• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A jinak samozřejmě Tesla nedokáže jezdit všude sama a běžně se stává, že ti předá řízení sama, protože neví. A ty musíš bejt připravenej ho převzít hned, ne až zastaví, protože je to Level 2.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale když to nebude fungovat, když tam nebudeš, tak to není Full Self-Driving a nemůžeš to používat jako robotickej taxík.

    Musk slibuje, že FSD bude nejdůležitější věc pro hodnotu Tesly (jednotlivýho auta i firmy), protože umožní používat celou flotilu Tesel jako robotický taxíky, který si na sebe vydělají.

    Pokud to nebude moct jezdit samo, tak to není FSD a kecá.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nemusí, ale "má nepříjemný pocit" a tak to na těch 5% převezme.. Kdyby měl pásku přes oči, tak nemusí řídit 100% cesty, Tesla by to zvládla.

    Stejně tak je nesmyslné spojení "předat řízení" - není nutné, aby kdokoliv "přebíral řízení" - jak už tu bylo několika lidmi uvedeno, stačí aby autu někdo z 24/7 dispečinku manuálně vysvětlil, že má třeba jet pravým pruhem, aniž by bylo nutné "předávat řízení" nebo "řídit podle parkovací kamery" (to sis taky ublinknul Ty)

    Za řidiče, který neví, taky nikdo nepřebírá řízení - a přitom je to mnohem, mnohem častější a má to mnohem, mnohem fatálnější následky, protože řidič zpravidla nezpomalí ani nezastaví, ale "nějak pokračuje", klidně do protisměru dálnice.

    A když tam nebudeš, tak to nebude fungovat (krom na krátké vzdálenosti Summon), protože by to bylo aktuálně nelegální - zákon přikazuje, aby někdo seděl za volantem a minimálně ho držel.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Čemu nerozumíš na slovech "bez možnosti předat řízení"?

    To, že je majitel nadšenej, že 95% cesty nemusí řídit, je sice hezký, ale ve skutečnosti to znamená, že to nefunguje (funguje jen jako asistent), protože těch 5% cesty řídit musí.

    Je úplně jedno, jestli musíš řídit 100% cesty, 50% cesty, 5% cesty nebo 0,5% cesty. Ve všech čtyřech případech to nebude fungovat, když tam nebudeš a tedy to není FSD.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: V těch celkových statistikách... Nebo si snad myslíš, že řidiči autopilota zapínají jen když je nebe blankytné...?
    A pro řidiče máš takovou statistiku nehodovosti v noci a/nebo za deště kde...?

    No, ne... Problém je v tom, že když se kolikrát podíváš na ty videa, tak to převzetí je důsledkem "pocitu" nikoliv reálné nutnosti. To se týká třeba toho, že Tesly mají tendenci si hodně najíždět do zatáček, zatímco řidiči mají tendenci to spíš střihnout přes protisměr. V manévru Tesly tak spíš vidí nabořené vozidlo parkující naproti křižovatce (například). Nicméně autopilot se prý časem přizpůsobuje "preferencím pasažéra" a to odbočování řeší ostřeji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Kde máš prosímtě statistiky fungování autopilota nebo něčeho podobnýho v noci za deště bez možnosti předat řízení?

    Já zatím většinou viděl nadšený reakce typu "je to boží, za cestu do práce jsem musel převzít řízení jen dvakrát na malou chvilku".

    Za čímž Teslafans vidí: "Super, to už skoro jezdí samo"

    Kdežto normální člověk za tím vidí: "Oukej, takže to nezvládlo ani cestu do práce."
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Lidi snad fungují "vždycky a spolehlivě, včetně v noci za deště" ?
    Z dostupných statistik fungují mnohem hůř než potenciální robotaxi.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: to uz se ale prece deje, bill gates cipuje skrz ty vytery na covid.

    mozna je za tim celym divadlem jen FSD
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Lidi, domy, stromy, kočky, srnky... VŠECHNO OČIPUJEM.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Uz jsme zavrhli to ze lidi co budou chtit mit jistotu ze je nesrazi robotaxik se nechaji ocipovat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jasný, a bude to fungovat vždycky a spolehlivě, včetně v noci za deště.

    Ale ano, promiň, měl jsi pravdu, Elon Musk je bůh a černokněžník Zababa v jednom a umí sestrojovat kouzelný mašinky. Teda autíčka.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ano, když se to nějaký čas řešilo, tak rozpoznávala asfalt, beton, dlažbu, štěrk, písek a trávu a pro každé podloží měla nějakou předem nastavenou hodnotu únosnosti/max přiblížení okraji pokud kamera viděla příkop.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tesla podle pohledu pozná, z jakého materiálu je krajnice a jakou má únosnost.

    Oukej.

    V tom případě navrhuju jako alternativu k robotickým taxíků lítání na jednorožcích.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ano, narazí do kamionu, který byl kvůli oslnění neviditelný i pro řidiče a který si ho (na rozdíl od Tesly) až do konce života nevšiml (Brown), případně do kamionu, který se vynoří ve chvíli, kdy se Autopilot zapíná (Banner aktivoval Autopilota 10s před kolizí)

    LIDAR je svým způsobem HOAX. Reálně je použitelný jen jako "kontrolní" senzor na krátké vzdálenosti při jízdě po "virtuální troleji" při nízké rychlosti, protože LIDAR má sice maximální dosah cca čtvrt kilometru, ale reálná detekce velikosti "objektu" je tak 100m a identifikace objektu tak 50m...

    BOBASH: Stejně jako řidič: Podívá se. A na rozdíl od řidiče i pozná, z jakého materiálu ta krajnice je a jakou má asi únosnost. Tedy aspoň Tesla...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Ja teda nevim, ale nemeli bysme zacit resit autonomni rizeni az v okamziku, kdy auta zvladnou solidne automaticke sterace a dalkova svetla? Zatim se jim to moc nedari :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A "ke krajnici ve směru jízdy"... super.

    Ty víš, že na tý krajnici nic není? Že je dost široká? Jakej je na ní povrch? Dokáže autopilot počítat s tím, že na krajnici může být třeba sníh a včas na to reagovat? Viděl už vůbec někdo nějaký autonomní auto jezdit ve sněhu? Co když tam vůbec není krajnice? Co bude autopilot dělat na venkovský silničce kde je místo krajnice patník a pak sráz do údolí?

    Proč myslíš, že všechny testy autonomních aut probíhají v místech jako je Phoenix, AZ?

    Všechno, co říkáte, je hezký a víceméně pravda, ale platí to pro systém Level 4. Tedy věc, která může někde jezdit sama, ve vyhrazeným prostoru s patřičnou infrastrukturou (typicky na dálnici), ale pořád si neporadí se vším.

    Takže to bude hezky fungovat na to, že v Praze sedneš do auta, pustíš si film a za dobrýho počasí převezmeš řízení na sjezdu z dálnice kousek od vesnice kde bydlíš, nebo když ti auto zahlásí, že přestává vidět, protože blbý počasí.

    Ale to, abys mohl přijet domů a vypustit Teslu, aby jezdila a vozila lidi coby Uber, to prostě ještě dlouho nebude.


    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, a potom Tesla narazí do kamionu, nebo do stojícího hasičskýho auta.

    Těch situací je právě strašně moc, protože stačí, když se ti sejdou blbý světelný podmínky, blbý počasí, nějaká nezvyklá kombinace faktorů, a jsi v háji.

    V tom je mimochodem zásadní problém toho, že Tesla nemá LIDAR.

    Radar v autech totiž není dost přesnej na to, aby identifikoval přesnej tvar a umístění překážky a proto je algoritmus nastavenej tak, že samotnej údaj z radaru ignoruje, pokud není podpořenej údajem z kamer. Kdyby totiž reagoval na všechno, o čem si myslí, že by mohlo být v cestě, tak bude furt brzdit.

    No a pak stačí, aby kamera blbě rozpoznala chlápka v černých hadrech v noci za deště a máš problém.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Člověk má maximálně vteřinu. AI si vystačí s milivteřinou.

    A tvůj strawman zajíc/dítě/karton je blábol, tohle zrovna patřilo mezi první věci, co to zvládlo rozpoznávat - s výjimkou kartonu s obrázkem dítěte, kdy to (správně) radši přibržďovalo. Podobně jako u kartonových policistů (stejně jako řidiči)

    BOBASH: Mimo město je reálně 0 příležitostí pro nepředvídané situace: Auto v protisměru, cyklista jedoucí v libovolném směru, zvěř & lidi ve vozovce, dopravní nehoda a padající náklad (včetně sněhu) pružný/nepružný.
    A to je tak nějak všechno.
    A i kdyby šlo o novou hrozbu, tak má pořád ~80m a schopnost reagovat za milivteřinu.
    Narozdíl od řidiče.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nemusí.
    To tlačítko může být zabudované třeba v sedadle a uvolní se ve chvíli, kdy na žádném sedadle nebude ležet nic s 10+ kg.

    BOBASH: Ke krajnici ve směru jízdy, to platí všude. A protože situaci vidí s předstihem, tak má čas z těch 80 zpomalit na 30. Vymýšlíš nesmysly.

    Waymo coby "digitální mini-trolejbus" je na tom mnohem hůř, protože si musí uvědomit, že jede na "virtuální troleji", která vede špatně a musí "přeskočit" na jinou.

    Pokud třeba Waymu zapomenou nahlásit výkop, tak nejspíš s klidem hupsne do díry, protože podle Waymo-mapy má jet rovně 3m vlevo od linie obrubníků 130a až 130n, resp. 5m vpravo od vystupující domovní římsy f3D4gh5tQ
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: On musí vyřešit to, jak a kde má zastavit.

    V rychlostech nad těch 30, možná 40 km/h nemůžeš řešit situací, kdy nevíš, tím, že prostě zastavíš. Musíš vědět kam uhnout, musíš vědět jak rychle brzdit, jestli je bezpečný zastavit tam, kde jsi, nebo jestli potřebuješ popojet a kam.

    Navíc pokud situace "nevím" zahrnuje překážku 30 metrů před autem v rychlosti 120 km/h (což není vůbec nerealistická situace), tak musíš vědět, kam se vyhnout, případně jestli se vyhnout. A máš na řešení MAXIMÁLNĚ vteřinu, spíš míň.

    Typická už zmiňovaná situace je "něco přede mnou je, nevím, jestli je to zajíc, dítě nebo kartonová krabice foukaná větrem, ocitlo se mi to náhle v jízdním pruhu, co mám dělat"?

    Bude zcela nepochybně super, že operátor, kterej si zpětně prohlídne záznam kamery, řekne autu:
    a) "Byla to krabice, mohl jsi jí přejet, nebylo potřeba skočit do příkopu."
    b) "Bylo to dítě, měl jsi skočit do příkopu."
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam