• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: uz to tady padlo. jak bezny uzivatel pouziva tlacitka v aute? obcas blikacky (to je jedine kde tlacitko dava i z bezpecnostniho hlediska smysl a samozrejme tlacitka na ovladani oken na dverich), zapinaj klimosku, nastavujou teplotu, posti hudbu nebo radio, pripadne nastavujou navigaci. tohle jsou hlvni usecasy palubnich touchpanelu a fakt je uplne fuk, kdyz se rozpoznavani hlasu obcas u tehle funkci netrefi a musis povel zopakovat. hw talcitka pro klimosku opravdu jsou touchpanelem naprosto nahraditelne, stejne jako tlacitko vyhrivnai zadniho okna nebo sedacky. vsechno co nema bezpecnostne kriticky vyznam nebo to nemackas kazdou minutu jako treba blinkry, nema opodstatneni pro hw ovladani i kdyby byl duvod proste jen design.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Hlasový ovládání nefunguje vždycky spolehlivě, nefunguje na všechno, těžko se lokalizuje (třeba v češtině dokáže úspěšně fungovat jen u Škodovky) a spousta lidí ho z principu nemá ráda.

    Stejně tak spousta lidí nechce používat gesta, spousta lidí nemá ráda dotykáče a prostě chce nějakej fyzickej ovladač, protože ten je ve výsledku nejpohodlnější.

    Sedni si do BMW a vyzkoušej jejich iDrive, nebo COMAND v Mercedesu a nebo MMI v Audi. Pochopíš, proč je to lepší. Ale taky je to drahý, protože to zahrnuje sofistikovanej kroutící/mačkací/šoupací ovladač a hejno tlačítek kolem něj, plus na to navázanou spoustu dalších věcí. A proto je tohle řešení v Audi, ale ve Škodovce a Volkswagenu je dotykáč bez tlačítek.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Když do Fabie dáš lepší tlačítka, lepší plasty, lepší látky, líp uděláš pár dalších věcí, tak ti stoupne výrobní cena třeba o 50% (což může bejt klidně 30 tisíc), ale taky ti stoupnou náklady na vývoj a podobně, což jsou další peníze, zároveň ses tím posunul cenově z úrovně, kdy můžeš konkurovat Renaultu Clio a Opelu Corsa někam vejš, čemuž ale musí odpovídat i zbytek auta, protože zákazník nebude chtít platit víc peněz jen za hezčí plasty a zaplatil by za něj jen když bude mít třeba lepší motor nebo něco dalšího, čímž utratíš další peníze, a na konci ti vznikne to Mini, který stojí 600.

    Obecně je tohle problém u malejch a levnejch aut, protože za malý auto jsou lidi ochotný platit málo peněz, ale jeho výroba není levnější než výroba velkýho. Když dáš do Fabie stejný technologie jako do Superbu, tak její výroba bude stát stejný peníze, rozdíl bude jen v tom, že na Fabii koupíš o pár set kilo oceli míň. Ale Fabii za milion neprodáš, protože kdo by dával milion za malý auto.

    Proto se malý auta musí udělat levný. A aby byly levný, musí se ušetřit úplně na všem. A to zahrnuje i to, že tam nedáš tlačítka k infotainmentu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nemusí být větší nijak výrazně, spousta aut má třeba vyřešený ovládání klimy/vyhřívaných sedaček tak, že je to někde v překlikávacím menu.

    Krásným příkladem budiž infotainmenty v levných Citroenech před pár rokama (aktuálně nevím jestli to ještě někde je stejně), pamatuju si to třeba z C4 Cactus, ale bylo to i v dalších.

    Tam bylo ovládání celýho HVAC v sub-menu, takže prostě proti fyzickejm ovladačům přibyla jen jedna ikonka vlevo.

    Výsledek je samozřejmě galaticky kreténskej, protože aby sis změnil nastavení teploty nebo zapnul odmlžování okna, musíš přepnout třeba z navigace nebo z něčeho jinýho co zrovna potřebuješ, a navíc je to na asi pět kliknutí, při kterejch musíš sledovat display.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano, o tom to celý od začátku bylo, o rozdílu "všechno na dotykáči" vs. "dotykáč a k tomu fyzický ovladače".

    Dotykáč je tam v obou případech, u levnějších aut jsou na něm i věci jako vyhřívání sedaček, u dražších aut jsou k němu tlačítka, u nejdražších něco jako iDrive od BMW + tlačítka + dotykáč.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    moj kolega je bmw srdcar, ale z tych story co hovori o tych svojich vozidlach, jake rozne patalie s tym mal by som asi tie na omak prijemne tlacitka ozelel pri cene toho vozidla a servisu :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Musí - minimálně proto, aby tam po zobrazení "přiměřeně velkých" tlačítek zbyl i nějaký prostor na původní obsah...

    BOBASH, BOBASH: Tímhle se v podstatě velmi dlouhým kruhem vracíš k COMODOR_FALKON.
    Tj. kdyby se do Fabie za 300k dala hezká tlačítka a plasty a lepší látka a tím stoupla výrobní cena třeba o 30k (to bychom asi už byli u zlacených klik, ale OK) tak ta Fabie nebude za 330k, ale za 600k, protože AuToMoTiVe LoGiC...


    ABS: Tak 22 kwh/100km je sice dost, ale třeba ID.3 žere cca 19 kwh/100km i za tepla...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JAZZZ: 88! nahoda? nemyslim si!

    88 Tesla Voice Commands: Every Voice Command (January 2020)
    https://www.youtube.com/watch?v=TlNFXqJj9aY
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: tlacitka jsou super na volante. jinak nevim proc zrovna ve scifi aute co s epomalu samo ridi na vsceko nefunguje offline hlasovy ovladani.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH:tohle je asi nějaká kognitivní disonance reality. BOBASH - hned první řádek: Ale že vyjde levnějc o kousek větší dotykáč než dotykáč plus tlačítka je tak nějak jasný.

    Jestli celou dobu chceš vést debatu na téma alespoň jedno tlačítko je dražší než nula tlačítek, tak si asi kontumačně vyhrál, to je moc paralympiáda i na mě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale on ten dotykáč nemusí bejt větší, aby nahradil ty tlačítka...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    VW ID.3 completes 17,500-mile trip — showing what electric car charging infrastructure can enable - Electrek
    https://electrek.co/...-completes-17500-mile-trip-showing-what-electric-car-charging-infrastructure/

    The charging infrastructure is already relatively well developed nowadays. 652 stations were compatible with We Charge. However, at some sites there is still potential for improvement, for instance, some charging stations are located off the beaten track or they are poorly lit at night.”

    ...

    On average, the test vehicle consumed 19 kWh per 100 km covered during this marathon test drive while the longest stretch without charging was 420 kilometres.”
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    konec tlacitek.

    Tesla releases service manuals, diagnostic tools, more for free - Electrek
    https://electrek.co/2020/12/04/tesla-releases-service-manuals-diagnostic-tools-more-free/amp/

    The new right-to-repair initiative should help owners who want to tinker with their vehicles themselves.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: jo a pokud je pokoveny, tak je drahý na práci a výrobu. Známý dělal u Maiera kliky na auta. Klika se vezme pověsí chemicky pomedi, pak se to chromuje. Pokud něco udělá obsluha blbě je to zmetek, protože škrábance jsou vidět. Jsem docela hleděl.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH, BOBASH: takovejch písmenek, abys nemusel uznat, že si jednou plácnul blbost -Ale že vyjde levnějc o kousek větší dotykáč než dotykáč plus tlačítka je tak nějak jasný. Nevyjde, proč sme rozebrali na cenách touchscreenů a tlačítek. Výrobní cena sebehezčího on/off buttonu je srovnatelná s výrobní cenou 10mm2 TFT displeje (kterej záhadně všechny vlastnosti tlačítek o pěknosti, cvakavosti a trvanlivosti splňovat nemusí). Jinak to tlačítko, který mačkáš desetkát za kilometr bych chtěl vidět, tomu bych věřil tak maximálně u směrovek, pokud celej život jezdíš kolem jednoho opravdu krátkýho bloku...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Když pominu poměrně logickou matematiku, že touchscreen je vždycky levnější než touchscreen a libovolný počet tlačítek (ušetříš peníze tím, že na tu funkci neudělá dedikovaný tlačítko, ke kterýmu musíš natáhnout dráty a podobně, ale uděláš tu funkci softwarově), tak tlačítko není "kus kovovýho plíšku obalený půl gramem silikonu/plastu.

    Tlačítko v autě musí:

    - hezky vypadat
    - příjemně "cvakat" (pokud nechceš bejt Dacie)
    - mít naprosto šílenou trvanlivost (10+ let, stovky tisíc kilometrů, což klidně může znamenat miliony "stisků")
    - musí výše zmíněné splňovat v rozsahu teplot zhruba od -50 do +50 stupňů, rozsahu vlhkosti od pouště po deštnej prales,
    - musí odolat vibracím, otřesům, prachu, bordelu, vodě

    Plus co říká
    PETER_PAN:
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Management automobilky musí šetřit úplně na všem, protože jinak není možný vyrobit levný auto. Když nešetří na všem, od tlačítek po počet vrstev laku na karoserii nebo tom, jestli někam dá nebo nedá kus čalounění nebo odhlučnění, tak nemůže vyrobit dostupný auto.

    Abychom se vrátili k elektromobilům, tohle je důvod, proč je ID.3 taková, jaká je – laciná a hnusně udělaná, s očividně ojebanejma věcma (COMODOR_FALKON: potvrdí, viděl).

    To auto vypadá jako auto za 300 tisíc, i když stojí milion.

    Proč vypadá jako auto za 300 tisíc? Proč jsou v něm nepochopitelně levný věci?

    Protože v něm jsou drahý baterky a drahá elektronika, a protože vývoj stál miliardy a tak dále a tak dále. To všechno bylo tak drahý, že prostě v tom milionu nezbylo dost peněz na hezčí detaily.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    OMNIHASH:

    Chlapci, jste oba úplně mimo.

    Já na tu odpověď půjdu trochu oklikou.

    Jedna ze zásadních věcí, kterou motoristickej novinář řeší a zákazník vlastně taky, i když ten nad ní nepřemejšlí, je tzv. "perceived quality", tedy to, jak to auto působí, že je "dobře udělaný".

    To se v interiéru pozná typicky právě na tlačítkách a kolečkách, plus na věcech jako je kvalita plastů, to, jestli jsou "měkčený" (ve skutečnosti je to nějakej vícevrstvej sendvič, jehož součástí je něco měkkýho) a jestli jsou příjemný na omak.

    V tomhle je jeden z největších rozdílů mezi levnýma a drahýma značkama. V Dacii máš ošklivý tlačítka, co působěj chatrně na omak a nedělají dobrej dojem, ve Škodovce nebo Fordu už budou hezčí, budou příjemně cvakat a působit solidně, v BMW nebo Mercedesu budou ještě o kus dál a budou třeba pokovený.

    U dražšího auta budou mít třeba všechny čtyři tlačítka na okna "dojezdy", u levnýho ne.

    Kdyby tlačítko byla mizivá položka v celkový ceně auta, proč by do tý Škodovky nebo dokonce Dacie nedali stejný tlačítka jako v BMW? A proč do do Renaultu nedaj k touchscreenu i tlačítka a do BMW jo?

    Protože je to drahý.

    Vyrobit třeba Fabii může stát, bez nákladů na vývoj, amortizaci vybavení, marketing, záruky a podobně, pravděpodobně vyšší desítky tisíc (můj nejlepší insider odhad, přesný číslo je jedna z nejtajnějších věcí v rámci automobilky, nikdo ti ho neřekne). Když do ní dáš hezčí tlačítka, tak to máš třeba desetikorunu za tlačítko krát třicet tlačítek v autě... tři stovky.

    Vypadá to jako drobnost, což? Proč tam nedat hezčí tlačítka?

    Nedáš je tam proto, že si nikdo nekoupí Fabii místo Renaultu Clio, pokud bude mít JENOM hezčí tlačítka.

    Ano, člověk si koupí BMW 3 místo stejně velký Octavie, i když je to BMW o 50% dražší, a to BMW má hezčí tlačítka. Jenomže kromě hezčích tlačítek má taky hezčí displeje, hezčí budíky, lepší látku nebo kůži na sedačkách, lepší hardware infotainmentu, lepší motor, líp naladěnej podvozek z kvalitnějších komponent, lepší LED ve světlech a spoustu dalších věcí má o kousek dražších.

    Když bys na Fabii přestal šetřit a řešit, jestli používáš tlačítka za 10 nebo za 20 korun, stejně jako další milion drobnejch výdajů, tak by ti stoupla cena celýho auta ve výsledku o tolik, že bys tu Fabii nemohl prodávat za 300 tisíc nebo kolik teď stojí, ale ta základní by ti vyšla na 500 nebo 600.

    Jinými slovy, vyrobil bys místo Fabie jedničkový BMW nebo Mini.

    A to zahrnuje i to, že do Fabie tím pádem dáš jen touchscreen (protože ten potřebuješ, tlačítka se dají vynechat), ale nedáš tam touchscreen + tlačítka, protože tak ušetříš třeba 150 korun na autě.

    Proto máš v BMW touchscreen a k němu tlačítka, plus kolečko iDrive (a kolem něj další tlačítka), a v levných autech máš jen touchscreen.

    ABS
    ABS --- ---
    COMODOR_FALKON: Samo o sobě je ta zima špatně, minimálně o dost horší než bych čekal po zkušenosti u hyundai.
    Ale co je horší je za povinnost nabíjet do 100% pravidelně a nebo ta degradace baterií, jak je tam popsána.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    ABS: V diskusi byla i odpověď:

    3laine

    When the car was presented, it offered 468 km of range under the NEDC cycle

    So, you can chop off at least 20% for NEDC... leaving you with 374km.
    Then, Cut 30% off of 374km for cold weather and what do you have? 262km.

    to show to 241 km with only 5 percent of charge left.

    Therefore, the car is capable of 254km total if he drove the last 5%.
    So, it will go 254km when 262km is a reasonable expectation.
    Cold weather hurts range and NEDC sucks. That's not news.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JYRKA: pokud ty tlacitky maj pridanou hodnotu pro zakaznika, tak na nich muzes mit marzi daleko vyssi.

    tzn. na prikladu jednoho tlacitka:
    stoji 1 eur, pul milionu aut, automobilka trhne pul milionu na usporach

    jenze kdyz tam to tlacitko da, pridana hodnota pro uzivazetele muze bejt vycislena treba i na 10eur a vic (benefity sem rozepisoval niz). takze rekneme, ze s konkurenci nebude automobilka hamizna a za kazdy tlacitko si nauctuje 3 eura. tzn vydela 2 eura x pul milionu vozu, coz je vic nez pri uspore kdyby ho tam nedala. navic dosahne na ty benefity, ktery sem rozepisoval.

    proste pokud management automobilky neni naprosto blbej, tak rozhodne nesetri na tlacitkach, aby zvysil marzi. je to nesmysl
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam