• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BULKA1PŘED A PO
    PŘED A PO


    DISKUZE URČENÁ POUZE PRO PŘÍSPĚVKY U KTERÝCH JE SKUTEČNĚ VIDĚT PŘED A PO
    (fotky, videa, gify, odkazy atd...)
    PRAVIDLA KLUBU:
    Komentáře k fotkám jsou povolený, ale jen v určité míře. Poznámky typu, super, skvělý, hnusný atd. vyjadřujte prosím jen svými palci. V případě, že chcete rozvinout debatu k danému příspěvku, okopírujte ho a využijte této spřízněné DISKUZE: [ PŘED A PO - debata a komentáře ]
    Vyřizování osobních účtu, nadávky a jiné podobné příspěvky jsou v klubu přísně zakázaný, budou okamžitě smazaný!
    rozbalit záhlaví
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    KOOTCHA: Jednoduše modernizaci nestíhají, tedy aspoň zatím a dost pochybuji, že by to stíhali modernizovat přenosovou soustavu do 2035. Tak mě napadá, kolik odhadují, že vlastně bude potřeba výkonu pro pokrytí poptávky, asi se zeptám kamaráda.

    Máš pravdu, že to jsou detaily, ale za mě důležité - je potřeba to téma vidět v kontextu. Protože je možno se podívat kolik zisku vygenerovala přímo ČEZ distribuční (https://www.cezdistribuce.cz/file/edee/distribuce/vyrocni-zpravy/cez-distribuce-cz-vyrocni-zprava-2023.pdf) i když je to v rámci celého ČEZu, ale to by museli přelít spoustu peněz z jiného šuplíku a to dělá problém .).

    Třeba u PREdistribuční (51% Praha a 49% němci EnBW Central and Eastern Europe Holding GmbH) je krásně vidět, kdo a jak rozhoduje a co za to z politiků kápne.
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    DELVIT: Tak teď už zabrušuješ do něčeho, do čeho vůbec zabrušovat neni potřeba.

    Diskuze vzešla z pochybností o tom, jestli modernizace sítě bude stíhat překotnej vývoj na trhu s elektroautama (případně FVE atd.). A já jen řikám, že kdyby ten vývoj nebyl, tak se na to ČEZ vysere úplně a takhle holt budou muset máknout, ale prostředky na to mají. Majetkovou strukturu netřeba objasňovat. Jak sis jistě všiml, tak u výsledků hospodaření se píše "skupina ČEZ", takže i distribuce.
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    KOOTCHA: díky :), nerad jsem škatulkován někam kde názorově vůbec nejsem.

    To, že se bude muset modernizovat infrastrukturu se ví dávno (20+ let) a tohle je určitě velmi pozitivní důsledek EV a všeho kolem. ČEZ není vlastníkem distribuční sítě, tou je jeho dcera ČEZ distribuce a.s.. Ani ta není jediným vlastníkem rozvodné sítě. Jsou zde i PRE nebo E.ON. Teď by mě zajímalo jestli myslíš páteřní rozvodnou síť nebo koncovou.

    Jelikož ČEZ je polostátní (snad stále je), kde stát má většinu. Já vůbec nevidím problém v tom, že ČEZ modernizovat infrastrukturu, což je v konečném důsledku zodpovědnost státu (vlády) jako majoritního akcionáře. To už spíše zdraží elektřinu se záminkou, že musí modernizovat infrastrukturu.
    ENDER
    ENDER --- ---
    KOOTCHA: Oni bohuzel neposlou ty rekordni zisky do infrastruktury, ale zdrazi elektřinu...
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    DELVIT: No pěknou autoanalýzu jsi si tu rozjel. Ale trochu jsi z těch úvah vynechal otázku jestli by ČEZ někdy tu síť dostatečně modernizoval i bez toho tlaku. Holt musej trochu hnout zadkem a část z těch rekordních zisků poslat do infrastruktury.

    Skupina ČEZ v I. čtvrtletí 2024 vydělala 13,6 mld. Kč, meziročně o čtvrtinu více | Kurzy.cz
    https://zpravy.kurzy.cz/767479-skupina-cez-v-i-ctvrtleti-2024-vydelala-13-6-mld-kc-mezirocne-o-ctvrtinu-vice/
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    DELVIT: A navíc dnešní EV přinášejí další problémy, které vytvářejí. Recyklace baterií, životnost baterií (t.j. v současné době vlastně celého vozidla) - cca. 10 let, vymizí koupě ojetých aut (což je vlastně taková recyklace), atd.

    Navíc člověk vlastně jezdí na to z čeho se ta elektřina vyrábí - energetický mix. Takže u nás EV vlastně jezdí z 50.5% na uhlí, 36.7% na jádro, 12.8% na obnovitelné zdroje. (zdroj: studie z 2023 - https://faktaoklimatu.cz/studie/2023-reserse-transformace-mixu, starší čísla: https://www.informacni-portal.cz/clanek/energeticky-mix-ceske-republiky#article-top)

    Pak tu máme celkovou uhlíkovou stopu. Ta je opravdu hodně těžká na výpočet a zatím jsem nebyl schopný dohledat něco komplexnějšího. Dohledal jsem jenom to, že EV mají větší uhlíkovou stopu, při výrobě která se srovnává provozem (což asi z části ano, problém je z čeho se vyrábí ta elektřina). Pak jsem nikde neviděl jak je to s recyklací baterií a materiálů v ní obsažených, následně s recyklací samotného EV.

    Podle mých informací je dnes nejlepší koupě, v případě nového vozidla, nějaká varianta mild hybrid(u).
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    OMNIHASH: Tady bych se tedy rád vymezil. Žádný klimaskeptik nejsem. Oscilace rovnovážného systému jako je počasí či dokonce změny podnebí jsou nezpochybnitelná. Jenom nesouhlasím s prioritami a donucování nákupu něčeho co zatím není dotažené.

    Nesouhlasím jen s názorem, že současná EV řešení tohoto problému. Nejenže nejsou, ale ani zdaleka nepředstavují hlavní problém.
    JON
    JON --- ---
    FILIPSZ: tak urcite - cely to je jen (schvalne) spatne prelozenej tenhle clanek: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3710260/netcongestie-elektrische-autos-mogelijk-helemaal-niet-meer-opladen-in-utrecht

    Podstata rozdilu spoiva v tomto:

    Van Hooijdonk mezitím uvažuje o tom, že by nabíjení nebylo omezeno, ale úplně vypnuto, například mezi čtvrtou a devátou hodinou. Dodala, že stále uvažuje o tom, že by lidem v nouzi elektřinu (na nabíjeni EV) poskytovala, ale za podstatně vyšší sazbu.

    A naprilkad tady: https://www.zap-map.com/charge-points/utrecht/4YFJH59 nejsou zadne restrictions - takze o tom uvazovali, ale neudelali to.

    Doporuceni nenabijet elektroauta doma odpoledne a vecer ale plati.
    Sit vyzaduje posileni - ano.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    FILIPSZ: vždycky mě fascinuje, jakým způsobem se tyhlety kraviny šířej. Random město v random státu se dostalo do stejný situace s rozvodnou sítí, jakou máme už minimálně druhou pětiletku po půlce republiky, ale z nějakýho důvodu už je to minimálně půl roku ultimátní argument všech klimaskeptiků.
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    DELVIT: Nemluvě o tom faktu, který jsem nikde neviděl zmíněný, že v případě konfliktu stačí zasáhnout elektrárny a populace si bude muset natrénovat dlouhý běh nebo sednout na kola či koně.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    FILIPSZ: to je tak, kdyz se neinvestuje do site a penize se utraci za picoviny.
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    ENDER: Jasně, že sítě. Můj spolužák z výšky specializaci právě na silnoproud a rozvodné sítě. Je to opravdu "sranda" ho poslouchat, protože nápad, že všichni budeme jezdit v elektromobilech je v současné době naprosté sci-fi.
    SITH
    SITH --- ---
    tak brát idnes a autoforum jako relevantní zdroj pro cokoliv na téma elektromobil je vcelku dada
    ENDER
    ENDER --- ---
    DELVIT: Hlavne rozvodny site, kdyz jsem kamaradovi vysvetloval, ze nabit elektromobil s 70kwh baterii znamena stejny vykon jako 10 hodin spusteny 4 varny konvice, celkem koukal. Kdyz tohle udela cela ulice, transformator vybouchne.
    DELVIT
    DELVIT --- ---
    FILIPSZ: Jaké to překvapení? Ona není elektřina bezedná?
    FILIPSZ
    FILIPSZ --- ---
    ALARIK: v souvislosti s Utrechtem si dovolim odlozit lehke OT, nicmene imho velmi zajimave jak to muze dopadnout kdyz se to s tou elektrifikaci vseho lehce prehani..
    Bude-li vše na elektřinu, šiklo by se posílit síť, zjistil Utrecht - Médium.cz
    https://medium.seznam.cz/clanek/petr-dusek-bude-li-vse-na-elektrinu-siklo-by-se-posilit-sit-zjistil-utrecht-48228

    Utrecht odpojí většinu veřejných nabíječek kvůli přetížené síti - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/utrecht-nizozemsko-sit-kapacita-nabijecky-mobilita.A240203_185325_automoto_dohr

    Nizozemská „Zelená pevnost” přestala zvládat nápor elektromobilů. Nabíjení je omezováno, řešení je v nedohlednu | Autoforum.cz
    https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/nizozemska-zelena-pevnost-prestala-zvladat-napor-elektrickych-aut-nabijeni-je-omezovano-reseni-je-v-nedohlednu/
    BACCARA
    BACCARA --- ---
    Už to tady bylo, FREEK303: ale tak můžeme to dávat třeba každý rok.
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    HAR4NT: oprava: "u topit se"
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SEJDA: ó, no to jsou vsecko samozrejme ne docenitelne po strehy, ale teziste toho srovnani je samozrejme v tom, ze na fotce ze 70-ek je spousta jizdnich pruhu, kterymi v pripade potreby muzes rychle odvezt nemocnou babicku do nemocnice, kdezto na te druhe je jakysi neomarxisticky greendealni woke vodni prikop, kam by mohlo spadnout nejake ne vinne dite a utopit se!
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    HAR4NT: fotka nahore je sirokouhla, fotka dola ne, nahore jsou o 2 domy vice, dole chybi ta sfaltova krozovatka u prostred te "zelene". Velke stormy vzadu jsiu ty same, nove jsou tam ty metly s ohradkou
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SINEAD: pointu srovnani tech dvou fotografii jsem pochopil okamzite, ale pointu toho, co chces sdelit, jsem nepochopil ani napotreti. Asi jsem mel uz po prvnim precteni radsi udelat celem vzad🤷‍♂️
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam