• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Management automobilky musí šetřit úplně na všem, protože jinak není možný vyrobit levný auto. Když nešetří na všem, od tlačítek po počet vrstev laku na karoserii nebo tom, jestli někam dá nebo nedá kus čalounění nebo odhlučnění, tak nemůže vyrobit dostupný auto.

    Abychom se vrátili k elektromobilům, tohle je důvod, proč je ID.3 taková, jaká je – laciná a hnusně udělaná, s očividně ojebanejma věcma (COMODOR_FALKON: potvrdí, viděl).

    To auto vypadá jako auto za 300 tisíc, i když stojí milion.

    Proč vypadá jako auto za 300 tisíc? Proč jsou v něm nepochopitelně levný věci?

    Protože v něm jsou drahý baterky a drahá elektronika, a protože vývoj stál miliardy a tak dále a tak dále. To všechno bylo tak drahý, že prostě v tom milionu nezbylo dost peněz na hezčí detaily.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JYRKA: pokud ty tlacitky maj pridanou hodnotu pro zakaznika, tak na nich muzes mit marzi daleko vyssi.

    tzn. na prikladu jednoho tlacitka:
    stoji 1 eur, pul milionu aut, automobilka trhne pul milionu na usporach

    jenze kdyz tam to tlacitko da, pridana hodnota pro uzivazetele muze bejt vycislena treba i na 10eur a vic (benefity sem rozepisoval niz). takze rekneme, ze s konkurenci nebude automobilka hamizna a za kazdy tlacitko si nauctuje 3 eura. tzn vydela 2 eura x pul milionu vozu, coz je vic nez pri uspore kdyby ho tam nedala. navic dosahne na ty benefity, ktery sem rozepisoval.

    proste pokud management automobilky neni naprosto blbej, tak rozhodne nesetri na tlacitkach, aby zvysil marzi. je to nesmysl
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SHEFIK: Přesně... Problém je v tom, že automobilka si za tu o 0,5€ dražší součástku řekne minimálně 50 €

    Jinak tohle "katování kostů" v důsledku povede jen k tomu, že víc a víc automobilek půjde "way of the Opel" a uvolní trh pro asijské automobilky...
    ABS
    ABS --- ---
    Tesla Reportedly Skipped Battery Testing For LFP-Powered Model 3 Made In China
    https://insideevs.com/news/458229/tesla-skipped-testing-lfp-model-3-china/
    Upřímně doufám že to není pravda, známý akorát minulý týden dostal novou 3, jestli ano a jsou v EU může to pro Tesla zničit pověst na dlouho.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Dejme tomu, že těch tlačítek bude 10/auto - takže 5M tlačítek, 5M €
    ...no a pak přijde výprodej skladových zásob a 5000 aut se prodá v akci se slevou 1000 €...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    SHEFIK: 1€ krat rekneme pul milionu vozu krat pocet tlacitek.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PETER_PAN: co pises dava smysl.

    jsou to ale uplne jiny argumenty, nez ze automobilka vydelava na usporach tlacitka za 1 eur per auto, protoze ma nizky marze na fabiich.

    ty duvody proc tam ty tlacitka nedavaj sou proste jiny nez uvadi Bobash
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    OMNIHASH: Touchscreen by byl v aute tak jako tak. Na optimalizace vyrobnich nakladu a stlacovani ceny vyroby maji automobilky vlastni oddeleni.
    Navic jsme uprostred celosvetove krize soucastek. Nekolik let plati nova homologacni norma na elektronicky soucastky do automotive, ktera je v soucasnosti o neco narocnejsi nez pro civilni letecky prumysl. V oboru figuruje nekoli velkych firem, casto maji vyprodanou vyrobni kapacitu na 1+ rok.

    Mam kamarada ktery dela v jedne takove nadnarodni firme neco jako obchodaka (ale s hlubsi znalosti tech fyzikalne-elektrickych vlastnosti tech soucastek, takze diskutuje ruzne parametry a snazi se (spolu)vybrat vhodnou soucastku). Nejaka soucastka co chtelo Audi v roce 2019 mela dodaci lhutu 14 mesicu a eskalovalo se to az na urovne vyssiho managmentu obou firem. Nakonec to Audi koupilo za cenu +600% s tim ze cast tech penez slo jako kompenzace jinemu odberateli v rade, ktery se nechal preskocit. Jak jsem psal, v oboru tomu rikaji "celosvetova krize soucastek" a mysli se tim dostupnost kvalitnich mirkoelektronickych soucastek specifickych vlastnosti s prislusnou homologaci pro vyrobu.

    Automobilky se ted potaceji v drsnych srackach. Neuveritelne naklady na vyvoj technologii snizujici emise na sebe jeste ani nevydelali a uz poslednich par let lejou dalsi miliardy EUR do vyvoj elektromobility. Do toho je vetsina naslednych problemu resitelna pouze odladenym SW (nizkourovnove - treba ruzne to rizeni spalovaciho cyklu v ruznych teplotach, ale i elektromobilu proste vsechno kolem baterii a spravy systemu je problematika SW), takze jsou to vic a vic SW spolecnosti. Tim se do automotive prenasi manyry z IT firem. Do toho vseho covid krize, ktera startuje krizi ekonomickou ktera minimalne v roce 2021/2020 bude mit vliv na prodeje.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Lidi chteji velke obrazovky bez ohledu na pocet tlacitek.
    Na male obrazovce neni hezka navigace.
    Nemluve o tom, ze car play tlacitky neosefujes
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    asi je to vec zvyku, ja v aute "popamati" nastavujem akurat na volante hlasitost hudby tlacitkami +/- takze nejake kolecko na palubke kam musim sahat by mi prislo ako krok z5

    vsetko ostatne nastavujem pred jazdou napr. klimu co je tak strasne omielana ze to vsetci nastavuju za jazdy popamati, mam tomu dost problem verit, lebo ja ked prenastavujem napr. smer fukania tak sa tam stejne vzdy pozriem na displej ci je nastaveny spravny smer

    navyse vacsina takychto veci sa da nastavit este pred jazdou aj z telefonu (aspon v tesle, neviem ako to maju ostatni)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: tak tuhle logiku nestíhám. Jsem ale ochotnej s tebou vyměnit neomezený množství dotykovejch obrazovek za tlačítka v poměru 1:1.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Touchscreen je levnejsi.
    Uz jen proto, ze v aute musi byt vzdy, lidi to tak chteji.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: sorry, ale strašlivě plácáš. Euro na auto zruinuje automobilku, proto všude místo čudliků s výrobní cenou 0.0
    01€ montujou touchscreeny. Půlrok tu brečíš o programátorskejch autistech, co se montujou do byznysu s nulovejma znalostma, ale tvoje exkurze do světa IT je dost podobný WTF. Přitom na tom není nic nepochopitelnýho, tlačítko je kus kovovýho plíšku obalený půl gramem silikonu/plastu, touchscreen je 5+levelovej sandvič narvanej ledkama a senzorama dotyku obhospodařovanej minipočítačem, tady fakt není co zkoumat, co je levnější.


    BOBASH: a raketoplány jedou na svítiplyn a velrybí tuk v parním motoru!
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Tesla (TSLA) could sell 20 million electric cars per year, says out-of-touch Goldman Sachs - Electrek
    https://electrek.co/.../tesla-tsla-20-million-electric-cars-per-year-out-of-touch-goldman-sachs/amp/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: to co rikas nedava smysl. za pul eura zvysis komfort zakaznika. nikdo si zaroven nerozmysli koupi takovyho auta pokud bude o pul eura vyssi. (to mi doufam rozporovat nebudes)

    dokonce za prodanej komfort i na fabii si muzes nauctovat 3 eura a navysujes svoji celkovou marzi. navic spokojenosti zakaznika navysujes i brand a marketingovou hodnotu, vcetne snizovani retencnich nakladu na zakazniky, co si priste tvoje krusky nekoupi atd atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ale jinak point jsi měl v tom, že si nakonec člověk zvykne na cokoliv, i na ten nejdebilnější UI co v autě může bejt.

    Rozdíl je, že když člověk přesedne z Peugeotu do Škodovky nebo nedejbože do BMW, je obvykle ohromen tím, že to může bejt lepší.

    Když člověk přesedne opačným směrem, tak ten Peugeot chce obvykle zapálit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Duchem mladých.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Je mi 51 :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To co linkuješ je průměrnej zisk na auto, to nemá s marží na jednom autě nic moc společnýho.

    U drahejch aut jsou marže klidně desítky procent, svýho času Porsche vydělávalo na 911 Turbo asi 40 procent. Ale na něčem jako Fabie v základu nevyděláš skoro nic. A proto potom u levnejch aut očesáváš i věci, který se zdají na první pohled nelogický, protože v tom objemu výroby a nízkejch maržích je rozdíl třeba půl eura na autě naprosto zásadní věc, pokud jde o věc jako je tlačítko.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: div ze automobilky neprodavaj jen karoserie na kolech. s tema supertenkejma marzema se sotva placaj nad vodou

    Automobilky: Kolik vydělají na každém autě?
    https://www.uamk.cz/aktuality/2429-automobilky-kolik-vydelaji-na-kazdem-aute

    kolik myslis ze je bezna business marze, kdyz podnikas?

    neni nahodou princip podnikani prodat v ramci jednoho prodeje co nejvic je zakaznik ochotnej vstrebat, abys tu procentualni marzi mohl aplikovat na co nejvyssi zaklad?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Čím sofistikovanější dopravní prostředek, tím víc je v minulosti.

    Auta používají zhusta něco jako ethernet, ale furt ke všemu musíš natáhnout drát.

    Letadla třeba dodnes někdy používají karburátory nebo jiný šíleně analogový řešení, protože čím víc se ta věc hejbe a čím víc může zabít lidi, když se bude hejbat jinak než má, tím víc se v ní používá starý osvědčený řešení a tím víc se vyhejbá těm novejm.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam