• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Je to tak. Když zastavíš a "vypneš motor", tak P (nebo jeho ekvivalent), by se mohlo aktivovat automaticky, abys to nemusel řešit. Poradil bych ti, ať si koupíš hybridní Toyotu, akorát tam ti to chybějící Pčko kompenzuje Béčko navíc (pro rekuperaci) :D
    KULA
    KULA --- ---
    Internetová klasika - elektronická ručka je shit.
    Mě teda el. parkovačka u VW bavila. Zastavíš, auto stojí samo na brzdách, nehrozí, že rozjede, kopec nekopec. A když vytáhneš klíče, zase se to samo zařídí. Je snad jasný, že nechci aby mi auto jezdilo na gravitaci, a když nutně jo, teprve pak stačí zmáčknout knoflík. A tohle očekávám od aut v budoucnu. Že mi samy nikam neujedou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jenomže tady je ten rozdíl dost klíčovej, protože třeba vysvětluje jeden z důvodů, proč jsou parkovací režim převodovky a ruční brzda zastupitelný jen částečně.

    Na P to nebrzdí motorem (tak jako tomu je když auto necháš "ve kvaltu" u manuální převodovky), ale zarazí to mezi kolečka V PŘEVODOVCE tyčku.

    Tudíž to jednak nedělá vůbec nic motorem, a druhak to NEBRZDÍ. Přes parkovací režim NELZE AUTO ZABRZDIT – když ho zařadíš za jízdy, tak ta tyčka v lepším případě nezapadne, v horším zapadne a urve se.

    Z níže popisovanejch důvodů ale taky nejde používat jen ruční brzdu, protože ta má taky svoje omezení a každý je na trochu jinou sadu situací.

    A i když ruční brzda může bejt automatická (což řeší tvůj požadavek "zmáčknu čudlík a jdu"), musí mít override, a ten override musí být co nejvíc mechanickej a přímej (v nejhorším prostě "čudlík a drát", když už to není fyzickým spojením).
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: nechytej mě za slova, nemá popisovat přesný mechanismus, jak to přesně funguje, když můžu použít dvouslovnou frázi, které všichni rozumí.
    (Samozřejmě krom autistů:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: BTW, jestli jsi zkoumal fungování planetový převodovky a máš pocit, že na P to brzdí motorem, tak bys měl začít znovu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A jako konkrétní důvod, proč musí existovat ovládání ruční brzdy oddělený od parkovacího režimu, je třeba to, že může selhat převodovka nebo její ovládání, a musí být další způsob, jak auto zajistit na místě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak v tom případě se v názoru na tvoji matku shodneme, neměla by řídit tvoje auto, protože to neumí.

    V čem se taky shodneme je, že by auto při standardním užívání mělo potřebovat jen jeden povel k režimu "stůj na místě a zabrzdi se".

    Co ty nechápeš, je to, že k tomu je u současných aut poloha P.

    Ruční brzda je automatická a za normálních okolností jí není třeba používat. Je ale potřeba mít možnost jí případně použít, protože je to bezpečnostní prvek právě pro ty nestandardní situace.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Je příjemné, jaké máš mínění o mé matce. Určitě ji to potěší, budu vzkazovat.

    Já bych se ale upřímně, opravdu obával půjčit jí své auto, páč nikdy s automatem nejela. A to ji mám rád. Ale mám rád i své auto, a nechci už si nikdy kupovat nový a doufám, že už ho dojezdim do autonomie.

    Já vim, jak funguje auto. Dokonce jsem studoval i, jak řadí 6stupňová planetová převodovka: kdy sází jaký spojky nebo co je PRDN, protože mě zajímalo, co se tam děje, a nechtěl jsem to ničit (což se dá BTW taky docela dobře třeba PRNDáním za jízdy). Nebo jak funguje hydractive AMVAR u Citroënu, protože mě fascinuje, jak komfortní a spolehlivej systém to je. Nebo co s motorem a naftou dělá mráz, abych to uměl fixnout, když zamrzne (poté, co se mi to stalo:)

    To v čem si nerozumíme, je, že já si myslim, že to jde udělat líp než PRND+P+START a ty ne:)


    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Já si v týhle debatě upřímně začínám dost uvědomovat, jak moc potřebujeme autonomní řízení, protože míra ignorance lidí, který se považujou za kvalifikovaný ovládat dvě tuny rychle se pohybující oceli, je fakt pozoruhodná.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U starších aut, který mají manuální ruční brzdu, je to ještě jasnější.

    Ruční brzda je v autě ze dvou důvodů:
    1) Slouží jako brzda nouzová, v případě selhání brzd.
    2) Kvůli parkování.

    Nouzová funkce je jasná, tu nemůže "P" nahradit, protože P funguje tak, že se do ozubenejch koleček v převodovce zacvakne západka. Tohle umožňuje jen držet auto na místě, nedá se tím brzdit. Kromě toho to tu převodovku poměrně významně namáhá a auto by se nemělo nechávat čistě na P v prudkým kopci.

    Ale!

    Ruční brzda, která to oboje řeší, má několik problémů. Umí například zatuhnout, a pak taky umí, pokud není udržovaná, brzdit málo.

    Proto je tam parkovací režim převodovky, kterej z ruční brzdy sejme hlavní zátěž (nebo umožní auto zajistit i když nefunguje).

    Kdyby to tak nebylo, hrozilo by poměrně nemalý riziko, že občas někomu někam ujede auto, i když udělal "všechno správně".
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A to nemluvim o tom, ze dost lidi s automatem preradi na N, aby plachtilo z mirneho kopce.
    Ze se to nema, je jina vec :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak ještě jednou, protože očividně máme nejasnosti v tom, jak funguje auto.

    Když u moderního auta zařadíš P, tak mu tím dáváš najevo, že se nemá hejbat. Proto kromě zařazení P v převodovce i automaticky zatáhne ručku. Tlačítko ručky existuje pro případ, že bys jí z nějakýho důvodu potřeboval uvolnit v P nebo naopak třeba zatáhnout v N. Viz myčka.

    To pochopí i člověk, kterej by neměl mít řidičák, jako je tvoje matka nebo ty (sorry, ale tohle je elementární pochopení fungování auta).

    Elektrický auto k tomu ani nepotřebuje tlačítko Start/Stop, protože neexistuje situace, kdy potřebuje bejt "nastartovaný" když nejede.

    Auto se spalovacím motorem to tlačítko potřebuje velmi, protože je naopak mnoho situací, kdy chceš, aby bylo nastartovaný, ale nikam nejelo (bez nastartovanýho motoru nefungujou věci jako topení nebo klimatizace).

    I pro elektromobil je ale nezbytný mít P i N, protože v P se auto nehejbe aktivně ani pasivně (je zabržděný), v N se nehejbe aktivně, ale může s ním být pohybováno pasivně.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já si naopak myslim, že nebezpečnější je současnej systém, kdy máš:
    P, N, Ruční brzdu a zapalování,
    a moje máma musí vymýšlet, co to přesně znamená.
    Zapomeneš ručku? => brzdíš o klády nebo drtíš důchodce.
    Zapomeneš P? => úpřímně, vůbec nevim, jak to autu vadí. Možná jen nebrzdí motorem, ale nevim.
    Rozjíždíš to přes automatickou ručku => dřív nebo později ti to odejde, páč to maj většinou blbě nadimenzovaný.

    Proti tomu mi přijde lepší mít jeden jasný stav STŮJ, který použije všechny prostředky na zastavení: tedy P i brzdu a zapne se sám i pokud vypneš motor. (OK, zatím START/STOP necháme, i když se to taky trochu se START/STOP systémy stírá.

    Prostě nejen že auto stojí vždycky a nemůžeš na nic zapomenout, ale ani nemůžeš auto ničit špatným používáním.
    Volba stůj nebo vypnutí motoru zafixuje auto všemi dostupnými prostředky.

    Odejdeš od auta s vypnutým motorem => auto stojí a najdeš ho tam, kdes ho nechal
    Čekáš na někoho? => auto stojí
    Dovádí ti na autě hejno negrů s letlampou => auto stojí
    Nefunguje brzda? => auto stojí, protože dalo samo i Péčko
    Selže Péčko => auto stojí, protože dalo samo i brzdu
    Zapomeneš dát STŮJ? => auto stojí, protože si ho dá samo, když vypneš motor

    Prostě jakmile opouštíš auto, máš jistotu, že stojí, ne že na něco zapomeneš. Navíc nemůžeš auto ničit špatným používáním.

    Pokud chceš něco jinýho, máš po zastavení na displeji viditelný volby: a) Nechat se tahat b) Nebrzdit ručkou, aby nezamrzla, jen motorem. Dejte plnej rejd proti obrubníku, kdyby selhalo Péčko!
    V lepším případě b) nahradit vytápěním brzd, což by asi neprošlo přes rozpočtáře:)

    Jyrko, řekni to prosím takhle ve škodovce, aby to věděli. Bylo by škoda, kdybys odešel, a nedozvěděli se o tom:D
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEB: buď zamrzne bowden nebo se přilepí pakny, oboje mám za sebou. na pakny zpravidla stačí couvnout, bowden poznáš, podle volný páky


    MINER: je to jen jedna poloha na páce navíc, jen jedna, to asi nebude tak hrozný
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KEB: Ono se o ty klady zastavilo. Za tema kladama je desetimetrovej sraz
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Počkej, že ty k tomu máš ještě mechanickou ručku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já moc nerozumím tomu, co ti vadí? Nevím teda přesně, jak to funguje u tvýho auta – a protože je to Citroën, tak věřím, že nějak divně.

    Ale u normálního auta, jako je třeba to Volvo, který mám teď za barákem, prostě jedu, mám tam D, furt jedu, stojím na křižovatce na brzdě, jedu, furt D, pak zastavím, nechci jet, tak tam dám P. A když chci taky vypnout motor, tak zmáčknu tlačítko.

    CO KURVA MŮŽE BEJT JEDNODUŠŠÍ?
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: hustý, že se dá tankem porážet stromy jsem viděl, ale osobák...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Nezaznel nejdulezitejsi argument - bez N zbyde jen PRD
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: mě by zajímalo to řazení na volantu jak bude fungovat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam