COMODOR_FALKON:
Packaging baterie se sice jevi na prvni pohled velice jednoduse, jenze skutecnost je trochu sofistikovanejsi.
V nedavne dobe jsme s kolegy staveli dve komercni vozidla (London Taxi TX5 a postackou NGDV pro USPS), kde bylo v planu pouzit baterie a napravy z Volva (napr. z XC90). Oboji nedopadlo podle prvotnich predstav. U obou konceptu nam kvuli pozadavkum na bezpecnost a narazove zkousky narostla hmotnost. Museli jsme baterie zabecpecit jinym zpusobem, nez to resilo Volvo, jelikoz jsme na konstrukci BIW pouzili jinou technologii nez Svedove. Tudiz jsme pridavali deformacni a pevnostni komponenty. Podarilo se nam to vyresit jen castecne. Celkova hmotnost prekrocila designove limity. Coz se projevilo do ceny a tim padem nizsim prodejum TX5.
Ano, souhlasim s tim, ze je idealni pouzivat "carry over" komponenty a sdilet je napric modely. U malych dilu, je to vetsinou snadne a v praxi vzdy vitane. U tak zasadnich komponentu, jako je strukturalni baterie, to bohuzel tak snadne byt nemusi. Musi se napriklad:
1) Zvazit strategii uchyceni strukturalni baterie ("hardpoints") a jeji vymenitelnost. U ruzne velkych aut muzou tyto "hardpoints" hrat zasadni roli s ohledem na "loadpaths" (=tuhost karoserie, pasivni bezpecnost).
2) Zvazit pozicovani vnitrnich pricnych nosniku s ohledem na bocni naraz a pozici H-bodu. To muze byt celkem zasadni problem, jelikoz jsou jednotlive clanky baterie uniformni a pricne nosniky nepujde libovolne pozicovat (idealni pozice nosniku je samozrejme pod H-bodem, dalsi mezi B-sloupky). Tudiz je to otazka na R&D a hledani kompromisu mezi bezpecnosti, zpusobem ulozeni clanku, jejich chlazenim, atd, atd.
3) Zvazit jestli neprovadet crash testy na samotne strukturalni baterii s ohledem na jeji modularni pouziti. Pokud je baterie validovana na nekolik pripadu bocniho narazu a jeji deformace neposkodi vnitrni clanky a ochrani posadku, tak je vyhrano. Toto modularni ovsem opet navysuje jeji celkovou hmotnost. Ale jak pises - snizuje komplexitu vyroby. (Na zaklade zkusenosti z R&D bych se priklanel k tomuto reseni.)
BTW: To ze si to nekdo zbastli ze 3 aut dohromady je spise kuriozita. Mam jedno takovy auto z konce 80tek a neco na tom opravovat je naprosty peklo. Clovek aby mel tri manualy a neustale hledal puvod komponent, kdyz chce objednavat nahradni dily. O bezpecnosti radsi ani pip.... Instant Death. To nechces.