Myslím, že jsme diskuzi vyčerpali. Probíhá už jen torpédování jednotlivostí bez celkového pohledu, za jakých podmínek by mohla autonomie fungovat. Že mikropromile lidí potřebuje jezdit na houby do lesa na tom skutečně nic nemení. Nikdo nečeká 100 % autonomii.
Ucelené podmínky myslím
MINER: Příklad: při průměrné ojetině za 228 kKč, ročním poklesu hodnoty 20 %, průměrném ročním servisu 8kKč a pojištení, ručení a poplatcích 10k a spotřebě 6l/100 km vychází km průměrného strejce na
6,6 km.
Bobash doplnil, článek, kde Waymo odhaduje cenu autonomní služby na $0.3 v US, kde taxi stojí $2/km. Bez servisu, takže reálně dejme tomu ¼ ceny taxi. Tedy u nás by to bylo asi 10 kč/km (na rozdíl od taxi personální náklady hrát takovou roli).
Při současných projekcích by tedy zřejmě museli buď strejcům náklady růst nebo Waymu klesat, aby to začali používat.
Já bych čekal, že během 20 let se to stane.
Pořád zůstává otázka v jaké hustotě obyvatel jsou tyhle ceny reálné. Cz má od 40-140 lidí na km.
Cena fee za autonomní služby se umořuje asi 30x rychleji u robo taxíku než u strejce v garáži. Tedy kdokoliv nabídne robotaxík umořuje náklady 30x rychleji než kdo prodává strejcům. Pokud někdo najde business model, jak to prodávat strejcům, přeji mu to.
Jyrka doplnil, že služba navíc musí při stejné ceně poskytnout soukromí a komfort na úrovni soukromýho auta. Fair enough.
Pokud někdo s takovou úvahou nesouhlasíte. Proveďte úpravu celkové úvahy a uveďte z jakých předpokladů vycházíte nebo přijďte z vlastní sadou předpokladů, které si myslíte, že je potřeba naplnit, aby to mohlo fungovat.
Ucelená oponentní úvaha (jako tu třeba řeší mistři Gorbačovové) mě zajímá.
Torpédování jednotlivostí, pocity bez relevantních předpokladů a invektivy už ne.