• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ABS: jj, pritelkyne bydli u nemeckejch hranic a nedavno mi rikala ze konecne pochopila proc maj policajti v Baselu ty hnusny Tesly. Ona tam chodi do lesa trenovat a obcas tam migranti zkousej prejit pres caru k nam do svycarska, nebo tam levicaci pribijej na stromy pokyny pro migranty jak maji o cem lhat aby se zvysily jejich sance ze je hned nevykopnou zpatky. Prej od ty doby co maj policajti ty Tesly jich pochytej mnohem vic, ponevadz je neni slyset kdyz prijizdej.
    KEB
    KEB --- ---
    ABS: četl jsem o projektech, kdy by tank např., měl motor jako generátor, který by brumlal v ideálních otáčkách a elektrikou plus baterkou by se to celé pohánělo. Jak je to daleko netuším.
    ABS
    ABS --- ---
    BOBASH: ETank je zatim na nic to je pravda, ale armady sypou prostredky obecne do vyvoje baterii do pole, nicmene na rozdil od tech fotek, zde jiz nevim, jak moc stihaji soukromym spolecnostem. primo do EV pak armady investuji do elektrickych motorek, pro prepadove oddily je to dokonala vec, ticha, rychla, velice spolehliva, levna a nevyzaduje zasadni skoleni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Problém je, že vývoj pohonů pro dopravní prostředky je výrazně dražší než pro foťáky a víceméně žádnej z nich se nedokázal dostat do provozovatelnýho stavu bez státních peněz.

    Nevýhoda elektromobility je, že elektrickej tank je dost k ničemu, takže se to musí subvencovat jinak než přes armádu.

    Jinak ve vývoji digitální fotografie bys taky určitě našel spousty státních peněz.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LA_PIOVRA: Ja bych to rekl asi tak: pro vitezny tazeni digitalni fotografie nebylo potreba ani zakazovat tu analogovou, ani subvencovat tu digitalni, nerkuli psat agitky pro jeji podporu. Proste jednoho dne doslo k tomu ze prakticky v celym spektru se stala state of the art, aniz by bylo potreba te male skupine ktera dodnes pracuje na film vrazet kliny do hlavy jaky jsou to zpatecnici - naopak, analogova fotografie ma dodnes nimbus jedinecnosti a exkluzivity.

    Je zajimavy, ze u mobility musi bejt ve hre takova hysterie, politika musi produkovat srdecni arytmie a vidi pri zmince o slovu „diesel“ rude pred ocima, noviny publikujou vychovny clanky pro hloupy a zaostaly lid atd atd.

    V momente kdy eletricky auta zacnou bejt plnohodnotnou variantou proste behem roku dvou na ne vsichni prejdou - i ti kdo by jako treba ja dnes o necem takovym uz z principu neuvazovali.

    Clovek ma pocit ze to hyperventilovani pripomina vegany nebo jiny posuky, a rika si proc to maj zapotrebi :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Jeste k [ PETER_PAN @ Elektromobily ] .

    Jak tak procitam vyzkum, uvahy o energeticke hustote, next-gen materialech pro baterie atp. tak jsem presvedcen ze opravdu behem max 5-7 let tu bude komercni baterie s energetickou hustotou pres 2000 Wh/kg. Kdyby se chtel nekdo vsadit o dobrou flasku whisky, jsem pro :-)

    Hlavne u takovych kapacit je treba mala zivotnost te baterky uplne jedno. Jen trojclenkou dojdeme k tomu ze takovehle auto by melo dojezd treba 3800km na 1 nabiti. Kromne toho ze to kompletne meni naroky na infrastrukturu, odpada nutnost rychlonabijeni atd., je tu ten fakt ze treba pri zivotnosti 100 nabijecich cyklu to staci na celou zivotnost vozu a i pokles kapacity o desitky procent (v prubehu zivotnosti) nejsou zasadni problem.

    Ano vsechno jsou to zatim straky na vrbe. Ale uz ted se soucasnou nejlepsi technologii jde udelat osobak s 900km dojezdu. Za 5 let si rekneme kde jsme.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    BLOWUP: prirovnani dobry, jen se to pomalu ale jiste lame prave ted nekdy. Do geeka mam v tomhle daleko, ale myslim, ze moje dalsi auto uz bude EV (ale tu ted 27 let starou terenni Toyotu, co ma ted najeto 500K a mame ji jako zalozni funcar si necham).

    PETER_PAN: jj, jako prvni si pamatuju, ze digifotaky davaly smysl jit: jit na soud nebo do archivu a fotit si obsah spisu a pak se ta mnozina rozsirovala az k tomu, ze se z analogovyho fotaku stala zalezitost minoritniho hobby, umeni a nebo (mozna jeste?) naprosto minoritnich vedecko-technickejch pripadu, kdy se v praxi jeste uziva velkej format.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: Jo, už to vidím. 300 km dle WLTP už je na spodní hranici toho, kdy by to možná mohlo být použitelný primární auto... ale pořád spíš na hranici. V zimě se ti furt může stát, že ti dojezd klesne pod 200, vždycky budeš potřebovat mít rezervu třeba 50 km, ne všude jsou nabíječky... Reálně opravdu nemůžeš moc počítat s tím, že by ses takovým autem vydával kamkoliv dál než 120 km.

    Jinak řečeno: Když máš Zoe se 41 kWh baterkou, nemáš jistotu, že dojedeš z Prahy do Brna. V létě téměř jistě dojedeš a nejspíš budeš moct jet 130 km/h. V zimě dost pravděpodobně nedojedeš nebo pojedeš 90 km/h za kamionem, abys šetřil dojezd, případně nebudeš topit.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Ano, v Norsku se snad varianta bez baterky ani nevyskytuje. Respektive jsem tak ze sta inzerátu neviděl jediný, kde by se to resilo.
    Udavany dojezd je 300km. Těch mých 250km je už ten snížený.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Myslim ze to prirovnani elektroaut a figi fotaku v 90. letech je velmi trefne. I v 90.letech se dala najit kombinace parametru kterw pro danou aplikaci davala smysl, ale v rade oblastech to poraf nebylo ono.

    Jak pise BOBASH, uz jsme skoro tam. Jeste tak 2 roky a pak i diky konkurencni nabidce to zazije masovou explozi a za 1 dekadu nebude nic nez elektroauto davat za normalnich okolnosti smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tvůj pocit z přechodu na digitální fotografii mi připadá fakt podobnej tomu, co teď zažívám s elektromobilitou. Přechod na digitál jsem na vlastní kůži úplně nezažil, otec tehdy sice fotil a já to občas měl v ruce taky, ale pořádně jsem (na digitál i analog) začal fotit až v posledních letech, kdy už je digitál skoro na všechno jasná volba.

    Jestli můžu prorokovat, tak tebe čeká moment ekvivalentní tomu, kdy sis koupil první digitál, v následujících několika málo letech.

    Pro spoustu lidí to bude třeba právě Škoda Enyaq (nebo Mustang Mach E). Pro část lidí byla to samý Tesla, ale Tesla má pořád to, že dělá věci příliš jinak a má příliš mnoho nevýhod jako neexistující servisní síť, podivná ergonomie nebo mizerný zpracování, aby byla pro velkou část běžných zákazníků opravdovou alternativou.

    Ve chvíli, kdy bude rodinný SUV (protože to bude první kategorie, kde se to stane) na elektriku mít dojezd 500 km, stát stejně jako rodinný SUV na naftu a infrastruktura bude tak rozšířená, aby se s tím dalo normálně žít, tak pro spoustu řidičů nastane právě tenhle moment, kdy jim prostě začne elektrický auto dávat logickej smysl a půjdou si ho koupit.

    Co do aut to nastane na přelomu tohohle a příštího roku, co do infrastruktury už tam skoro jsme, ale aby to bylo fakt v pohodě, tak ještě rok nebo dva.

    Pak se najednou začnou elektrický auta masivně rozšiřovat.

    A krámy jako je Zoe nebo první Leaf se budou prodávat za pár šušňů nebo možná ještě spíš šrotovat a baterky recyklovat, protože to jsou auta pro většinu lidí k ničemu. I když možná až bude mít Zoe reálnou hodnotu 10 tisíc a prodávat se bude za cenu baterky na recyklaci, tak začne mít ekonomickej smysl :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: A má Zoe za 400k baterku? Na Mobile.de se dost vyskytovaly tříletý bez baterky, protože baterka se dala pronajmout – a pak tě k tomu autu stála ještě ekvivalent operativního leasingu na normální auto.

    Ha, už jsem to našel – za 400k se opravdu dá koupit 2016 (4 roky stará) s baterií ta starší 41 kWh, což bude znamenat udávaný dojezd 250 km, reálný v létě tak 200, v zimě tak 150. Kapacitou baterie i velikostí auta to odpovídá Citigo iV nebo elektrickýmu Mini, s těma jsem jezdil, se Zoe ne, ale bude to podobný. Pokud tvoje nejdelší pravidelná trasa je do 100 km, je to použitelný, jakmile potřebuješ víc, bude to problém.

    Clio na plyn, který bude mít o málo vyšší provozní náklady (Clio tak 1 Kč/km, Zoe tak od 0,50 Kč/km z nočního proudu po 1,40 Kč/km čistě z veřejných nabíječek), stojí ze stejnýho roku 150 tisíc korun.

    Renault Clio AUTORIZOVANÝ DEALER, BA+LPG - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/clio/18637976?goFrom=list
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Radioaktivní baterie sice existují, ale z principu jde o články, které produkují velmi dlouho velmi malé proudy.
    Možná by to bylo použitelné na lodi, ale jinak těžko...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JAZZZ: ja nic takovyho nepopiram, a samozrejme by se mi libilo kdyby ty nejhorsi rezimy na svete nebyly mnou dotovany. Bohuzel, prechodem na e mobilitu by nejvic vydelala Cina a abych rekl pravdu, ti arabove aspon nemaj podobny hegemonisticky choutky. Anyway, co je Ortel sice nevim, ale me tahle situace silne pripomina pocatky digitalni fotografie. Tam byla situace podobna: analogova profesionalni fotografie dosahla prakticky perfektnosti, ja jsem tehdy fotografoval na stredni format Mamiyou a kratce Hasselbladem, na reportaz jsem mel Leicu s jeji nedostiznou optikou. Tehdy taky existovala frakce digifanboyu ktery pri kazdym megapixelovym zazraku proklamovali jak je film mrtvej a prekonanej a jak my dinosauri nemame tuseni o cem je rec a tak podobne. Jim vsem bylo vlastni, ze to cely znali z teorie, jejich vystupem byly nanejvys A4 z mizerny tiskarny a opravdovej analogovej fineprint kterej mel sanci na trhu s umenim nikdy zblizka nevideli.
    Ja ten vyvoj sledoval z povzdali a obcas jsem publikoval clanky s testama pristroju a zpracovatelskejch procesu kde jsem se snazil zjistit, zda se kvalita toho vystupu zacina tomu na co jsem byl zvyklej alespon zdalky podobat. V mezicase jsem presel na hybridni fotografii, moji temnou komoru vybavenou za statisice jsem i nadale pouzival ale pouze pro zvetseniny pro umelecky ucely. Pro publikace jsem koupil za asi dveste tisic scanner na stredni format kterej umel spojit vyhody obou systemu a dal testoval to co trh prinesl a cekal na neco pouzitelnyho.

    Az jsem jednoho dne testoval prvni prakticky pouzitelnou DSLR s plnym formatem a prakticky ze dne na den presel na digitalni proces - proste proto, ze konecne zacal alespon v jedne uzce ohranicene oblasti splnovat moje naroky. Cela ta leta se na internetu vedly podobne emotivni diskuse o hovne, stejne jako tady v nich diskutovali predevsim strelci ktery nikdy kvalitni vystup ani nevideli a vubec netusili o cem je rec :) ty kamery z tech pocatku mi ty dnesni elektroauta silne pripominaj: mely mizerny rozliseni, mizernej dynamickej rozsah, primitivni rozsah EV ale navenek se snazily tvarit strasne moderne a nadcasove, byly to proste takovy nalesteny hovna, stejne jako ty dnesni elektroauta. Pritelkyne myho syna jezdi nejakym superduper Peugeotem - je to nejaky hybridni SUV. Pozoroval jsem ji kdyz ode mne odjizdela, po nasednuti zacaly vsechny displeje barevne blikat a prehravat tam nejaky animace jako u hraciho automatu nekde ve ctvrty cenovy skupine v Ostrave, asi minutu tam na dotykovym displeji mackala a cosi nastavovala nez se konecne ten zazrak rozjel :) jak rikam, nalesteny hovno, nic pro me.

    Nedavno jsem cetl clanek o tom, ze se vyviji nejaka radioaktivni baterie ktera ma bez nabiti vydrzet asi deset tisic let. Ok, mozna az neco takovyho - nebo alespon neco co bude predstavovat ekvivalent uzitny hodnoty myho diesel Volva - bude k mani, tak stejne jako u ty fotografie nebudu mit problem si ho poridit, a stejne jako ted mi i potom bude jedno ktery diktatory tim podporuju. Ale do ty doby se bavim pozorovanim vasich rozvasnenych diskusi a piju caj ;)
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Tři roky starý bazar stojí 400k Měl jsem vyhlidle i za 320k. Kolik stojí tři roky staré Clio?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: Já do "použitelnosti" zahrnuju i cenu.

    Zoe je použitelný auto, ale stojí v nejslabší verzi po slevě 735 tisíc, což je téměř 3x víc než stojí základní Renault Clio, tedy benzínový auto odpovídající kategorie. Když budeme počítat nějaký Clio s rozumným motorem a výbavou, tak dvakrát tolik.

    To je celej problém malejch elektromobilů – stojej stejně jako velký elektromobily a tím pádem násobně víc než odpovídající spalovací auta, kdežto velký elektromobily už jsou reálnou konkurencí pro stejně velký benzínový auta.
    KEB
    KEB --- ---
    Estonská firma má recept, jak dobít elektromobil za 15 sekund | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/estonska-firma-ma-recept-jak-dobit-elektromobil-za-15-sekund-5817
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Opět připomenu, že renault Zoe s dojezdem přes 250km do jehož kufru vložíš kočárek a bazarovou cenou do 400k je použitelný elektromobil.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Ač si tvých názorů vážím, tak ono by i dost pomohlo, kdyby jsi se u všeho netvaril jako kdyby jsi sežral všechnu elektromoudrost světa..

    I třeba v naší debatě o Zoe se ukázalo, že tvé představy nebyly úplně přesné.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Pokud máš nějakej tarif a nenabíjíš za tu nejbrutálnější cenu při jednorázovým nabíjení (a to máš, pokud máš elektrický auto), tak máš cenu za kWh na veřejný nabíječce mezi 3 a 9 Kč/km.

    Při 20 kWh/100 km je to 0,60 - 1,80 Kč/km, osobní auto ale má při normálním zacházení spotřebu spíš tak 15 kWh/km. Takže 0,45 - 1,35 Kč/km. Tedy v dlouhodobým průměru bude patrně někde na úrovni plynu.

    Akorát musíš mít milion na to auto. Protože levný a použitelný elektromobily zatím nejsou.
    KEB
    KEB --- ---
    JANOS: tak propagujes něco co je pro hafo lidí finančně nedostupný, uživatelsky mega nepraktický, ekonomický nenávratný nebo jen hodně těžko a ekologický přínos je stále diskutabilní.

    No a to všechno láká petrolheady a magory všeho druhu.

    Otázka, zkoušel jsi někdy spočítat cenu na kilometr, když budeš odkázaný pouze na komerční nabíječky bez možnosti dobíjet doma nebo někde zadarmo?

    A jedna řečnická jsem petrolejová hlava, když vím, že moje další auto bude zase na plyn, protože na bev nemám a u nás ve městě je slovy 5 nabíječek a nemám kde jinde nabíjet?
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEB: prvni krok by byl letecke palivo zdanit .. alepson stejne jako benzin a navic to napalit o to, ze kondenzacni stopy letadel maji z klimatickeho hlediska dvakrat vetsi dopad, nez palivo samotne tzn. napalit jim emisni povolenky. z letani by se tak stala opet luxusni vysada a lidi by prestali litat pres celou evropu na skok na vikend.
    a samozrejme napalit emisni povolenky za kotveni v evropskych pristavech pro lode, co pachaji to nejvetsi znecisteni.

    z toho hlediska je uplne absurdni zavadet stale prisnejsi normy pro auta, kdyz ta jsou v tom porovnani zanedbatelna. vidim v tom spis snahu a nakopnuti (predevsim nemecke) ekonomiky stavbou infrastruktury. neco jako srotovne 2.0. jinak nam to ekonomicke ponziho schema padne na hubu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam