• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Jen ad ta servisovatelnost elektromobilů... dvě věci:

    1) Jestli ti připadá složitý opravit moderní auto s řídícíma jednotkama a diagnostikou, která ti aspoň do jistý míry řekne, co je blbě, zkus si najít někoho, kdo ti rozchodí starší mechanický auto. Jo, Škodu 105 s karburátorem Jikov zvládne Franta od vedle. Co takhle něco, co je alespoň vzdáleně se výkonem přibližující tý Tesle? Čtyři SU karburátory na starým Jaguaru? Mechanický vstřikování K-Jetronic na starým Mercedesu? Bludiště podtlaků na čemkoliv starým předelektronickým, co mělo mít aspoň trochu snesitelný emise?

    2) Podívej se na libovolnej elektromobil a na to, jak složitý má pohonný ústrojí. A srovnej to s moderním ICE autem, který bude mít elektroniku řídící:
    - motor jako takovej, plus jeho vstřikování, přeplňování, proměnný časování ventilů, proměnnou délku sání a asi miliardu dalších věcí
    - převodovku a to kdy a jak řadí

    Celej ten zbytek, jako je "závislost na centrálním displayi" není vlastnost elektrickýho auta, ale moderního auta. Rozdíl mezi Teslou a Škodou Scala je v tomhle ohledu vcelku mizivej.

    Nemluvě o tom, že ten centrální displej je jen ta viditelná část. Reálně je elektronika auta víceméně CAN-bus počítačová síť už třeba u BMW E39 z konce 90. let (mimochodem, ten systém u E39 je kompatibilní pokud ne s novejma, tak ještě s velmi nedávnejma bavorákama a právě díky tomu se do něj dá napojit třeba moderní navigace nebo Bluetooth).
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BBC Click: Are Electric Vehicles "The Future Of Road Vehicles?" EV Owners: "Duh." | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/...-click-are-electric-vehicles-the-future-of-road-vehicles-ev-owners-duh/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Welcome to the world of tomorrow
    Countdown to production start: Conversion of Zwickau plant to electric car factory began in 2018 | Volkswagen Newsroom
    https://www.volkswagen-newsroom.com/...n-of-zwickau-plant-to-electric-car-factory-began-in-2018-5504
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JANOS: Tak ja bych musel ty clanky zkusit dohledat, ale pokud se na to pamatuju spravne, tak problem byl v tom, ze Tesla odmitala policajtum dat cerny na bilym ze jak zaznamenavani jejich pozice, tak odposlechy v kabine jsou vypnuty a nikde se tajne nedejou. Oni imho chteli jen mit to cerny na bilym, pro pripad ze by se nekdy stal nejakej pruser, aby byli posichrovany.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Nahrava se to bez zvuku, je to v menu, vypnes Sentry mod a nenahrava. Jedine paranoia ze Elon to nahrava i tak, ale to je na stejne urovni jako mit paranoiu z Googlu ze muj Android telefon nahrava co se deje. To by policajti nemohli mit zapnuty telefon u sebe nikdy.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Rekl bych ze to nebylo az tak jednoduchy, jinak by nenechali novinare aby si z nich delali pul roku prdel ze nakoupili za spoustu penez drahy Tesly a nesmej s nima jezdit.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: Sentry Mode must be enabled each time a driver wants to use the feature by going to Controls > Safety & Security > Sentry Mode. The feature will begin rolling out today to U.S. Model 3 vehicles, followed by Model S and Model X vehicles that were built after August 2017.

    Sentry Mode: Guarding Your Tesla | Tesla Europe
    https://www.tesla.com/en_EU/blog/sentry-mode-guarding-your-tesla?redirect=no
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Je o tom serie clanku v Basler Zeitung, osetreny to nemeli a byl to prej dost problem. Trvalo to asi pul roku nez ty auta smeli zacit pouzivat a dodnes nechtej prozradit jak to vyresili :-)
    NEXIS_CZ
    NEXIS_CZ --- ---
    ~160 W
    NEXIS_CZ
    NEXIS_CZ --- ---
    TOMBRIDER: nemá, sentry mode je třeba si aktivovat, má nemalou spotřebu (záleží na četnosti událostí v okolí)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    predpokladam ze policia to bude mat nejako zmluvne a funkcne osefovane
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    TOMBRIDER: to maj imho vsechny, byl kvuli tomu skandal kdyz si je koupila policie v Baselu. Ono je mozny nejenom kdykoli poslouchat co si tam povidaj, ale daj se na dalku i ovladat, coz pro policii je tak nejak suboptimalni.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    To jsem nevěděl že Tesla3 má permanentně zapnuté kamery a nahrává.
    Guy Asks For Help On Twitter After Someone Keys His Tesla For No Reason And People Deliver | Bored Panda
    https://www.boredpanda.com/...sor-cameras/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Toyota to reveal solid state battery-powered prototype next year | Autocar
    https://www.autocar.co.uk/...otor-show/toyota-reveal-solid-state-battery-powered-prototype-next-year

    na redditu si dělají prču, že půjde o vodíkové auto s vodíkem schlazeným do pevného skupenství - solid-state hydrogen battery :D sice by to vyžadovalo teplotu absolutní nuly, ale toyota se při propagaci vodíku nezastaví před ničím :D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    A to jsem tu psal, ze auto neni telefon .. clanek si neprectu, neplatim si iHned :(

    Auto jako telefon. Pro dobíjení elektromobilů vzniká ”roaming” dobíjecích stanic | Hospodářské noviny (IHNED.cz)
    https://auto.ihned.cz/...fon-pro-dobijeni-elektromobilu-vznika-ldquo-roaming-rdquo-dobijecich-stanic
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tesla owner becomes first to push Model 3 to 100,000 miles, here's how it's doing - Electrek
    https://electrek.co/2019/10/21/tesla-model-3-100000-miles/

    TLDR:
    For maintenance and repairs, this is my favorite part. If I was not beating the car to death, all I would have had serviced is tires. I’m averaging 25,000 miles per set when properly rotated.
    Other than tires, I drove the car through a valley stream and had to get a control arm replaced afterward. I also was out on the Bonneville Salt Flats when the winds were high speed. They slammed my door to its limit and shattered a piece inside of the hinge.

    He said it ended up costing less than $500 to replace those parts.

    He said that he now gets a max range of 302-308 miles, which is about a 2.5% loss on his original 310 miles of rated range when he bought the vehicle.

    Compared to a civic, which is what I drove before, in my base of Los Angeles where the gas is always high, I saved about $7,000 just on gas. Oil changes would be another thousand or more. That’s using an average of 30mpg and $3.75 per gallon as well as $50 per oil change.
    -------------

    160 000 km (průměrný Čech najede 12 tisíc za rok, čili 13 let), ztráta baterky 2,5%, úspora 140 000 kč proti úspornému sedanu a to je s levným americkým benzínem (20kč/l, čili u nás 1,5x)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Životnost a efektivita baterie jdou nejlepší mezi 20-25 stupni.
    Baterie v Tvojí kapse se bude pohybovat někde mezi 35-50 stupni, možná i víc...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Top 5 Annoying Comments I Repeatedly Get On My Channel!
    http://www.youtube.com/watch?v=UywLWpHuVZk


    Vsichni co maj nejaky antiargument proti ev tak nejdriv sem
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BLOWUP: na ulici je ta baterka ve stinu dole v izolovanem obalu, takze zadnych 70 stupnu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak on thermal management tesla bateriek vyzera trochu ako diagram atomovej elektrarne, rozhodne je to zlozitejsie ako u mobilu :D tu nejake diag screeny

    Tesla Thermal Management System - explanation | Tesla Motors Club
    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-thermal-management-system-explanation.88055/
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    TOXICMAN: v kapse ma teplotu tela, v ruce ma teplotu mistnosti ty blabole :-) To je rozdil asi 17 stupnu. V Tesle ktera stoji na ulici ten rozdil bude kolem sedmdesati stupnu, uz jenom rozdil mezi dnem a noci bude vetsi nez to co "musi" snaset muj mobil.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A taky ta v mobilu ma dejme tomu zivotnost 1000 cyklu - to jsou tri roky. Ta v tesle 1500 - to je obden 500km na deset let. Jednou tydne 500km je na 30 let
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Vědci možná přišli na způsob, jak konečně využít průtokové baterie v elektromobilech | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/...ozna-prisli-na-zpusob-jak-konecne-vyuzit-prutokove-baterie-v-elektromobilech
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jinak baterie v tesle ma proti mobilu i tu vyhodu ze nejde pod 10%
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    "muj znamy ma" ne je asi ten jelepsi argument do diskuze na novinkach :D Ale mas pravdu, tady je to zjevne diskuze "volna", takze klidne sem priste napis "tuhle jedna pani povidala, ze .."

    Vsechny baterie maji resene parametry jako tepelny odpor, maximalni nabijeci/vybijeci proud, provozni teploty. U vsech jednoduchych baterii znas material, s tim i jeho krivky (orientacni) a zaridis se sam, podle paramatru baterie. Kdyz jsi firma, ktera prodava baterie nezajimajicim se lidem, je firma spotrebitelskym tlakem nucena peci o baterie automatizovat tak, aby, i kdyz se postrebitel chova jako debil, baterie vydrzela co nejdele.
    Ve tve kapse neni stale prostredi, a uz vubec ne optimalni.

    Trakcni baterie v autech klimatizovane jsou, jsou jich v provozu miliony. Napriklad v Priusech prvni generace, ktere uz dnes maji snad 15 let, resp. nekterych autobusech/trolejbusech a mnohe z nich maji davno odjezdenych svych 1 mil. km.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BLOWUP: mobil v tvoji kapse u kalhot ma tu nejstalejsi teplotu, kterou si lze predstavit?
    co to je za blábol? ty ho nikdy nevyndaváš venku, nenabíjíš, nepoužíváš v ruce?
    nejdřív si o tom něco zjisti, když chceš debatovat na téma, kterýmu ani za mák nerozumíš
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: rekl bych ze mobil v moji kapse u kalhot ma tu nejstalejsi teplotu kterou si lze predstavit, presto po par letech je ta baterka - vicemene ta sama jako v ty Tesle - na nic.

    Baterie v ulozisti se klimatizovat nemusi, muj zakaznik ji ma ve sklepe. Teplota je tam vicemene normalni a stala, ale ty baterky co se do toho davaj jsou halt uz jen asi na 60% - nakonec proto je z tech aut vyndali. Ty tesly co to z nich vyndali samozrejme tricetilety nebyly, takhle dlouho jeste neexistujou. Mymu zakaznikovi to je jedno, je to milionar, tech aut ma asi pet, kolik to stoji ho nezajima, ma nejakou firmu u ktery mu zalezi na tom aby byla vnimana jako ekologicka, takze to proste bere jako naklady na PR.

    Ta firma ju vubec legracni, oni kdysi nabizeli naprosto neskutecne dobry solarni tasky na strechu. Neznicitelny, levnejsi nez normalni nesolarni, chybelo uz jenom aby nekde v Africe sirily mir nebo tak neco. Tak jsem Tesle tehdy zavolal, ze bych mel zajem, jestli by mi neudelali kalkulaci na jeden objekt a jak to maj s dodacima lhutama. Oni mi odmitli odpovedet jakoukoli otazku, samozrejme mi zadnou ofertu neudelali. Rekli mi, abych poslal 6000,- CHF jako "Anzahlung" a ze me vezmou do poradniku (jako za komancu na skodovku, hahaha). To jsem samozrejme neudelal, a kdyz jsem se asi po roce pidil jak to s tema supertaskama je, tak uz je v sortimentu nemeli. Jestli jim nekdo neco zaplatil a jestli ty prachy dostal zpatky se nikde nic nepise :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vieme urcite, ze 1 lod ma tolko NOx emisii ako 100000 dieselov? lebo vyzera, ze emisie NOx tak nejako neodpovedaju euro6 normam, mozno tych aut nakoniec staci menej

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Do úložišť se používají "vyjeté články", které už mají tu poklesovou křivku výrazně plošší, než ty nové + v těch úložištích lze baterii snáze klimatizovat.

    V každém případě je ale provoz klimatizované baterie šetrnější, než provoz baterie třeba v mobilu, kde jsou relativně prudké změny teplot a vysoký teplotní gradient.

    A co se týče chladu, i velmi podchlazenou baterku lze samočinně rychle zahřát na provozní teplotu, narozdíl od pastovitého benzínu nebo pevné nafty v ICEV.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam