• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ADAMMmBank
    KOC256
    KOC256 --- ---
    MEDAN
    MEDAN --- ---
    YNZA: ha! diky za dotaz - zrovna je to pro me taky aktualni a muzu jen potvrdit status "ve vyrobe": BUNDA :o)
    BUNDA
    BUNDA --- ---
    YNZA: proběhne automaticky cca měsíc předem můžeš vidět v IB u karty status ve výrobě.
    YNZA
    YNZA --- ---
    Konči mi planost karet u mbank. je třeba žádat o nové nebo to proběhne automaticky?
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    No kdyz ti nekdo naprasi do kompu trojana kterej bude menit to co ti zobrazuje prohlizec tak ses stejne druhej.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    no ono by mozna stacilo aby vysledny kod nejakym zpusobem v sobe ukryl castku a cilovy ucet. nebo jako osolene heslo (cislo uctu + cilova castka + random vygenerovane cislo ==> nejaka dalsi kouzla (samozrejme algoritmus neverejny)) a bude jen mala pravdepodobnost ze nekdo vykouzli castku a ucet tak aby tim sla zneuzit jina transakce ne?
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    VANEK: Tak o čem se tu bavíme není opatření přímo proti phishingu, ale o situaci, kdy klient nějaký příkaz k transakci skutečně zadal a ten se během zpracování pozměnil (částka, kterou zadal klient není ta, která se ve webové aplikaci posílá jako výsledek, číslo účtu zadané klientem je jiné, než to, které ve finále zpracuje šelmostroj atd). Technicky jde o popsané útoky a lze se proti nim bránit.
    Jedno řešení je mít "tak dobře" napsanou aplikaci, že danou zranitelnost vůbec nepřipouští, ale to je z řady důvodů často problém (vždycky se bavíme jen o větší či menší spolehlivosti - a spolehlivost aplikace jako jednoho bodu je limitovaná tím, že útok se jí píše na míru).
    Technologicky se tomu lze bránit inteligentním web aplikačním firewallem nebo zařízením, které sleduje aplikační logiku (nikoliv jen hodnoty), kterou ji někdo naučí. Tím se do systému dostává druhý filtr navíc na dost jiných principech atd.
    Konkrétní postupy pak závisí na tom, před jakým přesně typem útoku se chce aplikace chránit (a kde to má smysl), typicky co si takhle z hlavy dovedu představit u obecné aplikace internetbankingu je ochrana před
    - manipulací s datovým polem, kde jde právě o to, že chytrý aplikační firewall je schopen zajistit kontrolu, že vstup zadaný v kroku jedna je potom skutečně aplikací používán i v krocích tři, čtyři a sedm, že nedochází k jeho změně "po cestě" (používá se to typicky jako obrana proti nákupům za jednu korunu v eshopech atd)
    - manipulace s pořadím kroků v aplikaci, kdy lze sledovat, jestli při vyhodnocování kroku tři proběhly korektně kroky dva a jedna a zda náhodou útočník se nepokouší rovnou přejít do jiného stavu aplikace a pokračovat od něj dál. Hrubé je například vstupování do kroku objednávka/platba bez kroku autentikace, ale daleko subtilnější a v některých aplikacích hůř detekovatelné je právě to, když dojde k autentikaci a jednom celém průchodu aplikací (klient si skutečně vykoná svůj převod/objednávku) a toto pak slouží k simulování, kdy se už neopakuje krok autentikace, ale rovnou se útočník pokusí přejít k převodu a jeho vyřízení.

    Samozřejmě neznám ani trochu ibanking Mbank, takže vycházím jen ze zdůvodnění, proč posílají ty "kontrolní smsky" s instrukcí "zkontroluj si kliente, jestli to my nemáme rozbitý" a ze znalosti obecných možných protiopatření na trhu. Konkrétní produkty (kdyby si to někdo chtěl dohledat podle řešení a podívat se na prezentace výrobců atd), které já znám jsou třeba od firem F5 (jejich Application Security Manager) nebo RSA (produkt Envision). Nechci tu teď rozpoutávat flame o tom, jestli konkurence je lepší nebo horší, jen dát nějaký výchozí bod, kdyby to někoho zajímalo, ať se podívá a případně si sám srovná.
    VANEK
    VANEK --- ---
    ZAPPO: Mě to technicky zajímá taky: co jsou ta řešení? Nějak si neumím představit, jak může IB principiálně rozlišit, jestli klient chtěl opravdu poslat X korun na účet A, nebo to za něj phisheři (na rozdíl od legitimního sociál-networkového inženýrství) zadali místo Y na účet B, jinak než že by instalovalo nějaký counter-trojan hlídající, neběží-li na počítači podezřelý software. Jistě, algoritmicky je snadné vytřídit vyvedení částky nad určitou hranici, ať absolutní nebo relativní, na nikdy dříve nepoužitého adresáta a volat dotyčnému pro potvrzení stejně jako u podezřelých transakcí na kartách, ale pochybuju, že zrovna tohle máš na mysli...
    KOC256
    KOC256 --- ---
    ADAMM:
    trochu mi to pripomina fungovani naseho statu... o protipovodnovych opatrenich je nejvice slyset kdyz uz je pozde...
    MRTVY_KENNY
    MRTVY_KENNY --- ---
    ZAPPO: nevim, paranoidnejsi klienti imho u mbank nejsou a nebudou, ty systemove preslapy (byt treba vetsinou neslo o prachy, jen tu a tam neco drhne) nejsou dlouhodobe nic neobvykleho (co pamatuju, tak problemy s pdf, mailove taskarice obecne, problemy s kodem banky, divnostavy systemu (bankovni system by imho mel jet na 100% anebo hlasit problem a nikam nikoho nepustit a ne plivnout problem pri odeslani transakce), tedka nesmyslna cisla u vyberu zdarma, system na jednom miste mluvi polsky, o te nedavne nevyporadane medialni dvoutisicovce a "exekuci" nemluve..
    takze imho to je na hranici dobrodruzsvi, co bude zitra.

    ale tak co nadelas, axa mela zas problem s heslama, tedka zasilala kontakty na klienty v blbe naprogramovanem formulari, ja treba zazadal o aktivacni balik, ktery mi nadvakrat proste neprisel ani po urgenci, takze jsem nic neaktivoval, ale papirove vypisy mi chodi spolehlive :)
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    ADAMM: To je samozřejmě taková otázka kruhem, protože se tak můžeme bavit o tom, jestli má smysl se pojišťovat proti jiným nebezpečím. Ve skutečnosti se nedomnívám, že by stejným průserem (v tomhle ranku) dostala banka víc než jednou a ustála to a i ten první většinou bývá velkej průser.
    Takže ta otázka je - stojí za to investovat peníze do koupení řešení, aby se to určitě nestalo ANI JEDNOU nebo ne a spolehnout se na to, že k tomu nedojde (protože zase věřím, že běžný způsoby obrany proti tomu nasazený jsou) a kdyby došlo, že ztráty (důvěra, mediální obraz, etc) budou nižší než třeba tři roky provozování takový ochrany.
    Co mi na tom celým přijde pitomý je prostě ta disclaimerovitá forma, kterou se banka jakoby pokouší přenést odpovědnost za případné selhání svého systému na svého klienta.
    Každopádně u MBank žádný peníze nemám, jen mě to zaujalo z technologickýho hlediska a z konceptu přístupu k zákazníkům.
    ADAMM
    ADAMM --- ---
    ZAPPO: otázka je: když se ten problém dosud v CZ/SK/PL nikdy nevyskytl a ani se to nějak extra nepředpokládá (taky proto, že existují jiný banky, kde to udělat dává větší smysl, ať už proto, že mají míň chráněné zabezpečení nebo protože tam mají lidi obvykle víc peněz), má smysl investovat peníze do vývoje obrany? já si nemyslím, že by nevěděli jak na to. ale vyplatí se to? imho rozhodně ne :)
    ZAPPO
    ZAPPO --- ---
    ADAMM: Tohle je řešitelný technologicky na straně aplikace IB - stojí to nějaký peníze za hardware a člověka, kterej to nastaví, ale je to známej a řešitelnej problém(sám znám minimálně dva způsoby jak to udělat). Pokud ho MBanka nemá a řeší to jen takovým de facto disclaimerem, tak je to garážnictví:)
    FINSON
    FINSON --- ---
    ADAMM, VOYTA: Ze mě takhle kdosi udělal blbce, přece číslo účtu čtu odzadu od lomítka a po desíti cifrách udělám pomlčku, dyť je to jasný, ne?
    VOYTA
    VOYTA --- ---
    ADAMM: diky, radsi si pockam na spravne cele cislo :)
    ADAMM
    ADAMM --- ---
    VOYTA: to je imho chyba toho, kdo ti to číslo účtu poslal. kb má často dvoumístný prefix, ale téměř vždy to tak taky uvádí. já měl číslo 35-XXXXXXXXXX/0100 (než jsem ten účet zrušil).
    KOC256
    KOC256 --- ---
    VOYTA:
    jen z logicke uvahy:
    xx-1234567890/0100
    VOYTA
    VOYTA --- ---
    Po zadani odchozi platby na xxxxxxxxxxxx/0100 (12 znaku) se mi objevi "Systemova chyba".
    Nedavno tu psal OCTOPUSS, ze v tohle pripade mu rekli na mlince, ze "spravne" cislo ma mit 10 znaku.

    Mohl by mi nekdo poradit, jak spravne rozdelit takovehle cislo (zdroj je zrejme Komercni banka) na predcisli a cislo uctu? A to bez rizika ze poslu penize nekomu uplne jinemu?

    Druha vec je ze "Systemova chyba" je fakt dokonala hlaska jako reakce na chybny user input... nestudovat pravidene tohle forum, pravdepodobne bych po 5 minutach na mlince taky rval...
    KOC256
    KOC256 --- ---
    ADAMM:
    aha...
    no tak kdyby ta SMS byla trochu jinak koncipovana... treba nejaky kod platby by byl pismenny (ABCDE) a pin ciselny (132456) a cele to bylo ve tvaru: kod platby: ABCDE, pin:132456. ale v te kupe textu a hlavne cisel jsme rad ze rychle nadu na konci to jedine spravne a opisu ho...
    ADAMM
    ADAMM --- ---
    KOC256: ta hláška je imho stejná vždycky - a není tam bezdůvodně. existuje malware, který lze přizpůsobit na útok proti konkrétnímu IB (u nás ani v Polsku se ještě ale žádný případ nevyskytl) - funguje tak, že vám normálně podvrhává IB - a když zadáte příkaz - třeba zaplatit nájem pár tisíc - místo toho pošle třeba 2/3 ze zůstatku na úplně jiný účet. nicméně, vy pořád vidíte svou platbu a svůj "správný" zůstatek - dokud se nepodíváte z jiného počítače (nebo v bankomatu nebo tak). co ovšem ten program podvrhnout nemůže, je text v SMS, že posíláte částku XY z účtu A na účet B. jenže ty jak známo nikdo nečte, že - všichni jen rychle opíšou ten kód.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam