JIMIQ: Přesně jak říká
DAN_F:, tohle byl jen námět k zamyšlení a ani náhodou to nemá být univerzální řešení.
Ale stejně tak není univerzální řešení "koupíme si všichni elektromobily", minimálně ne v nejbližších 20 letech.
Lidi obecně, a přijde mi, že se to projevuje i v tomhle klubu, podléhají svodům řešení, který vypadají sexy. Koupit si Teslu je sexy a člověk z toho má hezky futuristickej pocit. Prošlapávám budoucnost, mám auto co vypadá jinak než jiný auta a vyrábí ho chlápek co je trochu jako Tony Stark.
Ale za současnýho energetickýho mixu a s environmentálním dopadem její výroby a přepravy na místo prodeje není ta Tesla samospásný řešení.
Audi A2 byl jen příklad, ale obecně je (minimálně pro lidi, co jezdí relativně málo – někomu, kdo najede ročně 40 tisíc, se novej elektromobil "ekologicky vyplatí" rychle, ale pak je zase otázka, jestli je fakt potřeba najezdit 40 tisíc ročně) pořízení staršího úspornýho auta, případně jeho "ekologizace" extrémně eko řešení, minimálně z pohledu klimatu.
Použiješ něco, co by se jinak vyhodilo (a ekologická likvidace auta taky stojí obrovskou environmentální stopu) a co ještě může sloužit, a co není uhlíkově v reálu zas o tolik horší než to nový auto (leckdy i lepší)
A ta A2 samozřejmě není jediná volba.
Jen o kousek horší volba je libovolnej podobně starej malej turbodiesel. Jo, jezdit Octavií 1.9 TDI na bionaftu je zasraně uncool. Ale z ekologickýho hlediska je to mnohem lepší než si koupit nablejskaný třítunový SUV, který se prsí velkou nálepkou "hybrid" a ve skutečnosti má spotřebu jako tři ty Octavie.
Srovnatelná, v některejch ohledech i lepší volba než to Audi je stará Toyota Prius. Prius je téměř nezničitelnej, umí v pohodě najíždět třeba milion kilometrů bez zásadního průšvihu. Jezdí za 4 litry po městě a protože je na benzín, tak je i s Euro 4 poměrně dost čistej i v místě. Na ježdění po městě ideální.
Trochu logisticky náročnější, ale potenciálně skvělá volba je přestavět starší auto na CNG.
A vrcholná, byť se současnou cenou baterií a absencí podpory na nejrůznějších úrovních, je přestavět starší auto na elektriku.
Mimochodem, zrovna to Audi má dvojitou podlahu, do který by se skvěle narvaly baterky a je jako stvořený na elektromobil. Plus skvěle navržený uvnitř a jeho design je tak "nedesignovej" (čistá aerodynamika), že bude stejně hnusný i za 20 let. Takže jezdit s ním, než umře 1.4 TDI nebo než budou levný kity na přestavbu, a pak ho přestavět na EV, a máš vyřešenou ultra eko mobilitu na desítky let. Protože tím, že je to hliníkový, to vydrží.