• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BULKA1PŘED A PO
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    DELVIT: Tak teď už zabrušuješ do něčeho, do čeho vůbec zabrušovat neni potřeba.

    Diskuze vzešla z pochybností o tom, jestli modernizace sítě bude stíhat překotnej vývoj na trhu s elektroautama (případně FVE atd.). A já jen řikám, že kdyby ten vývoj nebyl, tak se na to ČEZ vysere úplně a takhle holt budou muset máknout, ale prostředky na to mají. Majetkovou strukturu netřeba objasňovat. Jak sis jistě všiml, tak u výsledků hospodaření se píše "skupina ČEZ", takže i distribuce.
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    KOOTCHA: díky :), nerad jsem škatulkován někam kde názorově vůbec nejsem.

    To, že se bude muset modernizovat infrastrukturu se ví dávno (20+ let) a tohle je určitě velmi pozitivní důsledek EV a všeho kolem. ČEZ není vlastníkem distribuční sítě, tou je jeho dcera ČEZ distribuce a.s.. Ani ta není jediným vlastníkem rozvodné sítě. Jsou zde i PRE nebo E.ON. Teď by mě zajímalo jestli myslíš páteřní rozvodnou síť nebo koncovou.

    Jelikož ČEZ je polostátní (snad stále je), kde stát má většinu. Já vůbec nevidím problém v tom, že ČEZ modernizovat infrastrukturu, což je v konečném důsledku zodpovědnost státu (vlády) jako majoritního akcionáře. To už spíše zdraží elektřinu se záminkou, že musí modernizovat infrastrukturu.
    ENDER
    ENDER --- ---
    KOOTCHA: Oni bohuzel neposlou ty rekordni zisky do infrastruktury, ale zdrazi elektřinu...
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    DELVIT: No pěknou autoanalýzu jsi si tu rozjel. Ale trochu jsi z těch úvah vynechal otázku jestli by ČEZ někdy tu síť dostatečně modernizoval i bez toho tlaku. Holt musej trochu hnout zadkem a část z těch rekordních zisků poslat do infrastruktury.

    Skupina ČEZ v I. čtvrtletí 2024 vydělala 13,6 mld. Kč, meziročně o čtvrtinu více | Kurzy.cz
    https://zpravy.kurzy.cz/767479-skupina-cez-v-i-ctvrtleti-2024-vydelala-13-6-mld-kc-mezirocne-o-ctvrtinu-vice/
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    DELVIT: A navíc dnešní EV přinášejí další problémy, které vytvářejí. Recyklace baterií, životnost baterií (t.j. v současné době vlastně celého vozidla) - cca. 10 let, vymizí koupě ojetých aut (což je vlastně taková recyklace), atd.

    Navíc člověk vlastně jezdí na to z čeho se ta elektřina vyrábí - energetický mix. Takže u nás EV vlastně jezdí z 50.5% na uhlí, 36.7% na jádro, 12.8% na obnovitelné zdroje. (zdroj: studie z 2023 - https://faktaoklimatu.cz/studie/2023-reserse-transformace-mixu, starší čísla: https://www.informacni-portal.cz/clanek/energeticky-mix-ceske-republiky#article-top)

    Pak tu máme celkovou uhlíkovou stopu. Ta je opravdu hodně těžká na výpočet a zatím jsem nebyl schopný dohledat něco komplexnějšího. Dohledal jsem jenom to, že EV mají větší uhlíkovou stopu, při výrobě která se srovnává provozem (což asi z části ano, problém je z čeho se vyrábí ta elektřina). Pak jsem nikde neviděl jak je to s recyklací baterií a materiálů v ní obsažených, následně s recyklací samotného EV.

    Podle mých informací je dnes nejlepší koupě, v případě nového vozidla, nějaká varianta mild hybrid(u).
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    OMNIHASH: Tady bych se tedy rád vymezil. Žádný klimaskeptik nejsem. Oscilace rovnovážného systému jako je počasí či dokonce změny podnebí jsou nezpochybnitelná. Jenom nesouhlasím s prioritami a donucování nákupu něčeho co zatím není dotažené.

    Nesouhlasím jen s názorem, že současná EV řešení tohoto problému. Nejenže nejsou, ale ani zdaleka nepředstavují hlavní problém.
    JON
    JON --- ---
    FILIPSZ: tak urcite - cely to je jen (schvalne) spatne prelozenej tenhle clanek: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3710260/netcongestie-elektrische-autos-mogelijk-helemaal-niet-meer-opladen-in-utrecht

    Podstata rozdilu spoiva v tomto:

    Van Hooijdonk mezitím uvažuje o tom, že by nabíjení nebylo omezeno, ale úplně vypnuto, například mezi čtvrtou a devátou hodinou. Dodala, že stále uvažuje o tom, že by lidem v nouzi elektřinu (na nabíjeni EV) poskytovala, ale za podstatně vyšší sazbu.

    A naprilkad tady: https://www.zap-map.com/charge-points/utrecht/4YFJH59 nejsou zadne restrictions - takze o tom uvazovali, ale neudelali to.

    Doporuceni nenabijet elektroauta doma odpoledne a vecer ale plati.
    Sit vyzaduje posileni - ano.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    FILIPSZ: vždycky mě fascinuje, jakým způsobem se tyhlety kraviny šířej. Random město v random státu se dostalo do stejný situace s rozvodnou sítí, jakou máme už minimálně druhou pětiletku po půlce republiky, ale z nějakýho důvodu už je to minimálně půl roku ultimátní argument všech klimaskeptiků.
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    DELVIT: Nemluvě o tom faktu, který jsem nikde neviděl zmíněný, že v případě konfliktu stačí zasáhnout elektrárny a populace si bude muset natrénovat dlouhý běh nebo sednout na kola či koně.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    FILIPSZ: to je tak, kdyz se neinvestuje do site a penize se utraci za picoviny.
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    ENDER: Jasně, že sítě. Můj spolužák z výšky specializaci právě na silnoproud a rozvodné sítě. Je to opravdu "sranda" ho poslouchat, protože nápad, že všichni budeme jezdit v elektromobilech je v současné době naprosté sci-fi.
    SITH
    SITH --- ---
    tak brát idnes a autoforum jako relevantní zdroj pro cokoliv na téma elektromobil je vcelku dada
    ENDER
    ENDER --- ---
    DELVIT: Hlavne rozvodny site, kdyz jsem kamaradovi vysvetloval, ze nabit elektromobil s 70kwh baterii znamena stejny vykon jako 10 hodin spusteny 4 varny konvice, celkem koukal. Kdyz tohle udela cela ulice, transformator vybouchne.
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    FILIPSZ: Jaké to překvapení? Ona není elektřina bezedná?
    FILIPSZ
    FILIPSZ --- ---
    ALARIK: v souvislosti s Utrechtem si dovolim odlozit lehke OT, nicmene imho velmi zajimave jak to muze dopadnout kdyz se to s tou elektrifikaci vseho lehce prehani..
    Bude-li vše na elektřinu, šiklo by se posílit síť, zjistil Utrecht - Médium.cz
    https://medium.seznam.cz/clanek/petr-dusek-bude-li-vse-na-elektrinu-siklo-by-se-posilit-sit-zjistil-utrecht-48228

    Utrecht odpojí většinu veřejných nabíječek kvůli přetížené síti - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/utrecht-nizozemsko-sit-kapacita-nabijecky-mobilita.A240203_185325_automoto_dohr

    Nizozemská „Zelená pevnost” přestala zvládat nápor elektromobilů. Nabíjení je omezováno, řešení je v nedohlednu | Autoforum.cz
    https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/nizozemska-zelena-pevnost-prestala-zvladat-napor-elektrickych-aut-nabijeni-je-omezovano-reseni-je-v-nedohlednu/
    BACCARA
    BACCARA --- ---
    Už to tady bylo, FREEK303: ale tak můžeme to dávat třeba každý rok.
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    HAR4NT: oprava: "u topit se"
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SEJDA: ó, no to jsou vsecko samozrejme ne docenitelne po strehy, ale teziste toho srovnani je samozrejme v tom, ze na fotce ze 70-ek je spousta jizdnich pruhu, kterymi v pripade potreby muzes rychle odvezt nemocnou babicku do nemocnice, kdezto na te druhe je jakysi neomarxisticky greendealni woke vodni prikop, kam by mohlo spadnout nejake ne vinne dite a utopit se!
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    HAR4NT: fotka nahore je sirokouhla, fotka dola ne, nahore jsou o 2 domy vice, dole chybi ta sfaltova krozovatka u prostred te "zelene". Velke stormy vzadu jsiu ty same, nove jsou tam ty metly s ohradkou
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SINEAD: pointu srovnani tech dvou fotografii jsem pochopil okamzite, ale pointu toho, co chces sdelit, jsem nepochopil ani napotreti. Asi jsem mel uz po prvnim precteni radsi udelat celem vzad🤷‍♂️
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam