• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: hmmm... ten problém nebude, že by nešlo létat vysoko...
    Tupolev Tu-95 - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95#Specifications_.28Tu-95MS.29
    Service ceiling: 13,716 m
    Range: 15,000 km

    Samozřejmě, ta úspora by přišla s menší rychlostí. Nevím, jak "moc pomalu" by šlo lítat v 10 km, ale něco v tomhle ohledu napovídají americké strategické bombardéry ze 40. a 50. let... jinými slovy obří _úsporné_ civilní dopravní letadlo, létající rychlostma okolo 500 km/h ve výšce 10 km, by šlo postavit ... byla by to jen otázka zadání.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    BIDAK: jo, z pohledu turbulencí, bouřkových front, vzdušných vírů to určitě
    navíc je spotřeba paliva v letadlech v 5km podstatně vyšší než v 10
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: Já jenom říkám že v takovém letadle se nevyspíš.

    proto se po Evropě lítá těmi úspornými "nepohodlnými" turbovrtuláky v menší výšce
    Ani moc ne. Ale turbovrtulák pro 10km postavit jde, jenže se to nevyplatí, neb tam máš málo vzduchu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: hele, nejsem si tak úplně jistý. třeba u toho turismu si uvědom, že Boeing sází na Dreamliner - protože si uvědomil, že do většiny atraktivních turisticky destinací se dnes létá typicky s jedním až dvěma přestupy, a letadlo s větším doletem by se mohlo využít na přímé dálkově charterové lety bez přestupů. Jenže když budeš to samé chtít udělat ekologicky, tedy s rychlostí letu kolem 500 km/h, tak ti na ty samé vzdálenosti vyjdou letové časy klidně kolem těch 20+h ... jenže pořád se to může vyplatit.

    Zkus se na to podívat tak, že určitá část lidí vždy zvolí nejlevnější letenku - což u letecké dopravy bude čím dál víc znamenat variantu, která uspoří nejvíce paliva. A to palivo paradoxně hraje hraje největší roli u krátkých letů a pak u velmi dlouhých letů: u krátkých letů proto, že nejvíc se stejně spálí při startu - proto se po Evropě lítá těmi úspornými "nepohodlnými" turbovrtuláky v menší výšce (protože na ty krátké trasy není optimální šplhat do 10km - ne proto, že by z principu nešlo postavit turbovrtulové letadlo s potřebným dostupem...). U velmi dlouhých letů ale zase začíná být problém, množství rezervního paliva, se kterým musí letadlo startovat - to zvyšuje vzletovou hmotnost, a tím i spotřebu.

    Takže bych se vůbec nedivil, kdyby se v nabídce post-peak-oil letadel potichu objevily velké turbovrtulové stroje s dlouhým doletem, stavěné na časy letu kolem 20h (tzn. počítalo by se, že na cestující na palubě stráví celou noc). Je to nejlogičtější krok, jak přijít s konkurenční cenou a SOUČASNĚ zvýšit svůj zisk: ale samozřejmě, pokud letadlo letí 2x tak dlouho, tak musíte na palubu nacpat 2x tolik lidí, aby se vám to vyplatilo. Ale pokud současně spotřebujete na jednoho cestujícího polovinu paliva, tak se vám to v nějaký moment začne vyplácet...

    Důkazem podle mě je poměr sedadel první a druhé třídy v dnešních letadlech: počet lidí, pro které je cena nejdůležitějším faktorem, je nadále velký. (Samozřejmě - alternativním scénářem je naopak snižování absolutního počtu letů při současném zvětšováním počtu sedadel první třídy a snižování počtu sedadel ekonomické třídy - to si domyslíte sami, kam tím mířím...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Low-tech Magazine: The age of speed: how to reduce global fuel consumption by 75 percent
    http://www.lowtechmagazine.com/2008/09/speed-energy.html
    If we cut the average speed of all vehicles by half, fuel consumption would decrease by a whopping 75 percent.

    (poznámka: určitě to platí v rovinatém terénu... v kopcovatém terénu může být občas výhodné uložit kinetickou energii pro jízdu do protisvahu a udržení motoru v optimálních obrátkách, ovšem "optimální obrátky" zase nebudou hrát žádnou roli třeba u elektromobilů s asynchroními motory přímo v discích kol...)
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ITCHY: Bohužel má. Vrtuláče lítaj v 5 km, tryskáče v 9 - 10. Rozdíl je značnej.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    ITCHY: jo a hlavně rychlost je důležitá protože umožňuje víc letových hodin s pasažéry během života letadla,tzn rychlost je důležitá a ne že ne,jenom to nesmí být zas extrém typu concorde
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    BIDAK: druh pohonu nemá s komfortem moc společného
    takový hindenburg byl komfortem doslova zaplaven
    podstatná je opět výsledná efektivita aneb rychlost, komfort, náklady na 1 pasanta
    z toho důvodu jsou vrtuláče na dálkových linkách nesmyslem,to je pravda
    JAYKOB
    JAYKOB --- ---
    Zajímavé je, že jen v ruské části se nachází 2x větši zásoby ropy než má Saudská Arábie. Samozřejmě, kde je ropa, tam je i plyn. Prakticky se čeká na to až Arktida roztaje... je to smutné, ale je to tak.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    JAYKOB: Ani ne.
    JAYKOB
    JAYKOB --- ---
    ITCHY: Naprosto souhlasím. Btw, už jste tu rozebírali zásoby (a budoucí "naleziště") v Arktickém regionu ?
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: No urbovrtuláky normálně lítaj, třeba moje nenáviděná linka Praha - Bologna je u ČSA obsluhovaná jenom turbovrtulema. Letenka stojí stejně. Potíž je teda hlavně v daleko nižším komfortu cestování v těch 5 km. Rozhodně nic jako spací 24h letadlo nebude existovat. Fakt ne.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: já mám takový pocit že proudová letadla jsou tu proto že jsou schopna konzumocvat podřadná paliva jako je kerosin nikoliv čistý letecký benzín, aneb jedná se podle mě ne o rychlost ale náklady
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    JAYKOB: to je sice pravda, komoditní bublina díky monetární expanzi je na pokraji splasknutí ale to spíš patří do
    [ Globální ekonomická krize ]
    navíc jsem na to že ropa se neskutečným způsobem nafukuje díky záplavě levných dolarů kterými fed zaplavuje trh psal již dříve
    JAYKOB
    JAYKOB --- ---
    Je zajmávé sledovat jak po zveřejnění této zprávy, jde cena dolu v rozmezí několika minut.

    Crude Oil chart - live oil prices
    http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/crude.php/
    JAYKOB
    JAYKOB --- ---
    Zdravim, dnes jsem našel tuto zajímavou diskuzi a tak bych se také snažil přispět svoji trochou do mlýna, doufám, že to nebude OT, ale týká se to tématu.

    Goldman Sachs: Přestaňte kupovat komodity, schyluje se k propadu cen | FinWeb.iHNed.cz -
    http://finweb.ihned.cz/c1-51540850-goldman-sachs-prestante-kupovat-komodity-schyluje-se-k-propadu-cen
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: no oni píšou, že ještě efektivnější jsou turbovrtulový motory. ale to s těma protiběžnýma vrtulema nevylučuje...

    Rusáci prý když zvažovali, jestli vyvíjet vlastní widebody ("airbus") (nakonec teda spáchali poměrně opožděně Il-86 a nástupce Il-96, ale neuměli pořádně ty motory, tak jako na Západě), tak jeden z plánů v 60. letech bylo udělat jako "lidovou" leteckou dopravu An-22 upravený pro asi 1000 cestujících... ale nakonec jim to asi přišlo málo prestižní.

    Každopádně pokud bychom leteckou dopravu zpomalili asi tak na polovinu (při současném použití letadel velikosti A380 a nejnovějších materiálů), tak se můžeme s cenou dostat na hodně zajímavá čísla. Takže to není ani tak o technologii, jako o té tak často zmiňované "politické vůli": třeba zrovna o způsobu letecké dopravy rozhodují soukromé firmy investující do letecké dopravy, že... a trh konzumuje prostě to, co je nabízeno.

    Pokud chci jet na 6 týdnů cestování s baťohem po rozvojových zemích, tak mi nějak zvlášť nepálí, pokud bych letěl spacím letadlem 24h, místo rychlým tryskáčem 10h ...
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: To jo hele. A protiběžný vrtule mají rychlost tryskáče a efektivitu spalovacího motoru.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Low-tech Magazine: Piston-powered aircraft from the 1950s were as fuel-efficient as the current average jet
    http://www.lowtechmagazine.com/2010/09/piston-powered-aircraft-as-fuel-efficient-as-current-average-jet.html
    Existing estimates, such as the oft-cited 70% improvement from the IPCC Special Report on Aviation and the Global Atmosphere, ignore the record of the pre-jet era.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Low-tech Magazine: Aerial ropeways: automatic cargo transport for a bargain
    http://www.lowtechmagazine.com/2011/01/aerial-ropeways-automatic-cargo-transport.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam