• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: to sa mi nejako az nechce zdat, lebo moj panel produkuje nejako 30V, co sa mysli "produkuje"?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: solarni panel neprodukuje ani 12 V. Natoz 40 V. Nabijeni z baterky do baterky je takove prirozene, v jefnu chvili je vyhodne nabijet (vsichni nekam jedou, pracuji, nakupuji) a az potom nabiji, kdy uz je zpravidla tok energie slabsi. Mezi-akumulatoy tak funguji jako dvoji, docasna zasobarme energie a prirozene a efektivnejsi nasobice (Step-Up). Efektivnejsi je to proto, ze neprevadis nabijeni (ne nutne, nabijis jeden clanek po druhem) a neprevadis vybijenj (vybijis prave tolik clanku soucasne, kolik je potreba).
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Planovany Tesla Roadster ma mit 200 kWh.

    Zas tak tezky + velky to neni, viz aktualni 21700 clanky.

    Jeden 21700 clanek ma, pokud spravne pocitam, az 18 Wh.

    Takze ~ 100x111 kousku a mas to tam.

    Akorat vaha a velikost sice zvladnutelna, jenze cena bude silena. Proste pro lidi, co si koupi Tesla Roadster :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Z baterky do baterky nabijat je to take zbytocne cyklovanie, ale ak to bude nejake ulozisko ktoremu cyklovanie nevadi tak potom preco nie
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: a za temi stromy na fotce je solarni pole velikosti 1 ha :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    nabijecky na venkov
    Electrify America invests in Envision Solar Infrastructure
    https://electriccarsreport.com/2020/02/electrify-america-invests-in-envision-solar-infrastructure/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: 200 kWh baterka je blbost, dokud výrazně nevzroste energetická hustota. Takový auto bude hrozně velký a těžký. Spíš je zajímavý, že by třeba 70 kWh baterka mohla stát pod 200k, což udělá z auta velikosti a ceny Octavie s dojezdem třeba 500 km reálnou možnost.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JAZZZ: Jako $100 per kWh by byla naprosta pecka. To by jsme se dostali k tomu co rikam celou dobu. 200kWh baterka do 0.5M CZK, pak by stredni trida auta za 1M CZK s dojezdem 1000+km byla normalne mozne, produkce realizovatelne a jeste profitabilni pro automobilku.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    Tesla's secret Roadrunner project: new battery production at $100 per kWh on a massive scale - Electrek
    https://electrek.co/2020/02/26/tesla-secret-roadrunner-project-battery-production-massive-scale/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: CNG je většinou ještě o kousek levnější. Citigo na CNG jezdilo snad za 80 halířů nebo nějakej takovej nesmysl.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: jasně ten fusion byl jen pro srovnání, jak vychází LPG u něčeho většího. Dost by mě zajímalo jak by vycházelo CNG, ale to sem už nepatří. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No a Panda je výrazně menší a lehčí než Fusion, takže bude žrát míň.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: mám LPG fusiona a jsem někde kolem koruny za kilo.etr možná o fous vic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Model 3 místo Mazdy6 je trochu jiná rovnice než Citigo iV místo normálního Citigo. Ta trojka nestojí zas o tolik víc než ta Mazda a je to reálně spíš konkurence pro trojkový BMW, který stojí cca jako ta Tesla. Plus lepší zůstatková hodnota, nižší údržba a k tomu navíc ta úspora na palivu. Jasná volba, taky bych si koupil spíš Model 3 než trojkový BMW.

    Ale dát půl milionu za Citigo je dost pekelný, zvlášť když je to auto nepoužitelný na delší cesty, ergo s tím nenajezdíš tolik a tím pádem se to nemá šanci pořádně vyplatit. Plus to Citigo iV nežere o tolik míň než Tesla, ale benzínový/plynový Citigo žralo půlku toho, co benzínový auta ekvivalentní Tesle, tedy úspora je menší.

    Na cokoliv, na co by bylo dobrý Citigo iV, bude stejně dobrá nebo lepší Panda 1.2 LPG, která stojí 271 000 Kč, jezdí asi tak stejně blbě jako to Citigo nebo možná o trochu líp, a dá se s ní dojet kdykoliv kamkoliv. A provozní náklady tý Pandy budou něco pod korunu na kilometr. Citigo nabíjený z veřejných nabíječek bude jezdit za podobnou cenu, z domácího nabíjení při ceně 3 Kč/kWh (což je pokud vím hodně levný) tak 40-50 halířů.

    Tedy aby si "vydělalo" těch 200 000 Kč cenovýho rozdílu, bude potřeba s ním najezdit 400 000 km. Kromě toho, že tou dobou už nejspíš začne být problém s baterkou, bych se radši šel zabít než najezdit 400kkm v Citigo.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este k tomu nabijaniu ako tu prebehlo, tak v tomto videu ukazuje typek rozne moznosti nabijania doma

    Reálné ceny nabíjení elektromobilů 2020 (po zdražení) | Electro Dad #62
    https://www.youtube.com/watch?v=q0jHGx4H2Qw&t=225s
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JANOS: model 3 je ale iny segment ako citigo, s tym uz sa da jazdit aj dalej ako po meste :)
    JANOS
    JANOS --- ---
    Jako nevim vo co jde. Ve svy Mazde jsem za 7 let projezdil na 490.000 Kc benzinu. Pri domaci cene energie cca 20% to je uspora 400.000 korun, takze neni o cem.

    Ted ma muj Model 3 presne 1 rok, a najezdil jsem zatim 24000km. Never going back.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    BOBASH: proc neni nechat si vydat kartu od PRE tak jednoduchy?
    (mel jsem v planu pro ni zitra jit, tak at se dusevne pripravim:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Za těch 480 tisíc by to možná mohlo dávat ekonomickej smysl na rozvoz pizzy. Po městě to 250 kilometrů asi i najede, takže by to teoreticky mohlo stačit nabíjet přes noc na levnej noční proud (nebo to vozit do Lidlu na nabíjení zadarmo, hehe), čímž to bude jezdit za třeba 20-30 halířů na kilometr. Takže se to vyplatí už za třeba 200 000 kilometrů oproti benzínovýmu autu. Blbý je, že proti autu na CNG nebo LPG se to vyplatí tak asi za 300 tisíc, ne-li víc, a to s tímhle nikdo nenajede.
    KEB
    KEB --- ---
    TOXICMAN: dokážu si představit model, kde město přispěje třeba charitě, co jezdí sestry ke starým lidem, nebo firmám co rozváží obědy atd. Pro ně by to bylo asi v pohodě, ale jinak nevím nevim
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Právě. Sedět v autě za půl mega, který je reálně auto za 200 s motorem a baterkama za půl mega, je trochu divný :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam