• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ABS: jj, pritelkyne bydli u nemeckejch hranic a nedavno mi rikala ze konecne pochopila proc maj policajti v Baselu ty hnusny Tesly. Ona tam chodi do lesa trenovat a obcas tam migranti zkousej prejit pres caru k nam do svycarska, nebo tam levicaci pribijej na stromy pokyny pro migranty jak maji o cem lhat aby se zvysily jejich sance ze je hned nevykopnou zpatky. Prej od ty doby co maj policajti ty Tesly jich pochytej mnohem vic, ponevadz je neni slyset kdyz prijizdej.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ja ale nemluvim o nejakejch strategickejch pobidkach pro vyvoj, ja mluvim o cilenym vymejvani mozku koncovejch uzivatelu, o vyhodach a dotacich pro majitele elektromultikar, o zakazech vjezdu do mest a zvysovani dani pro majitele aut se spalovacima motorama - o opatrenich, ktery jak jsem pred casem postoval clanek z naseho tisku mely doposud „nulovej dopad“. A to jsme jedna z nejbohatsich zemi kde delani spatnyho svedomi obcanum (tak dobre se vam dari, a pritom zijete na ukor planety) tady patri k maly nasobilce kazdyho mainstreamovyho zurnalistickyho kretena. Ja nevim, jestli uz jsou vopravdu tak blbi ze nevidej ze to jejich vymejvani mozku v podstate zpusobuje pravej vopak, i nekdo kdo by treba o koupi nejakyho druhyho nebo tretiho auta jako EV uvazoval nakonec just jde koupit normalni spalovaci auto, uz z principu.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH:

    Americká armáda chce elektrické obrněné brigády | ArmadniNoviny.cz
    https://www.armadninoviny.cz/armada-chceme-elektricke-obrnene-brigady.html?hledat=Elektrick%C3%A9
    KEB
    KEB --- ---
    ABS: četl jsem o projektech, kdy by tank např., měl motor jako generátor, který by brumlal v ideálních otáčkách a elektrikou plus baterkou by se to celé pohánělo. Jak je to daleko netuším.
    KEB
    KEB --- ---
    BLOWUP: jak říká bobash plus je tam tlak na dekarbonizaci ekonomiky kvůli klimatickým změnám. Samozřejmě, že i bez té hysterie kolem by to šlo, ale je potřeba celý proces urychlit.
    ABS
    ABS --- ---
    BOBASH: ETank je zatim na nic to je pravda, ale armady sypou prostredky obecne do vyvoje baterii do pole, nicmene na rozdil od tech fotek, zde jiz nevim, jak moc stihaji soukromym spolecnostem. primo do EV pak armady investuji do elektrickych motorek, pro prepadove oddily je to dokonala vec, ticha, rychla, velice spolehliva, levna a nevyzaduje zasadni skoleni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Problém je, že vývoj pohonů pro dopravní prostředky je výrazně dražší než pro foťáky a víceméně žádnej z nich se nedokázal dostat do provozovatelnýho stavu bez státních peněz.

    Nevýhoda elektromobility je, že elektrickej tank je dost k ničemu, takže se to musí subvencovat jinak než přes armádu.

    Jinak ve vývoji digitální fotografie bys taky určitě našel spousty státních peněz.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LA_PIOVRA: Ja bych to rekl asi tak: pro vitezny tazeni digitalni fotografie nebylo potreba ani zakazovat tu analogovou, ani subvencovat tu digitalni, nerkuli psat agitky pro jeji podporu. Proste jednoho dne doslo k tomu ze prakticky v celym spektru se stala state of the art, aniz by bylo potreba te male skupine ktera dodnes pracuje na film vrazet kliny do hlavy jaky jsou to zpatecnici - naopak, analogova fotografie ma dodnes nimbus jedinecnosti a exkluzivity.

    Je zajimavy, ze u mobility musi bejt ve hre takova hysterie, politika musi produkovat srdecni arytmie a vidi pri zmince o slovu „diesel“ rude pred ocima, noviny publikujou vychovny clanky pro hloupy a zaostaly lid atd atd.

    V momente kdy eletricky auta zacnou bejt plnohodnotnou variantou proste behem roku dvou na ne vsichni prejdou - i ti kdo by jako treba ja dnes o necem takovym uz z principu neuvazovali.

    Clovek ma pocit ze to hyperventilovani pripomina vegany nebo jiny posuky, a rika si proc to maj zapotrebi :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Jeste k [ PETER_PAN @ Elektromobily ] .

    Jak tak procitam vyzkum, uvahy o energeticke hustote, next-gen materialech pro baterie atp. tak jsem presvedcen ze opravdu behem max 5-7 let tu bude komercni baterie s energetickou hustotou pres 2000 Wh/kg. Kdyby se chtel nekdo vsadit o dobrou flasku whisky, jsem pro :-)

    Hlavne u takovych kapacit je treba mala zivotnost te baterky uplne jedno. Jen trojclenkou dojdeme k tomu ze takovehle auto by melo dojezd treba 3800km na 1 nabiti. Kromne toho ze to kompletne meni naroky na infrastrukturu, odpada nutnost rychlonabijeni atd., je tu ten fakt ze treba pri zivotnosti 100 nabijecich cyklu to staci na celou zivotnost vozu a i pokles kapacity o desitky procent (v prubehu zivotnosti) nejsou zasadni problem.

    Ano vsechno jsou to zatim straky na vrbe. Ale uz ted se soucasnou nejlepsi technologii jde udelat osobak s 900km dojezdu. Za 5 let si rekneme kde jsme.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    BLOWUP: prirovnani dobry, jen se to pomalu ale jiste lame prave ted nekdy. Do geeka mam v tomhle daleko, ale myslim, ze moje dalsi auto uz bude EV (ale tu ted 27 let starou terenni Toyotu, co ma ted najeto 500K a mame ji jako zalozni funcar si necham).

    PETER_PAN: jj, jako prvni si pamatuju, ze digifotaky davaly smysl jit: jit na soud nebo do archivu a fotit si obsah spisu a pak se ta mnozina rozsirovala az k tomu, ze se z analogovyho fotaku stala zalezitost minoritniho hobby, umeni a nebo (mozna jeste?) naprosto minoritnich vedecko-technickejch pripadu, kdy se v praxi jeste uziva velkej format.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: Jo, už to vidím. 300 km dle WLTP už je na spodní hranici toho, kdy by to možná mohlo být použitelný primární auto... ale pořád spíš na hranici. V zimě se ti furt může stát, že ti dojezd klesne pod 200, vždycky budeš potřebovat mít rezervu třeba 50 km, ne všude jsou nabíječky... Reálně opravdu nemůžeš moc počítat s tím, že by ses takovým autem vydával kamkoliv dál než 120 km.

    Jinak řečeno: Když máš Zoe se 41 kWh baterkou, nemáš jistotu, že dojedeš z Prahy do Brna. V létě téměř jistě dojedeš a nejspíš budeš moct jet 130 km/h. V zimě dost pravděpodobně nedojedeš nebo pojedeš 90 km/h za kamionem, abys šetřil dojezd, případně nebudeš topit.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Ano, v Norsku se snad varianta bez baterky ani nevyskytuje. Respektive jsem tak ze sta inzerátu neviděl jediný, kde by se to resilo.
    Udavany dojezd je 300km. Těch mých 250km je už ten snížený.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Myslim ze to prirovnani elektroaut a figi fotaku v 90. letech je velmi trefne. I v 90.letech se dala najit kombinace parametru kterw pro danou aplikaci davala smysl, ale v rade oblastech to poraf nebylo ono.

    Jak pise BOBASH, uz jsme skoro tam. Jeste tak 2 roky a pak i diky konkurencni nabidce to zazije masovou explozi a za 1 dekadu nebude nic nez elektroauto davat za normalnich okolnosti smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tvůj pocit z přechodu na digitální fotografii mi připadá fakt podobnej tomu, co teď zažívám s elektromobilitou. Přechod na digitál jsem na vlastní kůži úplně nezažil, otec tehdy sice fotil a já to občas měl v ruce taky, ale pořádně jsem (na digitál i analog) začal fotit až v posledních letech, kdy už je digitál skoro na všechno jasná volba.

    Jestli můžu prorokovat, tak tebe čeká moment ekvivalentní tomu, kdy sis koupil první digitál, v následujících několika málo letech.

    Pro spoustu lidí to bude třeba právě Škoda Enyaq (nebo Mustang Mach E). Pro část lidí byla to samý Tesla, ale Tesla má pořád to, že dělá věci příliš jinak a má příliš mnoho nevýhod jako neexistující servisní síť, podivná ergonomie nebo mizerný zpracování, aby byla pro velkou část běžných zákazníků opravdovou alternativou.

    Ve chvíli, kdy bude rodinný SUV (protože to bude první kategorie, kde se to stane) na elektriku mít dojezd 500 km, stát stejně jako rodinný SUV na naftu a infrastruktura bude tak rozšířená, aby se s tím dalo normálně žít, tak pro spoustu řidičů nastane právě tenhle moment, kdy jim prostě začne elektrický auto dávat logickej smysl a půjdou si ho koupit.

    Co do aut to nastane na přelomu tohohle a příštího roku, co do infrastruktury už tam skoro jsme, ale aby to bylo fakt v pohodě, tak ještě rok nebo dva.

    Pak se najednou začnou elektrický auta masivně rozšiřovat.

    A krámy jako je Zoe nebo první Leaf se budou prodávat za pár šušňů nebo možná ještě spíš šrotovat a baterky recyklovat, protože to jsou auta pro většinu lidí k ničemu. I když možná až bude mít Zoe reálnou hodnotu 10 tisíc a prodávat se bude za cenu baterky na recyklaci, tak začne mít ekonomickej smysl :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: A má Zoe za 400k baterku? Na Mobile.de se dost vyskytovaly tříletý bez baterky, protože baterka se dala pronajmout – a pak tě k tomu autu stála ještě ekvivalent operativního leasingu na normální auto.

    Ha, už jsem to našel – za 400k se opravdu dá koupit 2016 (4 roky stará) s baterií ta starší 41 kWh, což bude znamenat udávaný dojezd 250 km, reálný v létě tak 200, v zimě tak 150. Kapacitou baterie i velikostí auta to odpovídá Citigo iV nebo elektrickýmu Mini, s těma jsem jezdil, se Zoe ne, ale bude to podobný. Pokud tvoje nejdelší pravidelná trasa je do 100 km, je to použitelný, jakmile potřebuješ víc, bude to problém.

    Clio na plyn, který bude mít o málo vyšší provozní náklady (Clio tak 1 Kč/km, Zoe tak od 0,50 Kč/km z nočního proudu po 1,40 Kč/km čistě z veřejných nabíječek), stojí ze stejnýho roku 150 tisíc korun.

    Renault Clio AUTORIZOVANÝ DEALER, BA+LPG - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/clio/18637976?goFrom=list
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Radioaktivní baterie sice existují, ale z principu jde o články, které produkují velmi dlouho velmi malé proudy.
    Možná by to bylo použitelné na lodi, ale jinak těžko...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JAZZZ: ja nic takovyho nepopiram, a samozrejme by se mi libilo kdyby ty nejhorsi rezimy na svete nebyly mnou dotovany. Bohuzel, prechodem na e mobilitu by nejvic vydelala Cina a abych rekl pravdu, ti arabove aspon nemaj podobny hegemonisticky choutky. Anyway, co je Ortel sice nevim, ale me tahle situace silne pripomina pocatky digitalni fotografie. Tam byla situace podobna: analogova profesionalni fotografie dosahla prakticky perfektnosti, ja jsem tehdy fotografoval na stredni format Mamiyou a kratce Hasselbladem, na reportaz jsem mel Leicu s jeji nedostiznou optikou. Tehdy taky existovala frakce digifanboyu ktery pri kazdym megapixelovym zazraku proklamovali jak je film mrtvej a prekonanej a jak my dinosauri nemame tuseni o cem je rec a tak podobne. Jim vsem bylo vlastni, ze to cely znali z teorie, jejich vystupem byly nanejvys A4 z mizerny tiskarny a opravdovej analogovej fineprint kterej mel sanci na trhu s umenim nikdy zblizka nevideli.
    Ja ten vyvoj sledoval z povzdali a obcas jsem publikoval clanky s testama pristroju a zpracovatelskejch procesu kde jsem se snazil zjistit, zda se kvalita toho vystupu zacina tomu na co jsem byl zvyklej alespon zdalky podobat. V mezicase jsem presel na hybridni fotografii, moji temnou komoru vybavenou za statisice jsem i nadale pouzival ale pouze pro zvetseniny pro umelecky ucely. Pro publikace jsem koupil za asi dveste tisic scanner na stredni format kterej umel spojit vyhody obou systemu a dal testoval to co trh prinesl a cekal na neco pouzitelnyho.

    Az jsem jednoho dne testoval prvni prakticky pouzitelnou DSLR s plnym formatem a prakticky ze dne na den presel na digitalni proces - proste proto, ze konecne zacal alespon v jedne uzce ohranicene oblasti splnovat moje naroky. Cela ta leta se na internetu vedly podobne emotivni diskuse o hovne, stejne jako tady v nich diskutovali predevsim strelci ktery nikdy kvalitni vystup ani nevideli a vubec netusili o cem je rec :) ty kamery z tech pocatku mi ty dnesni elektroauta silne pripominaj: mely mizerny rozliseni, mizernej dynamickej rozsah, primitivni rozsah EV ale navenek se snazily tvarit strasne moderne a nadcasove, byly to proste takovy nalesteny hovna, stejne jako ty dnesni elektroauta. Pritelkyne myho syna jezdi nejakym superduper Peugeotem - je to nejaky hybridni SUV. Pozoroval jsem ji kdyz ode mne odjizdela, po nasednuti zacaly vsechny displeje barevne blikat a prehravat tam nejaky animace jako u hraciho automatu nekde ve ctvrty cenovy skupine v Ostrave, asi minutu tam na dotykovym displeji mackala a cosi nastavovala nez se konecne ten zazrak rozjel :) jak rikam, nalesteny hovno, nic pro me.

    Nedavno jsem cetl clanek o tom, ze se vyviji nejaka radioaktivni baterie ktera ma bez nabiti vydrzet asi deset tisic let. Ok, mozna az neco takovyho - nebo alespon neco co bude predstavovat ekvivalent uzitny hodnoty myho diesel Volva - bude k mani, tak stejne jako u ty fotografie nebudu mit problem si ho poridit, a stejne jako ted mi i potom bude jedno ktery diktatory tim podporuju. Ale do ty doby se bavim pozorovanim vasich rozvasnenych diskusi a piju caj ;)
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Tři roky starý bazar stojí 400k Měl jsem vyhlidle i za 320k. Kolik stojí tři roky staré Clio?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: Já do "použitelnosti" zahrnuju i cenu.

    Zoe je použitelný auto, ale stojí v nejslabší verzi po slevě 735 tisíc, což je téměř 3x víc než stojí základní Renault Clio, tedy benzínový auto odpovídající kategorie. Když budeme počítat nějaký Clio s rozumným motorem a výbavou, tak dvakrát tolik.

    To je celej problém malejch elektromobilů – stojej stejně jako velký elektromobily a tím pádem násobně víc než odpovídající spalovací auta, kdežto velký elektromobily už jsou reálnou konkurencí pro stejně velký benzínový auta.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam