• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP, DAN_F: Pokud ty knoflíky nejsou jednoúčelové a nemají pevně daný rozsah, tak stejně vizuální kontrolu vyžadují...
    Typicky klimatizace mívají protáčecí voliče, nad nimiž je displej s teplotou - takže volič sice najdeš po hmatu, ale na teplotu se musíš podívat - nebo riskovst, že z 20°C si přepneš ne na 23°C, ale na 30°C...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: Berou. Akorát se nesmíš snažit obhájit tím, že jsi naboural, kvůli nastavování režimu stěračů, protože užití za jízdy je dle stávající legislativy dovolené pouze pokud to uděláš přiměřeně rychle (v závislosti na aktuálních podmínkách) a nesmíš při tom nikoho ohrozit, což se tak nějak vylučuje s tím, když během toho nabouráš :) Na Švýcarsko nemáme analýzu, takže tam se do interpretací pouštět nebudu.

    BLOWUP: Za deset let budou nejspíš asistenční systémy natolik spolehlivé a rozšířené, že zrovna dotykový displej budou mít asi všechna nová auta, pokud teda někdo nepřijde s nějakým úplně novým a lepší řešením pro vizualizaci a ovládání proměnlivého grafického prostředí :)

    KASPAREK: Nedává, no. A i když teda zrovna na tenhle problém už existují celkem dobrá technologická řešení, tak po nich není v rámci většinového trhu taková poptávka, aby se jejich implementací někdo významně zaobíral. Mnohem víc se teď v situacích, kde je potřeba udržovat pozornost, řeší hlasový input, ale spíš jako záložní, nebo alternativní možnost. Jak jsem psal, nedá se na to úplně nahlížet optikou starších aut, kde bylo potřeba pořád dodržovat maximální pozornost, za všech okolností, protože tohle se už teď mění. Neříkám, že ta auta jezdí sama, nebo budou jezdit sama příští rok, ale co jsem třeba koukal na data za poslední rok u Tesly, tak už 33 % všech jízd je realizovaných s asistenčním systémem (to mě docela překvapilo) a nehodovost je s ním 9× nižší, než je průměr běžného provozu. Takže jestli člověk zapne vyhřívaní sedačky úplně poslepu, nebo s vizuální kontrolou, přestává být zas tak důležité, nemluvě o tom, že drtivá většina uživatelů tu vizuální kontrolu provádí i u mechanického tlačítka. Jinak celkově je to samozřejmě nějaký kompromis. Dotykové rozhraní bere přesnou hmatovou odezvu a výhody fixního layoutu (svalová paměť atd.), ale zase poskytuje uživatelskou jednoduchost (kontextuální zobrazení pouze relevantních prvků) a vysokou flexibilitu (důležitá například pro možnost vývoje v čase) a ta negativa s ohledem na současný vývoj rychle ztrácí část svojí relevance. Někteří výrobci teď nejspíš půjde nějakou dobu cestou hybridního systému a v budoucnu se stanou mechanické ovladače (tam, kde nejsou nezbytně potřeba) pravděpodobně jen stylistickou volbou, nebo diferenciačním prvkem. Což ale neznamená, že to platí pro všechny. Třeba Mazda se teď naopak snaží razit mechanical-only přístup, pro všechny drive-essential nastavení.

    JIMIQ: Haha, nice one! Ale hrozně blbě se v tom konceptu řeší dilema konstantní vs. kontextuální a zároveň by mechanicky byl pravděpodobně horší, než obyčejné mechanické řešení :)
    KEB
    KEB --- ---
    BLOWUP: stejně jako v 60. byly titulky, jak budeme mít všichni doma atomovej reaktor.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: nevecne a nefakticke jsou mozna pro tebe, sorry for that, ja za to jestli dzodzo neco pochopi zodpovednej nejsem :-)

    Malej tip: tyhle predpovedi z roku 1900 se s oblibou otiskovaly kolem roku 2000 v zabavnych prilohach novin. Ja tusim, ze tehdy jsi jeste cist neumel, ale da se to dohledat ;-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: potom ale tvoje nevecne a nefakticke argumenty citatel nemoze brat vazne, ale iba ako take vykriky do tmy, sorry for that
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: ty mas rekl bych od zakladu k temhle diskusim chybnej pristup :-)
    Tohle neni nejaka diplomka kterou musim ja pro nekoho obhajovat a ozdrojovat, ale dejme tomu neco ve smyslu "chytremu napovez". Co zrovna ty si z toho vezmes je mi s prominutim tak nejak jedno, sorry for that ;-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    všichni mě dobře poslouchejte

    3D touch screen! :-O
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DAN_F: A co treba duvod, ze pouzivanim touch screen reseni, zbytecne zahazujem jeden smysl, hmat, neni to skoda? Ta hladka plocha moc feedbacku nedava.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KASPAREK: To je samozřejmě dobrá poznámka – lidi s "poweruser" mindsetem dokáží benefitovat i z uživatelsky dost nepřívětivých, nebo složitých rozhraní a je to třeba mimo jiné důvod, proč i většina současných synťáků vypadá tak, jak vypadá, nebo proč poloprofi a profi foťáky mají pořád hromadu dedikovaných tlačítek. V populaci to ale není zas tak rozšířená skupina, no :)

    BOBASH: Plus teda ještě hraje roli jeden aspekt – ačkoliv do autonomního řízení moc nevidím a může se to asi klidně vyvinout jinak, taky si spíš myslím, že realita, ve které budou silnice brázdit jen autonomní auta, je ještě hodně vzdálená a nemusí ani nikdy nastat. Pravdou ale je, že samotné ty bezpečnostní a asistenční systémy, které v tuhle chvíli fungují a existují, snižují v některých případech nehodovost až desetinásobně, oproti autům bez nich, což dost mění paradigma a umožňuje používat rozhraní, která jsou třeba i méně efektivní a vyžadují víc pozornosti, ale uživatelsky jsou (pro většinu) víc přívětivá. Každopádně, souhlasím s tebou, že automotive má obecně velkou setrvačnost a vztahuje se to i na návyky a požadavky zákazníků, přičemž většina z nich má navíc zkušenost se špatným dotykovým UI, což komplikuje přijetí i celkem dobrých řešení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: ajo takze ja si mam vyhladat nieco cim ty argumentujes, uplne vidim vsetkych tych inzenyrov a magistrov ako svoje tvrdenia v diplomovke obhajuju disclaimerom: to si najdite na googlu, to je predsa jasne... :D

    BOBASH: Harald Krueger to bol taky fosilny dinosaurus, neodisiel z BMW zrovna preto, ze nezvladli nastup elektromobilov? nieco take sa mi mari, ze dokonca snad este nemaju ani svoju dedikovanu EV platformu

    BMW re-affirms position against electric-only platform to maximize flexibility
    https://europe.autonews.com/automakers/bmw-re-affirms-position-against-electric-only-platform
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jo, to je hlavní problém Tesly a jejích meganadšenců. Spousta z toho, co Tesla dělá, je zásadní, průlomová a důležitá, ale spousta jinejch věcí jsou kokotiny "aby to bylo jinak".

    Třeba BMW je v technologiích taky špička, taky dělá supermoderní věci, ale pořád vědí, že na některý věci potřebuješ tlačítko nebo kroutítko...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MRAKY: vzpominam. Akorat tady nejde o pocit odezvy, ale o to ze chci neco nastavovat aniz bych musel prestat koukat na silnici. Ja proti touchscreen obecne nic nemam, delam s ipadem od te doby co existuje, akorat u toho neridim auto. Me proste fascinuje jak nekdo kdo je schopnej velkohubejch tvrzeni o autu budoucnosti neni schopnej vymyslet system ovladani kterej splnuje bezpecnostni kriteria ktery jsou znamy pomalu uz sto let. Tak to dopada, kdyz zacne vymejslet auta nekdo kdo to do ty doby nedelal, a ostatni se po nem opicej - to je normalni tragedie.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BLOWUP: vzpominas si na diskuze nad prvnim iphonem a odpor blackberristu, ze kazdy manazer preces potrebuje tlacitka a pocit odezvy ? ;)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: tak ja si planuju svyho diesela nechat jeste aspon deset let, a snazne doufam ze do ty doby soudruzi tyhle nalesteny hovna do tech aut prestanou davat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Nový Volva jsou taky zlo.

    Ten displej na debilním místě a hlavně to celý úplně pitomě funguje, takže nejde na to furt nečumět...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Z archivnich clanku z novin, bylo toho hafo. Googli, smudlo :-)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ja jsem ochotnej tolerovat kdyz ten displej je ovladanej normalnima knoflikama, nejlepsi je treba moje ovladani navigace joystickem na volantu primo pod prstama my pravy ruky. Ale u novejsich volvo maj ten displej na rozdil od myho kterej vyjizdi z palubni desky primo do zornyho pole prilis nizko, takze musis sklopit pohled a vidis samozrejme hovno co se pred tebou deje, za me naprosta katastrofa.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: a to vies z nejakeho meme alebo z archivu v knihovne, ze to tvrdili?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: fakt jo? no to by me zajimalo kde se stala chyba, preci uz v roce 1900 rikali ze to nebude problem.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DAN_F: jak to je u nas se doctes v tom linkovanym clanku, staci aby te videla policie jak tam za jizdy smatlas a mas na krku trestni oznameni za ohrozeni bezpecnosti provozu za 250,-CHF plus naklady za procesni rizeni samosoudcem, to bejva tak 300,- CHF. Jak to maj v nemecku nevim uplne presne, ale za cumeni do mobilu maj tresty podobne drakonicky (halt o neco levnejsi kvuli nizsi zivotni urovni) jako my, takze bych se na to ze displej u auta budou brat jako neco jinyho asi moc nespolehal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, v tomhle naprostej souhlas – je asi důležitější, jestli je to dobrý nebo blbý.

    Nicméně ze zkušesnosti se skoro všema UX co v současných autech jsou, mi přijde varianta, kdy mám nějakej ovladač někde, kam se kvůli tomu nemusím natahovat, a až složitější věci dělám případně na dotykáči, jako zdaleka nejlepší.

    Nejhorší peklo jsou samozřejmě plně dotykový systémy u levných aut, třeba celej koncern PSA je zlo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam