• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Když pominu poměrně logickou matematiku, že touchscreen je vždycky levnější než touchscreen a libovolný počet tlačítek (ušetříš peníze tím, že na tu funkci neudělá dedikovaný tlačítko, ke kterýmu musíš natáhnout dráty a podobně, ale uděláš tu funkci softwarově), tak tlačítko není "kus kovovýho plíšku obalený půl gramem silikonu/plastu.

    Tlačítko v autě musí:

    - hezky vypadat
    - příjemně "cvakat" (pokud nechceš bejt Dacie)
    - mít naprosto šílenou trvanlivost (10+ let, stovky tisíc kilometrů, což klidně může znamenat miliony "stisků")
    - musí výše zmíněné splňovat v rozsahu teplot zhruba od -50 do +50 stupňů, rozsahu vlhkosti od pouště po deštnej prales,
    - musí odolat vibracím, otřesům, prachu, bordelu, vodě

    Plus co říká
    PETER_PAN:
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    OMNIHASH:

    Chlapci, jste oba úplně mimo.

    Já na tu odpověď půjdu trochu oklikou.

    Jedna ze zásadních věcí, kterou motoristickej novinář řeší a zákazník vlastně taky, i když ten nad ní nepřemejšlí, je tzv. "perceived quality", tedy to, jak to auto působí, že je "dobře udělaný".

    To se v interiéru pozná typicky právě na tlačítkách a kolečkách, plus na věcech jako je kvalita plastů, to, jestli jsou "měkčený" (ve skutečnosti je to nějakej vícevrstvej sendvič, jehož součástí je něco měkkýho) a jestli jsou příjemný na omak.

    V tomhle je jeden z největších rozdílů mezi levnýma a drahýma značkama. V Dacii máš ošklivý tlačítka, co působěj chatrně na omak a nedělají dobrej dojem, ve Škodovce nebo Fordu už budou hezčí, budou příjemně cvakat a působit solidně, v BMW nebo Mercedesu budou ještě o kus dál a budou třeba pokovený.

    U dražšího auta budou mít třeba všechny čtyři tlačítka na okna "dojezdy", u levnýho ne.

    Kdyby tlačítko byla mizivá položka v celkový ceně auta, proč by do tý Škodovky nebo dokonce Dacie nedali stejný tlačítka jako v BMW? A proč do do Renaultu nedaj k touchscreenu i tlačítka a do BMW jo?

    Protože je to drahý.

    Vyrobit třeba Fabii může stát, bez nákladů na vývoj, amortizaci vybavení, marketing, záruky a podobně, pravděpodobně vyšší desítky tisíc (můj nejlepší insider odhad, přesný číslo je jedna z nejtajnějších věcí v rámci automobilky, nikdo ti ho neřekne). Když do ní dáš hezčí tlačítka, tak to máš třeba desetikorunu za tlačítko krát třicet tlačítek v autě... tři stovky.

    Vypadá to jako drobnost, což? Proč tam nedat hezčí tlačítka?

    Nedáš je tam proto, že si nikdo nekoupí Fabii místo Renaultu Clio, pokud bude mít JENOM hezčí tlačítka.

    Ano, člověk si koupí BMW 3 místo stejně velký Octavie, i když je to BMW o 50% dražší, a to BMW má hezčí tlačítka. Jenomže kromě hezčích tlačítek má taky hezčí displeje, hezčí budíky, lepší látku nebo kůži na sedačkách, lepší hardware infotainmentu, lepší motor, líp naladěnej podvozek z kvalitnějších komponent, lepší LED ve světlech a spoustu dalších věcí má o kousek dražších.

    Když bys na Fabii přestal šetřit a řešit, jestli používáš tlačítka za 10 nebo za 20 korun, stejně jako další milion drobnejch výdajů, tak by ti stoupla cena celýho auta ve výsledku o tolik, že bys tu Fabii nemohl prodávat za 300 tisíc nebo kolik teď stojí, ale ta základní by ti vyšla na 500 nebo 600.

    Jinými slovy, vyrobil bys místo Fabie jedničkový BMW nebo Mini.

    A to zahrnuje i to, že do Fabie tím pádem dáš jen touchscreen (protože ten potřebuješ, tlačítka se dají vynechat), ale nedáš tam touchscreen + tlačítka, protože tak ušetříš třeba 150 korun na autě.

    Proto máš v BMW touchscreen a k němu tlačítka, plus kolečko iDrive (a kolem něj další tlačítka), a v levných autech máš jen touchscreen.

    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    OMNIHASH: Touchscreen by byl v aute tak jako tak. Na optimalizace vyrobnich nakladu a stlacovani ceny vyroby maji automobilky vlastni oddeleni.
    Navic jsme uprostred celosvetove krize soucastek. Nekolik let plati nova homologacni norma na elektronicky soucastky do automotive, ktera je v soucasnosti o neco narocnejsi nez pro civilni letecky prumysl. V oboru figuruje nekoli velkych firem, casto maji vyprodanou vyrobni kapacitu na 1+ rok.

    Mam kamarada ktery dela v jedne takove nadnarodni firme neco jako obchodaka (ale s hlubsi znalosti tech fyzikalne-elektrickych vlastnosti tech soucastek, takze diskutuje ruzne parametry a snazi se (spolu)vybrat vhodnou soucastku). Nejaka soucastka co chtelo Audi v roce 2019 mela dodaci lhutu 14 mesicu a eskalovalo se to az na urovne vyssiho managmentu obou firem. Nakonec to Audi koupilo za cenu +600% s tim ze cast tech penez slo jako kompenzace jinemu odberateli v rade, ktery se nechal preskocit. Jak jsem psal, v oboru tomu rikaji "celosvetova krize soucastek" a mysli se tim dostupnost kvalitnich mirkoelektronickych soucastek specifickych vlastnosti s prislusnou homologaci pro vyrobu.

    Automobilky se ted potaceji v drsnych srackach. Neuveritelne naklady na vyvoj technologii snizujici emise na sebe jeste ani nevydelali a uz poslednich par let lejou dalsi miliardy EUR do vyvoj elektromobility. Do toho je vetsina naslednych problemu resitelna pouze odladenym SW (nizkourovnove - treba ruzne to rizeni spalovaciho cyklu v ruznych teplotach, ale i elektromobilu proste vsechno kolem baterii a spravy systemu je problematika SW), takze jsou to vic a vic SW spolecnosti. Tim se do automotive prenasi manyry z IT firem. Do toho vseho covid krize, ktera startuje krizi ekonomickou ktera minimalne v roce 2021/2020 bude mit vliv na prodeje.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Touchscreen je levnejsi.
    Uz jen proto, ze v aute musi byt vzdy, lidi to tak chteji.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: sorry, ale strašlivě plácáš. Euro na auto zruinuje automobilku, proto všude místo čudliků s výrobní cenou 0.0
    01€ montujou touchscreeny. Půlrok tu brečíš o programátorskejch autistech, co se montujou do byznysu s nulovejma znalostma, ale tvoje exkurze do světa IT je dost podobný WTF. Přitom na tom není nic nepochopitelnýho, tlačítko je kus kovovýho plíšku obalený půl gramem silikonu/plastu, touchscreen je 5+levelovej sandvič narvanej ledkama a senzorama dotyku obhospodařovanej minipočítačem, tady fakt není co zkoumat, co je levnější.


    BOBASH: a raketoplány jedou na svítiplyn a velrybí tuk v parním motoru!
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Tesla (TSLA) could sell 20 million electric cars per year, says out-of-touch Goldman Sachs - Electrek
    https://electrek.co/.../tesla-tsla-20-million-electric-cars-per-year-out-of-touch-goldman-sachs/amp/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: to co rikas nedava smysl. za pul eura zvysis komfort zakaznika. nikdo si zaroven nerozmysli koupi takovyho auta pokud bude o pul eura vyssi. (to mi doufam rozporovat nebudes)

    dokonce za prodanej komfort i na fabii si muzes nauctovat 3 eura a navysujes svoji celkovou marzi. navic spokojenosti zakaznika navysujes i brand a marketingovou hodnotu, vcetne snizovani retencnich nakladu na zakazniky, co si priste tvoje krusky nekoupi atd atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ale jinak point jsi měl v tom, že si nakonec člověk zvykne na cokoliv, i na ten nejdebilnější UI co v autě může bejt.

    Rozdíl je, že když člověk přesedne z Peugeotu do Škodovky nebo nedejbože do BMW, je obvykle ohromen tím, že to může bejt lepší.

    Když člověk přesedne opačným směrem, tak ten Peugeot chce obvykle zapálit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Duchem mladých.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Je mi 51 :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To co linkuješ je průměrnej zisk na auto, to nemá s marží na jednom autě nic moc společnýho.

    U drahejch aut jsou marže klidně desítky procent, svýho času Porsche vydělávalo na 911 Turbo asi 40 procent. Ale na něčem jako Fabie v základu nevyděláš skoro nic. A proto potom u levnejch aut očesáváš i věci, který se zdají na první pohled nelogický, protože v tom objemu výroby a nízkejch maržích je rozdíl třeba půl eura na autě naprosto zásadní věc, pokud jde o věc jako je tlačítko.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: div ze automobilky neprodavaj jen karoserie na kolech. s tema supertenkejma marzema se sotva placaj nad vodou

    Automobilky: Kolik vydělají na každém autě?
    https://www.uamk.cz/aktuality/2429-automobilky-kolik-vydelaji-na-kazdem-aute

    kolik myslis ze je bezna business marze, kdyz podnikas?

    neni nahodou princip podnikani prodat v ramci jednoho prodeje co nejvic je zakaznik ochotnej vstrebat, abys tu procentualni marzi mohl aplikovat na co nejvyssi zaklad?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Čím sofistikovanější dopravní prostředek, tím víc je v minulosti.

    Auta používají zhusta něco jako ethernet, ale furt ke všemu musíš natáhnout drát.

    Letadla třeba dodnes někdy používají karburátory nebo jiný šíleně analogový řešení, protože čím víc se ta věc hejbe a čím víc může zabít lidi, když se bude hejbat jinak než má, tím víc se v ní používá starý osvědčený řešení a tím víc se vyhejbá těm novejm.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: K touchscreenu jich nevede o tolik víc, a je to pořád jedna sada a jedna instalace.

    Když k touchscreenu přidáš navíc HW tlačítka, tak prostě přidáš poměrně zásadní sumu k nákladům – klidně euro nebo dvě na auto, ne-li víc. Což znamená, že jsi právě ze svojí supertenký marže (automobilky mají na masově vyráběných modelech nízký jednotky procent) uříznul pár milionů eur.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Výrobní cena tlačítka nevím kolik je v přesných částkách, ale v objemu, ve kterým se vyrábějí auta, je dost vysoká na to, aby bylo vidět, že se na nich snaží výrobci šetřit.

    Příklad: ještě dneska je spousta aut, který nemají tlačítka na stahování oken s "dojezdem" (tzn. že když domáčkneš/podržíš, tak okno vyjede/sjede až nahoru/dolů), nebo je případně mají jen na okno řidiče nebo obě přední okna. Nebo případy, kdy se u levných aut snaží automobilky šetřit na tlačítcích na okna tak, že třeba ovládání oken dají doprostřed aby je nemuseli dělat pro každýho zvlášť.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Hele bavím se se spoustou lidí, kterým třeba radím s výběrem auta, a 95% nadává na dotykový displeje, a čím víc toho je jen na nich, tím víc nadávají.

    Jakmile se podíváš mimo bublinu mladých technologických nadšenců, tak je to víceméně univerzální názor.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PSYCHO: V aute ethernet prakticky neni.
    A pres ethernet se blbe meni popisky tlacitek :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    JYRKA: To ale u tech tlacitek taky. Mas nejakej connectbox a pro kzdej model a/nebo sestavu tlacitek a kroutitek nahrajes jinej FW, ale technicky ti na to staci ethernet a maly PCB.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    akoze myslim, ze toto sa im zatial nepodarilo dosiahnut, ale je to taky nejaky smer ktorym sa vybrat:

    Tesla Model Y has 93% less cable than Model 3
    https://newsbeezer.com/portugaleng/tesla-model-y-has-93-less-cable-than-model-3/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ad kabely, to sa este v autach nepouzivaju nejake bezdratove moduly? alebo nejake sharovanie pasma t.j. ze to nebude len elektrina 0/1 ale v zasade nejaky ethernet, mozno si to predstavujem ako nejake scifi ale sme v roku 2020, tak by som cakal, ze automobily uz budu niekde "v buducnosti"
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Jo, ale jeden kabel můžeš pužít pro více funkcí. Jak to naprogramuješ.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: to k tomu touchscreenu taky, a podstatně víc.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Nezapomeň, že ke každému fyzickému tlačítku jdou dráty. A další krámy za tím. Nemluvě o tom, že se fakt špatně dělají modifikace, různé modely a tak...

    BOBASH: Víš, myslím si, že je problém v tom, že jsi novinář a často střídáš auta. Běžný uživatel to má jinak: během týdne si nové auto nastaví, naladí rádio, ti lepší si dokáží i nastavit hodiny, klimatizaci nastaví na správnou teplotu a pak na to nehrabe. Tohle udělá za týden a pak roky jezdí a umí to ovládat. Pak může být spokojený i s kokpitem Peugeotu.
    Novinář si během týdne nastaví auto, zvyknout si nestačí, protože to zas vrací. Takže jakákoliv odchylka od standardu je velmi negativně vnímána.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: to je fakt jasný jenom tobě. výrobní cena tlačítka je v řádu halířů, analogovejch koleček korun. TFT displeje vyjdou kolem 5-10 kaček za každej čtvereční centimetr.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam