• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BOBASH: začal jste srovnávat sám... Taková střela do nohy trochu..
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Informacne zajmavej clanek

    Účtování s elektroauty –
    https://neovlivni.cz/uctovani-s-elektroauty/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB: to je dobra zprava, cim vice projektu si nemci nalepi na budovani severojizniho transportniho vedejini, tim ochotneji budou vsicheny obce davat povoleni k vystavbe stozaru & vedeni.
    KEB
    KEB --- ---
    Troleje pro kamiony vyjdou levněji než umělá zelená paliva - Euro.cz
    https://www.euro.cz/byznys/troleje-pro-kamiony-vyjdou-levneji-nez-umela-zelena-paliva
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SMRGL: Ne, debata začala tím, že někdo srovnal výsledky v zimě s WLTP a nazval to "rozdílem mezi létem a zimou". To je kravina, protože WLTP je vždycky optimistický, a to obvykle velmi masivně.

    Lepší výsledek než dle WLTP nemá nikdy nic, možná když se s tím jede vyloženě ekorally.

    A ad to, co automobilky můžou a nemůžou psát – nižší dojezd asi nikdo neřeší a je jim ukradenej, ale obecně musí i marketingový informace obsahovat přesně definovanej výpis WLTP spotřeb/dojezdů, v podobným formátu jako mají třeba banky vypsaný RPSN a rozepsaný.

    Něco jako "v zimě to možná dojede o kus míň, asi XXX" nejspíš napsat můžou bez postihu, ale WLTP MUSÍ UVÁDĚT. Nemůžou ho neuvést.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BOBASH: trochu nechápu o čem je teď tato diskuze. Možná o tom, že nechápete, jak si některé automobilky můžou napsat do svých marketingových materiálu nižší dojezd v zimě??

    Povinně určitě ne?? Pokud automobilka uvede v marketingovkach nižší hodnoty než wltp, tak je to všem ukradný. Automobilka poškozuje sama sebe. Pokud někdo uvede vyšší dojezd než wltp, je to podvod.

    Většinou se do makeringovych textu uvádí dojezd až.. Ale neuvede se při jaké konfiguraci vozu (jsou hodně velké rozdíly při různých prumerech kol a výkonu motoru). Detaily konfigurace jsou uvedené až v technických informacích. V COC musí být údaj z wltp, přes to vlak nejede..

    Neni to spíš Realita léto vs. Wltp. Odhaduji že zde elektroauto v některých případech může mít lepší spotřebu v reálu než při cyklu wltc pri teplotě 14st. C.
    Nejnižší teplota - 7 st C pri Wltc (Wltc je název pro typ měřicího cyklu wltp) je v kroku, kdy se ověřuje funkčnost systému na odstraňování emisi při nízkých teplotách u spalovacích motoru..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SMRGL: Ano, WLTP je idealizovaný a v některých případech dokonce absolutně nesmyslný (plug-in hybridy, u kterých tam vycházejí naprostý kraviny). A v marketingových materiálech se povinně uvádí WLTP.

    Problém se srovnáním léto - zima na bázi WLTP je v tom, že nemůžeš vzít WLTP jako léto a porovnat to se zimou, protože tam ti vyjde spíš srovnání realita vs. WLTP.

    Na srovnání léto - zima je potřeba reálnej test v léta a v zimě.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    SEJDA: WLTP je poměrně přesně definován - WLTC část v laboratoři probíhá při teplotě 14°C, RDE část má normálně probíhat při teplotě mezi 0-30°C a do nadmořské výšky 700m..

    Kazdopadně v takzvaných dokumentech coc se uvádí skutečně ta hodnota zmena v režimu Wltc. Měření RDE je jen kontrolní měření - jsou tam ještě různé konstanty, ale ty se řeší jen u spalovaku.

    A jak jsem říkal, pokud automobilka za něco stojí, nad rámec údajů z wltp taky uvede dojezd v teplotách po 0°C...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SMRGL: WLTP nerika "mereni probiha v lete" ani "mereni v zime". A to je chyba, ani benzinaky nemaji stejnou spotrebu, naftaky uz vubec ne.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BOBASH: ano, to je pravda. WLTP je stejně zase jen zidealizovana testovací metodika... I když lepší než NEDC
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SMRGL: Nevím jak u dojezdu, u spotřeby se musí udávat WLTP údaje. Tady se to možná dá okecat nějakým "zhruba" nebo tak. Nebo svýst na tu zimu – ale ten první údaj je očividně WLTP, takže to zkresluje ten rozdíl (očividně nemohli/nechtěli použít reálnej dojezd v létě).
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BOBASH: například

    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BOBASH: neřekl jsem v homologačních údajích... Toto může napsat do informací pro zákazníky a některé to taky píšou
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SMRGL: Automobilka nic takovýho udělat nemůže. Automobilka musí napsat dojezd dle metodiky WLTP, stejně jako automobilka píše spotřebu dle WLTP.

    Žádnou jinou spotřebu/dojezd udávat nesmí.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    KEB: slušná automobilka ten dojezd napíše jak za tepla, tak za studena...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    toto by bolo vtipne, keby to nebolo smutne

    "Tesla is delivering around 100kwh batteries, and getting close to 390 miles from that pack.

    GM announced a battery architecture supporting 50–200kwh packs, and “up to 400 miles” range.

    So their 200kwh pack is getting 10 more miles than Teslas 100kwh pack."
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Mrkni na tohle: COMODOR_FALKON
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: To by se taky dalo udělat měření reálnýho dojezdu dle WLTP v zimě a dojít ke stejnýmu závěru.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB: oni ale nezmerili "o kolik je dojez mensi v zime" ale jenom "o kolik je mensi" .. ze bude dojezd mensi se da cekat. Na to abys urcil "v zime" potrebujes jeste jedno mereni, ktere neni "v zime"
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: předpokládám, že když viděl čísla u "nejlepší na světě Tesly" tak se zapomněl. :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: to pisal nejaky expert na zlomky "Test zjistil, že elektromobily v průměru ujedou v zimním počasí o 18,5 procenta kratší vzdálenost, než jakou výrobci uvádí v parametrech, tedy skoro o čtvrtinu. "

    mne to teda vychadza necela petina, ale vedel by som to zaokruhlit aj na polovicu :D
    KEB
    KEB --- ---
    teda tesla výsledek nic moc

    Reálný dojezd elektromobilů klesne v zimě až o čtvrtinu, ukázal velký test - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/...lny-dojezd-elektromobilu-klesne-v-zime-az-o-ctvrtinu-ukazal-velky-test/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Sion Power's Li-Metal Batteries To Offer 420 Wh/kg Commercially
    https://insideevs.com/news/404544/sion-power-li-metal-batteries-420-whkg/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    paradni kousek

    VW Commercial Vehicles unveils e-BULLI; electric T1 - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2020/03/20200320-ebulli.html
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    patri to sem? :)

    Case unveils all-electric backhoe with 90% lower cost of operation - Electrek
    https://electrek.co/2020/03/16/case-electric-backhoe/amp/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Teoreticky ano, ale pouze v případě přechodu na bateriové podvozky a použití exotických materiálů, kdy se jen těžko dostanou na výrobní náklady Tesly, která ty rezervy v rámci cost effective možností průběžně vytěžuje na maximum.

    Spíš naopak:
    Vyšší energetická hustota si vyžádá výkonnější, těžší chlazení, masivnější (rychlejší, detailnější) BMS...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PETER_PAN: 900Wh/L je cca tech 350Wh/kg u klasickych Lithium-ion baterek. Nevim jak u "All-Solid-State".

    COMODOR_FALKON: Praveze v konstrukci battery packu jsou ohromne rezervy. Mas pravdu ze pomer mezi Wh/kg bateriovych clanku a Wh/kg battery packu je propastny. U tehle baterky je zajimavy ten life-time, to je opravdu moc pekne 1000 cyklu (pokud se jedna o 1000 celych cyklu).
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    SHEFIK:

    https://www.sait.samsung.co.kr/saithome/about/press_view.do?new_seq=1123

    Samsung Presents Groundbreaking All-Solid-State Battery Technology to ‘Nature Energy’
    2020.03.10

    On March 9 in London, researchers from the Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) and the Samsung R&D Institute Japan (SRJ) presented a study on high-performance, long-lasting all-solid-state batteries to Nature Energy, one of the world’s leading scientific journals.

    Compared to widely used lithium-ion batteries, which utilize liquid electrolytes, all-solid-state batteries support greater energy density, which opens the door for larger capacities, and utilize solid electrolytes, which are demonstrably safer. However, the lithium metal anodes that are frequently used in all-solid-state batteries, are prone to trigger the growth of dendrites1 which can produce undesirable side effects that reduce a battery’s lifespan and safety.

    To overcome those effects, Samsung’s researchers proposed utilizing, for the first time, a silver-carbon (Ag-C) composite layer as the anode. The team found that incorporating an Ag-C layer into a prototype pouch cell enabled the battery to support a larger capacity, a longer cycle life, and enhanced its overall safety. Measuring just 5µm (micrometers) thick, the ultrathin Ag-C nanocomposite layer allowed the team to reduce anode thickness and increase energy density up to 900Wh/L. It also enabled them to make their prototype approximately 50 percent smaller by volume than a conventional lithium-ion battery.

    This promising research is expected to help drive the expansion of electric vehicles (EVs). The prototype pouch cell that the team developed would enable an EV to travel up to 800km on a single charge, and features a cycle life of over 1,000 charges.

    (From left) Yuichi Aihara, Principal Engineer from SRJ, Yong-Gun Lee, Principal Researcher and Dongmin Im, Master from SAIT

    As Dongmin Im, Master at SAIT’s Next Generation Battery Lab and the leader of the project explained, “The product of this study could be a seed technology for safer, high-performance batteries of the future. Going forward, we will continue to develop and refine all-solid-state battery materials and manufacturing technologies to help take EV battery innovation to the next level.”

    * source : https://news.samsung.com/...sents-groundbreaking-all-solid-state-battery-technology-to-nature-energy
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    ABS: Errr... Ne...
    Ale názorně ukazuješ, jaké mohou mít podobné zavádějící PR informace dopad na lidi, co nejsou dostatečně technicky znalí.

    Ačkoliv se baterie postupně zlepšují, žádný skokový vývoj se nekoná.

    Tahle (laboratorní) baterie má cca 350 Wh/Kg.
    Tesla (vyráběná) baterie má 250 Wh/kg (ale už avizovali, že budou schopni to navýšit na 330 Wh/kg)

    Takhle to vypadá jako významný rozdíl, ale battery pack neobsahuje jen baterie a nejde jen o energii na palubě, ale i o spotřebu.

    Tesla battery pack má cca 160 Wh/kg a úsporný provoz.
    Ten od Samsungu by mohl mít cca 200 Wh/kg, což tak nějak akorát vykompenzuje žravější EV konkurence...
    ABS
    ABS --- ---
    COMODOR_FALKON: i toto ma vliv na cenu
    pro mne hlavnim duvodem proc si nekoupit nove elektroauto (jako ze to stejne asi udelam a bude to Corsa e), je prave fakt technologickeho pokroku, kdy nechci skoncit za 3-4 roky s tezko prodejnym autem, kdy diky novym technologiim muze byt standard dojezt 600+km a super ultra rychlym nabijenim a ja budu mit ojete auto s dojezdem okolo 250km
    ekonomie je slozita a nastesti nelze vsechny parametry zahrnout, ale napr. dokola omylany prislib id3 ma opravdu vliv na poptavku po konkurenci, nebot spousta lidi ceka co se stane s cenou ostatnicha vzhledem ke kvalitam id3. Zde odvadi VW dobrou praci, sice ne pro elektromobilitu, ale pro sebe.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam