Ja se k tomu tedy vratim jeste.
Dneska je bezna kapacita Lithium-iontových akumulátoru nejakych 260+ Wh/kg, nejlepsi maji 300 Wh/kg a dalsi generace co pujde do vyroby bude mit skoro 350 Wh/kg. Kdyz se s Li-ion zacinalo ty nejlepsi mely kapacitu 100 Wh/kg. Tj. za cca 30 let od prvni komercni Li-ion baterky (Sony, 1991) se kapacity cca ztrojnasobila. Mozna jeste vic, tu kapacitu te uplne uplne komercne prvni se mi nedari dohledat. Ale ty dobre z 90. let nemely vic jak 100 Wh/kg.
Rada technologickych komentatoru, ale i treba Elon tvrdi, ze kouzelnou hranici je 400 Wh/kg. K teto kapacite smerujeme. Zatim jde vyvoj 2 smery. Bud nizsi kapacit a velka zivotnost (rekneme 1M kilometru u auta), nebo velka kapacita a nizsi zivotnost (soucasne nejlepsi tesly daji 350k kilometru s poklesem kapacity pod 10%, ano v kalifornii kde nemrzne - ale je to hodnota)
Tesla model S : The 85 kWh battery pack weighs 1,200 lb (540 kg) [
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S ] Tzn. cely battery pack vc. nosnych prvku, prvku chlazeni a dalsiho prislusenstvi je na cca 160 Wh/kg, coz rekneme neni dost dobre. Nevim o kolik je realna kapacita vyssi (rezerva, platis nizsi model - Tesla ti zpristupni nizsi kapacitu - i to jsem slysel), ale muzeme rict ze trend v Tesle je jit do vyssi zivotnosti u baterek namisto tlacit na maximalni existujici kapacitu.
Pisou : Each cell was of the 18650 form factor (i.e., an 18 mm diameter, 65 mm height cylinder), similar to the Panasonic NCR18650B cell that has an energy density of
265 Wh/kg.
Takze pozadavek na 200kWh baterii u next-gen elektrickych aut (350 Wh/kg) je zcela realisticky.
Ted proc dojezd 1000+km. (pri 18kWh/100km jsme na cca 1100km). Zakladem je minimalizovat nabijeni, kvuli nedostatecne siti nabijecek, problemech s kompatibilitou nabijecek (u tech co nabijeji rychle - tj. vysokymi vykony), usetrenemu casu pri cekani na nabijeni, ale hlavne extremne odlisne cene co se lokality tyce a v budoucnu vyrazne odlisne cene v case.
Soucasna cena na komercnich nabijeckach je 5-7 CZK/kWh, to je strasne moc a hlavne je to strasne velky rozdil. Je to jako kdyby cena benzinu kolisala mezi 30-45 CZK/l. Pri adekvatni marzi by mela byt cca 4.5 CZK/kWh (tj. velkobchodni cena vc. dopravy elektriny je cca 2.8 CZK/kWh, marze, ztraty, naklady na provoz). Ty free nabijecky budou z rozsirenim elektroaut naprosto nedostatecne a hlavne - nepujde se na ne spolehnout.
Protoze veci kolem elektroaut intenzivne sleduju, dozvedel jsem se treba ze je beznou praxi ze rada nabijecek nefunguje. System auta ti ji najde v mape, ty tam prijedes a nabijecka treba pro 4 auta je vypnuta. Zjistis ze si je tam protoze ji tam mela nejaka restaurace jako lakadlo a obcas ji ma zapnutou, obcas vypnutou atd. Pak se tam lidi dohaduji s obsluhou, ze kdyz si teda u nich daji jidlo, nabijecku jim zapnout, ale kdyz ne, tak ji zapinat nebudou atp. Tech problemu je cela rada, tohle je priklad.
Tj. hlavni argument pro vysoky dojezd je nikoli potreba mit 1000+km protoze bezne najezdim tolik (ano, treba ja ano, ale uznavam ze nejsem ten pripad z prostredka gaussovi krivy), ale jako formu uskladneni elektriny a vyhnuti se lokalnim a casovym zmenam v cene.