• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LUCCHADětská kniha
    GORMIE
    GORMIE --- ---
    BEBERA: My to máme stejně, syn ve druhé třídě, taky má číst kousek každý den a taky kolem toho je spousta řečí a mrzutostí. Ale podle mě je v tomhle věku na prvním místě naučit se pořádně číst. Oblíbit si čtení může až později.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    MEDVED007: Takhle jsme to dělali. Bylo to úplně stejné. Četli jsme na jeho popud Čtyřlístek,jednu bublinu já,jednu on,jak tam byla čtyři slova a víc,zas měl milion řečí okolo,diskuze na deset minut na téma "Ty máš o slovo míň" a podobně. A to s tím původně přišel sám.

    YMLADRIS: Vycházím z toho,že člověk nemůže mít rád něco,co neumí. Stejný průběh byl při učení plavání. Kolikrát za mnou přišel s tím,že se chce učit plavat. Ve chvíli,když jsem s ním šla do vody,začal se blokovat,dělat scény,že to nejde,že ho nutím,během minuty končil,že je voda studená a jde ven (a jelikož se pokaždé osměluju tak deset minut,než vlezu do vody,tak mě to dost štvalo). Jak se ale jednou udržel na hladině a začalo mu to jít,začal najednou plavat strašně rád...
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    BEBERA: Kamarádka synovi rozečetla nějakou napínavou knížku a v nejlepším pravila, že musí pracovat a jestli chce, ať si čte kousek dál bez ní. Od té doby prý čte celkem ochotně (byl tehdy ve třetí a knížka snad byla Záhada hlavolamu).
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    BEBERA: já bych spíš hledala cesty...najít něco, co ho zaujme....třeba naše holky zajímaly (zajímají) encyklopedie....a ty dětské mají často hodně obrázků a málo textu (ač třeba náročnějšího). nebo se u nás osvědčilo takové to, já čtu kousek, ty čteš kousek....nebo pojď číst ségře místo mě, si už velkej kluk....nebo čtení věcí, které jsou normálně k dispozici jídelní lístek v hospodě třeba. a super motivací jsou taky kamarádi. hodně dětí začne číst na jejich popud, baví se o tom, někdo něco doporučí....nebo rodiče kamarádů řeknou, našemu Honzíkovi se to líbilo....a on chce vědět, co to bylo....a tak...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BEBERA: A jaky to ma dusledky, krome matciny emocni bilance?

    Jak jsem psala, ja osobne bych se bala ze sice se treba donuti byt schopen prelouskat text, ale muzu zamezit celozivotni lasce ke cteni, protoze si to zhnusi (skolni jidelna = hnus = dvacet let pak trva nez zacnes rada jist zeleninova jidla).
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    Takže říkáte, že když po něm chci malou stránku denně ve druhé třídě (taková byla dohoda, ve skutečnosti se k tomu dostaneme tak jednou za tři dny), že to moc hrotím? Možná ano, protože ta neschopnost něco přečíst mi fakt hodně vadí, na rozdíl od psaní nebo nějakého jiného předmětu/dovednosti...
    GORMIE
    GORMIE --- ---
    BALAENA: Pokud vím, tak ten Poseroutka opravdu moc nefunguje. Žena je učitelka a u nich ve škole ho prý přečetl kde kdo - jenže u většiny dětí je to taky to jediné, co kdy přečetly.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    BALAENA: to je fakt :-)

    YMLADRIS: já po pravdě řečeno děti taky netrénovala nebo určitě ne tak, jak to chtěla škola....první učitelka třeba chtěla, aby děti denně četly 15 minut. pro prvňáka to bylo nekonečně dlouhé. navíc škola furt vypruzovala se čtením nahlas, což je docela těžká disciplína i pro dospělého, takže to jsme taky šulili :-) celkově mi přijde takové to tlačení jako hodně špatný nápad....myslím, že jsou přirozenější metody, které dítě budou bavit víc.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    MEDVED007: on pak může zafungovat i ten pocit "na čtení přece nic není, přečetl jsem celou knížku, a takhle tlustou", aby to zkusili i s jinou knížkou.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MEDVED007: Reading was defined as ‘reading fluently -able to read anything they wanted to easily.’

    Jde o to, ze to jsou deti, ktere nikdo ve cteni netrenoval, zadne pul stranky denne. Proste az dozraly, tak spadly.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    BALAENA: když já se trochu bojím, že od poseroutky k běžným knihám je furt daleko. vždyť je to v podstatě takový jinak kreslený komiks, textu pomálu....ale zase to má aspoň xy dílů :-)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    MEDVED007: pro chlapečky raně školního věku dost často zafungují Deníky malého poseroutky. Nechápu proč, mně se to vyloženě nelíbí, ale ti kluci to kdovíproč žerou...

    A ad kluci vs. holky - když vloni sestavoval syn seznam četby za primu, vyšlo mu to kolem stovky knížek (a to jsem mu zakázala rozepsat 47 dílů komiksů Garfielda každý zvlášť...), ve třídě bezkonkurenčně nejvíc
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    YMLADRIS: je otázka, co se myslí pojmem "číst sám od sebe"....naše holky si četly samy od sebe už v předškolním věku, ale kdybych já sama měla označit věk, kdy opravdu začaly číst tj. staly se vášnivýma čtenářkama, tak u obou to bylo až tak ve věku 8-9 let, což je přesně peak tvého grafu
    do té doby četly, ale na můj vkus málo a byly tam docela velké časové prodlevy....ale od těch cca 9 let obě čtou nepřetržitě víceméně v každé volné chvíli


    BEBERA: já myslím, že se musí najít kniha, která to zlomí. něco, co syna zaujme bez ohledu na tvoje názory nebo preference...u nás to u obou dětí byla série harry potter, kterou obě vlastně začaly to "opravdové čtení" . obě jí četly v době konec druhé, začátek třetí třídy. Já sama třeba zrovna tohle moc nemusím, ač jinak fanoušek scifi a fantasy, tak u HP jsem se nedostala za 20. stranu prvního dílu....ale můj názor nerozhodoval. jedna to četla v papíru, druhá ve čtečce, ale obě se na tom naučily rychle a efektivně číst a pak už knížku nepustily z ruky. nicméně vím, že jsou v tom spíš výjimečné a jsou to holky, ač je to blbý, tak dneska kluci čtou prostě ještě míň jak holky :-( svět různých online věcí je kdo ví proč láká o hodně víc.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BEBERA: v navaznosti na skolu to stejne neni mozne resit jinak, proste druhaci uz maji hodne cist

    Ono je to ale asi i casovy, ne jen osobnostni.
    V idealnim svete ale se detem zapinaji zajmy v ruznem veku. Tak jak (zpravidla) nechavame decka bejt aby zacaly plavat nebo jezdit na kole dle vlastni touhy az se v nich neco sepne, tak by bylo krasne, kdyz by se i se ctenim dalo vyckat na sepnuti vnitrniho zajmu. Ale vim ze je to mimo ceskou realitu

    Tady je ministudie (85 unschoolovanych deti, vek kdy zacaly cist samy od sebe)



    Reading age in unschooled kids
    http://sandradodd.com/readingage.html

    Cili ta moje obava je, kdyz budu decko nutit plavat kdyz nechce, vodu si zosklivi, protoze na plavani jeste neni ready.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    YMLADRIS: O tom zošklivení jsem přemýšlela dlouho a nakonec jsem dospěla k závěru, že se k tomu od začátku staví negativně, nezávisle na tom, jestli jsem ho nechala vícero měsíců být nebo jestli trvám na tom, aby denně přečetl jednu malou stránku a že mu tedy neošklivím něco, co by mohl mít jinak rád. Pro mě je čtení kritická dovednost a jak jsem u čehokoliv jiného benevolentní a nechávám ho, ať si to řídí sám, tady ho tou námahou při trénování provedu, protože čím dřív překoná tuhle fázi, tím dřív se dostane do fáze, kdy to čtení půjde lehce a bude z něj moct těžit při libovolném svém zájmu...
    LORAIN
    LORAIN --- ---
    MAGGIE: Ben miluje Čtyřlístek. Ale sám ho číst nechce. A protože já ho k tomu postrkuju, čte už jen s babičkou, která předčítá bez protestů a komentářů.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Neil Gaiman v rozhovoru rikal, ze jeho syn byl obklopen literaturou atd a nic. Ze Gaiman zkusil vsechno a nic. Tak uz to i vzdal, pak bylo synovi 12 a setkal se nejakym slavnym autorem ci co (nevim) a najednou se to v nem zlomilo, zacal hodne cist a ted je normalni gaimanovsky kinohomol

    Celkove ta povinnost cist je desiva, fakt bych se bala co kdyz si to decko zosklivi navzdy. Sorry vim ze je to zde OT ale nemohla jsem si pomoct.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    LORAIN: U nás lehoulince zabralo, když jsem mu jednou změřila čas, jak dlouho mu trvá přečíst třetina stránky, pokud u toho nedělá žádné ofuky a pak mu ukázala, že kdyby si sedl a soustředěně přečetl stránku, trvalo by mu to šest minut, zatímco pokud se koulí po posteli sem a tam, vymýšlí si, co všechno ho bolí a proč nemůže číst, schválně se otáčí od textu a vymýšlí si, jaké slovíčko tam je podle prvního písmenka, jsme po třiceti minutách teprve v půlce a otrávení jsme oba dva. Jinak ho motivuje jen to, že až tu stránku přečte, může si jít dělat něco, co ho baví a na co se těší (zapalovat a zhasínat svíčku apod.). Bohužel :(
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    MAGGIE: já už zkusila kde co. Doma čteme z Ferno Ohnivý drak, což je krátké dobrodružství malého kluka, který jde zachránit království, nezájem. Leží tu encyklopedické knížky o rybách a zvířatech, které ho dřív bavily, nezájem. Zkoušela jsem teda aspoň komiksy, nezájem. Čtu jim Warrena XIII, v podstatě taky nezájem...
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    A co treba zkusit nejaky jiný komiks? Treba Vlase a Bradu. Ja si říkám, jestli to nemůže byt jen tim, ze nechtějí číst prave tu věc, co se očekává, ze budou číst. Anebo jim to uz připadá zbytecne, neb čtení uz přece brali v prvni třídě a oni uz jsou druhaci? ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam