• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JIMIQ: Možná bude :)
    Gravitace namísto vodíku. Automobilka Nikola přiznala, že její tahač nejel na palivo budoucnosti, ale jen z kopce - CzechCrunch
    https://www.czechcrunch.cz/...la-priznala-ze-jeji-tahac-nejel-na-palivo-budoucnosti-ale-jen-z-kopce/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Nikola truck možná nebude vaporware
    Anheuser-Busch completes first zero-emission beer delivery; BYD and Nikola - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2019/11/20191122-busch.html

    začínali jako náklaďák s CNG turbínou, dneska je to vodíko-baterkáč
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CNG sa oplaca pre MHD, rychle dotankovanie, maly dojazd nevadi
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to menší možnosti tankování a vyšší pořizovací cena je bráno proti benzín/nafta
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    s autama na CNG je podobný problém jako s elektromobily - skoro nikdo to nekupuje. Zatímco elektromobily mají perspektivu že zlevní a mají proti spalovákům výhody, CNG skoro žádné výhody nemá.

    Dojezd podobný jako lepší elektro, menší možnosti tankování, vyšší pořizovací cena
    výhoda je jedině levnější provoz a nejsou to žádné radikální úspory, navíc od nového roku se zvyšuje spotřební daň

    proti tomu elektro můžeš dobít doma, je svižnější, nemá žádné lokální emise, provoz je ještě levnější než CNG...
    PER2
    PER2 --- ---
    VACA: s metanem se docela pocita v raketovejch motorech do budoucna ;)
    jinak jak by sis predstavoval, ze se bude zachytavat ten metan, co se uvolnuje z permafrostu?

    SHEFIK:
    no kdyz si tam rozkliknes geomagnetic storm nebo solar radiation storm, tak mi to zas tak neskodny neprijde ;)
    taky nevim, jestli se nepletu, ale nez se to ze slunce dostane az na zem, tak to chvili trva a cekal bych, ze navedou vetsinu letadel na pristani v nejakym extremnim pripade
    PER2
    PER2 --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: no hele rict, ze to nehrozi bych, si asi uplne netroufnul ;)
    + poslednich x let slabne elektromagneticky pole kolem zeme

    taky nejaka posledni velka legrace
    Solar storm of 1859 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_1859
    stat se neco podobnyho dnes, tak to bude velka legrace
    "Telegraph systems all over Europe and North America failed, in some cases giving telegraph operators electric shocks.[20] Telegraph pylons threw sparks.[21] Some telegraph operators could continue to send and receive messages despite having disconnected their power supplies"
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Mimochodem ty soucasna auta na CNG, zejmena od koncernu VW, maji opravdu nepouzitelne akceleracni vlastnosti. Jsou i pripady lidi co sekli s dobrou praci, protoze jako sluzebaka dostali CNG auto a meli s tim denne objezdit x schuzek a bylo to napalici.

    V perspektive elektromobilu je CNG i LPG slepa vetev, jeste bude ale dlouho prezivat. Hodi se na male stroje jako jesterky trebas.

    IMHO. Pokud se bude respektovat vhodnost technologii a ne jen politicke tlaky, tak budoucnost ma pro osobni a mala nakladni auta elektrika. A pro kamiony a letadla vodik. Lode uz se ted zacinaji delat elektricke. Mensi letadla elektricka az od 400+Wh/kg (ted jsem na 300).
    VACA
    VACA --- ---
    Ted si nejsem jistej jestli si to nepletu. Ale LPG je snad ropnej produkt kdezto CNG je zemni plyn. LPG ma nizsi emose nez benzin, CNG ma jeste nizsi emise nez LPG.

    Nicmene to co je ted za stav, ze nektery sutomobilky obcas vysvihnou u nejakyho modelu CNG verzi, to kolik je toho mezi lidma, to jsou v podstate mizivy procenta.

    Ja jsem to myslel spis tak jit za tim cilem dat benzinu a nafte sbohem, proste produkovat Auta na metan jako beznou vec, distribuovat metan jako bezny palivo, a zaroven proste to spojit s tou tezbou teh lozisek ktery v tom stavu jakym jsou, jsou celkem nebezpecna vec pro atmosferu. Casovana bomba..

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Pardon, na LPG jsem zapomnel. Ale to jsou vetsinou predelavky, ne? Maloktera automobilka dela LPG od vyroby (tedka Dacia). A myslim ze je na ustupu
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    JIMIQ: Jako že rozšířenější než lpg (propan+butan)? To se mi úplně nezdá, i podle toho že CNG pump je míň než LPG a na CNG stojanech vidíš stát auto mnohem méně často než u LPG.
    Ale rozhodně je CNG nejrychleji rostoucí.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Vzdyt nejrozsirenejsi alternativni pohon v Cesku je cng = metan
    VACA
    VACA --- ---
    Jinak, ted asi trochu odbocim mimo ramec klubu, a spoustu zdejsich se mnou mozna souhlasit nebudou.

    Ale jen lajcky, docela by se mi libilo, prislo rozumny, kdyby se vedle elektromobilu jeste taky vyvyjely spalovaky specificky na metan. A kdyby to treba zacalo, s elektromobilama po boku, nahrazovat soucnasej stav.

    Ze by byl plynulejsi nastup elektromobilu prostor pro rozvoj inzenyrskejch siti s tim souvisejicich. Celkove by vyroba a distribuce el. mela vetsi prostor se adaptovat.

    Ale taky ze von ten metan sam o sobe je docela problem. Giganticky loziska pod permafrostem ktery se tanim uvolnujou do atmosfery neni vubec dobra vec. Vlastne je to docela dost cernej scenar..

    Smetly by se tak dve mouchy jednou ranou kdyby se ty loziska tezily.
    Voni stejne moc nevedej co s tim, nez to tam zapalit a nechat vyhoret. Coz je furt lepsi nez jeho masivni uvolnovani do atmosfery.
    V tech autech by to aspon necemu slouzilo a spaliny sly narozdil od nekontrolovanyho horeni lozisek sly prez katalizatory apod.
    Nehlede na to ze ten plyn sam o sobe by v autech mel mensi emise nez benzin, natozpak nafta.
    Coz by krasne mohlo jit ruku v rucem s nastupem elektromobility v zajmu zlepseni problemu zivotniho prostredi..
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ok, asi sem si to predstavoval trochu vic drasticky. air trafic to ovlivni, ale spis kvuli navigaci (G5):

    NOAA Space Weather Scales | NOAA / NWS Space Weather Prediction Center
    https://www.swpc.noaa.gov/noaa-scales-explanation
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SHEFIK: hele, to fakt nehrozí.
    VACA
    VACA --- ---
    Kdyz vezmes, tak dnes uz je valna vetsina letadel tzv “flight by wire”.
    Tzn ze vstupy pilota jdou jen slaboproudem po dratech do nejaky vypocetni techniky, ktera pak ovlada vlastni prvky letadla.
    Z toho plyne ze letadlo je na elektrice naprosto zavisly uz dnes, a ty dilci prvky elektroniky budou velmi efektivne stineny..

    Jinak letadla, vrtulniky, obecne maji projektovanou letovou hladinu tak, aby v pripade ztraty vsech motoru bylo mozne je bezpecne navest na letiste (mimo oceanu samozrejme:) a bezpecne pristat.
    Myslim ze je to jedna ze zakladnich podminek stroju s lidma na palube v letectvi.
    Nejkrytictejsi je vzdy vzlet a priblizeni, pristani.


    Da se teda soudit ze jejich elektronicka vybava bude velmi spolehliva, a z pravidla je jeste jistena nasobne duplicitou teh prvku...
    vlastne bych si dovolil tvrdit, ze vzhledem ke skutecnostem je ta elektronicka vybava spolehlivejsi nez jejich motory apod. Jinak by to nebylo flight by wire, ale mechanicky rizeny, jako u starejch letadel ktery sly nejak ovladat i v pripade kompletniho “black outu” na palube.
    V letectvi se moc nesazi na nahody:)

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ano, bejva to ve filmech :D proste elektromagnetickej impulz, vyvolanej slunecni erupci. prohodi v kabelech na chvilku elektricky znaminka, nebo tak nejak to funguje

    nebejvaj sice moc casto, ale kdyz je tam riziko vyrazeni elekrickejch rozvodnejch siti apod., tak proc ne elektromotoru letadel?

    sorry za zdroje
    Mocná erupce posílá k Zemi nejsilnější elektromagnetickou bouři za pět let - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...rupce-posila-k-zemi-nejsilnejsi-elektromagnetickou-bouri-za-pet-let-147593

    Zemi zasáhla magnetická bouře vyvolaná masivní erupcí na Slunci - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...nek/zemi-zasahla-magneticka-boure-vyvolana-masivni-erupci-na-slunci-160565
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SHEFIK: nevím zda rozumím, jako že erupce by zastavila nebo zničila elektromotor nebo akumulátor?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: , VACA: a ted uplne laicky, tak me nekamenujte. co solarni (elektromagneticky) erupce. D1 si dokazu predstavit ze cela zastavi a lidi budou nadavat, ale letadla?

    a predpoveditelnost bud vubec, nebo s urcitou pravdepodobnosti max desitky minut dopredu: https://www.astro.cz/...-narust-kontinua-ve-slunecnich-erupcich-nove-moznosti-jejich-predpovedi.html
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    VACA: já s tebou taky v zásadě souhlasím, jen zrovna v letectví bych mnohem víc důvěřoval elektromotoru, že mi nechcípne někde na úrovni první okruhový. Najdi si tu fluoridovou baterku, to vypadá opravdu slibně.
    VACA
    VACA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: ja s tebou v podstate veci souhlasim. Ale jinak si myslim ze ten hlad po lepsich bateriich tu je uz dlouho, at uz jde o konzumni zbozi, vedu, nebo prumysl..

    Jinak ale myslim ze spalovaci motor v urcitejch ohledech svuj vyznam ma, a jen tak snadno nevyhyne. Ma napr nespornou vyhodu v tom ze je v podstate instante pripravenej k praci, po doliti paliva. Diky tomu muze prekonavat obrovsky vzdalenosti v podstate nepretrzite, muze se pohybovat v oblastech bez inzenyrskych siti apod.
    Taky treba v letectvi tohle imho dlouho nikdo nezlomi, mimo jiny i proto jak uz se tady resilo, ze baterie je v podstate mrtva hmotnost bez ohledu na to jestli je plna nebo prazdna. To jsou veci ktery zejmena u teh letadel hrajou vyznamnou roli.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam