• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak to len podtrhuje, ze ostatni vyrobci EV sa stale iba snazia dotiahnut na teslu, ktora to ma celkom poriesene

    Cabin Heat

    The Model S cabin heater has two (hidden) modes. If the drive train is cold, all heat comes via resistive heaters, which can draw up to about 6 kW. That's a lot of power.

    As you drive the car, the drive train will naturally heat up. Once that happens, Model S uses the drive train coolant to help heat the cabin. Essentially it takes waste heat from the motor and inverter and uses that to heat the cabin. This makes a huge difference to the power consumption - a fully warmed-up car will only need 1-2 kW to keep the cabin warm even in extreme cold conditions. In comparison, the original Tesla Roadster needs 4 kW to keep its tiny cabin not-terribly-warm using only resistive heaters. This is a big advantage of Model S engineering that Tesla never talks about!

    The upshot here is that cabin heater power consumption gets better quite dramatically after you've been driving for a while.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale budou, u malýho starýho elektromobilu, naprosto běžně. Z klimy možná ne, ale topení, pokud zrovna mrzne, je průser. Zvlášť když ti zároveň klesne kapacita baterky kvůli nízký teplotě.

    e-tron je jednak těžkej a výkonnej, takže má dost velkou spotřebu a tomu odpovídající baterky, tam se to trochu "ztratí", a druhak je to přeci jen moderní auto a i ty topení jsou u těch nových dělaný "chytřejc".

    Ale třeba u C-Zero byl pokles třeba o 30 stupňů podzim vs. léto (jezdil jsem s tím dvakrát). V zimě už jsem si tro netroufnul půjčit, protože bylo jasný, že bych s tím do Pardubic nedojel.

    A to jsem pořád to topení dost omezoval a jel jsem v kabátě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: desiatky kilometrov z topeni alebo klimy to nebudu, ked aj taky neefektivny moloch ako etron dava predpoklad niekde medzi +5 az +8 km range pri pouzivani klimky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, odpovídají mu lidi, kteří mají, na rozdíl od tebe teoretika, s elektromobily reálnou zkušenost, protože s nima jezdili.

    Potřebuje ujet 110 kilometrů denně, očividně v práci nemá nabíječku, takže to musí být na jedno nabití.

    Aby auto vůbec těch 110 kilometrů ujelo, musí mít udávaný dojezd dle metodiky NEDC tak 130-150 kilometrů. NEDC prostě neodpovídá realitě.

    JENOMŽE - to znamená, že to ujede těch 110 kilometrů za ideálních podmínek, bez topení, bez klimatizace, bez objížděk, a ve chvíli, kdy bude nový.

    Na 110 kilometrů v primárně městském provozu (a tedy pomalu, se spoustou stání, kdy kilometry neubývají, ale topit se musí) může u malého elektromobilu přidat topení nebo klimatizace klidně desítky kilometrů. Dojezd může s věkem auta klesnout klidně o 10% i když bude málo "jeté". A vždycky existuje riziko objížděk, zajížděk, nutnost to "vzít přes něco", takže počítat s nulovou rezervou je dost šílené.

    Takže s dojezdem dle NEDC menším než 200 km je to naprostý nesmysl, spíš by to chtělo reálných 200.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, já bych na 110 pocitově potřeboval alespoň 165
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Jestli jezdis denne 110, tak je absolutni nesmysl koupit auto co ujede 130 i kdyby to byl realnej dojezd. To nezajedes ani do kramu pro rohliky a blba objizdka te muze vyradit z provozu takovym stylem ze budes stopovat domu, protoze nedojedes ani k nadrazi..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    EMIS: Ber v potaz, že Ti odpovídali hlavně lidi, co NUTNĚ potřebují dojezd 2000km na jeden zátah a následně 5 minut nabíjet.

    Jestli jezdíš na kyvadle:
    nabíječka(12h doma) - 55 km - nabíječka(8h práce) - 55 km nabíječka(12h doma)
    ...tak si v pohodě vystačíš se 100 km dojezdem a dobíjením ze zásuvky.

    A ve chvíli, kdy to máš jen jako druhé vozidlo, tak zvaž, zda by nebyl lepší nějaký elektrický skůtr, třeba BMW C evolution s 13 kWh baterkou (žere reálně asi 8 kwh/100km)
    EMIS
    EMIS --- ---
    BOBASH: cng nebo lpg vyjde levneji na 100%. Ale ve firemnich garazich na Andelu nezaparkuju a dojizdeni mi to protahne tak o 45 minut denne, coz mi za usporu penez nestoji
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    EMIS: Tak jestli to bude druhý auto, tak si fakt kup to Shittygo. I jestli bude stát 495 tisíc, tak to dává smysl jen kvůli tomu parkování. Nákladama tě vyjde levněji koupit si stejný auto na CNG.
    EMIS
    EMIS --- ---
    BOBASH: ja mam auta dve. jedno pro rodinu, kam dam psa a kramy na dovo a jedno na dojizdeni do prace. tj uplne mi neva ze to druhe bude male a uveze max nakup. Ale trochu jsem cekal ze 100 km je na jedno dobyti ok. Pokud to je aktualne unreal u auta do 400-500 kkc, tak holt pockam a uvidime, hybridy jsem zavrhl, tam mi to prijde, ze beres negativa obou reseni. Ve vysledku me spis zajimaji rozpoctene naklady. Driv jsem jezdil na plyn, kde emise jsou imo ok, ale nikde zas ted po zavedeni zon nezaparkuju..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ADAM: Však jo, o tom mluvím celou dobu, výrobce musí udávat dojezd podle daný metodiky, a ta metodika je nerealistická. NEDC je naprostej nesmysl (viz níže), WLTP je pořád blbost.

    A přesně to potvrzuje to, co jsme tady řešili nedávno - že pod udávanej dojezd 300 km dle WLTP (eGolf má 300 dle NEDC, takže dle WLTP tak 250) je EV použitelný jen pro velmi omezenej okruh uživatelů, protože to je najednou reálnej dojezd něco málo přes 200 v létě, pod 200 v zimě, a s nutnou rezervou tím pádem reálně tak 150. Takže akční rádius je 75 kilometrů.

    Jinými slovy, nedojede to kurva do Liberce a zpátky :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Tak když budeš mít Taycan a rychlonabíječky, tak přesně tuhle situaci řešíš.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Jen jsem se chtel jeste vratit k tomu dojezdu. Uvedu osobni priklad za poslednich 10 dnu. Ziju v Nemecku. Minulou sobotu mi volal kamos co jel ke mne na par dnu (s tim ze pak pojede dal s rodinkou pod stan), ze mu odeslo auto uprostred Nemecka. Rodina 2 dospeli, 2 deti (2,5 a 4 roky), kempingova bagaz vc. varice, PB lahvi, potravin. Nelenil jsem, skocil do auta, na nejblizsi benzince nacepoval plnou, zajel pro ne 350km, tam je nalozil s veskerou bagazi a rychlosti 165km/hod na tempomat dovezl nocni jizdou po Nemeckych dalnicich ke svemu domovu (dalsich 350km).
    V nedeli jsem musel do prace, ale on si me auto pujcil a udelali si vylet kolem (dalsich 150km). Pak on zajel vlakem pro opravene auto a jeli jsme na par dni pod stan spolecne (2 auta) do Holandska (300km). Druhy den do delfinaria 2x120km. Po par dnech zpet do Nemecka (dalsich 300km). Tedka pojedu 500km do Rakouska na jednani. Pristi mesic pojedu do CR na navstevu 700km (to davam na 1 zatah po praci za 6-7hod.). Tohle je proste i s Teslou za 2,5M zatim rozumne nehratelny (Mam rocniho klucika a prestavky jsou kvuli nemu, ne kvuli dobijeni. V kampu neni rozumne dobijeni. Nekolik dnu potrebuju "vyzit" z te nadrze, protoze se popojizdi tu 100km tamhle 200km).

    Proto porad mluvim o te magicke hranici 1000km na plne nabiti. Pri realnem dojezdu 1000km uz ta problemova logistika dobijeni pro drtivou vetsinu situaci odpada. 1000km pri metodice WLTP stejne neni plne nalozene auto, dalnicni jizda s klimatizaci v lete, auto lednicka, stani v kolone, nejake stani se zapnutou klimou aby se mi dite pri svacince neuvarilo atd. Tj. tech 1000km podle WLTP je stejne cca 700km provozu s dalnicni jizdou a nalozenym autem.
    ADAM
    ADAM --- ---
    Případ Moneta: Chcete-li ve firmě flotilu elektromobilů, připravte se na jisté potíže | Hospodářské noviny (IHNED.cz)
    https://archiv.ihned.cz/c7-66578670-r720o-9122fa1ba796d24

    Reálný letní dojezd e-Golfu dle zkušeností z Monety činí 220 km. Výrobce přitom deklaruje 300 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    EMIS: Jinak já bych měl, v souladu s tím, co jsem tu psal dřív, spíš sklon ještě počkat a jít do něčeho jako bude VW ID3 - to už by mělo být plnohodnotně použitelný auto s ještě o kus větším dojezdem a větším vnitřním prostorem. Citigo iV je spíš takovej stop-gap, prostě potřebovali udělat nějakej elektromobil aby jim vyšly emise, a je to předělaný spalovací auto.

    Jestli ti třeba současný auto vydrží ještě dva roky, tak bych to s ním vydržel.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    EMIS: Ta Škodovka by měla jít do prodeje 01/2020. Dojezd 265 km dle WLTP, to by ti mělo stačit pohodlně, a slibujou cenu do 500. Což sice nejspíš bude znamenat 495 900 Kč nebo tak něco, ale zase je to nový auto, tam by mohlo mít smysl ten rozpočet navýšit.
    EMIS
    EMIS --- ---
    BOBASH: diky moc za vysvetleni, holt jeste pockam.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    EMIS: Hodnoty uváděné výrobcem jsou hodnoty naměřené v laboratorním testu - do loňska dle metodiky NEDC, od letoška WLTP. WLTP je trošku realističtější, NEDC je naprosto od reality odtržená kravina (mimochodem, to samý se používá pro spotřeby benzínu, proto auta většinou žerou o 20 - 100 % víc než na papíře).

    Důvod, proč NEDC nefunguje:


    Tohle je graf toho měření. Když se podíváš na časy akcelerace na jednotlivý rychlosti, tak uvidíš, že to odpovídá zhruba tak dynamice plně naložený Avie. Takhle nikdo nejezdí.

    Takže pokud auto mělo udávaný dojezd 160 kilometrů, znamená to, že v normálním použití nejspíš najelo tak 120-130 kilometrů, pokud bylo nové, pokud bylo teplo (baterky neovlivňoval chlad) a pokud se netopilo/neklimatizovalo.

    Jak už jsem tady psal dřív, dojet třeba s Citroenem C-Zero nebo Peugeotem iON (oboje stejný auto) z Prahy do Pardubic (udávaný dojezd tuším právě těch 160 km, vzdálenost Praha - Pardubice cca 105 km tam odkud jsem jel) znamenalo jet mimo dálnici, maximálně 80, a netopit. Jel jsem to jednou v létě a dojel s rezervou asi 20 km, jednou na podzim téměř bez rezervy (a celou dobu jsem seděl v autě zachumlanej do kabátu).

    Starý auto navíc už bude mít klesající kapacitu baterek, musíš taky počítat, že nenabiješ vždycky na 100%, že může bejt objížďka a podobně.

    Pro 110 km pravidelný dojíždění je opravdu psanej dojezd naprostý minimum.

    Kup si příští rok elektrickou Škodu Citigo. Ta má být pod 500 tisíc nová a tohle je zrovna jeden z mála účelů, na který bude fungovat.
    EMIS
    EMIS --- ---
    Panove diky moc za info. Narovinu jste me nepotesili ;) Resp bych necekal, ze pokud chci jet 110 km, tak papirove to musi mit 200. To je skoro 2x tolik.. Nebo ty hodnoty uvadene vyrobcem, jsou hodnoty pri nake konstatni rychlosti a narovine?

    No nic za 400kc nic s dojezdem nekoupim, tak to holt elektromobil jeste odlozim.
    Kazdopadne diky za rady.


    JANOS
    JANOS --- ---
    EMIS: 4) Elektromobily s znackou EL se ani nemusej registrovat. Elektromobily bez znacky EL se musej registrovat a platit 100 Kc rocne.

    1) Souhlas s predrecnikem. 110km denni commute by chtel alespon 200km rezervu u noveho auta podle papiru.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    EMIS: 1) jezdit 110km s autem co má psaný dojezd 135 km je nesmysl, tam musíš mít daleko větší rezervu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam