COMODOR_FALKON: Ad NEDC a tvoje auto:
Tvoje auto má atmosférickej motor, na jaký byla metodika NEDC stavěná. Zjednodušeně řečeno, ten tvůj litr nebo dvanáctistovka nebo co to je bude žrát furt stejně, protože nemá moc velkej rozsah toho, jak moc může žrát.
Potřebuje to velkou část svýho výkonu na to, aby to vůbec jelo normálním tempem, a nemá to moc dalších rezerv. Když s tím pojedeš jako totální maniak, tak to bude žrát možná o půlku víc.
Okamžik, kdy NEDC přestalo být vypovídající, byly malý turbomotory, který jsou udělaný tak, že při minimální zátěži, která odpovídá cca dynamice naložený Avie, žerou maličko, ale mají obrovskou výkonovou rezervu.
Takže mají nízkou spotřebu v NEDC (a ve WLTP taky, jen ne o tolik), ale zároveň umí nabídnout solidní dynamiku, jakou normální řidič očekává.
Opět zjednodušeně řečeno, typickej dvoulitr turbo, jako je třeba v těch Volvech (s hybridem i bez) umí nabídnout výkon čtyřlitrovýho osmiválce a papírovou spotřebu atmosférický patnáctistovky.
Ale tu spotřebu atmosférický patnáctistovky nabídne jen tehdy, když s tím budeš jezdit tím tempem tý Avie.
Konkrétní, už možná zmiňovanej příklad:
S Mini Cooperem S (1.6 turbo, 180 koní) jsem dokázal v rámci ekorallye jet asi za 5,4 litru nebo tak něco. Odpoledne téhož dne jsem se stejným autem v podhůří Alp testoval jízdní vlastnosti a jel jsem za cca 25 litrů.
U elektromobilů není problém v tom, že měřící cyklus obsahuje moc pomalou akceleraci, ale že dosahuje příliš nízkých průměrných rychlostí.
S téměř čímkoliv elektrickým, co jsem měl v ruce, jezdím po městě za WLTP spotřebu nebo dokonce míň. Ale na dálnici, i když jedu podle předpisů a na tempomat (takže moje řízení nemá vliv) už jsem třeba 20-30% pod udávaným dojezdem.