BOBASH: Ja jsem velky fanda elektromobilu a tesim se az budou dostupny.
Ovsem tve shrnuti a argumenty jsou velmi trefne. Me prijde ze tahle skupina lidi, co se s ni snazis diskutovat, je hodne podobna tem zarytym propagatorum linuxu na desktop pro BFU. Proste oni sami nekde v koutku mysli vi, ze to neni srovnatelne, ze to neni neco pouzivat a nemuset resit, planovat, hospodarit, dobre volit trasu a nacasovani atd. Prirovnavaji to ke konvencnim automobilovym problemum jako zacpy, nebo planovani trasy mimo prime-time, i kdyz to srovnatelne neni.
Treba tady
[ PETER_PAN @ Elektromobily ] nebo tady
[ PETER_PAN @ Elektromobily ] jsem se snazil argumentovat, vetsinou nepochopeni.
BTW - Muj kamos co dojizdi do prace denne 2x50km + mraky soukromych cest. si nedavno kalkuloval ojetou Teslu s kalkulaci domaciho nabijeni (spesl tarif) i s kalkulaci tarifniho nabijeni (500 CZK/mesic kdekolik na tusim E-ON nebo CEZ nabijeckach) atd. Ma za tim opravdu velmi dobre a racionalni vyhodnoceni cen, nakladu, realisticky odhad zivotnosti, nakladu na udrzbu atd. Nejvetsi problem nastal u pojisteni, kde i pres veskere znamosti (jeho sestra dela v pojistovne, kromne bonusu to stlacila asi na 50% obchodni slevu) a stejne byl na cca 50kCZK/rok a tim byla veskera uspora ta tam. Takze se na to vykaslal, protoze dat 900kCZK za ojetinu a byt pak na nule, v situaci kdy za 500kCZK muze mit ojetou vyssi stredni tridu a zbude mu 400kCKZ na servis a pojisteni je za 15kCZK/rok - neni uplne terno.
Tzn. dneska muze byt plnohodnotny elektromobil pro nekoho vyhodny, ale to vetsinou neni clovek co resi vyhodnost samotnou. To je clovek ktereho provoz auta stejne vyjde na nekolik set tisic CZK rocne, takze uspora v desitkach procent je sice hezka, ale je to porad o rad nekde jinde nez provoz u 7 let stareho passata na naftu. No a ja se trochu bojim, ze v dobe kdy uz ty (plnohodnotna) elektro auta budou dostupna, tak uz zase budou moc rozsirena aby tvorila nejakou usporu, nebo vyhodu.
Co jsem chtel vlastne rict. Dneska to prostredi neni pripravene aby to bylo universalni (rodinne) daily-car. Az to bude, nebude provoz o mnoho levnejsi. Vysoka porizovaci cena a vysoka cena elektriny (EU prechazi na obnovitelne zdroje) + vyssi pojisteni smazou veskere myslitelne uspory z udrzby (oleje, filtry, mechanicke motorove casti atd.). Jedine co ma potencial je delsi zivotnost a snazsi opravitelnost v pozdejsich letech "zivota" auta a pri zachovani trendu i nekorodujici alu karoserie.