• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    COMODOR_FALKON: Věříš, no. Elaine Herzberg asi věřila málo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Asi tři týdny zpět jsem takhle jel v noci na chalupu, nízká rychlost, sem tam mikrospánek, když v tom se mi před kapotou zhmotnil cyklista v černém oblečení bez reflexních prvků, velmi nejistě jedoucí na tmavomodrém kole bez jediné odrazky... Ani na šlapkách je neměl...

    Jako vyhnul jsem se mu, ale fakt jen o fous - věřím, že lidar by to zvládnul líp...

    BOBASH: Ano, po nehodě se zpravidla testování přeruší na dobu, než se detailně rozpitvá, proč k nehodě došlo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Nastuduj si dopravní předpisy, chodec na silnici může, reflexní prvky by v některých zemích mít měl, ale není to zdaleka povinný ve všech.

    A pokud by autonomní auta jezdily tak pomalu, aby mohly srazit chodce a nezabít ho, tak by musely jezdit tak 40 a s tím nikdo jezdit nebude chtít.

    Úmrtí s autopilotem například donutily Teslu softwarově zakázat možnost aby to auto řídilo bez toho, že držíš volant. A hlavně je to pořád situace, kdy řídí člověk a pokud se zabije s Autopilotem, je to jeho vina.

    Když auto Uberu testující autonomii zabilo cyklistku, tak Uber na dlouhou dobu s testováním úplně přestal.

    Ve chvíli, kdy se bude auto řídit samo, bude to dost zásadní problém. A to, že nehoda autonomního auta způsobí problémy není obava pár Nyxáků, ale dost lidí z oboru, zvlášť v kontextu poněkud nezodpovědnýho přístupu Tesly.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: uznavam, nachytal me marketing https://www.aeye.ai/technology/time-of-flight-vs-fmcw-lidar-a-side-by-side-comparison/

    nicmene porad se imho bavime o nepodstatny zalezitosti. ten cernoch nema na silnici v mlze co delat. jde clovek do vezeni, pokud by nekoho takovyho neoznacenyho bez reflexnich prvku na silnici prejel? vylez by od soudu s podminkou... otazkou taky je, jestli by to auto jelo tak rychle aby ho zabilo.

    neco jinyho by samozrejme bylo, kdyby to auto vyjelo mimo silnici

    vse ostatni jsou jen vase nepodlozebe predikce. dela se vysetrovani nehody apod. s autopilotem uz se lidi zabili, zadny vyvoj to nezbrzdilo. ze neni definovany pravni ramec ted, nebo ze si to par nyxaku, odborniku na autonomous automotive pravo a mlhu nedokaze predstavit je vec jina :))
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Tohle bude ještě velká sranda, až takový auta budou opravdu jezdit.. Sedneš si do nabušenýho auta, teď přejedete nějakou bábu, co skočí pod kola a teď kdo si to půjde odsedět? Ty, co sis koupil nejdražší auto na světě, protože jezdí samo? Nebo snad někdo z Tesly nebo z radnice, že je špatně přechod nebo makléř co tě pojistil?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To je úplně jedno, jestli by ho člověk viděl nebo neviděl.

    Až první autonomní auto toho chodce přejede, strhne se virvál a ochránci tradičních hodnot budou bojovat za zákaz zlých autonomních aut co přejíždějí lidi. A vyděšení politici udělají opatření, protože kdyby neudělali opatření, tak by mohli vypadat blbě.

    A nástup autonomních aut se odsune o 10 let a lidi budou spokojení, že lidi přejíždějí jiný lidi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: foton ako foton, ja len ze sa tu riesia tie cesty bez namalovanych ciar a co viem tak hmla svetlo dost rozptyluje, jedno s druhym, takze vzdialenost a poveternostne podmienky na to budu mat vliv takisto jak na tie kamery a to este s horsim rozlisenim (kreslit bitmapovy obraz galvami na laser nie je zrovna to prave orechove)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: tohle ale neni ToF, viz muj clanek.

    kdyz uz sme u toho, jak si clovek poradi s neosvetlenym chodcem v cerny teplakovce, v nocni mlze? lip nez x kamer, reakce do setiny vteriny a lidar? :)

    nemeli by uz ted chodci chodit po chodniku, zvlast v noci, v mlze a s reflexnimi prvky?

    jako muzeme vest nekonecny diskuze o nesmrtelnosti brouka, ale nekdy bysme se mohli mozna podivat i k podstate problemu, kterej chceme resit
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: uvidime ako si laser poradi s neosvetlenym chodcom v ciernej teplakovke v nocnej hmle, imo uvidi stejny prd ako kamera

    https://arxiv.org/pdf/2003.06660.pdf
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    KEB: Nepisou. Naopak v dobre spolecnosti kde se seriozne zabyvaji R&D se pise az PhD., cokoliv pod tim nikoho nezajima.
    KEB
    KEB --- ---
    JAZZZ: mně kdysi člověk z akademického prostředí vysvětloval, že v zahraničí si píšou všechny tituly i kdyby jich měli dvacet. Takže pokud jich tady má někdo víc a nechce být u zahraničních kolegů za nymanda musí si je napsat taky, aby se sním vůbec někdo bavil. Ale to sem asi nepatří :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    SHEFIK: kamarad vyvijel LIDAR v praze pro Valeo, ale uz odesel. prej to tam bylo dost chaoticky a silenej management. ja jejich nabidku odmitnul, kdyz jsem zjistil, ze nejvyssi sef pro CR si pise na vzitiku Ing. et Ing. .. mam zkusenost ze to delaj jen zamindrakovany curaci a takovyho sefa nechces :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    novej levnej lidar

    FMCW LIDAR by Scantinel: Game changer for autonomous driving - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2020/08/20200812-scantinel.html

    In addition, it can provide accurate measurement results even under limited visibility conditions, for example in fog, rain or snowfall.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale ta skupina lidí je mnohonásobně větší než třeba před 10, natož 20 lety.

    U nás máme přístup k autem dost ovlivněný tím, že naši otcové a dědové už taky měli auta a auta máme kolem sebe pořád. Číňani to mají jinak a procento prvokupců je tam pořád obrovský.

    Před sedmi lety bylo 60 až 70 procent "prvokupců".

    Teď už to klesá, nemůžu najít konkrétní číslo, ale pořád to bude znatelně vyšší než tady.

    First-time car buyers are driving China market growth
    https://www.autonews.com/...GLOBAL03/305069993/first-time-car-buyers-are-driving-china-market-growth

    Zkusím najít aktuální čísla.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nevím, proč furt předpokládáš, že "Číňan žádný auto neměl" - samozřejmě, že měl...
    Auta tam má stále relativně malá skupina lidí, jen si kupují auta častěji.

    Číňan, co nikdy auto neměl, na něj nejspíš furt nemá a jezdí na e-biku...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, nepředpokládám :) A nulová bezpečnost bude taky stejná.

    Ale tam jde hlavně o ten dojezd, Číňan se spokojí se 150 km udávanýho dojezdu (100 km reál), protože předtím nikdy auto neměl a není zvyklej na to, že může, když chce, jet někam 500 km daleko.

    Evropan sice jel 500 nebo 1 000 km daleko párkrát v životě, ale zažil pocit, že má auto, který to může udělat, a tak nechce auto, který to udělat nemůže.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Zjevně (chybně) předpokládáš, že čínská (případně indická) ICEV mají lepší zpracování než autíčka z KinderSurprise...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: Jo, ale elektromobily za 40 tisíc dolarů nejsou úplně příklad toho, co táhne elektrifikaci čínskýho automobilismu.

    Tu táhnou elektromobily za v přepočtu cenu třeba naší Fabie. Což v Číně jde, protože Číňan koupí kraksnu s dojezdem 150 kilometrů, nulovou bezpečností a zpracováním autíčka z kinder vajíčka, a nebude mu to připadat divný, protože předtím žádný auto neměl.

    Evropan si takovouhle věc nekoupí, protože předtím měl benzínový auto s určitou úrovní funkčností a zpracování, a pokud by si měl koupit takovejhle sráč, tak si radši nechá 10 let starýho Volkswagena na naftu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    COMODOR_FALKON:
    O plýtvací mentalitě: https://youtu.be/nYY1TjRigl8
    O čínských autech obecně:
    Why It's a Mistake to Buy a Car in China
    http://www.youtube.com/watch?v=9zcOGuy_aa4

    O čínské elektromobilitě:
    Is China Leading the World in Electric Vehicles?
    http://www.youtube.com/watch?v=vLsp1blrpl0
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To také. Svoji roli ale hraje i konzumeristický přístup i k "vyšším" výrobkům.

    Zase se odkážu na ADVChina, kde řešili, že v Číně je minimum opraven aut, motorek, kol, protože místní používají věci dokud fungují a ve chvíli, kdy přestanou, např. protože do nich nikdo nikdy nedolil olej, tak si koupí nové - pokud na to mají, tak zahraniční, pokud nemají, tak čínské, jejichž kvalitě (oprávněně) nevěří...

    Je otázkou, jak dlouho vydrží jezdit čínské auto bez výměny oleje... 10 let to IMHO nebude...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam