• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A jak se dělá, když to chci vypnout v neutrálu?

    Já si už nevybavuju, kdy jsem s Priusem jezdil naposledy, ale mám silný podezření, že to P mačkat musíš.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Japonci!!! Nádhera:)

    Teď už se jen zbavit N.
    N jsem ještě nikdy v životě nepoužil, neplánuji to ani v příští pětiletce, a vlastně mě tak trochu uráží, že tam vůbec je:)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Má, ale nemusíš ho používat. Po stisku "engine on/off" buttonu se aktivuje sám, takže to tlačítko je tam vlastně zapotřebí jen pro ty situace, kdy bys potřeboval stát a mít zároveň puštěný motor. Každopádně, řeší to ten Minerův issue s tím, že nechce P používat, což tohle řešení umožňuje.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Nereknu ve skodovce skoro nic mimo tady je notebok, tohle je vstupni karta :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak jsem ti poprvé asi 50 příspěvků zpátky psal, že normální moderní auto má P (parkovací režim převodovky) na tlačítko a ručku automatickou (s tlačítkem na override).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo počkej, jak P i Park?

    P je parkovací poloha převodovky, to nejsou dvě různý věci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Samozřejmě že ne, protože neví, jestli jsi chtěl neutrál nebo péčko.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak ještě jednou a pomalu. Máme dva případy:

    1) Moderní auto

    Zařadím "D" když chci jet dopředu, "R" když chci couvat a "P" když chci parkovat. "N" zařadím třeba v myčce nebo když chci auto odtlačit nebo odtáhnout.

    Parkovací brzda je elektronická a automatická, tedy na ní vůbec nesahám. Auto se automaticky zabrzdí i třeba při rozjezdu do kopce (hill hold control). Normálně jí nemusím vůbec používat.

    Fakt to nemůže bejt jednodušší.

    2) Nemoderní auto.

    Péčko i ruční brzda jsou fyzicky ovládaný věci, který jsou jinde v autě a fungujou jinak, je to mechanika, nemůže to být jedním ovladačem, není co řešit.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Vida, to mi přijde lepší.
    Když vypnu motor, tak si to Péčko dá sám, ne?
    To by bylo mnou nejvíc ignorované tlačítko v celém autě:)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: a přesně proto mě to štve. Musíš vědět, jak to funguje, a můžeš to zkazit.
    Nový převodovky už maj snad i Péčko elektronický a za jízdy ho prostě nezařadí, ne?
    Což si nejsem jistej u D–R, kde se to myslim při nedobržďování pořád domrdává.

    Přitom auto má všechny informace, co se s nim děje, a přesto toho nechává zbytečně moc na řidiči low-level ovladačema, který jsou podle mě zbytečný a nahraditelný jednoduššíma.

    BOBASH: když jsem vypnul motor, tak je snad i mírně autistickýmu autu jasný, že chci stát, a může dát P i Park za mě a nechtít to po mě explicitně.

    Ale nechme toho, nepřesvědčíme se.
    Důležitý je, že to Jyrka řekne ve Škodovce:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A Prius samozřejmě režim P má, akorát ho má, jako spousta dnešních aut, coby tlačítko.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A jak to auto pozná, že jsi zastavil a chceš zůstat stát?

    Jinak samozřejmě tohle řeší automatická ruční brzda, kterou mají skoro všechny nový auta a kterou Miner očividně nepochopil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KULA: Elektronická ručka je úplně v pohodě, především proto, že na ní nemusíš vůbec hrabat a i matka MINER: se dokáže naučit, že stačí zmáčknout "P" a auto parkuje.

    Ale pořád je potřeba tam mít možnost jí zapnout/vypnout manuálně.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Je to tak. Když zastavíš a "vypneš motor", tak P (nebo jeho ekvivalent), by se mohlo aktivovat automaticky, abys to nemusel řešit. Poradil bych ti, ať si koupíš hybridní Toyotu, akorát tam ti to chybějící Pčko kompenzuje Béčko navíc (pro rekuperaci) :D
    KULA
    KULA --- ---
    Internetová klasika - elektronická ručka je shit.
    Mě teda el. parkovačka u VW bavila. Zastavíš, auto stojí samo na brzdách, nehrozí, že rozjede, kopec nekopec. A když vytáhneš klíče, zase se to samo zařídí. Je snad jasný, že nechci aby mi auto jezdilo na gravitaci, a když nutně jo, teprve pak stačí zmáčknout knoflík. A tohle očekávám od aut v budoucnu. Že mi samy nikam neujedou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jenomže tady je ten rozdíl dost klíčovej, protože třeba vysvětluje jeden z důvodů, proč jsou parkovací režim převodovky a ruční brzda zastupitelný jen částečně.

    Na P to nebrzdí motorem (tak jako tomu je když auto necháš "ve kvaltu" u manuální převodovky), ale zarazí to mezi kolečka V PŘEVODOVCE tyčku.

    Tudíž to jednak nedělá vůbec nic motorem, a druhak to NEBRZDÍ. Přes parkovací režim NELZE AUTO ZABRZDIT – když ho zařadíš za jízdy, tak ta tyčka v lepším případě nezapadne, v horším zapadne a urve se.

    Z níže popisovanejch důvodů ale taky nejde používat jen ruční brzdu, protože ta má taky svoje omezení a každý je na trochu jinou sadu situací.

    A i když ruční brzda může bejt automatická (což řeší tvůj požadavek "zmáčknu čudlík a jdu"), musí mít override, a ten override musí být co nejvíc mechanickej a přímej (v nejhorším prostě "čudlík a drát", když už to není fyzickým spojením).
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: nechytej mě za slova, nemá popisovat přesný mechanismus, jak to přesně funguje, když můžu použít dvouslovnou frázi, které všichni rozumí.
    (Samozřejmě krom autistů:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: BTW, jestli jsi zkoumal fungování planetový převodovky a máš pocit, že na P to brzdí motorem, tak bys měl začít znovu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A jako konkrétní důvod, proč musí existovat ovládání ruční brzdy oddělený od parkovacího režimu, je třeba to, že může selhat převodovka nebo její ovládání, a musí být další způsob, jak auto zajistit na místě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak v tom případě se v názoru na tvoji matku shodneme, neměla by řídit tvoje auto, protože to neumí.

    V čem se taky shodneme je, že by auto při standardním užívání mělo potřebovat jen jeden povel k režimu "stůj na místě a zabrzdi se".

    Co ty nechápeš, je to, že k tomu je u současných aut poloha P.

    Ruční brzda je automatická a za normálních okolností jí není třeba používat. Je ale potřeba mít možnost jí případně použít, protože je to bezpečnostní prvek právě pro ty nestandardní situace.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam