BIDAK: no oni píšou, že ještě efektivnější jsou turbovrtulový motory. ale to s těma protiběžnýma vrtulema nevylučuje...
Rusáci prý když zvažovali, jestli vyvíjet vlastní widebody ("airbus") (nakonec teda spáchali poměrně opožděně Il-86 a nástupce Il-96, ale neuměli pořádně ty motory, tak jako na Západě), tak jeden z plánů v 60. letech bylo udělat jako "lidovou" leteckou dopravu An-22 upravený pro asi 1000 cestujících... ale nakonec jim to asi přišlo málo prestižní.
Každopádně pokud bychom leteckou dopravu zpomalili asi tak na polovinu (při současném použití letadel velikosti A380 a nejnovějších materiálů), tak se můžeme s cenou dostat na hodně zajímavá čísla. Takže to není ani tak o technologii, jako o té tak často zmiňované "politické vůli": třeba zrovna o způsobu letecké dopravy rozhodují soukromé firmy investující do letecké dopravy, že... a trh konzumuje prostě to, co je nabízeno.
Pokud chci jet na 6 týdnů cestování s baťohem po rozvojových zemích, tak mi nějak zvlášť nepálí, pokud bych letěl spacím letadlem 24h, místo rychlým tryskáčem 10h ...