• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Vím, že průměrný stáří aut je 15 let. Což znamená, že poměrně logicky jezdí spousta těch kterým je 30 let.

    A vývoj baterek bude extrémně dramatickej, ale baterka půjde měnit a je dost pravděpodobný, že bude možnej retrofit (zůstane velikost baterky a co z ní leze).

    Co se bude naopak vyvíjet velmi málo jsou motory samotný, protože tam není tolik co vymyslet.

    Dokážu si představit, že do 2012 Modelu S bude někdo za 15 let dávat tehdejší aktuální baterii od Tesly, protože bude zpětně kompatibilní, a že to nebude gigantickej projekt ale normální věc.

    S ICE tohle víceméně nejde, respektive jde a dělá se to, ale dává to smysl jen pro hobbisty (je cool mít 50 let starý auto s novým motorem), ne žádnej praktickej smysl.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: průměrné stáří auta je u nás 15 let.
    Vývoj baterek a rychlosti nabíjení bude ještě dramatičtější než u motorů. Tam je naopak teď závod jak sviň, protože je to na začátku. Motory jsou v porovnání s tím už skoro na hranici techniky.
    2,5 byla to poslední nabídka:)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nezapomínej, že v EV chybí ICE - což znamená, že případné namáhání svárů postrádá vibrační složku, která by je imrvére rozklepávala a krom vlastního strukturálního zatížení je konstrukce opotřebovávána toliko selháním odpružení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ten nejvíc eko interiér u Enyaqu je s čalouněním z látky která je 30% vlna a 70% recyklovaný petflašky, nebo tak něco.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Co si myslí prodejci látek je mi jedno, u Škodovky je ekokůže tohle.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Elektrický auto bude morálně stárnout míň, protože na elektrice není tolik co vyvíjet, kromě baterek.

    A důvod, proč všichni nejezděj 30letejma Jaguarama je ten, že na to, abys jezdil třicetiletým Jaguarem musíš bejt poněkud excentrická duše a malinko masochista, protože v praktických ohledech už to není moc dobrý auto, zato jeho údržba furt odpovídá tomu, že jako novej stál 3 miliony.

    Ale třicetiletejma Golfama nebo Corollama lidi normálně jezděj.

    Ostatně většina vozovýho parku Česka funguje na tomhle "sharingu v dlouhým úseku". Většina Čechů jezdí autama, který si kupujou jako 5-10 let starý a typicky z Německa, tady se s nima jezdí dalších 10-20 let a pak teprve skončí ve šrotu, nebo ještě stihnou jít dál na východ.

    Kdyby nebylo trhu s ojetinama, lidi by si nemohli kupovat nový auta tak často, protože i ten, kdo má na nový, na něj má jen díky tomu, že za těch 5 let vlastnictví ztratí třeba jen třetinu, max polovinu ceny.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak to běž prosím vysvětlit prodejcům látek, že ve Škodě rozhodli, že od 1.9.2020 došlo ke změně obsahu pojmu...
    MINER
    MINER --- ---
    TEAPACK: auto-pejsek zní super:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No jednou ta chvíle přijde, dlouhodobej provoz opotřebovává třeba sváry karoserie a takový věci, u starýho auta poznáš málo/hodně jetý i při pečlivý údržbě.

    Navíc intenzivně sharovaný auto může tě miliony najet relativně rychle.

    Maximálně, jestli se podaří aby EVs opravdu vydržely násobně víc než ICEV, se zvýší doba výdrže obecně. Třeba soukromý auto vydrží 50 let místo 30 a intenzivně sharovaný 10 místo 5. Ale princip je stejnej.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: 2,5 auta na 5, a vejš nejdu, poslední nabídka:) Auto stárne i morálně. Jinak by všichni jezdili v 30 letejch Jaguárech, jako ty (thumbs up)...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Zkušenosti s Teslou ukazují, že 1,7 milionu km jsou v pohodě, auto se do šrotu nechystá...
    https://twitter.com/gem8mingen/status/1283401746623193092?s=19
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: sem http://www.autopejsek.cz/kontakt/ =) (kousek od Slanýho)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Klidně, kam?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Proč máš vždycky potřebu lidem vysvětlovat věci, o kterých víš prd?

    V případě Enyaqu není ekokůže koženka, ale kůže, na jejíž činění je použitej extrakt z olivovejch listů místo chemie.

    Kožence nemůžeš říkat ekokůže, protože by to bylo klamání zákazníka.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Když bude sraz v nějaký rozumný čas (po práci), tak dorazím.

    MINER, SHEFIK: Ta hokejka je vejš ale na 99% jen proto, že měřítko vpravo je významně jemnější, než vlevo...
    Ve chvíli, kdy měřítka srovnáš, tak z toho vyjde spíš ochlazování...

    KEB: "eko kůže" je označení pro druh koženky.
    Pokud je povrch z PVC, nebo z mixu PVC a PU na libovolné tkanině, nebo netkanině, je to klasická koženka.
    Pokud je povrch z čistého PU zavsáknutého do bavlněné pleteniny, je to prémiová koženka, tzv. eko kůže.

    Eko kůže je kvůli dražšímu materiálu dražší, ale je pružnější (míň praská), má solidní odolnost proti oděru a protože je to furt v jádru pletenina, tak i trochu větrá - na druhou stranu to ale znamená, že když se Ti na ní rozkydne zmrzlina a ty ji rychle neotřeš, tak (narozdíl od kůže/nepopraskané koženky) proteče do sedačky...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    nova anoda do Li baterii, vcetne baterii pro EV

    UCSD team develops new disordered rock salt anode for fast-charging, safer lithium-ion batteries - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2020/09/20200902-ucsdrocksalt.html

    The disordered rock salt Li3V2O5 can perform more than 1,000 charge–discharge cycles with negligible capacity decay and exhibits exceptional rate capability, delivering more than 40% of its capacity in 20 seconds.

    ...zbytek pry v radu minutes
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Tady bych doplnil poznámku, že Taycan je extrémně drahá věc, začíná někde na 3 milionech, nejvýkonnější verze kolem 5 milionů, plus šíleně drahý příplatky, takže průměrná cena novýho bude tak 4-5 milionů. Přesto je nestíhají vyrábět.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jenomže to je to, o čem jsem tady mluvil. Opotřebení auta nutnost ho nahradit novým způsobuje provoz, ne stání.

    Tím, že v danou chvíli budeš mít míň aut, ještě nedocílíš toho, že těch aut míň vyrobíš.

    Typický soukromě vlastněný auto vydrží 20-30 let. To, že si je lidi kupujou na 5 let, neznamená, že tolik vydrží – auto typicky projde rukama tak 3-10 majitelů a málokterý jde do šrotu před 20. rokem věku.

    Sharovaný auto mnohem rychleji najezdí tolik kilometrů, že bude potřeba jeho výměna.

    Takže v horizontu třeba 30 let nevyrobíš místo 5 aut jedno, ale třeba 4.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Hundreds Of Audi Employees Reinforce Porsche To Produce More Taycans
    https://insideevs.com/news/442012/audi-employees-reinforces-porsche-produce-more-taycans/amp/

    Porsche simply is unable to keep up with production on its own, despite the company hiring hundreds of new employees and increased the target beyond the originally planned level of 20,000 units annually to up to 40,000.
    MINER
    MINER --- ---
    Pokud jde o ekologickou stopu, tak podle mě se nejvíc ušetří tím, že vlastněné auto 90 % času stojí a čeká na jednoho majitele, zatímco sharovaný jezdí násobně častěji. Stejnému počtu lidí tak stačí asi 5× míň sharovaných aut než vlastněných. Takže kdyby se podařilo switchnout na sharovaný auta, tak nejvíc se sníží ekologická stopa výroby 80 % aut, které vůbec vyrábět nemusíš.

    Problém je, že podle mě se sharing plošně nerozjede, dokud nebude autonomie, protože lidi chtěj mít auto dostupné před barákem a ne ploužit se k nejbližšímu autu byť 1 km. Takže auta by musela být rozesetá a čekat hodně času v okolí než si je někdo vybere, čímž ta hlavní výhoda sharing degraduje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jo a mimochodem, dneska se auta taky vlastně "sharujou".

    Akorát trochu jiným systémem, lidi si dělí těch typických 20-30 let, co auto běžně vydrží, v delších úsecích po sobě. Říká se tomu ojetý auta :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam