• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LUCCHADětská kniha
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    SKOLD: Embryo ale přece neříká nic o tom, že by se dospělý výtvarník měl vrátit do stavu 'neumětelství' a zapomenout techniku; jen to, že kdo chce něco tvořit, měl by si uchovat svěží vidění světa (tj. hledat nové přístupy, nesklouznout do stereotypu). Dětem to jde snadno, protože je pro ně nové všechno - a naopak dospělý už dobře ví, že některé rutinní postupy dobře fungují, a tak je ve velkém pokušení (pokud se třeba tvorbou živí) najet na velkovýrobu a sekat jeden obrázek/dílo/výplod za druhým podle osvědčeného mustru. Sama výtvarničím jen hodně rekreačně, ale zato píšu sci-fi - a taky pozoruju, jak svůdné a pohodlné je pokračovat v tom, co už jsem vyzkoušela a co třeba fungovalo, a jak riskantní vlastně je na to všechno se vykašlat a začít úplně nově a jinak... Ale dokud si to člověk aspoň UVĚDOMUJE, má (snad) ještě naději :)

    Pokud jde o dětské kreslení: co jsem pozorovala na našich třech exemplářích, děti samy v té 'dětskosti' žádnou hodnotu nevidí. Nechtějí kreslit 'jako děti'. Nejstarší dcera (14 let) na to moc velké nadání nemá, ale je cílevědomá; sama si sehnala příručky, učila se podle nich, a teď kreslí toporné, pedantické, ale anatomicky správné postavičky. Prostřední (12 let) talent má, jeden čas kreslila snové, tak trochu vílím způsobem rozevláté obrázky, ale pak se zhlédla v komixech a teď jsou (i bez edukativních příruček) její kresby totálními zprůměrovanými klony spotřební mangy. A nejmladší (7 let) kreslila fakt přenádherně (jako že už mám srovnání!), ale někdy před rokem prohlásila, že se jí samotné nelíbí, jak kreslí, že je to nevypadá jako doopravdy a to že ji na tom rozčiluje - a od té doby není možné ji přimět, aby nakreslila vůbec cokoliv. Každopádně (abych se tu dohrabala k nějakému zobecnění): děti v obrázcích hledají REALISMUS (musí to být jako doopravdy) nebo apoň NORMU (takhle se to dělá, je to vidět všude a líbí se to všem - manga). Naopak onu NOVOST a FANTAZII (která se dětem přičítá, ale které se dopouštějí spíš mimoděk a nedopatřením - vlastně proti své vůli, protože to prostě neumějí udělat tak, jak by chtěly, totiž realisticky a jako všichni ostatní) ocení teprve dospělí.
    PETJULE
    PETJULE --- ---
    EMBRYO: hezky řečeno
    ALDEMIK:
    a díky moc za vaše názory, pomohlo mi to si to trochu porovnat ;)
    SKOLD
    SKOLD --- ---
    EMBRYO: Ale houby. Takovej ten naprosto svobodnej přístup by byl fajn maximálně tak pro surrealisty a psychoanalytiky. Ta naivní kresba v dospělosti, resp. (jak se zmiňuješ) to "dostávání se zpět do dětské kresby" je úplná pitomost, protože to už není nic spontánního, ale naopak je to rutina jen v jiným podání - to spontánní (kolektivní?) podvědomí se ti už v takovýhle formě nikdy nevyjeví, takže zpátky do toho stavu kresby se dostat nemůžeš; jedině, že by ses zbláznila nebo že by se Ti stala nějaká mozková příhoda (krásnej případ je snaha básníků ze skupiny Le grand jeu, kteří se snažili odnaučit se písmu, ale to se dřív uchlastali a ufetovali, a psát pořád uměli). Hezkej případ naivní malby je třeba u známý skupiny CoBrA, ale ta překračuje tu zdánlivou naivní malbu svou originální koncepcí, žejo.

    Já bych to řešil nějakým konsensem - učit děti kresbu nejen podle těch šablon, ale dále podle vlastní fantazie tu šablonu taky rozvíjet a zapojovat tam i ty dětský výtvarný projevy. Pak by se cvičila nejen ta forma, žejo, ale taky nějakej obsah. Ale rozhodně neříkám, že by to měla bejt nějaká "fašistická" kresba jen podle učebnice : ))
    EMBRYO
    EMBRYO --- ---
    ALDEMIK: rozhodne souhlasim .
    dite by se melo nechat co nejdelsi dobu kreslit uplne svobodne, jakekoliv ucene principy pak uz jen deformuji to krasne cerstve videni veci, ktere deti maji. bohate staci samotny akt kresleni a cim vetsi a expresivnejsi halucinace dite kresli, tim lepe, v tom bych je rozhodne podporoval.

    kresleni a tvoreni by predevsim melo byt radost sama pro sebe, ten prijemny pocit by mel byt uz ze samotneho procesu a ne z vysledku, coz takovehle navody sugeruji, tedy uci te nakreslit neco, co bude nejak vypadat a kreslic bude spokojeny z vysledku. V tradicni analogii to ale cloveku dava rybu ale neuci ho rybarit.

    ve vysledku clovek, co se nauci kreslit (a nauci se kreslit kazdy, to neni zadne umeni, je to ciste remeslo ktere jako cokoliv jine chce svuj cas), se pak v dospelosti bude snazit do toho detskeho a cisteho videni zpatky dostat, coz byva opravdu velky problem.

    opravdove uceni kresleni podle pravidel ma smysl az v ranne puberte. a tam uz je mozne postupovat dospelymi metodami, tak jak by to melo byt cize teorii barev, perspektivou a tak dale.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    ALDEMIK: mě připadá, že naše dcery brzy kreslily dobrou postavu i díky tomu, že jsem s nima nad tím strávila docela dost času a ony si to zafixovaly. nebyl to žádný cílený dril....spíš šlo o to, že jsme spolu seděly u kreslení a já jim říkala....a co mám na hlavě a co ještě a co mám pod hlavou a co m čumí z trupu....spíš jsem je jako nutila se na člověka podívat a určité věci zaregistrovat. je ale pravda, že u nás tohle proběhlo někdy kolem třetího roku věku

    mmch ta knižka od nesvadbů je prima a u nás hodně oblíbená.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    PETJULE: Já myslim, že pokud si s ním kreslíš, tak imho v pohodě. Jednak tam jde o techniku, tj. styl čáry a držení tužky, jednak o detaily, tj. souvislost mezi podrobností kresby a vnímáním světa a verbálním rozvojem. Obojí se při zápisu zjišťuje i jinými věcmi než tím, jestli má postava uši...
    PETJULE
    PETJULE --- ---
    ALDEMIK: taky si myslím, že by to měli brát jen hodně orientačně :) a asi by mi to bylo i jedno, kdyby šel o rok později. Zas ale na druhou stranu si říkám, že jako rodič bych rozvoj té kresby měla nějak vhodně podpořit.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    PETJULE: Já nevim, my jsme teda test školní zralosti brali jako hodně orientační. Zvlášť u kluků ta kresba občas za moc nestojí, ale nedokážu si představit, že by to někde vyhodnotili jako že dítě není zralé na školu, pokud se v ostatních věcech jeví jako zralé. Navíc od zápisu do školy je ještě půl roku... navíc spoustu dětí třeba kreslení postav nebaví, takže ti odfláknou panáčka jako že hotovo, ale nic to o nich neříká.
    PETJULE
    PETJULE --- ---
    hmm, zrovna řeším něco podobného: můj syn (5) má docela nezralou kresbu, hlavně postavy (kreslí takové srandovní hlavonožce už dva roky:) a teď v září jsem obíhala místní výtvarky a radila se tam, zda-li ho tam mám přihlásit a co si o tom myslí, že bych tu kresbu s ním měla nějak asi rozvíjet, aby ho přijali v lednu při zápisu do školy?. V podstatě mě uklidňovali, že jde jen o techniku kresby a že do toho nemusím nijak zasahovat. Nicméně test kresby školní zralosti má zas jasná kritéria, co ta postava mít musí. Tak nevím, stejně si spolu malujeme a říkám si, že když ho to mé vedení baví, tak proč ne:) Stejně si do kresby, když kreslí samostatně, začlení pak jen to, co mu jde nebo co sám chce...a já zas nějak extra na pilu netlačím, chci aby to pro něj byla pořád hlavně radost... a taky občas vyžaduje, abych něco kreslila pěkně čáru po čáře, podobně jak je to níže, takže bych tenhle typ knih určitě úplně nezavrhovala :)

    a abych nebyla úplně OT: Nesvatbovi učí své malůvky i na dvd :) (a není to špatný;)
    Michal maluje s tátou + DVD - Michal Nesvadba | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    http://www.kosmas.cz/knihy/136302/michal-maluje-s-tatou-dvd/
    MEDOULKA
    MEDOULKA --- ---
    ALDEMIK: no kreslim docela dost, ale inspirace chybi stale. Zvlast kdyz chci "neco roztomileho":P. A presto bych nerekla, ze jsem schopna neco nakreslit podle navodu. Tak si myslim ze to bude i u ditete, ktere se do urciteho veku jen snazi to tak nakreslit, vis co myslim.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    MEDOULKA: Já si tím ale nejsem extra jistá a nejsem na to odborník... a hlavně, vždycky asi záleží na tom, jak to člověk využije.
    Znám jenom takové ty české, kde se holčičky učí kreslit prefabrikované medvídky do památníčku a to mi přijde hnus. Tohle vypadá, že se naučíš pomocí pár prvků nakreslit neskutečný množství všeho a pokud to je tak, že si osvojíš prvky, které pak jsi schopná sama kombinovat a dotvářet a dostaneš se do kreslířské zkratky... ale nevim.
    MEDOULKA
    MEDOULKA --- ---
    ALDEMIK:
    ALDEMIK: mas pravdu v obojim, tak to i zamyslim. Mam dite malicke a brala jsem to tedy spisejak oknihu pro sebe a svou radost:) Tak snad aspon "detskou" tematikou se sem hodi.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Přijde mi to bezva pro dospělého, kterému se už (většinou) kresba nevyvíjí
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    MEDOULKA: Já ti nevim... Vždycky u těchhle knížek váhám, jestli se tím kresba rozvíjí nebo jestli se naopak zablokuje tím, že se to dítě naučí nějaké stereotypy... v podstatě si myslím, že to druhé, ale tahle knížka alespoň vypadá rozmanitě množstvím obrázků.

    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ALDEMIK: V páťácké mám ústupek, se kterým jsem se ještě nevyrovnala, a to Malého prince, kterého nepovažuju za dětskou knížku a kterého podle mě stejně nechápou, až na dvě výjimky... ale chtějí ho číst, tak jsem ho tam dala.
    A Poláček a Bass mají dost náročný jazyk, ale někdo na to už má.
    A nutně jsem tam musla dát Metráčka, aby holky nepřišly o tento kulturní skvost svých rodičů. Navíc je to o mnoho lepší než kdejaké současné románky...
    Srandovní je, že v obou paralelkách bojujeme za Tobiáše Lolnesse. U nás se ho snažím dětem nějak nenápadně vecpat já, protože ho miluju, vedle ve třídě ho hrozně prosazuje jeden chlapeček. Zatím jsem ho půjčila nejlepší čtenářce ve třídě, která zrovna v pátek dočetla knížku, tak jsem zvědavá, jestli těch 600 stránek přehltala za víkend :-))
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Našla jsem nějakou z verzí své literatury pro čtvrtou třídu, třeba to někomu k něčemu bude... možná tam jsou nějaké nedostatky, myslím, že jsem to pak ještě upravovala, ale nějak nemůžu najít konečnou...

    Moje literatura pro páťáky je tady: https://sites.google.com/site/4azsns2/my-reading-list a zatím jsem nedořešila poezii (není tam a ještě nevím, jak to s ní udělám).

    četba 4.xls (32256 B)
    PETJULE
    PETJULE --- ---
    synka dnes v knihovně naprosto uchvátila tato kniha o pirátech, fakt moc pěkná
    Kniha - Matthews, John - Piráti | Knihovnice.cz
    http://www.knihovnice.cz/knihy/detska-literatura/matthews-j-pirati.html
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ALDEMIK: Jo, a ten list mi můžou odevzdat kdykoliv během roku v pátek, není to písemka. jen mi jich musí dát pět - za každou knížku jeden.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    FIFI: Aha, tak to teda neni uplne muj styl :-)
    Mam pro ne takovy list s asi 15 otazkama typu "Byl někdo z knížky podobný někomu, koho znáš?" "Kdybys byl hlavní hrdina, rozhodl by ses někdy jinak?" "Komu bys knížku doporučil/a a proč?" a tak, děti si mají vybrat tušim 4 nebo 5 z těch otázek a v 5-10 větách na ně odpovědět na druhou stranu, kde na to maj linky. Dělala jsem to tak ve čtvrté třídě a nechám to stejné i letos.
    Kromě toho máme v pátek čtenářský kruh, kde si vzájemně knížky představují a máme tam tak 20 minut na čtení (každý sám, vlastní knížku, já taky).
    A moje doporučená četba loni byl dvoustránkový anotovaný seznam, který si měli projít s rodiči a něco vybrat, byly tam i hvězdičky podle náročnosti. Chtěla jsem po nich přečíst 5 knížek z něj a jinak ať si čtou co chtějí.
    A mám pocit, že moje děti čtou dost.

    Po zkušenosti, kdy jsem suplovala ve třídě, kde četli hromadně Děti z Bullerbynu a kluci knihu otvírali se slovy "Nenávidím tě, Lízo", nemám nejmenší chuť dělat nějakou totál povinnou četbu. A Robinsona stejně v tomhle věku nepochopí, navíc brutálně kulturně masí Pátka...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam