BIDAK: hele, nejsem si tak úplně jistý. třeba u toho turismu si uvědom, že Boeing sází na Dreamliner - protože si uvědomil, že do většiny atraktivních turisticky destinací se dnes létá typicky s jedním až dvěma přestupy, a letadlo s větším doletem by se mohlo využít na přímé dálkově charterové lety bez přestupů. Jenže když budeš to samé chtít udělat ekologicky, tedy s rychlostí letu kolem 500 km/h, tak ti na ty samé vzdálenosti vyjdou letové časy klidně kolem těch 20+h ... jenže pořád se to může vyplatit.
Zkus se na to podívat tak, že určitá část lidí vždy zvolí nejlevnější letenku - což u letecké dopravy bude čím dál víc znamenat variantu, která uspoří nejvíce paliva. A to palivo paradoxně hraje hraje největší roli u krátkých letů a pak u velmi dlouhých letů: u krátkých letů proto, že nejvíc se stejně spálí při startu - proto se po Evropě lítá těmi úspornými "nepohodlnými" turbovrtuláky v menší výšce (protože na ty krátké trasy není optimální šplhat do 10km - ne proto, že by z principu nešlo postavit turbovrtulové letadlo s potřebným dostupem...). U velmi dlouhých letů ale zase začíná být problém, množství rezervního paliva, se kterým musí letadlo startovat - to zvyšuje vzletovou hmotnost, a tím i spotřebu.
Takže bych se vůbec nedivil, kdyby se v nabídce post-peak-oil letadel potichu objevily velké turbovrtulové stroje s dlouhým doletem, stavěné na časy letu kolem 20h (tzn. počítalo by se, že na cestující na palubě stráví celou noc). Je to nejlogičtější krok, jak přijít s konkurenční cenou a SOUČASNĚ zvýšit svůj zisk: ale samozřejmě, pokud letadlo letí 2x tak dlouho, tak musíte na palubu nacpat 2x tolik lidí, aby se vám to vyplatilo. Ale pokud současně spotřebujete na jednoho cestujícího polovinu paliva, tak se vám to v nějaký moment začne vyplácet...
Důkazem podle mě je poměr sedadel první a druhé třídy v dnešních letadlech: počet lidí, pro které je cena nejdůležitějším faktorem, je nadále velký. (Samozřejmě - alternativním scénářem je naopak snižování absolutního počtu letů při současném zvětšováním počtu sedadel první třídy a snižování počtu sedadel ekonomické třídy - to si domyslíte sami, kam tím mířím...)