WILDENBURY_SQ: Není to přepal, resp. nemusí nutně být. Je to raritka. I když tenhle kousek nemá ani originál kola a vypadá, že je dotažený bůh ví odkud - ale ta barva - to je sen. Měl jsem chvíli v téhle barvě dvouapůlu sedana v manuálu - strašně rád na něj vzpomínám, protože černá těmhle autům neskutečně sluší. Když už jsi nakousl ty Spec.Bčka (šestivkalt manuál se dával jen do nich) tak Spec.B =
- Podvozek Bilstein
- krátká 6MT převodovka převzatá (a drobně upravená pro "user friendliness") z STi
- vzadu mechanický samosvor typu Torsen
- strmé řízení s hydraulickým posilovačem
- zbytek výbavy odpovídá jakémukoliv jinému třílitru v plné palbě (namátkou vyhřívané přední sedačky, vyhřívané stěrače, zabudovaná navigace, šíbr, kožené sedačky v elektrice, atd., abych pravdu řekl - tohle mě u aut moc nezajímá, řeším především jejich jízdní projev)
Trošku se o tom autě rozepíšu, protože ho mám (před časem jsem tady postnul i nějaké foto:
[ J3RRYNA @ Subaru forever a nikdy jinak, rady tipy, fotky, videa ]) něco málo přes dva roky:
Když jsem kupoval to svoje, vypláznul jsem za něj v áčkách "jen" 180, abych do toho následně dalších 80 nasypal v rámci nutných a doporučených ponákupních oprav a dalších investic (komplet spojka, komplet synchrony na převodovce, všechny náplně, kosti a gumy stabilizátoru vpředu, kulové čepy, jeden homokineťák, nějaké ty pneumatiky a já nevím co ještě všecko, kraviny) a nelituju toho, protože to bylo jediné Spec.B na prodej u nás onehdá a jediné v celé Evropě v sedanu.
Tak jsem do toho tehdy šel. Vzhledem k tomu, že jsem tehdy měl poměrně velkorysou rezervu na opravy atd., tak jsem prostě neváhal ani minutu a jel si pro něj. Po nějakých snad necelých 70tkm mi fouklo těsnění pod hlavama a při rozborce se přišlo na to, že je vykousané axiální ložisko na klice (kluci - specialisti na Subaru, co mi to servisujou, mi řekli, že s největší pravděpodobností to prostě někdo načal přede mnou tím, že sral na dodržování servisních intervalů - výměny motorového oleje), tak jsem nechal udělat komplet G.O. spodku motoru, i když to už mě pak finančně poměrně dost výrazně zabolelo, páč jsem šel mezitím trošku dolů s penězma v práci. Ale vzhledem k tomu, že je to můj mazel/hračka, ani tak ničeho nelituju - navíc teď už mě nemůže nic překvapit - všecko, co bylo třeba udělat, se udělalo a to nejdražší, co se posrat mohlo se už taky posralo, takže začínám opět z bodu nula - auto, které už všechny větší jednorázové investice má prostě za sebou, už dávno zajeto a zrovna teď už jen čekám na sníh :)
Spec.Bčka v 6MT prostě nejsou a v sedanech už vůbec ne. To není, jako když jdeš na trh ojetin pro STičko - těch je vpysk a vyplatí se počkat, protože se každou chvíli někde nějaké objeví na prodej a když bys do něj měl něco nasypat a zdá se Ti to moc, počkáš čtvrt roku, půl roku a mezitím se jich objeví dalšího minimálně půl tuctu, objedeš to, vyzkoušíš, necháš prohlídnout a nejpozději po roce nervů to ideální nakonec najdeš.
Spec.Bčko je mnohem vzácnější a jestli chceš nebourané auto v perfektním stavu, tak za pofaceliftové modely vyplázneš klidně i hodně přes tři kila, pokud ovšem ten jeden jediný exemplář široko daleko, který se raz za čas objeví, je opravdu v pořádku (jakože žádná ojetina není bez investic) :)
Ale zpátky k té ceně - já třeba uvažuju celkem vážně o tom, že bych to svoje časem prodal - vzhledem k tomu, jak ho používám a vzhledem k jeho původu za něj moc chtít nebudu. Momentálně třeba potřebuju vyřešit tři maličkosti - drobný únik oleje z řízení, promáčklé levé zadní dveře a rozpadající se spojovací středový kroužek výfuku. Ale čistě teoreticky - kdybych ho teď prodával a tyhle věci byly pořešené, tak je to auto bez investic. Sednout a jezdit. Nicméně vzhledem k tomu, že je to můj raplovací mazel a má např. už třetí přední nárazník, druhý levý přední blatník a světlo a vůbec je to celkově takový "otloukánek", tak bych za něj víc, než 200 nechtěl (je to otloukánek a dá se v podstatě říct, že je vylítaný, ale po mechanické stránce je v perfektním stavu, navíc má teď v podstatě nový motor).
Mám v plánu časem přejít na GC8 JDM STi. Plán je takový, že až něco málo našetřím, tak dám pro Spec.B nástřel ceny třeba 200, možná ale spíš méně, s tím, že každý měsíc půjdu třeba o desítku (podle toho, kolik budu schopný mezitím pravidelně odkládat bokem) dolů tak dlouho, dokud to někdo prostě nekoupí a je mi úplně jedno, jestli se to nakonec prodá za 150, nebo za kilo - cílem je prostě dát do kupy budget na mou vysněnou jedničkovou JDM STi rézu a je mi jedno, jestli to svoje budu prodávat půl roku, nebo rok a půl, prostě vždycky půjdu s cenou dolů o tolik, kolik budu schopen každý měsíc dát bokem a dříve, nebo později to auto někdo koupí a udělá dobře, páč s ním sice lítám jako ďas, ale také je na druhou stranu třeba říci, že se o něj celou tu dobu více než adekvátně starám, navíc nebudu nikomu lhát a tvrdit, že "auto nebylo ježděno ostře/na závodech/za sněhu a deště" a podobné hovna - můj osobní názor je, že v každé množině olítaných foukaných subárek na prodej je nějaké nezanedbatelné procento těch, které poznaly "čočku" s tím, že frekvence "čočky" stejně tak jako pravděpodobnost, že "čočka" byla, rostou obojí exponenciálně s tím, jak se od foukaných foresterů přes WRXa dostáváš k STičkám.
A není to levná záležitost na provoz, když se tomu autu šlape na krk - a tím teď nenarážím na onu G.O., ale na to, že servisní intervaly jsem v rámci možností adekvátně zkracoval a nikdy nic neodrbal a když se chce člověk s autem bavit a využívat jeho možnosti naplno, zkrátka dobře to něco stojí (sakum prdum zhruba vzato approx. od šesti let stáří olítaný Cayman už v těch provozních nákladech utopený asi bude, abychom zůstali u plochých šestiválců :D) Samozřejmě, že pokud se k tomu budeš chovat jak v bavlnce a nenalítáš 50tkm ročně stylem FitiMcRae, tak není vůbec žádný problém dostat se s provozními náklady na méně než řekněme třetinovou úroveň...
Průser u Spec.B je prostě ten, že to auto umí být kultivované, tiché, pohodlné a zároveň i docela zvíře, takže např. já osobně mám prostě problém se zaříct a nejet se jen tak bezcílně někam projet. Svižně projet. Problém je, že ve zvířecím režimu je to v provozních nákladech srovnatelné (či přinejmenším blížící se) spíš s STi, než WRXem a to proto, že nekterý typický spotřební materiál snad s výjimkou brzd je dokonce dražší, než u STi (namátkou - pneumatiky - atypický rozměr 215/45/18 a na těch u takhle rychlého auta fakt šetřit nechceš a spojková sada - na STi seženeš milión různých "stage 1 - 3" aftermarket spojkových kitů, které jsou řádově minimálně o jednotky tisíců levnější, než origo spojková sada na Spec.B).
Nicméně kdybych teoreticky měl nikdy nebourané auto, stejný ročník (2005), budu za něj chtít aspoň 250, protože za 280 nabízejí na prodej svá WRXa soudobé generace (+-autobus/facelift sem facelift tam) největší optimisti u nás a Spec.B je prostě nejen raritka, ale (a to se málo ví) prostě také po všech myslitelných i nemyslitelných stránkách (snad s výjimkou provozních nákladů a možná z hlediska bočního vedení horších sedaček) neoddiskutovatelně lepší auto, než WRX (stabilita ve vysokých rychlostech, vyšší maximální rychlost, lepší, kratší a odolnější převodovka, lepší podvozek, silnější zadní samosvor, strmější řízení s mnohem lepší zpětnou vazbou, pohodlnější, lépe vybavené, kultivovanější a při tom zároveň přinejhorším minimálně v přímce stejně rychlé, ne-li rychlejší, hlavně kvůli převodovce, která, na rozdíl od té ve WRX, něco vydrží) - měl jsem možnost porovnat s pár exempláři, jeden z nich byl dokonce přefoukaný na nějakých 200kw - jó, jel o něco lépe, než v sérii, ale to je asi tak všecko (Spousta majitelů WRX sype nehorázné peníze do zvyšování výkonu motoru, lepší podvozky, anti-lift kity a podobně, přičemž když po proinvestovaných desítkách tisíců zjistí, že to hlavní, co dělá STičko STičkem jsou v prvé řadě převodovka, diferenciály, podvozek, brzdy a teprve až na posledním místě je motor, mnozí z nich se WRXů nakonec zbaví a jdou rovnou do STi, které je prostě hotovějším autem byť málokdo i u toho nakonec zůstane jen u série), pořád to byla oproti mému zcela sériovému Spec.B relativní houpačka a hlavně potenciál motoru stále zabíjela dlouhá převodovka.
Každé auto má svého kupce a než abych ho (abychom se teda vrátili k zpět k té ceně), dokud se na to nespěchá, prodal pod cenou, no tak to si ho raději nechám, ale tohle ber čistě jen jako můj osobní názor na to, kolik může takové auto stát - pokud je to auto nebourané, má jasnou historii a nečekají Tě po koupi už žádné významné investice, tak 250 je dle mého názoru minimum, na které jsi schopný se dostat - samozřejmě že neberu v potaz další faktory, které mohou mít na cenu vliv, jako např. to, jestli prodávající spěchá a je ochoten jít s cenou dolů apod.
Namátkou např. na mobile.de jsou jen dvě (sedan žádný) a tu minimální cenu jsem celkem trefil:
http://bit.ly/1zGXpeh
http://bit.ly/1pDy9FC
WILDENBURY_SQ: Takže jestli pokukuješ po něčem pro ukrácení dlouhé chvíle a dokážeš si po většinu času odříkat využívání potenciálu auta, klidně jdi i do Spec.B, ale můj osobní názor je, že jako auto k ukrácení dlouhé chvíle než člověk bude pohodlně mít na provoz STi to prostě ani zdaleka není ideální, protože jsem na provoz WRX STi v době, kdy jsem Spec.B kupoval relativně pohodlně měl a do Spec.B jsem šel proto, že jsem si na STi nevěřil řidičsky a přechod na silnější atmosféru vs. nutnost umět pracovat s turbomotorem u mě bylo jednoznačným no-brainerem, jakkoliv se velmi záhy ukázalo, že i ta silná atmosféra může být řidičsky mnohy poměrně náročná, ale to je na samostatný příběh :D Samozřejmě znovu zopakuji a zdůrazním, že výše provozních nákladů se výrazně odvíjí od způsobu zacházení a řidičského stylu a já jsem takový hodně extrémní a odstrašující příklad :D
Dovolil bych si tedy doporučit nějaký starší (tzn. spíš předminulé generace a starší) Forester XT s klackem v solidním stavu, zábavy si s tím užiješ až až, projede to skoro všude a ačkoliv je to poměrně houpačka, tak i na asfaltu to umí jezdit celkem solidní pecky a to tak, že ani na okruhovém dni s tím neuděláš ostudu :)