• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: OTA bude stejně jako u Tesly, pokud sis koupil systém asistovanýho řízení, dostaneš jeho upgrade, když ne, máš smůlu.

    Ad Tesla a 8 let starej model – Model S 2012 nemá stejný senzory jako dnešní, stejný senzory má až od příchodu Autopilotu 2.0, což bylo někdy tuším ve 2017 nebo 2016. Ty auta předtím to neumí.

    A teď dokonce koukám, že je už i HW3. Takže auta před rokem 2019 nikdy nebudou umět plnýho autopilota.

    Jinak hlavní důvod, proč si starý Tesly tak držej cenu, je hlad po ojetých elektromobilech, protože nejsou.

    No a pak taky to, že prvních pár let měly doživotně zadarmo Superchargery.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Ne, oni vyrobí SUV s 1.0 TSI, který bude mít papírovou spotřebu 5 litrů, a vyrovnají to SUV s PHEV systémem, který bude mít papírovou spotřebu 2 litry.

    Že to první žere v reálu 7 a to druhý 12 už nikoho nezajímá.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: nebo možná vyrobí pět aut s 1.0 TFSI, aby jim pak vyšly kvóty na to jedno SUV s motorem, co má nějakou životnost (ne, dneska už stejně nemaj).

    BOBASH: ad ty OTA - a to bude pro všechny auta od daného výrobce, nebo jen pro příplatkovou verzi? ;) Tesla upgraduje základní věci všem už 8 let a jen tak s tím nepřestane. Jsem zvědavý, jak se k tomu postaví běžné automobilky. Zda budou OTA poskytovat taky na věky věků, nebo jen 3 roky a pak za poplatek nebo vůbec... ;)

    IMHO Tesla si může dovolit dělat stený model už 8 let právě díky tomu, že ho na začátku strašlivě předimenzovala senzorama, které se ještě teď učí využívat na jejich plný potenciál. Pokud auto vylepšuješ na SW části (což u Tesly znamená i bezpečnost, ekonomiku jízdy atp), tak si i to 8 let starý auto drží srovnatelnou cenu s novým, jen je trochu opotřebované, ale není tam tak drastický propad, protože facelift atp... =)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Konsenzus těch, co to dělají, je, že autonomie je s kamerami dosažitelná. Sází na ně i MobilEye a comma.ai. Konsenzus zatím není na tom, jestli lidar nepředběhne čistě kamerový systém, protože je to prostě fail-safe. Tady je závod: bude rychlejší a) brutální množství dat, které jsou schopny kamery nasbírat v současných autech b) lidarové systémy, které maj o několik řádů méně dat, ale větší jistotu bezprostředního okolí.
    To zatím z komunity taky nikdo neumí odpovědět.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Takovejch inovací je spousta, ale techno geekové je často přehlídnou, protože zrovna nejsou nacpaný v elektrickým autě.

    Za pár dní má vyjít novej Mercedes S-klasse, ten zaručeně bude umět tunu ptákovin, co Tesla neumí.

    Ono mimochodem občas Tesla zaostává i ve věcech už poměrně běžnejch – například neumí vyhřívanej volant a nejsem si kupříkladu jistej, jestli umí ventilovaný sedadla. A to je jen drobnej příklad.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tesla taky nedokázala, že by její HW byl dostačující pro level 5 a já nevěřím tomu, že je.

    Jinak předjíždět tuším Tesla neumí, přejíždět z pruhu do pruhu ano.

    Ad ježdění po městě – řekněme že v nejmenovaném katalogu nejmenovaného vozu jsem viděl popis systému, který by to zhruba příští rok až přijde příslušné OTA měl umět :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: EU není zajímavej trh pro trucky. Dost možná se na EU vykašlou. Jde tady o demonstraci schopnosti brutální inovace.
    Jediná inovace ostatních mi přijde ten AR HUD VW. Z toho jsem fakt nadšenej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tak ono taky ohledně vývoje aerodynamiky se stačí podívat na letadla. Proč asi letadla vypadaj zhruba stejně cca od roku 1965? Protože je problém vymyslet něco zásadně lepšího.

    Jinak ad ten boj o aerodynamiku – doplnil bych, že se sice možná honěj za každým gramem CO2, ale pak to všechno zahodí tím, že vyrobí SUV.

    Proto reálná spotřeba i emise CO2 u osobních aut rostou i přes veškerý normy.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: a) předjíždět b) už i v cz jezdí i ve městě, byť si ještě říká dost o pozornost c) neustálý OTA upgrady d) hw pro úplnou autonomii, až jí někdy dokončí (ať už kdykoliv)

    Ostatní zatím neprokázali, že by chtěli investovat do upgradování asistentů starých aut, a že by hw designovali na SAEl5. Nebo jo?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: =) já vím že se posledních pár let (dekád) moc rychle nevyvíjí, ale ty často porovnáváš jablka s hruškama, nebo aspoň s nashi =)
    A ještě lepší aerodynamiku než T77 měla možná T87, ale teď nemůžu najít přesná čísla =) Nicméně za posledních 20 let se velmi zesílil tlak na snižování emisí atp, takže automobilky samy od sebe dělají auta více aerodynamická a snaží se ušetřit každý gram CO2, protože menší auta a motory dělaly už předchozích 20 let a dál už to nejde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ad Cybertruck – tu úsporu nákladů tam chápu, o tom jsem četl docela dost hned na začátku.

    Ale pořád tomu nevěřím, že to bude mít šanci projít z hlediska bezpečnosti. Podle mě to v EU nepůjde prodávat, nebo jen jako "šedej dovoz". A v Americe to taky nebude easy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Head-up s augmented reality zatím nebude fungovat, jak u ID.3, tak u Enyaqu, tak u ostatních aut na MEB přijde později, někdy příští rok.

    Head-up bez augmented reality si můžeš prohlídnout u nejbližšího prodejce VW nebo Škoda, má ho Octavia a Golf.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A co umí Autopilot, co současná Octavia nebo Superb neumí?

    Zapni si asistenta pro jízdu v pruzích (drží tě uprostřed pruhu, stačí držet volant, ale hejbe se sám), adaptivní tempomat (udržování rychlosti nebo přizpůsobení rychlosti autu vpředu) a prediktivní tempomat (přizpůsobování rychlosti rychlostním limitům a zatáčkám) a máš cca to samý jako Autopilot, akorát se to nejmenuje tak cool.

    Příští rok přijde pokročilejší verze toho všeho, včetně možnosti parkování na dálku.

    Autopilot je o kousek chytřejší, ale ne zas tak o moc.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jinak hrozně bych chtěl vidět osobně ten HUD ID.3, kdybyste někdo věděl kde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Doprčic ale ono to není o tom, že to BUDE jak říkám já. Ono to UŽ SAKRA JE jak říkám já.

    Možná jsi to předtím přehlídl, ale ještě jednou připomenu. Existuje věc, která se jmenuje Kia e-Niro a druhá věc, která se jmenuje Hyundai Kona (obě na stejný platformě). S e-Nirem jsem skoro tejden jezdil (než mě zezadu sestřelil Superb, jsem první českej motoristickej novinář co testoval totálku elektromobilu).

    Má to dojezd 450 kilometrů, Kona má 500 kilometrů.

    Oboje je podobně velký (o kousek menší) než Tesla Model 3.

    Oboje to stojí asi 1,25 milionu s tím nejdelším dojezdem a tedy je to levnější konkurence pro Model 3 Long Range, případně schopnější konkurence pro základní Model 3.

    Možná proto reaguju tak podrážděně na kecy o tom, jak "tradiční automobilky budou mít problém Teslu dohnat", když jsem tím autem, co Teslu dohnalo, jezdil už na jaře...

    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: zapomínáš na autopilota:) Současné Škodovky se mi designově strašně líbí, ale autopilot je pro mě deal-breaker. Byť potřebuje dozor, už teď ušetří to strašnýho vopruzu. Byť ve městě je to slabší, na dálnicích je stejně nejvíc nudy.

    Zajímalo by mě, jak je na tom VW s Argo.ai. Neznáš někoho, kdo to řeší? Řešim teď jak těm systémům pomoci s daty a potřeboval bych to konzultovat s někým, kdo to dělá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Aerodynamika se nevyvíjí tak rychle, jak už jsem zmiňoval, podle některých měření měla 0,212 Tatra T77A v roce 1935. Ale to bylo asi modelem.

    Jinak z běžných aut:
    CLA – 0,24 v roce 2013
    Mercedes C, Mercedes S – 0,24 v roce 2014 a 2013 (úplně obyčejný Mercedesy, žádný super-eko věci)
    Honda Insight – 0,25 v roce 1999

    Mercedes třídy S v roce 1998 měl 0,27.

    Prostě aerodynamika Tesla Model S odpovídá tomu, že to byla hlavní priorita při designu, je na špici svojí doby, ale není revoluční.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ja budu jenom rad, pokud to bude jak rikas ty. vsecko by pak slo rychlejc, vcetne snizovani cen.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Hele ještě k tomu "těžký dohnat".

    Mě došlo, co taky může bejt jeden faktor, proč to vidíme jinak. Ty vidíš ty budoucí elektromobily od tradičních automobilek jako něco, co "ještě není", protože se na to díváš zvenku a třeba Enyaqa uvidíš až ho zejtra představěj.

    Já v průběhu týhle debaty překládám k Enyaqu prodejní katalog, ve kterým jsou takový ty věci jako volby látek v interiéru nebo příslušenství, co se k tomu bude dodávat. Takže já vidím hotovej produkt, kterej ty ještě nevidíš, protože je tajnej (a nemůžu vám bohužel říct nic víc než víte z médií, neb NDA – ale zítra se stejně všechno dozvíte).

    Jediný co nevím je cena, ale předpokládám, že to bude stát stejně nebo míň než Model 3, a v tom případě má Tesla dost velkej problém, protože ve všech důležitých parametrech je Enyaq stejně dobrej nebo většinou lepší.

    Dtto Mustang Mach E, k tomu side nemám insider info, ale vím o něm dost na to, aby mi bylo jasný, že auto za 2 miliony s dojezdem přes 600 kilometrů bude docela problém pro Teslu Model S, která se stejným dojezdem stojí asi 2,5M.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: omrknu ty citiga, ale tady není Praha. Tady to bude jak to říkal známý co si kupovali Citigo jako druhý auto na vozeni děcek, do Práce atd.

    Uvažoval jsem nad elektrickým, ale když ono je jednou tak drahé

    Jestli si toho Peugeota zmiňoval, tak promiň, ale mě všechny značky a modely a motorizace splývají do jednoho :-) zaujal mě proto, že jsem u něj stál a ja tech aut na baterie zatím viděl je hooodne málo.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: sraz auditka se skutečnejma EV: to zní zajímavě:) Tam bychom se mohli pohádat o dost líp a k něčemu by to bylo:)

    BOBASH: Cybertruck je designovanej primárně, aby ta konstrukce šetřila cenu a čas na výrobu. Proto trojúhelník a hrany: na výrobu nejsou potřeba lisy, stačí to ohybat, což je brutální úspora. Ušetří se brutální prachy na lakování. Tady se nad tím rozplývá borec, co dekády navrhoval výrobní procesy aut: https://www.youtube.com/watch?v=YQSQYQ44Qco
    Mně se to nejdřív hrozně nelíbilo (designově), páč mi to přišla jenom snaha šokovat, ale ten koncept je drivovanej snadností výroby. Snaha šokovat je obalená až kolem toho.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Charged EVs | Mercedes and CATL team up on future battery technology
    https://chargedevs.com/newswire/mercedes-and-catl-team-up-on-future-battery-technology/

    The goals are to shorten development cycles and significantly increase the range of future batteries through advances in energy density and reduced charging times. In order to make electrification even more attractive for customers in the luxury segment, the objectives set are ambitious: with the EQS luxury sedan, which will be delivered to customers next year, the development goal is a range of more than 700 km and a doubling of charging speed compared to current models. 
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam