• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Autoforum je naprostej odpad český motoristický žurnalistiky, tvořenej pár mrzce placenejma zoufalcema, kteří plodí sračky s informační hodnotou odpovídající Parlamentním listům.

    Jediný, co nevím jistě, je to, jestli je tenhle dryáčnickej přístup výsledek honby za klikama, nebo jestli je to Ruskem placenej anti-EU dezinfoweb á la Aeronet.

    TUHO: Ano, zdá se, že ty čísla jsou lepší i u EV na uhlí, byť teda v tý studii co jsem postoval já a kterou mi nasdílelo Ionity v rámci práce pro ně, byly trochu jiný čísla rozpočítání emisí na nájezd a vycházelo to tak, že super úspornej diesel bude i v Německu srovnatelnej.

    Podle mě dost záleží na tom, na jakej to auto počítáš nájezd.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jak ta realna predstava je IMHO ze do roku 2030 uz v EU nepujde koupit rozumne novy osobni neelektro. Ten emisni trend je jasny. Takze kdyz pak je potreba pripocist jeste dalsi cas nez ty stare auta dojezdi. IMHO kolem roku 2045 muze byt drtiva vetsina osobnich aut (+ dodavek, motorek etc.) elektricka v EU. A protoze ta obmena bude probihat gradientne, cas na dobudovani elektrickych zdroju a nabijecek tedy bude.
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: Mimochodem, ke me se dostavaj clanky treba z Autoforum, kde si jedou docela slusne anti-klimatickou agendu, celkem casto uplny pavedecky lunatismy, hejty na aktivisty etc. Nemas nejaky background info, co je to zac za portal? :))

    BOBASH: No, tak jestli chapu spravne ty cisla, tak i kdyz jezdi EV na uhli (pripad Polska), emise jsou stale nizsi nez z ICE nebo se pletu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Jo, nemám problém jim věřit. Problém není, že by teď byly EV horší z hlediska uhlíkový stopy, problém je, že jejich produkce a využívání nejde naškálovat tak rychle, a že i kdyby se to podařilo, tak by to byl takovej nápor na energetiku, že by to dost možná znamenalo opětovný zvýšení podílu fosilních paliv, protože rychlost stavění obnovitelných zdrojů je taky limitovaná.

    Takže by ve výsledku ty EV jezdily na uhlí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Tak to třeba v EU už máme v ceně paliva nejspíš docela vyřešený, protože u nás ji tvoří povětšinou daně. A proto tu tady taky jezdíme na světový poměry hyper-úspornejma autama.

    Problém je, že třeba v USA to tak není, a tak je nejprodávanějším automobilem v USA pořád Ford F-150, což je tohle:



    ... a prodá se toho mimochodem 2x víc než je celá produkce Tesly (pro celý svět).

    Jo a na obrázku to možná vypadá menší než to je, je to taková ta věc, co když jí (nebo konkurenční Dodge Ram nebo Chevrolet Silverado) vidíš na český ulici, tak vedle toho BMW X5 vypadá jako autíčko pro děti.

    A Američani tím běžně jezdí do práce. V jednom člověku.
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: Tady je jeste analyza Carbon Brief na tema. Jak rikam, v elektromobilite a srovnani se spalovacima motorama moc informovanej nejsem, ale vim, ze v jinejch oblastech Carbon Brief byva velmi solidni.

    EVs are responsible for considerably lower emissions over their lifetime than conventional (internal combustion engine) vehicles across Europe as a whole.
    In countries with coal-intensive electricity generation, the benefits of EVs are smaller and they can have similar lifetime emissions to the most efficient conventional vehicles – such as hybrid-electric models.
    However, as countries decarbonise electricity generation to meet their climate targets, driving emissions will fall for existing EVs and manufacturing emissions will fall for new EVs.
    In the UK in 2019, the lifetime emissions per kilometre of driving a Nissan Leaf EV were about three times lower than for the average conventional car, even before accounting for the falling carbon intensity of electricity generation during the car’s lifetime.
    Comparisons between electric vehicles and conventional vehicles are complex. They depend on the size of the vehicles, the accuracy of the fuel-economy estimates used, how electricity emissions are calculated, what driving patterns are assumed, and even the weather in regions where the vehicles are used. There is no single estimate that applies everywhere.


    Factcheck: How electric vehicles help to tackle climate change
    https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Podívám se na to, ale přijde mi, že to docela odpovídá. Tady pro zajímavost článek z velmi pro-petrolheadského Jalopniku na stejné téma, taky pro-EV. Mimochodem zajímavá věc, v civilizovaném světě už jsou většinou i petrolheadi a motorističtí novináři obecně pro-EV, u nás je ještě naprosto běžný se člověku vysmívat, že považuje změnu klimatu za reálnou.

    Jinak ano, dlouhodobě je EV skutečně lepší skoro za jakýhokoliv energetickýho mixu, ale i podle tý studie je to v nejhorším případě jen asi o 20%, což už nemusí být dost na to, aby se vyplatil ten šílenej kvap, kterej způsobí spoustu problémů jinde.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Tak. Dostavet temelin a prestat elektrinu exportovat. Tyhle 2 veci vyresi drtivou vetsinu problemu s elektrinou v CR a zbytek pak bude o OZE, skalovatelnem prumyslu, plynovych elektrarnach na velke spicky a odstavky + nejakych bateriovych centrech pro vykryvani spicek u mest. A strukturalne je to snazsi nez jine cesty.

    tzn.: Zakon o dostavbe Temelinu (tj. preskoci se vsechny veci jako EIA, vyjadrovacky, deti zeme atp.) a zakon o omezeni exportu elektriny. Na chlazeni Temelinu mame vody dost, zaloha je navic Lipno. Cena je otazka politicke poptavky po korupci. Ta je obecne velka, ale pokavad by na takovy velky podnik mela byt velka shoda napric politickym spektrem, myslim ze pozadavky na kontrolni mechanismy budou existovat.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Tady studie nejaky pro-EV grupy, pripadna kritika metodiky by me zajimala, nemam v tom takovej prehled...

    We have taken into account all possible criteria such as the amount of CO2 emitted when electricity is produced or fuel is burnt, as well as the carbon impact of resource extraction for batteries or of building a power plant.
    We find out that electric cars in Europe emit, on average, almost 3 times less CO2 than equivalent petrol/diesel cars.
    In the worst case scenario, an electric car with a battery produced in China and driven in Poland still emits 22% less CO2 than diesel and 28% less than petrol. And in the best case scenario, an electric car with a battery produced in Sweden and driven in Sweden can emit 80% less CO2 than diesel and 81% less than petrol.
    We also see that electric cars will reduce CO2 emissions four-fold by 2030 thanks to an EU grid relying more and more on renewables.


    How clean are electric cars? | Transport & Environment
    https://www.transportenvironment.org/what-we-do/electric-cars/how-clean-are-electric-cars

    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: Ono i tech 20 let bude pomerne sileny tempo a ja jsem trochu skeptickej, jak to budeme schopny zvladat, kdyz vidim soucasnej linej pokrok (a zurivej odpor fosilnich gigantu). Jinak podle me takhle velky transformace nejdou jednoduse naplanovat a rozdelit do fazi. Ten problem je proste moc komplexni, moc neznamejch na ceste.
    Protoze potrebujes zmenit celou infrastrukturu, technologie, budes narazet na necekany problemy, etc etc. Imho to nejde spolehlive rozdelit do nasledujicich fazi v nejakym megaplanu a pak to realizovat. Co potrebujem je to, aby se zacal zdrazovat fosilni palivo takovym zpusobem, aby do sebe zahrnovalo negativni externality. Ostatni jaksi uz bude nasledovat rozhodne rychleji, nez kdyz bude nekdo presvedcovat lidi o tom, ze si maj kupovat drazsi veci, protoze je to lepsi pro tucnaky.

    Kazdopadne zrovna tedka hledam nejaky podklady na srovnani lifecyclu mezi EV a ICE, koukam, ze v tematu mas dost prehled, tak kdybys me navigoval na nejaky souhrny studie, budu vdecnej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Ano, změna energetickýho mixu nastat musí a myslím, že v horizontu těch 20 let je realistická.

    Ale ne 10 let.

    Jak tady poznamenal Komodor – na to, abychom mohli pohánět většinu aut v ČR elektřinou, potřebujeme "jen" dostavět Temelín.

    Problém je, že dostavět Temelín do roku 2030 v reálným světě nejde.
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: Tak drasticka zmena energetickyho mixu nastat musi, jinak jsou vyhledy na klimatickou stabilizaci nulovy.
    Jinak imho teda je treba zavest nejake schemat typu carbon fee and dividend a nemusis nikoho presvedcovat, lidi budou proste volit penezenkou. Problem ted je, ze fosilni paliva pobiraj giganticky neprimy dotace (zpusobeny skody nejsou zahrnuty do ceny produktu), to by dostatecne velka carbon fee and dividend zmenila... Nicmene samozrejme zavedeni takovy politiky je zase na leta, v soucasnosti to poradne nikdo nenavrhuje a neprosazuje
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak samozřejmě je reálně možný, aby se zakázaly ICEV nejen vyrábět, ale i s nima jezdit třeba do roku 2030.

    Lidi můžou chodit pěšky a jezdit vlakem.

    Nicméně vzhledem k tomu, jakej "úspěch" má vysvětlovat lidem, že mají mezi jinejma lidma nosit na ksichtu kus hadru, aby se vzájemně nenakazili virem, na kterej můžou za tři tejdny chcípnout, tak mi představa, že se někomu podaří vysvětlit, že se má vzdát auta, protože by to za 50 let mohlo potopit Maledivy a za 10 let způsobit hurikán na Floridě, přijde poněkud tragikomická.

    Nosit roušku je prd oběť versus poměrně blízký a reálný riziko.

    Vzdát se auta je pro spoustu lidí vzhledem k jejich životnímu stylu gigantická oběť, versus vzdálený a těžko uchopitelný riziko, na který navíc spousta lidí nevěří.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tak jde o to, kdy to příští auto chceš kupovat, a jak velkej potřebuješ dojezd. Enyaq bude letos na podzim, menší elektrický Škodovky se dají čekat v následujících letech. Ale než budou za cenu ojetý Fabie, tak to bude trvat, no.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja mam zrovna 17 letou Octavku 1.9TDi jako treti majitel :D a pristi auto by idealne bylo Enyaq junior, ale to nejspis jeste nebude existovat, takze jeta fabka nebo rapid
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Já jen říkám, co je realistický za předpokladu zachování současný úrovně individuální mobility, a co jak velkej dává smysl z hlediska poměru náklady a úsilí / snížení emisí.

    Rozdíl mezi tím, jestli se z výroby vytěsní ICE za 10 let (do 2030) nebo za 20 let (do 2040) je z hlediska průmyslu i spotřebitelu gigantickej. Ta druhá varianta je vcelku nenásilnej vývoj, ta první znamená průser pro spotřebitele i pro výrobce a tím pádem ekonomiku.

    Zároveň bez drastický změny energetickýho mixu, která za těch let nenastane, nemá EV proti ICEV takovou výhodu, aby se to vyplatilo. Naopak zákaz výroby ICEV za 10 let by způsobil, že bychom patrně museli navyšovat výrobu elektřiny z fosilních paliv.

    Takže pro následujících 20 let je cesta postupný zvyšování podílu EV na trhu ze současnýho cca 1% na cca 100%, a mezi tím jejich doplnění o kombinaci:

    - PHEV
    - úsporný diesely, případně úsporný diesel-PHEV (když to není SUV, je reálný, aby auto rodinný velikosti jezdilo za 4 litry nafty i bez hybridu)
    - CNG, plus hybridní CNG
    - biopaliva

    Plus samozřejmě dvě důležitý věci:
    - Přesvědčit lidi aby míň jezdili. Dva dny homeoffice v týdnu můžou bejt větší eko přínos než koupit si Teslu.
    - Přesvědčit lidi, aby si nekupovali SUV. Menší, lehčí a aerodynamičtější auta jsou dost možná větší krok než změna paliva.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    TUHO: Jako určitě, ale bojím se, že s ohledem na Jevonsův paradox stejně elektroauta tuhle situaci v důsledku jenom zhorší :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Přesně jak říká DAN_F:, tohle byl jen námět k zamyšlení a ani náhodou to nemá být univerzální řešení.

    Ale stejně tak není univerzální řešení "koupíme si všichni elektromobily", minimálně ne v nejbližších 20 letech.

    Lidi obecně, a přijde mi, že se to projevuje i v tomhle klubu, podléhají svodům řešení, který vypadají sexy. Koupit si Teslu je sexy a člověk z toho má hezky futuristickej pocit. Prošlapávám budoucnost, mám auto co vypadá jinak než jiný auta a vyrábí ho chlápek co je trochu jako Tony Stark.

    Ale za současnýho energetickýho mixu a s environmentálním dopadem její výroby a přepravy na místo prodeje není ta Tesla samospásný řešení.

    Audi A2 byl jen příklad, ale obecně je (minimálně pro lidi, co jezdí relativně málo – někomu, kdo najede ročně 40 tisíc, se novej elektromobil "ekologicky vyplatí" rychle, ale pak je zase otázka, jestli je fakt potřeba najezdit 40 tisíc ročně) pořízení staršího úspornýho auta, případně jeho "ekologizace" extrémně eko řešení, minimálně z pohledu klimatu.

    Použiješ něco, co by se jinak vyhodilo (a ekologická likvidace auta taky stojí obrovskou environmentální stopu) a co ještě může sloužit, a co není uhlíkově v reálu zas o tolik horší než to nový auto (leckdy i lepší)

    A ta A2 samozřejmě není jediná volba.

    Jen o kousek horší volba je libovolnej podobně starej malej turbodiesel. Jo, jezdit Octavií 1.9 TDI na bionaftu je zasraně uncool. Ale z ekologickýho hlediska je to mnohem lepší než si koupit nablejskaný třítunový SUV, který se prsí velkou nálepkou "hybrid" a ve skutečnosti má spotřebu jako tři ty Octavie.

    Srovnatelná, v některejch ohledech i lepší volba než to Audi je stará Toyota Prius. Prius je téměř nezničitelnej, umí v pohodě najíždět třeba milion kilometrů bez zásadního průšvihu. Jezdí za 4 litry po městě a protože je na benzín, tak je i s Euro 4 poměrně dost čistej i v místě. Na ježdění po městě ideální.

    Trochu logisticky náročnější, ale potenciálně skvělá volba je přestavět starší auto na CNG.

    A vrcholná, byť se současnou cenou baterií a absencí podpory na nejrůznějších úrovních, je přestavět starší auto na elektriku.

    Mimochodem, zrovna to Audi má dvojitou podlahu, do který by se skvěle narvaly baterky a je jako stvořený na elektromobil. Plus skvěle navržený uvnitř a jeho design je tak "nedesignovej" (čistá aerodynamika), že bude stejně hnusný i za 20 let. Takže jezdit s ním, než umře 1.4 TDI nebo než budou levný kity na přestavbu, a pak ho přestavět na EV, a máš vyřešenou ultra eko mobilitu na desítky let. Protože tím, že je to hliníkový, to vydrží.
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: no hele tak problem ale je, ze behem velmi kratky doby (max 20 let) potrebujem dostat z hlediska klimaticky stabilizace net emise na nulu. je jasny, ze s tim souvisi zmena infrastruktury, vyroby energie, etc. nejak si medokazu predstavit, ze toho dosahnes se stroji na bionaftu.
    kazdopadne ale vyvoj musi pokracovat po vice liniich. nektery holt nejakou dobu lagujou za jinejma.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JIMIQ: Není, to ale ani nikdo netvrdí. Bobash jen psal, že z určitého úhlu pohledu je to aktuálně nejekologičtější auto na světě. Navíc, díky hliníku je nejen lehký, ale prakticky nerezne, takže se dají i po těch 20 letech sehnat v dobrém stavu :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam