• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Dobrej argument v Londýně, o dost horší kdekoliv jinde.

    Pořád je to o tom, že elektrický auto nemá pro uživatele žádnou zásadní výhodu kromě těch, který jsou daný regulacema.

    Ano, bude to něco jinýho, pokud budou za 5 let existovat solid-state baterie s výdrží 1 500 000 km, schopností ustát nabíjení 500 kW, energetickou hustotou která dovolí dát do běžnýho auta 100-150 kWh a cenou pod $50 za dolar.

    Ale cokoliv elektrickýho, co je na trhu teď, má pro signifikantní část uživatelů nějaký zásadní nevýhody, kvůli kterým si tu elektrickou věc DOBROVOLNĚ nepořídí.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    jako musi se Bobashovi priznat urcite jedna vec, udrzuje diskuzi pri zivote, at uz sem napise kdokoliv :)

    k tem fleetum, jeden rozumnej argument je treba tady. pro vsechny aktivni fleet manazery ve velkych mestech doporucuju zacit pocitat, jestli se ICE vyplati

    Fleets could save more than £17 million a year in Congestion Charge fees by going electric
    https://electriccarsreport.com/...han-17-million-a-year-in-congestion-charge-fees-by-going-electric/
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: je to tak. Příští pětiletku bude za prodej benálu osm let natvrdo, za vlastnictví volantu rovnou kulka, budeš moc jezdit jenom robotaxíkem, bejvalý profesionální řidiče pustíme maximálně do autobusu a redaktory obskurdních zaniklejch plátků typu Autosalón budem hnát pěšky sviňským krokem s posměšnou cedulí na krku: podporoval jsem GO!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ok, takže to není o tom, že EV mají výhody, ale že prostě lidem jiný auta zakážeme a kdo na to nemá, bude jezdit autobusem.

    Jak bys reagoval, kdybys byl jeden z těch 9? Předpokládám, že teď si myslíš, že budeš ten bohatej co bude mít na elektromobil, takže zakázat něco OSTATNÍM LIDEM je v pohodě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ludia su adaptabilni a to co sa teraz zda ako nerealna utopia moze byt smahom inak, koho by napadlo v roku 2019, ze budeme chodit po vonku s handrami na hube?

    takisto sa moze stat, ze ked zdrazia auta, tak ten jeden bohatsi vo vesnici si ho kupi a ti chudobnejsi s nim pojdu spolujizdu, aspon sa eliminuje efekt toho ze 9 z 10 aut na ceste vezie iba 1 osobu, ano ja viem ze teraz sa to zda ako sci-fi, ale viz. vyssie, spomente si na tie handry na hube! :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jenomže to pořád bude mít negativní efekt na emise CO2, protože ty dražší auta, který zůstanou, budou větší a těžší, takže budou mít vyšší emise i jako PHEV.

    Takže zákaz nenabíjecích aut bude nejspíš pro emise CO2 negativní, pokud zůstanou povolený PHEV. A pokud ne, tak zase půlka lidí nebude mít čím jezdit.

    JIMIQ: Pokud počítáš hybridy a čistý benzíny samostatně (pro mě je mHEV normální benzín, HEV víceméně taky, PHEV za většiny okolností taky tak), tak ano. Podíl 20-30 % na trhu pro BEV si v západní Evropě dokážu představit v roce 2025 a věřím, že se to stane.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a neposouvej tu debatu někam jinam. Já tvrdím, že 2025-2027 se překlopí prodeje nových aut tak že nejprodávanější varianta budou BEV. To klidně může bejt 25% podíl (24% benzín, 23% PHEV, 22% nafta a zbytek (M)HEV)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a nebo prostě místo cyklu 2 roky operák, 3 roky OSVČ, 10 let chuďas se přejde na 2 roky operák, 5 let OSVČ, 12 let chuďas... prostě si lidi nebudou kupovat 5 letý ale 7 letý auta a budou je mít dýl
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A ano, bavili jsme se o tom, že když chudý lidi nebudou mít levný nový auta, budou kupovat ojetý drahý auta. Což nejspíš budou PHEV, který se ale vyplatí dávat jen do větších a dražších aut.

    Takže člověk, kterej by si koupil novou Fabii 1.0 TSI (průměrná spotřeba 5 litrů) si koupí ojetýho Superba iV (průměrná spotřeba na papíře 1,5 litru, v reálu 8 litrů). VÝHRA!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Chudý lidi si taky kupujou levný nový auta, typicky levný Škodovky, Dacie a takový věci.

    Ty přestanou existovat, pokud nenastane skutečně obrovskej posun v baterkách. Už kvůli Euro 5 a Euro 6 zdražily levný auta třeba o třetinu až polovinu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to už jsme probírali, že chudý lidi si kupujou ojetiny. To na prodeje nových aut nemá vliv
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ani v EU. Británie chce 2030 zakázat nenabíjecí (tedy zůstanou PHEV) a 2035 ICE obecně. Jestli se jim to povede, těžko říct, záleží na tom, jestli přijdou nový větší, trvanlivější a levnější baterky.

    Když bude elektromobil s dojezdem 800 kilometrů stát 700 tisíc, tak to není problém.

    Dokud nejlevnější elektromobil s dojezdem 600 kilometrů stojí asi 1,8 mega, tak to je dost velkej problém.

    A to teda pořád nemluvíme o lidech, který si kupujou levný auta. Skutečnej zákaz ICE má potenciál vyvolat naprosto brutální nasrání veřejnosti, zejména chudších vrstev, který už mají tendenci být tak nějak nasraný teď, a když jim zakážeš jejich kombíkový Fabie za 300 tisíc a nabídneš jim místo toho elektromobil za 600 (nebo elektromobil za 400 s dojezdem 200), tak budou NASRANÝ.

    Alternativa je, že klapne zákaz novejch EV a výsledek bude, že část lidí bude za každou cenu udržovat při životě dvacetiletý diesely.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nemaj bejt 2030 už v půlce světa nenabíjecí auta zakázaný? Možná podceňuju Afriku & spol
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: No já bych tipnul že BEV překonají prodeje benzínů spíš tak 2030...

    A netočíme se na 5% okrajových případů, točíme se třeba na půlce lidí, kteří mají objektivní důvod, proč pro ně BEV (zatím) není funkční řešení.

    Jak jsem psal o příspěvek níž, "funkční řešení" neznamená "dá se s tím žít". Funkční řešení znamená, že ti to nepřinese v praktickým životě žádnou nevýhodu a ideálně nějaký výhody.

    Opět se tu dostáváte k tomu, že vy si tady teoretizujete svět, kde si lidi naplánujou pracovní den podle toho, kdy budou dobíjet elektromobil, a budou s tím naprosto v pohodě.

    Nebudou. Po první schůzce zmeškaný kvůli nabíjení to půjdou fleeťákovi hodit na hlavu a budou se dožadovat zpátky svýho nafťáku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Si to naplánuje tak, aby mu to vyšlo" je přesně ukázka toho, jak uvažujete převráceně.

    Aby někdo přešel na novou technologii, musí mu ta nová technologie sloužit líp. Co člověku, kterej je zvyklej jezdit služebním Superbem TDI a jezdit delší trasy který vždycky nevedou mezi velkýma městama, přináší za výhody elektromobil?

    Samozřejmě kromě marginální úspory nákladů, která je z velký části vyrovnaná pořizovací cenou?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a btw peak ICE bylo 2018
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    zase se tady točíme na 5% okrajových případů :D za 2020 se v Evropě prodalo přes 1M nabíjecích aut, letos to bude přes 1M čistých BEV. USA by mělo díky změně vládní politiky a nástupu nových modelů po stagnačním roce nastoupit na růst a dosáhnout 500k nabíjecích aut.

    Jestli BEV překonají benzíny 2025 nebo 2027 je tak nějak jedno :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: ku nam jazdil trebars aj servisak z prazskeho ibmka ked sa pokazila paskova knihovna, ale to prebiehalo tak, ze sa to nahlasilo napr. v noci a on stejne dosiel az rano a aj to som nevedel presne kedy, akurat mi zavolal pol hodiny dopredu, ze tam bude vtedy a vtedy, aby som mu prisiel otvorit dvere do serverovny
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale to si snad naplanuje tak aby mu to vyslo, predstav si aj navazujuce schuzky sa daju planovat tak, aby si ich casovo stihal, ja na to mam v outlooku kalendar a este mi to aj posiela upozornenia, to ze nieco nevies pouzivat neznamena, ze to neexistuje a ze druhi ludia uz tieto technologie nepouzivaju, sme v roku 2021 ffs! :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pokud servisák jede z 500km vzdálené základny, tak je něco hodně špatně, nebo se bavíme o letopočtu, který začíná 19.

    Reálně se tyhle barvitě líčené horory s teoreticky nepostačujícím nájezdem týkají pouze specifických profesí, které ve firmách představují tak 1% až 0,1% všech zaměstnanců.

    Výjimka bylo, když brácha kdysi ve Wincor-Nixdorf jezdil s kolegy každé ráno z Plzně na německou pobočku, protože bylo snazší pendlovat 4 programátory, než několik 250 kg testovacích bankomatů.
    Ale kamkoliv dál to bylo vlakem do Prahy a pak letadlem....do Francie, Španělska, Mexika...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam