• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: sorry, ale tvoje zkušenost je asi tak z 99,5% stejně invalidní, jak falkonova. Tohle je záležitost na big-data, a ne na jednoho redaktora Autorevue či jakýho plátku... Jestli chceš mít stejnou spotřebu jako test, musíš jezdit stejně jako test, tedy 40km/h +- autobus.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano. Ale my tady nepotřebujeme web uživatelů, protože jeden z účastníků debaty (já) to vyzkoušel v praxi a empiricky dospěl k závěru, že když s elektromobilem, kterej má podle NEDC 160 km dojezdu, vyrazíš 120 km daleko, tak tam možná nedojedeš.

    Druhej účastník debaty (Falkon) plácá nějaký nesmysly o tom, jak by to mělo být teoreticky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: To jsou právě ty kulovitý krávy ve vakuu.

    Ano, když máš všechny data, včetně přesnýho profilu jízdy, přesných ztrát hnacího ústrojí v různých jízdních režimech, účinnosti motoru v různých jízdních režimech a milionu dalších drobností, a nakrmíš tím superpočítač, tak to možná spočítáš.

    V reálu je to tak, že automobilka, když auto vyvíjí za použití toho nejvíc hi-tech vybavení, který existuje, dokáže spočítat přibližnej výsledek, ale aby se došlo k tomu skutečně přesnýmu, musí se to změřit.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    LA_PIOVRA: to je ten nedostatek dat. ono je to stejně úplně jedno, protože reálně není nic jednoduššího, než si najít nějakej webík, kam uživatelé sami udávaj spotřebu, je jich dost.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    OMNIHASH: s timhle se dostanes k tomu, ze tim samym autem muzes jet za 6 nebo taky za 18 listru na 100, ony ty se ty rozptyly maj tendenci dost nascitavat (resp. nasobit) kdyz jich je hodne.
    V mem oboru se tomu rika "provadet velmi presne vypocty s velmi nepresnymi cisly" a je to ne nepravem tercem posmechu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: len pre porovnanie tie celkove cisla za predosly rok tam v tom mesiaci maju 35838 a tento rok 113659, to je 3x viac a to aj napriek covidom

    EV Sales: Europe July 2019
    http://ev-sales.blogspot.com/2019/08/europe-july-2019.html
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: spočítat se dá všechno, k čemu je dostatek dat a známý závislosti a rozumná tolerance chyb. U malejch aut je valivej odpor zanedbatelnej, a spotřeba bude s rychlostí korelovat někde v 80-90%, připočítat k tomu spotřebu palubní elektriky taky nebude takovej boj.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EV Sales: Europe July 2020
    http://ev-sales.blogspot.com/2020/08/europe-july-2020.html

    Evropa 8,7%; 4,1% čistě BEV
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A ještě jednou zopakuju otázku, na kterou jsi mi zatím neodpověděl:

    KOLIK JSI ŘÍDIL ELEKTROMOBILŮ A KOLIK JSI S NIMI UJEL KILOMETRŮ?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jako obvykle řešíš kulovité krávy ve vakuu.

    V praxi závisí spotřeba auta (nebo jakékoliv jiného silničního dopravního prostředku) na tolika proměnných, že se to, stejně jako spousta dalších provozních vlastností, NEDÁ spočítat a musí se to změřit.

    Zjistit, kolik daný auto žere v různých režimech, včetně snahy o úspornou jízdu, je tak trochu součást mojí práce a tudíž jsem se to, kupodivu, i naučil. Takže když se rozhodnu jet úsporně, dokážu s většinou aut jet s menší spotřebou než průměrný řidič, i když je to majitel daného auta a je na něj zvyklý.

    A elektromobil s dojezdem 160 km dle NEDC mi při maximální snaze o úspornou jízdu dojel s bídou z Prahy do Pardubic, což bylo v konkrétním případě asi 103 kilometrů.

    Prosím, přestaň mě poučovat o věcech, o kterých ty máš velmi chabé teoretické znalosti z internetu doplněné o nějaké svoje představy, zatímco já o nich mám nejen nezměrně větší teoretické znalosti než ty, ale především i praktické zkušenosti.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Chápu, že pro motožurnalistu to může být překvapivé, ale spotřeba paliva se odvíjí od toho, kolik energie vůz (při relativně stabilním konverzním poměru) potřebuje, aby se udržel v pohybu nebo zrychlil v mnoha a mnoha cyklech.

    Při prudší akceleraci se sice spotřebovává více energie, než při akceleraci pomalejší, ale pokud je následně v cyklu adekvátně delší doba konstantní rychlosti, kde je spotřeba nejmenší, tak se to srovná s cykly s pomalými rozjezdy a krátkým obdobím konstantní jízdy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne. Při ostřejší akceleraci má auto téměř vždycky větší spotřebu než při hlemýždí akceleraci na stejný tempo.

    A jinak samozřejmě záleží na kvalitě řidiče a já jako člověk, který se 15 let autama živí, řídil jich několik set v nejrůznějších režimech od snahy otestovat spotřebu po okruhový ježdění, a najezdil přitom stovky tisíc kilometrů, se samozřejmě hluboce skláním před řidičskými schopnostmi internetového chytráka, který dle vlastních slov najede pár desítek kilometrů týdně stále na stejný trase.

    Chvíli to bylo zábavný, ale už jsi jen trapnej.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Ty křivky jsou relativně v pohodě - ty křivky mohou být výrazně strmější, pokud bude úsek konstantní rychlosti delší a na výsledek to nebude mít zásadní vliv.

    Samozřejmě závisí na kvalitě řidiče - pokud je to motožurnalista a umí jezdit jen "přískokem vpřed" mezi semafory, tak se do toho logicky nikdy nevejde...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Protože když řešíme elektromobil za 200 tisíc korun, tak to bude buďto nějakej krám z Číny, kde používají bůhvíjakou metodiku, ale spíš bude blíž NEDC než WLTP, nebo to bude něco starýho, co má dojezd ještě počítanej podle NEDC.

    První generace Leafu nebo C-Zero apod. mají NEDC čísla dojezdu a tudíž jsou mnohem víc mimo než WLTP, kde se na to dá jakž-takž spolehnout.

    Jinak NEDC neskončilo jen kvůli podvádění ze strany VW (který se navíc týkalo emisí NOx a ne spotřeby, jak už jsme tu řešili, "opravení" problému způsobenýho Dieselgate způsobí, že to auto bude mít správný emise NOx, ale vyšší spotřebu. Což je taky důvod, proč majitelé aut většinou tu "opravu" nechtějí, protože většině lidí tak nějak závisí víc na spotřebě než na NOx.

    NEDC muselo skončit především proto, že bylo zoufale nepřesný i když se nepodvádělo, zvlášť v případě slabejch benzínovejch turbomotorů, který dokázaly mít nízkou spotřebu při absurdním jízdním profilu NEDC, ale v reálu, když s nima jezdili opravdový lidi, potom žerou víc než velkej motor (malej turbomotor umí nežrat v malý zátěži, kdy se neroztočí turbo, ale když má podávat větší výkon, tak dokáže žrát i násobně víc – potom se může stát, že když třeba jedeš po dálnici, má nebohej malej hatchback s litrovým motůrkem větší spotřebu než pětilitrová V8).

    Nicméně WLTP taky nefunguje, ten jízdní profil je pořád nerealistickej, a navíc má naprosto nesmyslný počítání spotřeby u hybridů.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: otázka je, proč vůbec něco řešíte o NEDC, který bylo zavedený padesát let před elektromobilama a loni po průserech a lžich VW a dalších zrušený...

    BOBASH: ale to já taky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Hele občas se s nějakým autem dá zajet NEDC spotřeba, protože jsou auta, u kterých to nemá takovej vliv. Věřím tomu, že Falkon, pokud jezdí jak želva, opravdu může se Swiftem (což je zrovna typický auto kde to jde) zajet NEDC spotřebu.

    Pak jsou auta, kde to nejde.

    A mezi ně patří elektromobily.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Ukaž mi JEDEN autoservis v ČR nebo jinde, kterej běžně dělá přestavby na EV. To, co se ti snažím říct, není o tom, jak se to jmenuje, ale co to obnáší.

    Přestavba ICEV na EV je (a bude minimálně do doby, než budou běžně dostupný nějaký kity, ale ty budou stejně jen pro určitý modely aut) projekt na minimálně spoustu měsíců a stovek tisíc, reálně spíš na roky a miliony.

    Žádnej běžnej autoservis na to nemá schopnosti. Autoservis je firma, která opravuje rozbitý auta.

    Tohle je v podstatě výroba novýho auta s využitím karoserie starýho auta. Úplně jinej level.

    2) S kolika přesně elektromobilama jsi jezdil?

    Rozdíl mezi náma dvěma je, že ty tu meleš bláboly nepodložený ničím jiným než tvým dojmem. Já od roku 2010 už pár elektromobilů vyzkoušel, sice ne zdaleka všechny na trhu (nejel jsem třeba Leafem, s i3 mám jen krátkou zkušenost, z Tesel jsem měl v ruce jen Model S v úplně první verzi a pak 90D, z celý nabídky Kie/Hyundaie jen e-Niro...) ale pořád jich bylo dost na to, abych měl přibližnou představu, jak ty auta fungujou v reálným světě. A s většinou z nich jsem jezdil minimálně několik dní, většinou týden, a snažil jsem se je po tu dobu používat jako normální auto.

    Když říkám, že auto s dojezdem 160 km dle NEDC je reálně použitelný do 100 km, tak to říkám proto, že jsem dvakrát zkusil s autem, který má 160 km dojezdu, dojet do Pardubic, v obou případech jsem se plížil jak smrad přes Kolín, v obou případech mi to trvalo cca 2-3x dýl než normálním autem a v obou případech jsem přijel s dojezdem na hraně. V jednom případě jsem navíc málem umrz.

    Taky jsem si vyzkoušel nabíjení různých elektrických aut na různých nabíječkách, to, jak často to nefunguje nebo funguje blbě, hledání nabíječky, když máš malej dojezd a to, o kolik větší jsou to nervy ve srovnání s autem na benzín.

    A potom mě bude poučovat totální automobilový analfabet, jehož argumentem je, že se svým starým Swiftem jezdí za podobnou spotřebu jako má udávanou. Přičemž předpokládám, že ten Swift je tak zhruba jediný auto, který běžně řídíš, a ty ostatní, se kterýma máš zkušenost, by se daly spočítat tak na prstech jedný nebo dvou rukou.

    U mě bys na prstech obou rukou (a možná ani nohou) nespočítal ani ty elektromobily, a na auta, který jsem řídil, by ti nestačily ani prsty stonožky, kdyby nějaký prsty měla.

    Na tobě by mohli ilustrovat Dunning-Krueger efekt, protože tvoje arogance, se kterou jsi schopnej poučovat člověka v oboru, ve kterým on je odborník a ty o něm nevíš nic, je přesně ukázkou toho, jak si právě lidi, kteří o věci nevědí nic, často myslí, že tomu rozumí. Především proto, že nevědí ani dost na to, aby chápali, jak moc toho nevědí.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: S dojezdem opravdu nemas pravdu. Podivej se na ty krivky akcelerace pro tu metodiku. BOBASH je tu postoval pred casen.
    Takhle nejezdi nikdo, ani duchodce co jede jednou za rok na dusicky.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    COMODOR_FALKON: jses si uplne jistej, ze mas s EV nejaky zkusenosti, najezdil si s nimi neco, ruznymi typy, v ruzne teplote, ruzne vyskove profily, dalnice, okresky...?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Zkusím to ještě jednou a jednodušeji, třeba to už bude srozumitelné i pro autožurnalistu:

    "V ČR už řadu let fungují AUTOSERVISY které dodávají přestavby EV na klíč. Že mají někde na zdi mimo jiné i certifikát "úpravce", nebo nějakého jiného úbrkchůl titulu, nic nemění na tom, za co se primárně považují a pod čím je taky průměrný Pepa Novák bude hledat na Google..."

    BOBASH: Platnost NEDC/WLTP bude odvislá především od schopností řidiče a jeho jízdního profilu...
    Pokud někdo po městě jezdí "přískokem vpřed" a mimo město má pedál na podlaze, pak souhlasím, že se s výsledky NEDC nepotká...

    Můj Swift má kombi NEDC 5,5L/100km a představ si, fakt za těch 5,3-5,5L jezdí...
    Takže já fakt nemám důvod NEDC testu nevěřit a těch 50km jako rezerva mi stačí...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam