• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: uvedomujes si, ze třeba konkrétně airbnb stojí na tom, že si někdo nakoupil pět bytů a ty půjčuje?

    Ano někdo, kdo bude mít dost peněz si koupí x aut a ty bude půjčovat, ale představa toho, že pujcuji svůj byt ve kterém bydlím nebo moje primární auto, no nevím jestli to bude fungovat.

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    FORTRESS: "smrt nikdy automobilka ručit nebude" to si myslis, nebo vis? jsi soucasti tehle diskuzi? :) ...jak se lisi pro tenhle pripad vlastneneho auta fyzickou a pravnickou osobou? Znas firmu Waymo a vis co dela?

    "Fakt vidim jak někdo bude půjčovat svoje auto za 3M sousedovic klukovi na první prcání nebo někomu kdo pojede z kydání hnoje." ... s timhle pristupem by dle tebe nemohl existovat zadny sharing. Vcetne AirBnB. A prece uz carsharingy, kde majitelem je fyzicka osoba, u nas uz uspesne funguji. Nektere z mechanismu, ktere to resi jsou reference, pojisteni, kamery v aute (tesla uz ma), preneseni odpovednosti na pujcujiciho (kontrakt v ramci mobilni aplikace)...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Sandy Munro: "Tesla Lies"? | In Depth
    http://www.youtube.com/watch?v=9l6DPwKHWpY
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    U nás byli tzv. "re-kola" prakticky za 0,- pořizovací náklady a za 0,- opravy aby se ekologizovala doprava. Za pár měsíců byla většina kol zničená nebo ukradená. Fakt vidim jak někdo bude půjčovat svoje auto za 3M sousedovic klukovi na první prcání nebo někomu kdo pojede z kydání hnoje. Stejně tak "autonomní" doprava kde za škody / smrt nikdy automobilka ručit nebude a půjde za majitelem. 3 miliardy kilometrů bez nehody ale negativní PR kdy přejede dítě na odrážedle nebo nepozná černocha v tunelu (dnes obvzláště třeskuté) a legislativci budou přemýšlet co s tím.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SHEFIK: Souhlas...

    Pokud vezmeš do úvahy třeba EV taxík za 1M s řidičem (za 200 Kč/SH)/bez něj, předpokládal bys životnost 5 let a provoz 12/7/365, tak náklady:
    1) Bez řidiče cca 548 Kč/den (46 Kč/hod)
    2) S řidičem cca 2.948 Kč/den (246 Kč/hod)

    Při ceně třeba 10 Kč/km, spotřebě 20 kWh/100km a ceně cca 5 Kč/kwh vychází rentabilita na cca:
    1) ~65 km/den
    2) ~330 km/den

    V případě 1) pak klidně stačí 2 jízdy do práce/z práce...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: jasne, pokud pocitas do posledniho auta. on doted taky kazdej ind a african nema smartphone, ale najdes je uz u vetsiny obyvatel indickejch slumu.

    s elektromobilem mas pravdu, ze ten puvodni substitut na urovni dieselu, nebo benzinu je v tuhle chvili jeste financne nekde jinde, to ale neznamena, ze se to brzo nezmeni.

    znovu te odkazu na to video. promena firemnich flotil se ceka do 2-3 let u gigantu jako amazon, narodnich post, zasilkovejch sluzeb a v blizkejch par letech i kamionovy dopravy (v usa a vyspelejch statech) tim dojde k obrovskymu konkurencnimu boji a tlaku na efektivitu a snizovani nakladu. za max 5 let verim, ze bude cena osobnich elektromobilu srovnatelna s dieselem (optimistickej scenar) do 10ti let dojezd vetsi nez u dieselu. tech prodeju novejch dieselu bude pak minimum. coz neznamena, ze tu s nama tatrovky a kamazy nebudou jeste dalsich 50 let, ale kdy dojezdi posledni asi ani neni uplne podstatny.

    ten sharing model autonomnich tesel je jen tresnicka na dortu technologicky firmy. je to vpodstate marketingovej tah - kupte si auto, ktery vam ve volnym case bude vydelavat. a kdyz ne, tak my nadprodukci vyuzijeme a budem vydelavat misto vas... tak nebo tak, je to dalsi speed booster pro prodeje EV, jehoz chce Musk dosahnout ve svym poslani zachrany lidstva, driv nez on sam umre :)

    a to jestli budou jezdit na vesnici, nebo ve mestech uz je uplne fuk, to uz je jen ekonomicka funkce, se kterou se poperou big data nekde na serverech...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, automobilová revoluce byla rychlá, protože auto má naprosto neodkecatelný výhody proti koni, a navíc kůň vydrží kratší dobu než auto a pak chcípne.

    Elektrický auta nemají žádnej takovej zásadní benefit proti spalovacím. V některých případech mají levnější provoz, ale ne úplně vždycky – a to jen pokud se nepočítá s pořizovacíma nákladama. Naopak ještě docela dlouho budou mít nevýhodu v praktický použitelnosti.

    Takže spolu se setrvačností průmyslu (trvání modelových cyklů, vývoj nových aut a podobně) a dobou potřebnou k obnově vozovýho parku bude přechod na třeba 95% elektrickou mobilitu trvat něco jako 40 let.

    20 let než se přestanou vyrábět spalovací auta.
    20 let než dojezděj.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já o tom právě uvažuju z hlediska business modelu.

    Co je možný je to, že na vesnici budou lidi, který budou mít vlastní auta a budou je sdílet přes něco á la Uber nebo HoppyGo, podle toho jestli se budou nebo nebudou umět řídit sami, a lidi, který auto potřebujou tak málo, že jim bude stačit si ty auta půjčovat.

    Může dojít k značnýmu omezení počtu soukromých aut, klidně třeba na třetinu (autonomní auta omezí i počet aut v rodině, protože auto, kterým manžel jel do práce, pak může rozvýzt děti do škol). Ale vlastnictví aut nezmizí.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: doporucuju kouknout na tohle video, je v nem i uvedeny, za jak kratkou dobu probehla prvni automobilova revoluce (10 let na to sesednout z kone, aby byly plny ulice aut), nebo jak rychle trvalo dostat ke vsem lidem vcetne indie a afriky smartphony od jejich prvniho uvedeni na trh atd, atd. proste kdyz se lidstvu chce, je to rychly. a soucasny subvence a boj za zachranu klimatu tohle vsechno jeste urychli

    Future of Transportation / Keynote: 2020 NC DOT Transportation Summit
    http://www.youtube.com/watch?v=y916mxoio0E
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele tohle je business modelu, ne o zadnym geekovi. ja s tebou tady ve vetsine veci souhlasim, ale ohledne budoucnosti ses trochu kratkozrakej.

    mas pravdu, ze ve meste je jednodussi sdilet, protoze vyuzivas sdileny prostredek na maximum a snizujes cas, kdy je taxi nevyuzivany. jde o usporu z rozsahu vyuziti urciteho prostredku.

    nicmene velkou roli hraje v dnesni dobe cas cloveka/ridice a pak samozrejme provozni naklady, vcetne paliva.

    takze zpatky k business modelu. pokud technologii (mobilni appka misto dispecinhu, optimalize problemu obchodniho cestujiciho atd.) snizis planovane naklady a budes mit dostatecnou flotilu aut, muzes si dovolit nejaky to auto poslat i na vesnici. samozrejme ze tam nebude krouzit celej den, ale budou to cesty mesto-vesnice, nebo vesnice- mesto, pripadbe vesnice-vesnice, pokud mas v appce i timimg a dalsi zakazniky.

    problem prostoju pak muzes vyresit opet technologii, propocitas v real-timu, kolik bys vydelal kdyz auto nechas ve meste a proste nejakou aukci cenou, jak uz to dela uber nahodis priplatek za vesnici. pokud zakaznik akceptuje, neni co resit. kdyz ne, auto zustane ve meste a vydelava dal...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale jet na vesnici taxíkem je dost nestandardní situace, kdežto po Praze lidi jezděj taxíkem furt.

    Prostě proto, že v Praze (nebo i jiným větším městě) máš dost lidí a dost taxíků na to, aby byl nejspíš furt nějakej po ruce, aby pro tebe taxík nemusel jezdit a pak se vracet atd.

    Stačí se kurva podívat na cokoliv jinýho sdílenýho, protože všechny sdílený věci jsou závislý na tom, aby jich bylo hodně.

    Chtěl bych třeba jezdit na skútru. Koupím si ho v Karlíně? Ani prd, mám na každým rohů deset Blinkee, BeRiderů a těch třetích co nevím jak se jmenujou.

    Ale v Humpolci? Nebo i v těch Pardubicích? Jasně že si ten skútr koupím, protože těch sdílenejch nebude dost, budu ho muset hledat atd.

    Dyť je to proboha úplně jednoduchá myšlenka, nevím, co na tom vy geeci nechápete.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: jo ked som este jazdil laserovat na vesnicke diskoteky, tak tam omladina taxikmi jazdila domov, neboli to pravda zrovna standardne pripady vyuzitia taxiku typu "odvezte ma na letisko", ale aj ja som uz parkrat z letiska siel ku nam na vesnicu taxikom, lebo to bolo pohodlnejsie ako ist do brna a pak sa tahat s kuframi autobusom
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, a taxík nefunguje na venkově, protože jich tam není dost.

    Nebo jsi někdy viděl lidi na vesnici jezdit taxíkama? A proč asi...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VITEKK: Jsi tak pět let za vývojem. Palubní systémy všech větších automobilek jsou online, většina z nich umí sbírat data, ty modernější obvykle umí OTA update. Třeba Škodovky to mají od Scaly dál všechny.

    Dokupování výbavy, která v autě při koupi nebyla, přes online shop, spustí třeba VW někdy teď (jakože technicky je to připravený, teď jsem k tomu někde překládal nějaký věci).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ten dojem vyvolava asi v nejakych mnoha hlupakoch, ked sa zabiju, tak to nie je chyba tesly, ale pokial s tym maju problem, tak mozu zacat nejaku kampan ako kedysi ludia zistili ze cigarety sposobuju rakovinu a teraz je na kazdej krabke odpudzujuci obrazok, tak na kazdej tesle bude nejake zmrzacene telo, aby boli pravne pokryti... ale k takej absurdnosti to snad az nedojde
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    placena sluzba z auta uz davno existuje, vola sa to taxik
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, Telsa se nesnaží cíleně někoho zabít. Ale snaží se prodat dojem, že její asistenční systémy jsou něco, co nejsou, přičemž vyvolává v mnoha lidech dojem, že umožňujou autonomní řízení.

    A pak se občas někdo zabije.
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    BOBASH: ja si myslim ze tesla ma porad naskok v tom samotnym systemu - to ze je auto porad online, ze ma OTA updaty, ktery prinasi novy featury.. to je obrovskej skok oproti jinejm autum ktery jsou tvrde offline a jaky si je koupis takovy zustanou do konce (nepocitam li updaty vetsinou tak mapovejch podkladu v servisech), vsadim se ze za par let budu platit nejakou mesicni subskripsnu (minimalne za "premium connectivity") a tudiz kazda tesla bude vydelavat i po tom co ji ta automobilka proda, to je vlhkej sen vsech koncernu..

    A ano mobilni apku uz maj i bmw atp ale je to zoufale zastaraly a hlavne neupdatovany, zase - jaky si to koupis takovy to budes mit po celou dobu.. To by musely koncerny do vsech aut zacit davat ten samej system a ne ze kazda generace vozidla bude mit nejakej svuj kterej zastara spolecne s tim autem
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Flame war začal tím, že jsem tvrdil, že aby se Tesla dostala na prodejní čísla normálních automobilek, musí rozšířit nabídku, protože ta současná nestačí.

    Odpovědí mi bylo, že Tesla přece nemá byznysmodel postavenej na prodávání aut (!), protože vyrábět věci je náročný a pak se musí servisovat, místo toho budou mít robotaxíky (který asi namnoží v tom cloudu nebo co) a poskytovat auta jako službu.

    Co na tom, že Musk nic takovýho nikdy neřekl a samotná Tesla uvažuje u robotaxících jen jako o řešení pro velký města, přesně z důvodů, který jsem tady popsal.

    Banda ajťáků se totiž rozhodla, že automobilovej průmysl funguje stejně jako software a když Microsoft mohl udělat placenou službu z Office, je stejně dobrej nápad udělat placenou službu z auta.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to ze ty si nieco vykladas ako ze sa tesla snazi svojimi vyjadreniami niekoho zabit, ze dovolia uzivatelom betatestovat featury v aute, lebo o tom zrejme nemas velky prehlad este neznamena, ze sa tesla snazi svojimi vyjadreniami niekoho zabit :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Co má etickej standard "nebudeme pouštět na trh něco, v čem by se mohli zabíjet lidi" společný s reklamou?
    OMNIHASH: Nebo se spotřebou?

    Netvrdím, že automobilky jsou svatý, naopak mnohokrát dokázaly, že nejsou. Ale Tesla se svým přístupem "budeme tomu říkat autopilot, mluvit o autonomním řízení a o tom, jak jsme úplně jinde než ostatní, a prodáme tak lidem sadu asistentů za těžký prachy" je dost extrém.

    A to, že nikdo z odborníků moc nevěří tomu, že "full self driving capability" u současných Tesel je reálná, víte?

    Hlavně se pomodlete k Muskovi...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam