• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Spotřeba cca 1kg vodíku, tj. cca 50 kwh na 100 km...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: ejha, ale mali by postavit naraz hned aspon 5, lebo ked postavia jednu a ta buchne, tak si niekolko mesiacov majitelia vodiku nenatankuju

    Recent explosions shutdown hydrogen vehicle refueling in NorCal and Norway – Electric Revs
    https://electricrevs.com/...ent-explosions-shutdown-hydrogen-vehicle-refueling-in-norcal-and-norway/
    NIXX
    NIXX --- ---
    DZODZO: To jsem nevěděl, hezký!
    Zajímalo by mě, jestli by dávalo smysl montovat do EV tepelné čerpadlo. Nebo jinak - dnešní domácí/kancelařské klimatizace vyšších řad umí i velice slušně a levně topit... Nešlo by toho v EV s výhodou využít? Pokud to nikdo nedělá, tak zjevně nešlo, ale zajímal by mě důvod.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jak píše Peter_Pan, pro někoho kdo jezdí kousíček, může mít použitá 500e smysl. Kdyby stála kilo, tak si jí asi koupím, protože může parkovat všude.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: I ten pouzity najde sve vyuziti, nekde kde se bude lepe hodit. Jako druhe auto pro lidi zijici mimo mesto co jezdi 15km na nakup a 10km vozi dite do skoly.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    z pohladu ekologie je samozrejme lepsi ten pouzity, nez novo vyrobeny, horsie to bude z pohladu servisu, to je este taka dost neprebadana oblast
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Novější a možná i starší od základu navržený (Leaf) elektromobily na tom budou o dost líp.

    Ale věci jako 500e, Fluence a podobně budou tím dojezdem fakt trpět.

    Navíc kupovat si 5+ let starej elektromobil za 400, když můžeš mít za ani ne půl roku nový Citigo iV za necelejch 500, je hovadina.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak to len podtrhuje, ze ostatni vyrobci EV sa stale iba snazia dotiahnut na teslu, ktora to ma celkom poriesene

    Cabin Heat

    The Model S cabin heater has two (hidden) modes. If the drive train is cold, all heat comes via resistive heaters, which can draw up to about 6 kW. That's a lot of power.

    As you drive the car, the drive train will naturally heat up. Once that happens, Model S uses the drive train coolant to help heat the cabin. Essentially it takes waste heat from the motor and inverter and uses that to heat the cabin. This makes a huge difference to the power consumption - a fully warmed-up car will only need 1-2 kW to keep the cabin warm even in extreme cold conditions. In comparison, the original Tesla Roadster needs 4 kW to keep its tiny cabin not-terribly-warm using only resistive heaters. This is a big advantage of Model S engineering that Tesla never talks about!

    The upshot here is that cabin heater power consumption gets better quite dramatically after you've been driving for a while.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale budou, u malýho starýho elektromobilu, naprosto běžně. Z klimy možná ne, ale topení, pokud zrovna mrzne, je průser. Zvlášť když ti zároveň klesne kapacita baterky kvůli nízký teplotě.

    e-tron je jednak těžkej a výkonnej, takže má dost velkou spotřebu a tomu odpovídající baterky, tam se to trochu "ztratí", a druhak je to přeci jen moderní auto a i ty topení jsou u těch nových dělaný "chytřejc".

    Ale třeba u C-Zero byl pokles třeba o 30 stupňů podzim vs. léto (jezdil jsem s tím dvakrát). V zimě už jsem si tro netroufnul půjčit, protože bylo jasný, že bych s tím do Pardubic nedojel.

    A to jsem pořád to topení dost omezoval a jel jsem v kabátě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: desiatky kilometrov z topeni alebo klimy to nebudu, ked aj taky neefektivny moloch ako etron dava predpoklad niekde medzi +5 az +8 km range pri pouzivani klimky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, odpovídají mu lidi, kteří mají, na rozdíl od tebe teoretika, s elektromobily reálnou zkušenost, protože s nima jezdili.

    Potřebuje ujet 110 kilometrů denně, očividně v práci nemá nabíječku, takže to musí být na jedno nabití.

    Aby auto vůbec těch 110 kilometrů ujelo, musí mít udávaný dojezd dle metodiky NEDC tak 130-150 kilometrů. NEDC prostě neodpovídá realitě.

    JENOMŽE - to znamená, že to ujede těch 110 kilometrů za ideálních podmínek, bez topení, bez klimatizace, bez objížděk, a ve chvíli, kdy bude nový.

    Na 110 kilometrů v primárně městském provozu (a tedy pomalu, se spoustou stání, kdy kilometry neubývají, ale topit se musí) může u malého elektromobilu přidat topení nebo klimatizace klidně desítky kilometrů. Dojezd může s věkem auta klesnout klidně o 10% i když bude málo "jeté". A vždycky existuje riziko objížděk, zajížděk, nutnost to "vzít přes něco", takže počítat s nulovou rezervou je dost šílené.

    Takže s dojezdem dle NEDC menším než 200 km je to naprostý nesmysl, spíš by to chtělo reálných 200.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, já bych na 110 pocitově potřeboval alespoň 165
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Jestli jezdis denne 110, tak je absolutni nesmysl koupit auto co ujede 130 i kdyby to byl realnej dojezd. To nezajedes ani do kramu pro rohliky a blba objizdka te muze vyradit z provozu takovym stylem ze budes stopovat domu, protoze nedojedes ani k nadrazi..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    EMIS: Ber v potaz, že Ti odpovídali hlavně lidi, co NUTNĚ potřebují dojezd 2000km na jeden zátah a následně 5 minut nabíjet.

    Jestli jezdíš na kyvadle:
    nabíječka(12h doma) - 55 km - nabíječka(8h práce) - 55 km nabíječka(12h doma)
    ...tak si v pohodě vystačíš se 100 km dojezdem a dobíjením ze zásuvky.

    A ve chvíli, kdy to máš jen jako druhé vozidlo, tak zvaž, zda by nebyl lepší nějaký elektrický skůtr, třeba BMW C evolution s 13 kWh baterkou (žere reálně asi 8 kwh/100km)
    EMIS
    EMIS --- ---
    BOBASH: cng nebo lpg vyjde levneji na 100%. Ale ve firemnich garazich na Andelu nezaparkuju a dojizdeni mi to protahne tak o 45 minut denne, coz mi za usporu penez nestoji
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    EMIS: Tak jestli to bude druhý auto, tak si fakt kup to Shittygo. I jestli bude stát 495 tisíc, tak to dává smysl jen kvůli tomu parkování. Nákladama tě vyjde levněji koupit si stejný auto na CNG.
    EMIS
    EMIS --- ---
    BOBASH: ja mam auta dve. jedno pro rodinu, kam dam psa a kramy na dovo a jedno na dojizdeni do prace. tj uplne mi neva ze to druhe bude male a uveze max nakup. Ale trochu jsem cekal ze 100 km je na jedno dobyti ok. Pokud to je aktualne unreal u auta do 400-500 kkc, tak holt pockam a uvidime, hybridy jsem zavrhl, tam mi to prijde, ze beres negativa obou reseni. Ve vysledku me spis zajimaji rozpoctene naklady. Driv jsem jezdil na plyn, kde emise jsou imo ok, ale nikde zas ted po zavedeni zon nezaparkuju..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ADAM: Však jo, o tom mluvím celou dobu, výrobce musí udávat dojezd podle daný metodiky, a ta metodika je nerealistická. NEDC je naprostej nesmysl (viz níže), WLTP je pořád blbost.

    A přesně to potvrzuje to, co jsme tady řešili nedávno - že pod udávanej dojezd 300 km dle WLTP (eGolf má 300 dle NEDC, takže dle WLTP tak 250) je EV použitelný jen pro velmi omezenej okruh uživatelů, protože to je najednou reálnej dojezd něco málo přes 200 v létě, pod 200 v zimě, a s nutnou rezervou tím pádem reálně tak 150. Takže akční rádius je 75 kilometrů.

    Jinými slovy, nedojede to kurva do Liberce a zpátky :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Tak když budeš mít Taycan a rychlonabíječky, tak přesně tuhle situaci řešíš.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Jen jsem se chtel jeste vratit k tomu dojezdu. Uvedu osobni priklad za poslednich 10 dnu. Ziju v Nemecku. Minulou sobotu mi volal kamos co jel ke mne na par dnu (s tim ze pak pojede dal s rodinkou pod stan), ze mu odeslo auto uprostred Nemecka. Rodina 2 dospeli, 2 deti (2,5 a 4 roky), kempingova bagaz vc. varice, PB lahvi, potravin. Nelenil jsem, skocil do auta, na nejblizsi benzince nacepoval plnou, zajel pro ne 350km, tam je nalozil s veskerou bagazi a rychlosti 165km/hod na tempomat dovezl nocni jizdou po Nemeckych dalnicich ke svemu domovu (dalsich 350km).
    V nedeli jsem musel do prace, ale on si me auto pujcil a udelali si vylet kolem (dalsich 150km). Pak on zajel vlakem pro opravene auto a jeli jsme na par dni pod stan spolecne (2 auta) do Holandska (300km). Druhy den do delfinaria 2x120km. Po par dnech zpet do Nemecka (dalsich 300km). Tedka pojedu 500km do Rakouska na jednani. Pristi mesic pojedu do CR na navstevu 700km (to davam na 1 zatah po praci za 6-7hod.). Tohle je proste i s Teslou za 2,5M zatim rozumne nehratelny (Mam rocniho klucika a prestavky jsou kvuli nemu, ne kvuli dobijeni. V kampu neni rozumne dobijeni. Nekolik dnu potrebuju "vyzit" z te nadrze, protoze se popojizdi tu 100km tamhle 200km).

    Proto porad mluvim o te magicke hranici 1000km na plne nabiti. Pri realnem dojezdu 1000km uz ta problemova logistika dobijeni pro drtivou vetsinu situaci odpada. 1000km pri metodice WLTP stejne neni plne nalozene auto, dalnicni jizda s klimatizaci v lete, auto lednicka, stani v kolone, nejake stani se zapnutou klimou aby se mi dite pri svacince neuvarilo atd. Tj. tech 1000km podle WLTP je stejne cca 700km provozu s dalnicni jizdou a nalozenym autem.
    ADAM
    ADAM --- ---
    Případ Moneta: Chcete-li ve firmě flotilu elektromobilů, připravte se na jisté potíže | Hospodářské noviny (IHNED.cz)
    https://archiv.ihned.cz/c7-66578670-r720o-9122fa1ba796d24

    Reálný letní dojezd e-Golfu dle zkušeností z Monety činí 220 km. Výrobce přitom deklaruje 300 km.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam