SHEFIK:
OMNIHASH:
Chlapci, jste oba úplně mimo.
Já na tu odpověď půjdu trochu oklikou.
Jedna ze zásadních věcí, kterou motoristickej novinář řeší a zákazník vlastně taky, i když ten nad ní nepřemejšlí, je tzv. "perceived quality", tedy to, jak to auto působí, že je "dobře udělaný".
To se v interiéru pozná typicky právě na tlačítkách a kolečkách, plus na věcech jako je kvalita plastů, to, jestli jsou "měkčený" (ve skutečnosti je to nějakej vícevrstvej sendvič, jehož součástí je něco měkkýho) a jestli jsou příjemný na omak.
V tomhle je jeden z největších rozdílů mezi levnýma a drahýma značkama. V Dacii máš ošklivý tlačítka, co působěj chatrně na omak a nedělají dobrej dojem, ve Škodovce nebo Fordu už budou hezčí, budou příjemně cvakat a působit solidně, v BMW nebo Mercedesu budou ještě o kus dál a budou třeba pokovený.
U dražšího auta budou mít třeba všechny čtyři tlačítka na okna "dojezdy", u levnýho ne.
Kdyby tlačítko byla mizivá položka v celkový ceně auta, proč by do tý Škodovky nebo dokonce Dacie nedali stejný tlačítka jako v BMW? A proč do do Renaultu nedaj k touchscreenu i tlačítka a do BMW jo?
Protože je to drahý.
Vyrobit třeba Fabii může stát, bez nákladů na vývoj, amortizaci vybavení, marketing, záruky a podobně, pravděpodobně vyšší desítky tisíc (můj nejlepší insider odhad, přesný číslo je jedna z nejtajnějších věcí v rámci automobilky, nikdo ti ho neřekne). Když do ní dáš hezčí tlačítka, tak to máš třeba desetikorunu za tlačítko krát třicet tlačítek v autě... tři stovky.
Vypadá to jako drobnost, což? Proč tam nedat hezčí tlačítka?
Nedáš je tam proto, že si nikdo nekoupí Fabii místo Renaultu Clio, pokud bude mít JENOM hezčí tlačítka.
Ano, člověk si koupí BMW 3 místo stejně velký Octavie, i když je to BMW o 50% dražší, a to BMW má hezčí tlačítka. Jenomže kromě hezčích tlačítek má taky hezčí displeje, hezčí budíky, lepší látku nebo kůži na sedačkách, lepší hardware infotainmentu, lepší motor, líp naladěnej podvozek z kvalitnějších komponent, lepší LED ve světlech a spoustu dalších věcí má o kousek dražších.
Když bys na Fabii přestal šetřit a řešit, jestli používáš tlačítka za 10 nebo za 20 korun, stejně jako další milion drobnejch výdajů, tak by ti stoupla cena celýho auta ve výsledku o tolik, že bys tu Fabii nemohl prodávat za 300 tisíc nebo kolik teď stojí, ale ta základní by ti vyšla na 500 nebo 600.
Jinými slovy, vyrobil bys místo Fabie jedničkový BMW nebo Mini.
A to zahrnuje i to, že do Fabie tím pádem dáš jen touchscreen (protože ten potřebuješ, tlačítka se dají vynechat), ale nedáš tam touchscreen + tlačítka, protože tak ušetříš třeba 150 korun na autě.
Proto máš v BMW touchscreen a k němu tlačítka, plus kolečko iDrive (a kolem něj další tlačítka), a v levných autech máš jen touchscreen.