• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Zapomínáš na jednu zásadní věc:
    Vývoj digitálních fotoaparátů byl tažen zdola, prodeji přístrojů pro běžné použití. Protože na běžnou fotografii 9x13 stačilo rozlišení 2 MPix.

    Můj první digitál byla třeba tehdejší novinka na trhu, Mustek gSmart Mini. Zářivě modrá hračka s 0,35 MPix a Li-Pol baterií, co se pohodlně skryla v dlani...
    Na tisk to nebylo, ale na běžné focení při cyklovýletech to stačilo a stálo to tehdy asi 2 tisíce, což nebylo ani tehdy tolik...
    Narozeniny atp. se samozřejmě furt fotily Praktikou...

    U EV je tenhle segment velmi omezený...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Horší než Exxon Valdez je to, že téměř veškerý nový naleziště ropy jsou frakování, břidličný písky nebo hlubinná těžba na moři, tedy samý jednak extrémně neekologický věci a druhak věci strašně náročný na energii.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    k tej ekologickej skodlivosti EV (baterie, lithium) by sa hodilo dat sem priklad nejakej prirodnej katastrofy, ale nie tie fejky kedy banu na med z uplne inej krajiny oznacili ako nicenie krajiny tazenim litia

    nieco ako deepwater horizon alebo exxon valdez alebo teraz ten tanker na zapadnom pobrezi jemenu...
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    BOBASH: Po navsteve Shenzhenu taky verim, ze tim budem za 10ti let jezdit vsichni. A docela dost se na to tesim.
    Ale urcite si ponecham i normalni auto na blbnuti (pokud to pujde).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SCHWA: Jo.

    Ale pak zároveň čteš, že bychom na to měli jezdit všichni. A to, že přechod bude trvat a mezitím se ty problémy vyřeší, tam není jasně řečený a čtenář to obvykle nepochopí.

    Navíc testy v magazínech jsou většinou se staršíma elektromobilama (teď se to zlepšuje, jak jsou na trhu evropský), protože Tesly nešly k testu sehnat.

    Takže z toho v běžným motoristovi vzniknou dva dojmy:

    1) Elektromobil je nahovno, ujede 150 kilometrů, v zimě mu klesne dojezd na polovinu protože topíš, při nárazu začne okamžitě hořet, nedá se uhasit a když je budeme všichni nabíjet, shoří rozvodná síť.

    2) EU chce, abychom takovejma elektromobilama za pár let všichni jezdili.

    A vysvětlovat lidem, že není pravda ani jedno a že na elektromobil nejspíš přejdou dobrovolně, je naprostej hell. A mají na něm úplně stejně velkou zásluhu fanatický petrolheadi a fanatický elektronadšenci. Protože pak si takovej nerozhodnej a nepřesvědčenej přečte článek od někoho, kdo považuje první generaci Nissanu Leaf za skvělý auto pro všechny, usoudí, že elektromobilisti jsou kokoti a jde si koupit diesel.
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    SCHWA: Beru to samozrejme na CR / Prahu. Resil jsem na jare koupi noveho auta (budget kolem 800k -1m) a uvazovalo se i o elektro. Nakonec zvitezil mormalni spalovaci motor...
    koupil jsem si jen elektrokolo :)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BLOWUP: pokud mi fotograf nefouka jedovaty NOx pod nos, tak at si foti na co chce.
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    BLOWUP: Jak jsi na tohle prisel? Me naopak prijde, ze osveta a PR kolem elektroaut stale stavi elektro-auta do nevyhodne pozice. Vetsinou vsude ctu: zatim nedava smysl, je malo dobijecek, ze jsou auta stale draha, lepsi pockat jeste x let na to co prinese vyvoj, nenalozis rodinu s kocarkem, nedojedes do Chorvatska atd atd.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ABS: jj, pritelkyne bydli u nemeckejch hranic a nedavno mi rikala ze konecne pochopila proc maj policajti v Baselu ty hnusny Tesly. Ona tam chodi do lesa trenovat a obcas tam migranti zkousej prejit pres caru k nam do svycarska, nebo tam levicaci pribijej na stromy pokyny pro migranty jak maji o cem lhat aby se zvysily jejich sance ze je hned nevykopnou zpatky. Prej od ty doby co maj policajti ty Tesly jich pochytej mnohem vic, ponevadz je neni slyset kdyz prijizdej.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ja ale nemluvim o nejakejch strategickejch pobidkach pro vyvoj, ja mluvim o cilenym vymejvani mozku koncovejch uzivatelu, o vyhodach a dotacich pro majitele elektromultikar, o zakazech vjezdu do mest a zvysovani dani pro majitele aut se spalovacima motorama - o opatrenich, ktery jak jsem pred casem postoval clanek z naseho tisku mely doposud „nulovej dopad“. A to jsme jedna z nejbohatsich zemi kde delani spatnyho svedomi obcanum (tak dobre se vam dari, a pritom zijete na ukor planety) tady patri k maly nasobilce kazdyho mainstreamovyho zurnalistickyho kretena. Ja nevim, jestli uz jsou vopravdu tak blbi ze nevidej ze to jejich vymejvani mozku v podstate zpusobuje pravej vopak, i nekdo kdo by treba o koupi nejakyho druhyho nebo tretiho auta jako EV uvazoval nakonec just jde koupit normalni spalovaci auto, uz z principu.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH:

    Americká armáda chce elektrické obrněné brigády | ArmadniNoviny.cz
    https://www.armadninoviny.cz/armada-chceme-elektricke-obrnene-brigady.html?hledat=Elektrick%C3%A9
    KEB
    KEB --- ---
    ABS: četl jsem o projektech, kdy by tank např., měl motor jako generátor, který by brumlal v ideálních otáčkách a elektrikou plus baterkou by se to celé pohánělo. Jak je to daleko netuším.
    KEB
    KEB --- ---
    BLOWUP: jak říká bobash plus je tam tlak na dekarbonizaci ekonomiky kvůli klimatickým změnám. Samozřejmě, že i bez té hysterie kolem by to šlo, ale je potřeba celý proces urychlit.
    ABS
    ABS --- ---
    BOBASH: ETank je zatim na nic to je pravda, ale armady sypou prostredky obecne do vyvoje baterii do pole, nicmene na rozdil od tech fotek, zde jiz nevim, jak moc stihaji soukromym spolecnostem. primo do EV pak armady investuji do elektrickych motorek, pro prepadove oddily je to dokonala vec, ticha, rychla, velice spolehliva, levna a nevyzaduje zasadni skoleni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Problém je, že vývoj pohonů pro dopravní prostředky je výrazně dražší než pro foťáky a víceméně žádnej z nich se nedokázal dostat do provozovatelnýho stavu bez státních peněz.

    Nevýhoda elektromobility je, že elektrickej tank je dost k ničemu, takže se to musí subvencovat jinak než přes armádu.

    Jinak ve vývoji digitální fotografie bys taky určitě našel spousty státních peněz.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LA_PIOVRA: Ja bych to rekl asi tak: pro vitezny tazeni digitalni fotografie nebylo potreba ani zakazovat tu analogovou, ani subvencovat tu digitalni, nerkuli psat agitky pro jeji podporu. Proste jednoho dne doslo k tomu ze prakticky v celym spektru se stala state of the art, aniz by bylo potreba te male skupine ktera dodnes pracuje na film vrazet kliny do hlavy jaky jsou to zpatecnici - naopak, analogova fotografie ma dodnes nimbus jedinecnosti a exkluzivity.

    Je zajimavy, ze u mobility musi bejt ve hre takova hysterie, politika musi produkovat srdecni arytmie a vidi pri zmince o slovu „diesel“ rude pred ocima, noviny publikujou vychovny clanky pro hloupy a zaostaly lid atd atd.

    V momente kdy eletricky auta zacnou bejt plnohodnotnou variantou proste behem roku dvou na ne vsichni prejdou - i ti kdo by jako treba ja dnes o necem takovym uz z principu neuvazovali.

    Clovek ma pocit ze to hyperventilovani pripomina vegany nebo jiny posuky, a rika si proc to maj zapotrebi :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Jeste k [ PETER_PAN @ Elektromobily ] .

    Jak tak procitam vyzkum, uvahy o energeticke hustote, next-gen materialech pro baterie atp. tak jsem presvedcen ze opravdu behem max 5-7 let tu bude komercni baterie s energetickou hustotou pres 2000 Wh/kg. Kdyby se chtel nekdo vsadit o dobrou flasku whisky, jsem pro :-)

    Hlavne u takovych kapacit je treba mala zivotnost te baterky uplne jedno. Jen trojclenkou dojdeme k tomu ze takovehle auto by melo dojezd treba 3800km na 1 nabiti. Kromne toho ze to kompletne meni naroky na infrastrukturu, odpada nutnost rychlonabijeni atd., je tu ten fakt ze treba pri zivotnosti 100 nabijecich cyklu to staci na celou zivotnost vozu a i pokles kapacity o desitky procent (v prubehu zivotnosti) nejsou zasadni problem.

    Ano vsechno jsou to zatim straky na vrbe. Ale uz ted se soucasnou nejlepsi technologii jde udelat osobak s 900km dojezdu. Za 5 let si rekneme kde jsme.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    BLOWUP: prirovnani dobry, jen se to pomalu ale jiste lame prave ted nekdy. Do geeka mam v tomhle daleko, ale myslim, ze moje dalsi auto uz bude EV (ale tu ted 27 let starou terenni Toyotu, co ma ted najeto 500K a mame ji jako zalozni funcar si necham).

    PETER_PAN: jj, jako prvni si pamatuju, ze digifotaky davaly smysl jit: jit na soud nebo do archivu a fotit si obsah spisu a pak se ta mnozina rozsirovala az k tomu, ze se z analogovyho fotaku stala zalezitost minoritniho hobby, umeni a nebo (mozna jeste?) naprosto minoritnich vedecko-technickejch pripadu, kdy se v praxi jeste uziva velkej format.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: Jo, už to vidím. 300 km dle WLTP už je na spodní hranici toho, kdy by to možná mohlo být použitelný primární auto... ale pořád spíš na hranici. V zimě se ti furt může stát, že ti dojezd klesne pod 200, vždycky budeš potřebovat mít rezervu třeba 50 km, ne všude jsou nabíječky... Reálně opravdu nemůžeš moc počítat s tím, že by ses takovým autem vydával kamkoliv dál než 120 km.

    Jinak řečeno: Když máš Zoe se 41 kWh baterkou, nemáš jistotu, že dojedeš z Prahy do Brna. V létě téměř jistě dojedeš a nejspíš budeš moct jet 130 km/h. V zimě dost pravděpodobně nedojedeš nebo pojedeš 90 km/h za kamionem, abys šetřil dojezd, případně nebudeš topit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam