - ale protože benzín je směšně levný, spotřeba mopedů směšně nízká, a podobné optimalizace jsou pod rozlišovací schopností trhu. ale řešit by to šlo (výhodou hybridu je samozřejmě rekuperace).

    a hybridní technologie mě fakt přijde rozumně škálovatelná od lokomotivy přes auta až po mopedy. diselelektrické lokomotivy jsou asi nejstarší typy hybridů - ty byly možné už před desítkama let. dnes technologie pokročila natolik, že jsou reálná hybridní auta. no a mopedy ? to je jen další zmenšení. až někdo začne vyrábět malý elektronicky lineární spalovací motor a vyladí účinnost tak, aby to dávalo smysl - tak prostě rozšíření běžné elektrického mopedu (který si můžeš koupit už teď) o nějaký "extender dojezdu" bude prostě záležitost nákupu doplňkového příslušenství k něčemu, co předtím o benzínu ani neslyšelo...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam