• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Většina kamer od asistenčních systémů začíná mít problémy už v lijáku, kdy stěrače stíhají a dá se jet normálně. A to mluvím o problémech s tím, aby viděla čáry na silnici, ne neosvětlenýho chodce.

    Tesly s tím mají problém taky, viz to fórum, co jsem tu nedávno linkoval.

    Plus je tu ta věc s čištěním kamer. Sklo má stěrače, kamery stěrače ani ostřikovače nemají (díval jsem se). Předpokládám, že jsou umístěný nějak tak, aby se pokud možno zasíraly co nejmíň, ale furt se zasrat můžou.

    Jako všechno se dá určitě vyřešit, ale představa, že stávající Model 3 se stávajícíma kamerama a stávajícím HW dostane někdy v dohledný době OTA update a začne jezdit jako robotaxík, je prostě absurdní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: A není to o tom, že bych já neměl rád autonomní auta nebo bych jim přál neúspěch.

    Jen mám realistickej pohled na lidi a jejich očekávání, a na to, jak reagují politici na průsery.

    Ano, i nedokonalý autonomní auto by bylo patrně lepší než lidský řidiči, minimálně v řadě ohledů. Ale ve chvíli, kdy autonomní auto někoho zabije, tak to prostě vyvolá bouři odporu, protože jsou lidi takoví, a politici to zarazej, protože jsou takoví.

    Stejně tak dokud autonomní auto nebude jezdit stejně dobře jako lidskej řidič včetně schopnosti jet normálně rychle i v noci za deště, tak to lidi nebudou chtít.

    Podívej se někdy mimo IT bublinu (nebo v jaký bublině žiješ) na názory normálních lidí na autonomní auta. Většina z nich má strach a nevěří jim, získat si důvěru bude hrozně těžký.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: v normalnom lijaku ale vidi aj ta kamera, ak myslis taky lijak ze ti nestihaju stierace, tak to aj ja zastavujem, pripadne na dialnici spomalujem, v nocnej hustej mlhe som raz siel domov z laserovania nejakych 10 km asi 30km/h, pretoze som proste videl cestu asi meter pred sebou - to aj ked si sudny clovek tak uznas ze lepsie je dojst pomaly ale bezpecne do ciela ci uz sedis za volantom alebo sa hras v mobile a je ti jedno ci dorazis kvoli tomu o 10 minut neskor
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: neviditelny nocny cyklista a decko vybehnute spoza auta su moje dve najhorsie nocne mory za volantom :) raz sa mi takto na dialnici u olomouca v noci zhmotnil neosvetleny chodec, ktory tam nemal co robit, minul som ho sice stale s nejakym metrovym odstupom, ale v tej rychlosti som aj tak asi o 10 rokov zostarnul a osedivel :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: "Nemá co dělat"? A to říká kdo? Český zákony tuším relativně nově vyžadujou reflexní prvky, spousta dalších zemí je nevyžaduje.

    Chodit po silnici není nelegální.

    A jestli to je nebo není chyba lidskýho řidiče se můžeme přít dlouho, ale soudy to vidí poměrně jasně a když přejedeš chodce, půjdeš patrně sedět.

    Ty máš pořád nějakou utkvělou představu, že autonomii budou všichni hrozně chtít, nikdo s ní nebude mít problém a nikomu nebude vadit, a že všechno bude sluníčkový.

    A že je jízda 40 km/h za deště srovnatelná s lidským řidičem? Hele, jezdíš ty vůbec autem? Máš řidičák? Viděl jsi někdy jízdu autem? Můžu tě ujistit, že 40 km/h lidi jezděj leda v opravdu extrémní mlze a možná v totální průtrži mračen, jaká nastane jednou za rok. V normálním lijáku furt jedou třeba 80.

    A i normální liják, nebo tma sama o sobě, může bejt pro autonomní auto prostě problém.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ty to porad hrajes do svyho autu. ano, chodec na silnici za urcitych podminek muze, ale rozhodne tam bez reflexnich prvku v mlze/za snizeny viditelnosti nema co delat a neni chyba ani lidskyho ridice, ze ho srazi.

    to ze pojede za vanice, deste nebo klhy autonomni auto 40 je uplne srovnatelny s chovanim cloveka. takze rozhodne zadnej masivni odklon poptavky cekat nemuzem. jestli mas ty osobne extremni ocekavani od autonomnich aut, ze budou v mlze jezdit 150km/h a nikoho pritom nezranej, pak mas pravdu, ze se toho nikdy nedozijes :)

    nezlob se, ale tohle uz me nebavi, misto toho, aby ses snazil pochopit o cem mluvim, porad hrajes svoji pisnicku, jen abys mel ve vsem pravdu... to neni dialog
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No Uber hlavně přišel o licenci na to testování, protože ta baba co to auto měla hlídat ho hlídala blbě.

    Tesla musela po prvních bouračkách s Autopilotem ty auta upravit a softwarově zajistit, abys musel řídit (na začátku šel nechat volant puštěnej, teď už to nejde, začne to řvát a pak se autopilot vypne).

    A v jiným oboru zase stačila jedna blbá funkce skutečnýho autopilota, aby stovky letadel za spoustu miliard dolarů už víc než rok nelítaly.

    Každej takovejhle případ vyvolá nějakou reakci ze strany státu, a tou reakcí obvykle je danou věc zakázat do doby, než se to vyšetří.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    COMODOR_FALKON: Věříš, no. Elaine Herzberg asi věřila málo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Asi tři týdny zpět jsem takhle jel v noci na chalupu, nízká rychlost, sem tam mikrospánek, když v tom se mi před kapotou zhmotnil cyklista v černém oblečení bez reflexních prvků, velmi nejistě jedoucí na tmavomodrém kole bez jediné odrazky... Ani na šlapkách je neměl...

    Jako vyhnul jsem se mu, ale fakt jen o fous - věřím, že lidar by to zvládnul líp...

    BOBASH: Ano, po nehodě se zpravidla testování přeruší na dobu, než se detailně rozpitvá, proč k nehodě došlo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Nastuduj si dopravní předpisy, chodec na silnici může, reflexní prvky by v některých zemích mít měl, ale není to zdaleka povinný ve všech.

    A pokud by autonomní auta jezdily tak pomalu, aby mohly srazit chodce a nezabít ho, tak by musely jezdit tak 40 a s tím nikdo jezdit nebude chtít.

    Úmrtí s autopilotem například donutily Teslu softwarově zakázat možnost aby to auto řídilo bez toho, že držíš volant. A hlavně je to pořád situace, kdy řídí člověk a pokud se zabije s Autopilotem, je to jeho vina.

    Když auto Uberu testující autonomii zabilo cyklistku, tak Uber na dlouhou dobu s testováním úplně přestal.

    Ve chvíli, kdy se bude auto řídit samo, bude to dost zásadní problém. A to, že nehoda autonomního auta způsobí problémy není obava pár Nyxáků, ale dost lidí z oboru, zvlášť v kontextu poněkud nezodpovědnýho přístupu Tesly.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: uznavam, nachytal me marketing https://www.aeye.ai/technology/time-of-flight-vs-fmcw-lidar-a-side-by-side-comparison/

    nicmene porad se imho bavime o nepodstatny zalezitosti. ten cernoch nema na silnici v mlze co delat. jde clovek do vezeni, pokud by nekoho takovyho neoznacenyho bez reflexnich prvku na silnici prejel? vylez by od soudu s podminkou... otazkou taky je, jestli by to auto jelo tak rychle aby ho zabilo.

    neco jinyho by samozrejme bylo, kdyby to auto vyjelo mimo silnici

    vse ostatni jsou jen vase nepodlozebe predikce. dela se vysetrovani nehody apod. s autopilotem uz se lidi zabili, zadny vyvoj to nezbrzdilo. ze neni definovany pravni ramec ted, nebo ze si to par nyxaku, odborniku na autonomous automotive pravo a mlhu nedokaze predstavit je vec jina :))
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Tohle bude ještě velká sranda, až takový auta budou opravdu jezdit.. Sedneš si do nabušenýho auta, teď přejedete nějakou bábu, co skočí pod kola a teď kdo si to půjde odsedět? Ty, co sis koupil nejdražší auto na světě, protože jezdí samo? Nebo snad někdo z Tesly nebo z radnice, že je špatně přechod nebo makléř co tě pojistil?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To je úplně jedno, jestli by ho člověk viděl nebo neviděl.

    Až první autonomní auto toho chodce přejede, strhne se virvál a ochránci tradičních hodnot budou bojovat za zákaz zlých autonomních aut co přejíždějí lidi. A vyděšení politici udělají opatření, protože kdyby neudělali opatření, tak by mohli vypadat blbě.

    A nástup autonomních aut se odsune o 10 let a lidi budou spokojení, že lidi přejíždějí jiný lidi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: foton ako foton, ja len ze sa tu riesia tie cesty bez namalovanych ciar a co viem tak hmla svetlo dost rozptyluje, jedno s druhym, takze vzdialenost a poveternostne podmienky na to budu mat vliv takisto jak na tie kamery a to este s horsim rozlisenim (kreslit bitmapovy obraz galvami na laser nie je zrovna to prave orechove)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: tohle ale neni ToF, viz muj clanek.

    kdyz uz sme u toho, jak si clovek poradi s neosvetlenym chodcem v cerny teplakovce, v nocni mlze? lip nez x kamer, reakce do setiny vteriny a lidar? :)

    nemeli by uz ted chodci chodit po chodniku, zvlast v noci, v mlze a s reflexnimi prvky?

    jako muzeme vest nekonecny diskuze o nesmrtelnosti brouka, ale nekdy bysme se mohli mozna podivat i k podstate problemu, kterej chceme resit
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: uvidime ako si laser poradi s neosvetlenym chodcom v ciernej teplakovke v nocnej hmle, imo uvidi stejny prd ako kamera

    https://arxiv.org/pdf/2003.06660.pdf
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    KEB: Nepisou. Naopak v dobre spolecnosti kde se seriozne zabyvaji R&D se pise az PhD., cokoliv pod tim nikoho nezajima.
    KEB
    KEB --- ---
    JAZZZ: mně kdysi člověk z akademického prostředí vysvětloval, že v zahraničí si píšou všechny tituly i kdyby jich měli dvacet. Takže pokud jich tady má někdo víc a nechce být u zahraničních kolegů za nymanda musí si je napsat taky, aby se sním vůbec někdo bavil. Ale to sem asi nepatří :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    SHEFIK: kamarad vyvijel LIDAR v praze pro Valeo, ale uz odesel. prej to tam bylo dost chaoticky a silenej management. ja jejich nabidku odmitnul, kdyz jsem zjistil, ze nejvyssi sef pro CR si pise na vzitiku Ing. et Ing. .. mam zkusenost ze to delaj jen zamindrakovany curaci a takovyho sefa nechces :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    novej levnej lidar

    FMCW LIDAR by Scantinel: Game changer for autonomous driving - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2020/08/20200812-scantinel.html

    In addition, it can provide accurate measurement results even under limited visibility conditions, for example in fog, rain or snowfall.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam