• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Když pominu poměrně logickou matematiku, že touchscreen je vždycky levnější než touchscreen a libovolný počet tlačítek (ušetříš peníze tím, že na tu funkci neudělá dedikovaný tlačítko, ke kterýmu musíš natáhnout dráty a podobně, ale uděláš tu funkci softwarově), tak tlačítko není "kus kovovýho plíšku obalený půl gramem silikonu/plastu.

    Tlačítko v autě musí:

    - hezky vypadat
    - příjemně "cvakat" (pokud nechceš bejt Dacie)
    - mít naprosto šílenou trvanlivost (10+ let, stovky tisíc kilometrů, což klidně může znamenat miliony "stisků")
    - musí výše zmíněné splňovat v rozsahu teplot zhruba od -50 do +50 stupňů, rozsahu vlhkosti od pouště po deštnej prales,
    - musí odolat vibracím, otřesům, prachu, bordelu, vodě

    Plus co říká
    PETER_PAN:
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Management automobilky musí šetřit úplně na všem, protože jinak není možný vyrobit levný auto. Když nešetří na všem, od tlačítek po počet vrstev laku na karoserii nebo tom, jestli někam dá nebo nedá kus čalounění nebo odhlučnění, tak nemůže vyrobit dostupný auto.

    Abychom se vrátili k elektromobilům, tohle je důvod, proč je ID.3 taková, jaká je – laciná a hnusně udělaná, s očividně ojebanejma věcma (COMODOR_FALKON: potvrdí, viděl).

    To auto vypadá jako auto za 300 tisíc, i když stojí milion.

    Proč vypadá jako auto za 300 tisíc? Proč jsou v něm nepochopitelně levný věci?

    Protože v něm jsou drahý baterky a drahá elektronika, a protože vývoj stál miliardy a tak dále a tak dále. To všechno bylo tak drahý, že prostě v tom milionu nezbylo dost peněz na hezčí detaily.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    OMNIHASH:

    Chlapci, jste oba úplně mimo.

    Já na tu odpověď půjdu trochu oklikou.

    Jedna ze zásadních věcí, kterou motoristickej novinář řeší a zákazník vlastně taky, i když ten nad ní nepřemejšlí, je tzv. "perceived quality", tedy to, jak to auto působí, že je "dobře udělaný".

    To se v interiéru pozná typicky právě na tlačítkách a kolečkách, plus na věcech jako je kvalita plastů, to, jestli jsou "měkčený" (ve skutečnosti je to nějakej vícevrstvej sendvič, jehož součástí je něco měkkýho) a jestli jsou příjemný na omak.

    V tomhle je jeden z největších rozdílů mezi levnýma a drahýma značkama. V Dacii máš ošklivý tlačítka, co působěj chatrně na omak a nedělají dobrej dojem, ve Škodovce nebo Fordu už budou hezčí, budou příjemně cvakat a působit solidně, v BMW nebo Mercedesu budou ještě o kus dál a budou třeba pokovený.

    U dražšího auta budou mít třeba všechny čtyři tlačítka na okna "dojezdy", u levnýho ne.

    Kdyby tlačítko byla mizivá položka v celkový ceně auta, proč by do tý Škodovky nebo dokonce Dacie nedali stejný tlačítka jako v BMW? A proč do do Renaultu nedaj k touchscreenu i tlačítka a do BMW jo?

    Protože je to drahý.

    Vyrobit třeba Fabii může stát, bez nákladů na vývoj, amortizaci vybavení, marketing, záruky a podobně, pravděpodobně vyšší desítky tisíc (můj nejlepší insider odhad, přesný číslo je jedna z nejtajnějších věcí v rámci automobilky, nikdo ti ho neřekne). Když do ní dáš hezčí tlačítka, tak to máš třeba desetikorunu za tlačítko krát třicet tlačítek v autě... tři stovky.

    Vypadá to jako drobnost, což? Proč tam nedat hezčí tlačítka?

    Nedáš je tam proto, že si nikdo nekoupí Fabii místo Renaultu Clio, pokud bude mít JENOM hezčí tlačítka.

    Ano, člověk si koupí BMW 3 místo stejně velký Octavie, i když je to BMW o 50% dražší, a to BMW má hezčí tlačítka. Jenomže kromě hezčích tlačítek má taky hezčí displeje, hezčí budíky, lepší látku nebo kůži na sedačkách, lepší hardware infotainmentu, lepší motor, líp naladěnej podvozek z kvalitnějších komponent, lepší LED ve světlech a spoustu dalších věcí má o kousek dražších.

    Když bys na Fabii přestal šetřit a řešit, jestli používáš tlačítka za 10 nebo za 20 korun, stejně jako další milion drobnejch výdajů, tak by ti stoupla cena celýho auta ve výsledku o tolik, že bys tu Fabii nemohl prodávat za 300 tisíc nebo kolik teď stojí, ale ta základní by ti vyšla na 500 nebo 600.

    Jinými slovy, vyrobil bys místo Fabie jedničkový BMW nebo Mini.

    A to zahrnuje i to, že do Fabie tím pádem dáš jen touchscreen (protože ten potřebuješ, tlačítka se dají vynechat), ale nedáš tam touchscreen + tlačítka, protože tak ušetříš třeba 150 korun na autě.

    Proto máš v BMW touchscreen a k němu tlačítka, plus kolečko iDrive (a kolem něj další tlačítka), a v levných autech máš jen touchscreen.

    ABS
    ABS --- ---
    COMODOR_FALKON: Samo o sobě je ta zima špatně, minimálně o dost horší než bych čekal po zkušenosti u hyundai.
    Ale co je horší je za povinnost nabíjet do 100% pravidelně a nebo ta degradace baterií, jak je tam popsána.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    ABS: V diskusi byla i odpověď:

    3laine

    When the car was presented, it offered 468 km of range under the NEDC cycle

    So, you can chop off at least 20% for NEDC... leaving you with 374km.
    Then, Cut 30% off of 374km for cold weather and what do you have? 262km.

    to show to 241 km with only 5 percent of charge left.

    Therefore, the car is capable of 254km total if he drove the last 5%.
    So, it will go 254km when 262km is a reasonable expectation.
    Cold weather hurts range and NEDC sucks. That's not news.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JYRKA: pokud ty tlacitky maj pridanou hodnotu pro zakaznika, tak na nich muzes mit marzi daleko vyssi.

    tzn. na prikladu jednoho tlacitka:
    stoji 1 eur, pul milionu aut, automobilka trhne pul milionu na usporach

    jenze kdyz tam to tlacitko da, pridana hodnota pro uzivazetele muze bejt vycislena treba i na 10eur a vic (benefity sem rozepisoval niz). takze rekneme, ze s konkurenci nebude automobilka hamizna a za kazdy tlacitko si nauctuje 3 eura. tzn vydela 2 eura x pul milionu vozu, coz je vic nez pri uspore kdyby ho tam nedala. navic dosahne na ty benefity, ktery sem rozepisoval.

    proste pokud management automobilky neni naprosto blbej, tak rozhodne nesetri na tlacitkach, aby zvysil marzi. je to nesmysl
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SHEFIK: Přesně... Problém je v tom, že automobilka si za tu o 0,5€ dražší součástku řekne minimálně 50 €

    Jinak tohle "katování kostů" v důsledku povede jen k tomu, že víc a víc automobilek půjde "way of the Opel" a uvolní trh pro asijské automobilky...
    ABS
    ABS --- ---
    Tesla Reportedly Skipped Battery Testing For LFP-Powered Model 3 Made In China
    https://insideevs.com/news/458229/tesla-skipped-testing-lfp-model-3-china/
    Upřímně doufám že to není pravda, známý akorát minulý týden dostal novou 3, jestli ano a jsou v EU může to pro Tesla zničit pověst na dlouho.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Dejme tomu, že těch tlačítek bude 10/auto - takže 5M tlačítek, 5M €
    ...no a pak přijde výprodej skladových zásob a 5000 aut se prodá v akci se slevou 1000 €...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    SHEFIK: 1€ krat rekneme pul milionu vozu krat pocet tlacitek.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PETER_PAN: co pises dava smysl.

    jsou to ale uplne jiny argumenty, nez ze automobilka vydelava na usporach tlacitka za 1 eur per auto, protoze ma nizky marze na fabiich.

    ty duvody proc tam ty tlacitka nedavaj sou proste jiny nez uvadi Bobash
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    OMNIHASH: Touchscreen by byl v aute tak jako tak. Na optimalizace vyrobnich nakladu a stlacovani ceny vyroby maji automobilky vlastni oddeleni.
    Navic jsme uprostred celosvetove krize soucastek. Nekolik let plati nova homologacni norma na elektronicky soucastky do automotive, ktera je v soucasnosti o neco narocnejsi nez pro civilni letecky prumysl. V oboru figuruje nekoli velkych firem, casto maji vyprodanou vyrobni kapacitu na 1+ rok.

    Mam kamarada ktery dela v jedne takove nadnarodni firme neco jako obchodaka (ale s hlubsi znalosti tech fyzikalne-elektrickych vlastnosti tech soucastek, takze diskutuje ruzne parametry a snazi se (spolu)vybrat vhodnou soucastku). Nejaka soucastka co chtelo Audi v roce 2019 mela dodaci lhutu 14 mesicu a eskalovalo se to az na urovne vyssiho managmentu obou firem. Nakonec to Audi koupilo za cenu +600% s tim ze cast tech penez slo jako kompenzace jinemu odberateli v rade, ktery se nechal preskocit. Jak jsem psal, v oboru tomu rikaji "celosvetova krize soucastek" a mysli se tim dostupnost kvalitnich mirkoelektronickych soucastek specifickych vlastnosti s prislusnou homologaci pro vyrobu.

    Automobilky se ted potaceji v drsnych srackach. Neuveritelne naklady na vyvoj technologii snizujici emise na sebe jeste ani nevydelali a uz poslednich par let lejou dalsi miliardy EUR do vyvoj elektromobility. Do toho je vetsina naslednych problemu resitelna pouze odladenym SW (nizkourovnove - treba ruzne to rizeni spalovaciho cyklu v ruznych teplotach, ale i elektromobilu proste vsechno kolem baterii a spravy systemu je problematika SW), takze jsou to vic a vic SW spolecnosti. Tim se do automotive prenasi manyry z IT firem. Do toho vseho covid krize, ktera startuje krizi ekonomickou ktera minimalne v roce 2021/2020 bude mit vliv na prodeje.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Lidi chteji velke obrazovky bez ohledu na pocet tlacitek.
    Na male obrazovce neni hezka navigace.
    Nemluve o tom, ze car play tlacitky neosefujes
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    asi je to vec zvyku, ja v aute "popamati" nastavujem akurat na volante hlasitost hudby tlacitkami +/- takze nejake kolecko na palubke kam musim sahat by mi prislo ako krok z5

    vsetko ostatne nastavujem pred jazdou napr. klimu co je tak strasne omielana ze to vsetci nastavuju za jazdy popamati, mam tomu dost problem verit, lebo ja ked prenastavujem napr. smer fukania tak sa tam stejne vzdy pozriem na displej ci je nastaveny spravny smer

    navyse vacsina takychto veci sa da nastavit este pred jazdou aj z telefonu (aspon v tesle, neviem ako to maju ostatni)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: tak tuhle logiku nestíhám. Jsem ale ochotnej s tebou vyměnit neomezený množství dotykovejch obrazovek za tlačítka v poměru 1:1.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Touchscreen je levnejsi.
    Uz jen proto, ze v aute musi byt vzdy, lidi to tak chteji.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: sorry, ale strašlivě plácáš. Euro na auto zruinuje automobilku, proto všude místo čudliků s výrobní cenou 0.0
    01€ montujou touchscreeny. Půlrok tu brečíš o programátorskejch autistech, co se montujou do byznysu s nulovejma znalostma, ale tvoje exkurze do světa IT je dost podobný WTF. Přitom na tom není nic nepochopitelnýho, tlačítko je kus kovovýho plíšku obalený půl gramem silikonu/plastu, touchscreen je 5+levelovej sandvič narvanej ledkama a senzorama dotyku obhospodařovanej minipočítačem, tady fakt není co zkoumat, co je levnější.


    BOBASH: a raketoplány jedou na svítiplyn a velrybí tuk v parním motoru!
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Tesla (TSLA) could sell 20 million electric cars per year, says out-of-touch Goldman Sachs - Electrek
    https://electrek.co/.../tesla-tsla-20-million-electric-cars-per-year-out-of-touch-goldman-sachs/amp/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: to co rikas nedava smysl. za pul eura zvysis komfort zakaznika. nikdo si zaroven nerozmysli koupi takovyho auta pokud bude o pul eura vyssi. (to mi doufam rozporovat nebudes)

    dokonce za prodanej komfort i na fabii si muzes nauctovat 3 eura a navysujes svoji celkovou marzi. navic spokojenosti zakaznika navysujes i brand a marketingovou hodnotu, vcetne snizovani retencnich nakladu na zakazniky, co si priste tvoje krusky nekoupi atd atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ale jinak point jsi měl v tom, že si nakonec člověk zvykne na cokoliv, i na ten nejdebilnější UI co v autě může bejt.

    Rozdíl je, že když člověk přesedne z Peugeotu do Škodovky nebo nedejbože do BMW, je obvykle ohromen tím, že to může bejt lepší.

    Když člověk přesedne opačným směrem, tak ten Peugeot chce obvykle zapálit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam