• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Protože jsou místa, kam se vlakem jezdí blbě. Třeba cokoliv mimo velký železniční uzly.

    Jak říkám, zkus si jet elektrickým autem z Prahy k zákazníkovi na Moravě, kterej zrovna není v centru Brna, Olomouce nebo Ostravy. Třeba fabrika někde kousek od Uherskýho hradiště, nebo tak něco.

    Jediný elektrický auto, se kterým taková věc rámcově jde, je Tesla, a budeš muset mít minimálně Model 3 Long Range. Což zase stojí jako dva normální Superby nebo tři a půl Scaly.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: když pošleš němce z Berlína do Mnichova, tak pojede vlakem, páč je to o hodinu a půl rychlejší a ještě v něm bude makat/čumět na filmy. Poslední firemní meeting jsme měli v Hannoveru, němců tam přijelo po vlastní ose tak 5%, jenom slovani měli potřebu přijet služebákama. Čím víc na východ, tím urputnějš.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Říkám, služební auto co jezdí většinu času v malým okruhu (typicky městská aglomerace a okolí).

    Tedy DoDo a Rohlík budou časem jezdit na elektriku (teď sice "jezdí", ale nějaký mizivý procento, bydlím relativně v centru Prahy, kde to dává nejvíc smysl, a elektrickej Rohlík ani DoDo jsem ještě neviděl). DámeJídlo a podobný pizzamužíci jezdí na elektriku už poměrně běžně. Městský taxíky někdy taky.

    Carsharing je z velký části vaporware a bullshit sám o sobě. Sice používám Anytime a někde mám i kartičku na Car4Way, ale v týhle podobě to nikdy nemá šanci bejt zásadní změna pro dopravu ve městě, jak se to tváří. Nicméně ano, pro carsharing, kterej typicky obsluhuje trasy v řádu jednotek kilometrů, dává elektrický auto smysl.

    Ale to, co si představím pod pojmem "služební auto" je typicky něco jako Octavia nebo Superb v dieselu a je to přidělený zaměstnanci, kterej často někam jezdí (obchoďák nebo manažer na jednání a tak), a často to jsou delší vzdálenosti. To nemůže fungovat ani u nás, natož v Německu.

    Když pošleš zaměstnance z Berlína do Mnichova na jednání, tak tam pojede o půlku dýl, protože jednak bude cca dvakrát dobíjet a druhak pojede 120-130 místo 160 (protože to by dobíjel čtyřikrát a nevyplatilo by se to). A to ještě počítám s tím, že budou volný nabíječky atd.

    Zkus poslat zaměstnance z Prahy k zákazníkovi v Uherským hradišti, na otočku. Superbem je to non-event, sedna, dojede, když neměl natankováno a dojde mu cestou benzín, tak za pět minut dotankuje a jede. S elektrikou to zatím prostě nejde.

    Za pět let to asi bude jiný, ale teď prostě není elektrický auto viabilní řešení toho, že potřebuješ svobodu pohybu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Hlavní důvod úpadku dieselů je, že se v malých autech přestaly nabízet, protože se to nevyplatí. Třeba Fabii už s naftovým motorem nekoupíš, protože by stála o 100 tisíc víc než benzínová. Dtto většina aut týhle třídy.

    Dieselgate mohl mít v prvopočátku nějakej podíl, ale zdaleka ne takovej, jak si mnozí myslí, protože pro zákazníka ve výsledku je důležitější jak to jede a kolik to žere (v čemž je diesel lepší), případně kolik to stojí (což je důvod, proč mají diesely problém).
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele ja se tu zas nechci autisticky hadat ve virtualni diskuzi. zalezi o cem se bavime samozrejme. jestli mas na mysli zas 100% vsech zamestnavatelu v celym svete, vcetne severni korey, tak to asi nikdy nestane.

    pokud se bavime treba o evrope a car-sharingovejch fleetech, tak necela polovina z nich uz jsou na 100% ev ted, viz link nize.

    kdyz si dosadis kupni silu nemeckejch firem a naklady jen na elektriku, pokud zamestnanec s autem porad jezdi, vyplatilo se to uz vcera samozrejme kazdej zamestnavatel zvazuje nabijeni apod. prvni pujdou nejspis zasilkovy a dovazkovy sluzby. ostatne u nas uz dva velky hraci - Rohlik a Dodo jezdi na elektriku

    Trend Europe: Electrification in car-sharing fleets - electrive.com
    https://www.electrive.com/2020/03/08/trend-europe-electrification-in-car-sharing-fleets/

    Across the European free-floating car-sharing landscape, we can see that services adding electric cars to their fleet can be found all across the continent. The sector hosts a mix of both local players and global OEMs. Our analysis shows that overall, about 45 per cent of car-sharing providers in Europe already operate a 100% electric fleet and that this trend is increasing.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: achso, dieselgate nijak neotřásla prodejem dieselů, ty jenom čistě náhodně padly na půlku během dvou let z úplně nesouvisejících důvodů (spoiler alert: může za to EU)...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, bude. Jednou. Třeba za pět let.

    Teď je elektro použitelný jako firemní auta tehdy, pokud jezdí trvale v nějakým malým okruhu. Typický použití firemního fleetu, tedy obchoďák/manažer co často nebo i občas potřebuje jezdit delší cesty, je zatím elektromobilem neřešitelný. Resp. řešitelný to je, ale asi úplně nechceš utratit 50% času svýho zaměstnance navíc, protože bude dobíjet.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Pokles podílu dieselů je mnohem víc o tom, co píšu (zmizení dieselů v levných autech, protože kvůli Euro 6 jsou diesely tak drahý, že se třeba do aut jako je Fabia prostě přestaly dávat) než Dieselgate.

    A reagoval jsem na Jimiqa a to, že teď už moc neklesají, což je vidět i na tvých číslech.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: nechápu, proč jako novinář s inside datama máš potřebu takhle dokola lhát/kecat/whatever it is, kor na internetech, kde se dá všechno ověřit na tři kliky:

    Diesel share in EU sales:
    2014:62%
    2018:36%
    2020:29%

    • Europe: diesel car sales share by country | Statista
    https://www.statista.com/statistics/425113/eu-car-sales-share-of-diesel-engines-by-country/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: myslim ze pro firemni vozovy parky velkejch firem bude elektro vychazet vyrazne lip - najezd, servisni naklady, moznost nabijet v garazich.

    a v nemecku bych se ani nedivil, kdyby tohle uz meli firmy uz spocitany a cekali jen na spravnou chvili, az se korona rozplyne
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozu sa este fuzovat do cim dalej tym vacsich celkov, aby nemuseli riesit konkurencny boj

    Spojení FCA a PSA je oficiálně hotovo. Stellantis je 4. největším výrobcem aut světa – AutoRevue.cz
    https://www.autorevue.cz/...a-a-psa-je-oficialne-hotovo-stellantis-je-4-nejvetsim-vyrobcem-aut-sveta
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Třeba v Německu klesají diesly víc než benzín
    "In a completely disrupted market, while diesel (-31% YoY) and petrol (-20%) were down in December"
    EV Sales: Germany December 2020
    http://ev-sales.blogspot.com/2021/01/germany-december-2020.html

    Ale to může být koronou a odkládanou obnovou firemních voz. parků?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Nebýt emisních pokut, tak by asi PHEV bylo výrazně dražší, ale automobilkám nic jinýho nezbývá.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: aha, tak to jsem žil v omylu, no ale stejně si ho nekoupím :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To právě už většinou není, byť pravděpodobně kvůli tomu, že ho automobilky dotují, aby nemusely platit emisí pokuty (což je absurdní, protože diesel má většinou v reálu menší emise CO2 než PHEV). Superb PHEV a Superb 2.0 TDI/140 kW stojí cca stejně.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: a taky cena, protože hybrid je pořád drahý jako sviňa.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FEDAJKIN: Jak pise BOBASH. Je to proste realita tech uvodnich let. Tohle se samozrejmne behem dalsich 2 let zmeni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Však jo. Já neříkám, že EU je zlá a regulace jsou špatný, já jen popisuju, jak si normální člověk vybírá auto.

    Otázka: "A kolik NOx to reálně vypouští? Není to moc?" není u 90% uživatelů ani na seznamu toho, co je napadne, natož aby byla kdekoli dost vysoko v prioritách na to, aby se podle ní rozhodovali.

    Proto dieselgate nijak zásadně nezatřásla pozicí dieselů, protože ve výsledku tam prostě zůstává fakt, že ti diesel žere na dálnici 5 litrů a benzíňák 8 litrů (třeba) a zároveň ten nafťák v rukou běžnýho uživatele často i líp jede (zátah v nízkých otáčkách). A čím větší/těžší auto a čím častěji jezdí delší trasy, tím je diesel jednoznačnější volba.

    Proto je prostě většina služebních aut a kombíků na naftu a ještě dost dlouho bude.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a preto to musi riesit ta zla EU, lebo bfu to v tom vzduchu nevidia

    k tym cipom. tuto v clankoch sa tesla nespomina, zeby nemali problem?
    Ford closes plant in Germany for 1 month as global chip shortage worsens - CNN
    https://edition.cnn.com/2021/01/18/business/ford-auto-chip-shortage/index.html
    Computer chip shortage disrupts global car production | Business| Economy and finance news from a German perspective | DW | 14.01.2021
    https://www.dw.com/en/computer-chip-shortage-disrupts-global-car-production/a-56224486
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: To už tady bylo. Z velký části je to bullshit, respektive překvapení někoho, kdo nikdy neviděl marketingový materiály automobilky, a z tý druhý, což je ta část o maržích, je to poukázání na reálnej problém všech EV.

    EV jsou prostě výrobně dražší a nevydělává se na nich tolik jako na ICEV, takže aby je automobilky prodávaly konkurenceschopně, tak je musej prodávat s nižší marží.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam